اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:

سگ های ولگرد در شهر ناقل بیماری هستند/سالانه دو نفر در اثر هاری در استان جان می دهند

سگ های ولگرد در شهر ناقل بیماری هستند/سالانه دو نفر در اثر هاری در استان جان می دهند
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت : سگ های ولگرد می توانند ناقل بیماری باشند و مهمترین بیماری که از سگ ولگرد به انسان منتقل می شود بیماری هاری است که به دنبال گاز گرفتگی صورت می گیرد و احتمال این که افراد مبتلا به بیماری هاری شوند وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان در رابطه با وجود سگ های ولگرد در کرمان اظهار داشت : متاسفانه در سال های اخیر مبارزه موثری در رابطه با کنترل جمعیت سگ های ولگرد صورت نگرفته است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی با اشاره به این که جمعیت سگ های ولگرد در سطح استان و به خصوص در سطح شهرستان کرمان بالا رفته است ، یادآور شد : طبق آمار در شهرستان کرمان حدود ۱۷ هزار سگ ولگرد وجود دارد و در طول شبانه روز شاهد پرسه زدن سگ های ولگرد در کوچه و پس کوچه های شهر هستیم .

,

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطر نشان کرد : سگ های ولگرد مخاطرات بهداشتی متعددی را برای شهروندان دارند زیرا تحت کنترل بهداشت ،نظارت دامپزشکی و عملیات واکسیناسیون نیستند .

,

رشیدی بیان کرد : سگ ها می توانند از نظر بیماری ها و انتقال به انسان مخاطره آمیز باشند زیرا خیلی از بیماری ها از سگ به انسان منتقل می شود و سگ هایی که در منازل نگه داری می شوند باید واکسینه و داروهای ضد انگلی دریافت کنند .

,

وی تشریح کرد : سگ های ولگرد می توانند ناقل بیماری باشند و مهمترین بیماری که از سگ ولگرد به انسان منتقل می شود بیماری هاری است که به دنبال گاز گرفتگی صورت می گیرد و احتمال این که افراد مبتلا به بیماری هاری شوند وجود دارد.

,

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان این که هزینه واکسن برای افراد در معرض گاز گرفتگی زیاد است ؛ افزود : هر کسی که در معرض گاز گرفتگی قرار می گیرد باید حتما به مراکز بهداشتی مراجعه و واکسیناسیون شوند و تا ۵ نوبت واکسن دریافت کنند که هزینه های زیادی بر شبکه بهداشت و درمان وارد می شود .

,

رشیدی توضیح داد : طبق آمار منتشر شده سالانه حدود ۵ هزار مورد گازگرفتگی انسانی وجود دارد که این ها حتما باید واکسینه شوند و چنانچه سگ هاری فردی را گاز بگیرد و فرد واکسن دریافت نکند با شروع علائم بیماری دیگرهیچ درمانی ندارد و منجر به مرگ می شود .

,

وی اظهار داشت : علاوه بر بیماری هاری ، آلودگی های انگلی متعددی از جمله کیست هیداتید از طریق سگ های ولگرد به انسان منتقل می شود و کیست هیداتید می تواند ارگان های حساس بدن از جمله کبد و ریه ها را درگیر و مشکلات جدی ایجاد کند .

,

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد :اکنون سگ های ولگرد به سادگی در مزارع سبزیجات واطراف شهر و پارک ها پرسه می زنند و می توانند فضای را آلوده کنند زیرا مدفوع سگ می تواند تخم انگل باشد و آلودگی وارد بدن انسان ها کند.

,

رشیدی گفت :  علاوه بر این آلودگی های انگلی بیماری های متعدد دیگری وجود دارند که این ها خود مخاطره آمیز و مشکل ساز هستند و می توانند سلامت جامعه را تهدید کنند بنابراین باید برنامه ریزی صورت گیرد تا این سگ های ولگرد در سطح شهر جمع آوری شوند .

,

وی خاطر نشان کرد : اکنون بایستی با شهرداری که متولی اصلی جمع آوری و مدیریت سگ های ولگرد است هماهنگی صورت بگیرد تا این سگ ها از سطح شهر جمع آوری و اقدامات لازم صورت گیرد و در این خصوص دستور عمل وزارت کشور شفاف است و مشخص کرده که چه اقداماتی باید صورت گیرد تا این جمعیت کنترل شود.

,

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود : شهرداری ها بایستی اقدامات لازم را انجام دهند تا مخاطرات این سگ ها کاهش پیدا کند زیرا متاسفانه در سطح استان ما شاهد هستیم هر ساله حداقل دو نفر در اثر بیماری هاری جان خود را از دست می دهند .

,

رشیدی در ادامه خاطر نشان کرد : مسئولیت اصلی جمع آوری سگ های ولگرد بر عهده وزارت کشور و در سطح استان نیابت آن به شهرداری ها سپرده شده است و ما امیدواریم تصمیمات جدی و قاطعی در این خصوص انجام شود تا این مخاطره و مشکل بهداشتی از بین برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه