اخبار داغ

با گذشت 18 ماه؛

مطالبه ۱۶۰۰ بجستانی در نیمه راه ماند

مطالبه ۱۶۰۰ بجستانی در نیمه راه ماند
پروژه فاضلاب شهرک فرهنگیان بجستان مطالبه ۱۶۰۰ نفر از اهالی این شهرک است اما در نیمه راه مانده است و روند اجرای این پروژه کند و بعضا متوقف شده که گلایه مردم این منطقه را به دنبال داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ۶۰ درصد آب مصرفی هر بخش به فاضلاب تبدیل می شود و رهاسازی این حجم فاضلاب در طبیعت معضلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی را به همراه دارد اما هزینه بر بودن پروژه های فاضلاب ساماندهی پساب ها را با کندی مواجه کرده است. رهاسازی فاضلاب در معابر از مهمترین تهدیدات سلامت بشر است که شروع بیماری واگیردار سالک˓ امراض انگلی و سایر بیماری های عفونی را به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

طبق اعلام وزارت نیرو ۴۸ درصد جمعیت شهری در سطح ایران زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند. پروژه های جمع آوری فاضلاب طرح های زمان بر و پرهزینه است که همیشه در سرعت گیر اعتبارات لنگ می زنند. دست اندرکاران امر کمبود اعتبارات را دلیل اصلی طولانی شدن طرح شبکه جمع آوری فاضلاب می داند لذا وزارت نیرو چند سال است رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را برای اجرای پروژه های جمع آوری فاضلاب در دستور کار خود قرار داده است.

,

, ,

براساس گزارش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در تاریخ ۲۵ فروردین ۹۵؛ در پی بررسی مشکلات شهرک فرهنگیان بجستان اسماعیلیان مدیرکل شرکت آب وفاضلاب استان اولین بازدید خود در سال ۹۵ را به این شهرک اختصاص داد. دراین بازدید که در ساعات اولیه صبح روز ۴ فروردین ماه انجام شد بنایی نماینده منتخب وقت˓ اسدی معاون فرماندار˓ آذرین فر و حاجی زاده معاون مهندسی و توسعه و مدیر فنی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی حضور داشتند.

,

در ادامه معاون فرماندار و بنایی برای اجرایی شدن طرح مذکور خواستار مشارکت اهالی شهرک در این پروژه شدند و قول پیگیری ایجاد ردیف اعتباری برای طرح را دادند سپس اسماعیلیان به حل مشکلات اعتباری طرح های فاضلاب در شهرهای استان و طولانی شدن زمان اجرای این پروژه ها پرداخت و راه برون رفت از این مشکل را سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردم دانست که بعد از بحث و تبادل نظر قرار شد هر واحد مبلغ ۳۰ میلیون ریال در اجرای پروژه مشارکت نمایند و مابقی هزینه ها با پیگیری فرماندار و نماینده وقت از محل اعتبارات عمرانی تامین گردد.

,

 

,

بجستان نیوز نیز در تاریخ ۴ فروردین ۹۵ به هزینه ۴۰میلیارد ریالی طرح فاضلاب بجستان به گفته اسماعیلیان اشاره کرد وافزود: مدیرکل آبفای استان خواستار پرداخت ۵۰ درصد از هزینه های این طرح توسط مردم شد که براساس آن بنایی با اشاره به بالا بودن هزینه های مشارکتی خواست این مبلغ به ۲۵درصد کاهش پیدا کند که مخالفت مدیرکل را به همراه داشت در نهایت مقرر شد مبلغ تعیین شده برای هر واحد به صورت اقساط پرداخت شود.

,

, ,

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی شنبه ۱۷ تیر ۹۶ اعلام کرد مشکل ۱۵ساله فاضلاب ۴۰۰ واحد شهرک فرهنگیان بجستان با جمعیت ۱۶۰۰ نفر با اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب حل می شود. در این راستا علی دانشوری رئیس اداره آب وفاضلاب بجستان اظهار کرد:  این پروژه با تامین اعتبار ۴۵ میلیارد ریال در قالب پکیج اجرا خواهد شد. او در همین رابطه به پیگیری نماینده مردم در مجلس و همچنین فرماندار بجستان خبر داد که منجر به اختصاص مبلغ ۱۵میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان به این پروژه شد و باقی مانده اعتبارات سهم مشترک مردم شهرک فرهنگیان و آبفای استان می باشد. وی از برگزاری چند جلسه راهبردی در محل آبفای بجستان با اهالی شهرک برای رفع مشکل موجود و شروع کار پیمانکار خبر داده بود.

,

 

,

 

,

با توجه به اینکه شهرک فرهنگیان در منطقه کوهپایه با بستری سنگی احداث شده، به مرور زمان و اشباع زمین دیگر امکان حفر چاه وجود ندارد و همین موضوع باعث پس زدگی فاضلاب به طبقات پایین منازل مسکونی شده و مشکلات فراوانی را از لحاظ بهداشتی به وجود آورده است اما با گذشت ۱۸ ماه از اعلام رسمی شروع به کار پیمانکار این پروژه هنوز هم مردم درآرزوی به واقعیت پیوستن این طرح هستند و امروزه علاوه بر مشکل فاضلاب مشکلات زیادی گریبان گیر مردم شده است. دراین راستا به سراغ تعدادی از مردم این شهرک رفته و جویای مشکلات آن ها شده ایم.

,

 

,

آقایی ۳۵ ساله در خصوص مشکلات این شهر به خبرنگار ما گفت: چاه های فاضلاب فاز اول فرهنگیان به سرعت پرمیشود و در طی سال هزینه های زیادی را برای تخلیه چاه به همراه دارد وعلاوه بر هزینه‌بر بودن باعث ایجاد بوی نامطبوع فاضلاب  در این فاز ومخصوصا اطراف دادگستری می شود، در بعضی از فصول شاهد حضور حشرات هستیم و از نیش آن ها بی بهره نمی مانیم و با وجود اینکه دوسال از پرداخت هزینه این طرح میگذرد هنوز کار خاصی انجام نشده واز مسئولان عاجزانه تقاضا داریم نسبت به اتمام هرچه سریع تر این پروژه اقدام کنند.

,

, ,

یکی دیگر از اهالی این شهرک افزود: فاز دوم فرهنگیان مشکل فاضلاب ندارد اما بازهم مردم این هزینه را پرداخت کرده اند ولی شهرداری به صورت ناعادلانه عمل نموده و از افرادی که دو واحد دارند هم به همان میزان تک واحد هزینه درخواست کرده است و این موضوع جای تعمل دارد و با وجود تمام این مسائل شاهد روند کندی در اجرای این طرح هستیم و متاسفانه قسمت هایی از شهرک که در آن شاهد اتمام کار زیرزمینی هستیم همچنان بدون آسفالت باقی مانده و مشکلات و خسارات زیادی را برای وسایل نقلیه و مردم ایجاد کرده است.

,

 

,

منتظر عملکرد سریع مسئولان خواهیم ماند و امید به برطرف شدن مشکلات داریم .

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه