اخبار داغ

با حضور استاد موسوی گرمارودی؛

دومین کنگره ملی دوسالانه "شعر آئینی واعظ قزوینی" برگزار شد

دومین کنگره ملی دوسالانه "شعر آئینی واعظ قزوینی" برگزار شد
با حضور استاد علی موسوی گرمارودی دومین کنگره ملی دوسالانه "شعر آئینی واعظ قزوینی" برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی و آئین نکوداشت استاد علی موسوی گرمارودی، پیش از ظهر امروز(یکشنبه) با حضور مسئولین استانی و شاعران آئینی در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,

حجت الاسلام علی نعمت اللهی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: قزوین دارای پیشینه‌ای کهن به درازی تاریخ با فراز و نشیب‌های مختلف است و در مراتب مختلف دانشمندان مختلفی از این استان برخاسته و به دنیا و جهان عرضه شده به خوبی درخشیده است. 

وی ابراز کرد: قزوین دارای مکاتب مختلف ۶گانه‌ی، معماری، خط نگارگری، نقاشی، شعر آئینی و تعزیه است و حتی عده‌ای به دلیل تاثیرگذار بودن قزوین مکتب تفکیک را نیز متعلق به این استان می‌دانند. 
,
,
,
,
 
,
, ,

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: باتوجه به وجود مکاتب مختلف در استان، احیای این مکاتب مورد توجه قرار گرفت و در نتیجه، مکتب معماری در شهرداری، مکتب خط در اداره فرهنگ و ارشاد و مکتب شعر آئینی نیز در اداره تبلیغات اسلامی مورد توجه و رسیدگی قرار گرفتند. 

وی عنوان کرد: واعظ قزوینی شخصیتی کم‌نظیر در عصر صفویه و حافظ زمان خود بوده و حتی رهبر معظم انقلاب نیز حساسیت خاصی نسبت به این شخصیت داشته و وی را فرزند زمانه خود می‌دانند. 

دبیر کنگره ملی دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی گفت: دوسالانه‌ای با هدف تولید محتوا در حوزه شعر آئینی پایه ریزی شد و امیدواریم دوسالانه ادامه‌دار باشد، همچنین توقع داریم صاحب‌نظران در استان استقبال بیشتری از آن داشته باشند. 

شعر آئینی و کربلا مدیون یکدیگرند
در ادامه این مراسم عبدالمحمد زاهدی اظهار کرد: به اعتقاد من مشرق زمین پایگاه اصلی شعر به شمار می‌آید که این به دلیل لطافت و خیال پرداختی و فضای خیال انگیزی است که در طول تاریخ در طبیعت این مردم وجود داشته است. 

وی ادامه داد: امروز در مناطق مشرق زمین از غنای بالایی در حوزه شعر برخورداریم، شخصیت‌هایی از این سرزمین برخواسته‌اند که هر یک سرآمد شعر و عرفان در دنیا هستند. 

استاندار قزوین عنوان کرد: شعر به عنوان هنر عظیم و فاخری که در بین مردم از جایگاه بالایی برخوردار است، در طول زمان رشته‌های مختلفی را پیدا کرده که شعر آئینی به عنوان یکی از این رشته‌ها با زندگی عامه ما عجین است. 

وی افزود: البته معانی و تعاریف مختلفی از شعر آئینی وجود دارد که معنویت وجه مشترک تمام آنهاست. 

این مسئول بیان کرد: واقعه کربلا در تاریخ ما به عنوان مسلمان و شیعه، به یک معنا مدیون شعر آئینی است و در مقابل شعر آئینی نیز به یک معنا وابسته به آن است. 

وی ادامه داد: شعر آئینی پس از واقعه عاشورا به لحاظ کمی و کیفی متحول شده و حادثه عاشورا را به دنیا معرفی کرده، البته حادثه عاشورا بخودی خود ماندگار است اما شعر آئینی نیز اهمیت مهمی در انتقال آن به عهده دارد. 

زاهدی ابراز کرد: همه مردم شیعه حداقل یک بیت از واقعه عاشورا می‌دانند، که این نشانگر رسوخ شعر آئینی در زندگی ما است. 

وی تاکید کرد: غنابخشیدن به این بخش از شعر وظیفه سنگینی است که هم شعرا و ادبا به عنوان تولید کنندگان محتوا و هم گویندگان و مداحان به عنوان عرضه کننده نسبت به آن مسئولند. 

استاندار قزوین بیان کرد: این مسأله باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد که غنای این بخش از شعر و پیوند زندگی مردم با واقعیات تاریخی و عرفانی واقعه عاشورا و زندگی اهل بیت(ع) دارای اهمیت بالایی است. 

وی عنوان کرد: قزوین یکی از مناطق اصلی تمدنی کشور است که بیش از ۷هزار سال تمدن دارد، به‌ویژه در ۵۰۰سال اخیر هنرمندان بسیاری را تقدیم مرده که پرداختن و معرفی این شخصیت‌ها هویت بخشی به مردم است. 
,
,
,
,
,
,
,
, شعر آئینی و کربلا مدیون یکدیگرند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

زاهدی در پایان گفت: در عرصه جهانی شدن و تکنولوژی‌ زمان لازم است، اما آنچه ما را در این جهانی شدن حفظ می‌کند فرهنگ و هویت ملی و دینی ما است. 
انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه