اخبار داغ

نماینده مردم بروجرد:

استانی شدن انتخابات به مصلحت نظام نیست/تضعیف پشتوانه مردمی

استانی شدن انتخابات به مصلحت نظام نیست/تضعیف پشتوانه مردمی
نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه دلایل متعددی وجود دارد که استانی شدن انتخابات به مصلحت مردم، کشور و نظام نیست گفت: استانی شدن انتخابات تضعیف پشتوانه مردمی است و مشارکت را کاهش می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس گودرزی صبح امروز در گفت‌وگو با سفیر افلاک، با اشاره به استانی شدن انتخابات اظهار داشت: طرح استانی شدن انتخابات در مجالس ششم، هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، هر بار به‌نوعی به آن پرداخته‌شده و در مجلس نهم تصویب شد اما شورای نگهبان آن را رد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

 

,

وی افزود: این طرح امسال با امضای نمایندگان مجلس در دستور کار قرار گرفت و کلیات این طرح در صحن مجلس تصویب شد و برای بررسی به کمیسیون شوراها ارجاع داده شد و قرار است از امروز به جزئیات آن پرداخته شود.

,

 

,

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معایب این طرح عنوان کرد: این طرح با توجه به اینکه نقش تعیین‌کنندگی شهرهای کوچک و روستاها را در انتخاب نماینده هر شهرستان در سطح استان کم می‌کند، باعث کاهش مشارکت مردم و از بین رفتن انگیزه مردم می‌شود.

,

 

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه افرادی که توان مالی کمتری دارند و علاقه‌ای ندارند که در لیست جریانات و گروه‌های سیاسی قرار بگیرند، امکان حضور در رقابت انتخابات در سطح استان برایشان فراهم نمی‌شود و با نوعی تبعیض مواجه خواهیم بود.

,

 

,

گودرزی خاطرنشان کرد: از طرفی با اجرای این طرح، هزینه‌های انتخاباتی افزایش پیدا می‌کند و سبب می‌شود کاندیداها بیشتر وامدار به کانون‌های ثروت و قدرت شوند چراکه فردی که اهل ریخت‌وپاش نباشد، دست به این اقدام نخواهد زد اما کسانی که اهل ریخت‌وپاش بوده و تحت حمایت کانون‌های ثروت و قدرت هستند قطعاً در سطح استان هم هزینه‌های هنگفتی خواهند کرد.

,

 

,

وی گفت: اجرای این طرح سبب جلوگیری از رویش نخبگان نوظهوری است که در عرصه انتخابات ظهور و بروز پیدا می‌کنند و مانع رشد و تبلورشان خواهد شد؛ نگرانی دیگر از این طرح موضوع امنیتی است چراکه در برخی از استان‌ها به لحاظ مذاهب و قومیتی، اقلیت‌ها و اکثریت‌هایی وجود دارد که با توجه به بازماندن اقلیت دررسیدن به کرسی نمایندگی و عقب ماندن در رقابت‌های انتخاباتی، سبب سرخوردگی آن‌ها و به‌تدریج باعث کهنه شدن این زخم و ایجاد شکاف بین آن گروه و حاکمیت می‌شود و ممکن است به چالشی برای نظام تبدیل شود.

,

 

,

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: دلایل متعددی وجود دارد که انتخابات استانی به مصلحت مردم، کشور و نظام نیست و اگر قرار است تغییری در انتخابات صورت گیرد باید کل نظام انتخاباتی ما دستخوش تغییرات و تحولات باشد و با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای پیگیری مطالبات مردم وجود ندارد، مطلوبِ طرح حاصل نخواهد شد بلکه باعث جدایی و شکاف مردم با حاکمیت است و این بزرگ‌ترین آسیبی است که به جمهوریت نظام و پشتوانه مردمی نظام زده می‌شود.

,

 

,

وی افزود: شرایط فعلی اصلاً شرایط پرداختن به این مسئله نیست و این طرح را به مصلحت مردم نمی‌دانم، به هر ترتیب با توجه به اینکه با تحقق این طرح و عملیاتی شدن آن فاصله بین مردم و مسئولان بیشتر خواهد شد این تهدیدی است برای پشتوانه مردمی و از آنجایی‌ که دوره قبل شورای نگهبان این طرح را به دلایل منطقی رد کرد امیدواریم دوستان ما متقاعد شوند و از دستور کار خارج کنند و چنانچه تأیید شود منتظر خواهیم ماند تا نظر شورای محترم نگهبان اعلام شود.

,

 

,

گودرزی بیان کرد: ایراد دیگر این طرح، مغایرت آن با بندهایی از اصول قانون اساسی و مغایرت با بند 1،2 و 5 سیاست‌های کلی انتخابات است و به نظر بنده این طرح با توجه به فضای انتخاباتی کشور، زیرساخت‌های موجود و نظام پارلمانی موجود کشور، تضعیف پشتوانه مردمی نظام محسوب می‌شود و به جهت اینکه سهم تأثیر شهرهای کوچک و روستاها در انتخاب نماینده مجلس کاهش پیدا خواهد کرد، این کاهش منجر به کاهش مشارکت خواهد شد و کاهش مشارکت مردم یعنی گرفتن یکی از مؤلفه‌های قدرت و اقتدار در نظام جمهوری اسلامی است بنابراین استانی شدن به مصلحت نظام نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه