اخبار داغ

فضیلت‌های حضرت زهرا(س) کامل ترویج نشده است

فضیلت‌های حضرت زهرا(س) کامل ترویج نشده است
«با عمل خود می‌توانیم اندیشه‌های حضرت زهرا(س) را در جامعه ترویج بدهیم. دشمنان درصدد این هستند که اهل بیت(ع) ‌ را محدود به زمان و مکان کنند اما اندیشه‌های ائمه و به ویژه حضرت زهرا(س) برای تمام نسل‌ها و دوران تاریخ است. دشمن برای از بین بردن اندیشه‌های ناب اسلام هزینه‌های هنگفتی داشته‌ است؛ اما ما از طریق فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها می‌توانیم اقدامات آنها را خنثی کنیم و جوانان به ویژه بانوان را با اندیشه‌های ناب حضرت زهرا(س) آشنا کنیم.»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) به دو روایت اصلی نقل شده است: روایت «۷۵» روز که دهه اول گرفته می‌شود، مصادف با ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاولی است و روایت دوم «۹۵» روز که دهه دوم گرفته می‌شود، مصادف با ۱ تا ۳ جمادی‌الثانی است که بیشتر مورد تاکید است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محققان تاریخ اسلام معتقدند آنچه بیشتر مورد توجه و سندیت تاریخی است روایت دوم یعنی ۹۵ روز است. روایت اول شهادت حضرت زهرا(س) برابر ۱۳ جمادی الاول است و روایت دوم برابر سوم جمادی الثانی خواهد بود. این دو روایت در تقویم رسمی ثبت شده است.

,

حجـ‌ت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم سراج نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن در گفت‌وگویی،با اشاره به اینکه اگر ما به اوصاف حضرت زهرا(س) توجه کنیم رهیافت‌های هدایتی بسیار زیادی از طریق اوصاف ونحوه زندگی حضرت زهرا(س) به دست می‌آوریم اظهار کرد: یکی از مباحثی که در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) است که حضرت در این خطبه به مسائل اعتقادی و اخلاقی بسیار توجه دارد که تمام اینها می‌تواند در جامعه امروز ما کارگشا باشد.

,

وی در ادامه درباره لقب حضرت فاطمه (س) یعنی "زهرا" گفت: حضرت فاطمه (س) با این دلیل لقب "زهرا(س) " را دریافت کرده‌اند که در تمام اعملشان خلوص نیت داشتند. وقتی به نماز می‌ایستادند فقط توجه ایشان به خداوند بود و نور حضرت از زمین به آسمان ساطع می‌شد و آسمانیان از وجود حضرت بهره می‌بردند. "زهرا" به معنی نور دهنده است که اشاره به توجه و خلوص حضرت به خداوند دارد.

,

وی ادامه داد:اخلاص؛ که جزء ویژگی بارز حضرت زهرا(س) است در جامعه امروز ما کم‌رنگ شده است و از بین رفتن اخلاص در جامعه می‌تواند مقبولیت عمل را کاهش بدهد و آستانه تحمل را پایین بیاورد. اهل ایمان اگر خلوص نیت داشته باشند شاید از طعنه‌های برخی دلگیر شوند اما از ادامه مسیر الهی خود و ادامه راه منصرف نمی‌شوند چرا که عمل را برای خداوند انجام می‌دهند و با همین خلوص نیتی که دارند در برابر مشکلات کم‌ نمی‌آورند.

,

سراج در ادامه با بیان اینکه سایر اوصاف حضرت زهرا(س) هم در جامعه امروز ما قابل ارائه و بحث است خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در حدیثی می‌فرمایند:" من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم: یکی تلاوت قرآن، دیگری انفاق و سوم زیارت حضرت رسول اکرم (ص). " در مورد کلام خداوند باید این را بگوییم که کلام الهی می‌تواند رهیافت زندگی امروز ما قرار بگیرد ما ممکن است در جامعه امروز کوتاهی‌هایی را در برابر قرآن داشته باشیم؛ برخی حتی قرائت صحیح قرآن را هم نمی‌دانند و برخی دیگر آن را قرآئت می‌کنند اما مفهوم آن را متوجه نمی‌شوند و برخی دیگر قرائت و مفهوم را متوجه می‌شوند اما در مرحله عمل به قرآن که می‌رسد کوتاهی می‌کنند و به برخی از مفاهیم توجه نمی‌کنند.

,

وی ادامه داد: انفاق یکی دیگر از نکاتی است که حضرت زهرا (س) به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند و این یکی از فضایل اخلاقی برجسته است. انسان گاهی ‌می‌تواند از جان خود بگذرد اما از مال خود نه؛ و شعری هم در این زمینه داریم که شاعر می‌گوید "‌این نه جان است که آسان بتوان داد" این نشان می‌دهد که انفاق کردن روح قوی می‌خواهد و حضرت زهرا (س) از این ویژگی اخلاقی برخوردار بودند. نکته سومی که مورد توجه حضرت زهرا(س) بوده، زیارت حضرت رسول(ص) و احیای سیره و سنت پیامبر(ص) در جامعه است. می‌توان گفت که تمام فضیلت‌های مورد نیاز رشد و تعالی جامعه در این سه مورد نهفته شده است.

,

این استاد دانشگاه گفت: ما در ترویج فضیلت‌های حضرت زهرا(س) آن چنان که باید و شاید موفق نبوده‌ایم در عرصه فیلم، کتاب و مقاله فعالیت‌هایی داشته‌ایم اما در عمل پای ما می‌لنگد. این عمل ما است که می‌تواند در عرصه ترویج مفاهیم دینی اثر گذار باشد ما هر چه درباره فضایل بگوییم اما به آنها عمل نکنیم راه به جایی نمی‌بریم. زبان جای خود را دارد اما با عمل به دین است که می‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

,

سراج یادآور شد: فشارهای رسانه‌ای غربی و تهاجم‌ فرهنگی در این عرصه در جاهایی توانسته است تاثیرگذار باشد دشمن برای از بین بردن دین اقدامات زیادی داشته است و هزینه‌های هنگفتی هم در این راه صرف کرده است. برای ترویج فرهنگ و زندگی  حضرت زهرا(س) برای نسل امروز نباید از فضای مجازی و فعالیت‌های رسانه‌ای غفلت کنیم. رسانه و فعالیت در فضای مجازی می‌تواند پادزهری باشد برای از بین بردن تبلیغات سوء دشمن؛ و جوانان از این طریق بیشتر با سبک زندگی اهل بیت (ع) آشنا می‌شوند. حضرت زهرا(س) برای تمام افردا جامعه الگو است اما با توجه به اینکه دشمنان بیشتر جوانان و به خصوص بانوان جامعه را هدف قرار داده است ما هم از طریق ترویج اندیشه‌های حضرت در فضای مجازی می‌توانیم این اقدامات را خنثی کرده و از بین ببریم. گاهی دشمن می‌خواهد اهل بیت (ع) ‌ را محدود به زمان و مکان کند در حالی که ائمه (ع) محدود به زمان و مکان خاصی نیستند بلکه برای تمام ادوار تاریخ و زمان‌ها هستند.

,

منبع: ایسنا

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه