اخبار داغ

حرفهای شنیدنی تنها آهنگر بندرعباس؛

با آب دریا آهن و فولاد مذاب را آبکاری می کردیم / واردات بی رویه نابودگر رزق فنی کاران است

با آب دریا آهن و فولاد مذاب را آبکاری می کردیم / واردات بی رویه نابودگر رزق فنی کاران است
عباس عیسی زاده قدیمی ترین اهنگر شهربندرعباس با 95 سال سن با وجود سختی های بسیار به کارآهنگری مشغول است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز ،عباس عیسی زاده ،قدیمی ترین و تنها آهنگر استان هرمزگان است ،که در کوچه آهنگری بازار اوزیها مشغول به هنر آهنگری به شیوه سنتی است که و قریب به هفتاد سال است که در بازار اوزیها به شغل آهنگری مشغول می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از هرمز ،, هرمز,

عیسی زاده صاحب هشت فرزند است که از این میان شش فرزند پسر و  2 تای ان دختر است ؛از میان فرزندان او  حسین عیسی  زاده در جنگ هشت سال  دفاع  مقدس شهید شده است.

,

عباس زاده در گفتگو با خبرنگار  هرمز؛اظهار کرد: متولد سال 1302و بزرگ شده بندرعباس هستم که از سنین کودکی با شاگردی در کنار آهنگران این حرفه را آموختم اکنون 95 سال سن دارم  و این کار را فقط برای اینکه حوصله ام در خانه سر نرود و همچنین دیدن دوستان قدیمی انجام می دهم.

, هرمز,

عیسی زاده افزود: مغازه آهنگریم را در سال 1327 افتتاح کردم و آن زمان تمام همسایه هایم به شغل های نجاری ،سفالگری وکارهای فنی و سنتی مشغول بودم به همین علت نام این کوچه به اسم آهنگری شهرت یافته است.

,

تنها اهنگر استان هرمزگان نحوه کار خود پیش از انقلاب را اینگونه بیان می کند: تا پیش از  انقلاب و توسعه  یافتن شهر  بندرعباس ، تمامی نقاط این شهر بیابانی و ساحلی  بود ، هیچ امکانات خاصی  وجود نداشت  و حتی آب برای خوردن نداشتیم و لوله کشی شهری  وجود  نداشت.

,

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانم آهن و فولاد ذوب شده را شکل دهم به دریا می رفتم وآب شور دریا را در  کوزه می ریختم و آن را همراه با خود به مغازه اورده و استفاده  می کردم.

,

تنها آهنگر هرمزگانی سختی های کار وحرارت بالای کوره را شیرین بیان می کند و اظهار کرد: شاید جوانان امروزی نتوانند مشقت های این شغل را تحمل کنند اما بنده به خاطر علاقه شدیدم به این حرفه و دست سازهایم  تا به امروز در گرمای  بالای  50 درجه  بندرعباس و در کنار گدازه های آهن و فولا کار کرده ام.

,

قدیمی ترین آهنگر  بندرعباس ادامه داد: این  حرفه  را به چهار تن از  فرزندانم  آموزش داده ام اما آنها به خاطر  نداشتن درآمد به شغل های دولتی و اداری روی آورده اند.

,

وی واردات بی رویه از کشور چین را علت نابودی این شغل دانست و افزود : ابزاری که بنده تولید می کنم  کیفت و عمر طولانی تری به نسبت مشابه خارجی دارد.

,

عیسی زاده تصریح کرد: تا پیش از صنعتی شدن  ابزار آلات  آهنی ، ابزار کشاورزی ، لنگر کشتی ها و هر چیزی که با آهن و فولاد سر و کار دارد را با سفارشهای  بسیار از سراسر استان هرمزگان تولید و انجام  می دادم.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه