اخبار داغ

بررسی علل افزایش حاشیه نشینی در شهر یاسوج؛

حاشیه نشینی غده ای سرطانی برای شهر یاسوج/ایجاد زندگی مناسب برای مردم تنها ساخت مسکن نیست+تصاویر

حاشیه نشینی غده ای سرطانی برای شهر یاسوج/ایجاد زندگی مناسب برای مردم تنها ساخت مسکن نیست+تصاویر
کارشناس معماری و مسائل شهری گفت: فراهم کردن زندگی مناسب برای مردم صرفا به تامین مسکن ختم نمی شود ، مادوان و بلهزار صرفا توده هایی از مسکن هستند که بدون هیچ گونه برنامه ریزی شهری به وجود آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از ایل بانو در چند سال اخیر موضوع حاشیه نشینی به یک مشکل برای شهرهای کوچک تبدیل شده است به گونه ای که این موضوع باعث شده است که یکی از دغدغه های مسئولان حاشیه نشین های شهر ها باشد این حاشیه نشینی در مراکز استان ها به شدت در حال افزایش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ایل بانو,

 

,

شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز همچون برخی از شهرهای کشور به این معضل گرفتار شده است به گونه ای که آمار حاشیه نشینی در شهر یاسوج آماری قابل تامل است می توان گفت که رشد جمعیت در حاشیه های شهر یاسوج بسیار سریع تر از رشد تجهیزات و امکانات در این مناطق است.

,
, ,

 

,

آمارها نشان می دهد که 77  هزار حاشیه نشین در استان زندگی می‌کنند که ۷۰ هزار نفر آن در حاشیه شهر 120 هزارنفری یاسوج ساکن شده اند که بیش از ۳۲هزار نفر از داخل استان و قریب به 7 هزار نفر از سایر استان ها به مرکز استان مهاجرت کرده اند.

,

 

,

اکنون مردمی که در حاشیه های شهر زندگی می کنند دچار مشکلات بسیار زیادی هستند که کمبود مراکز آموزشی و بهداشتی و درمانی یکی از آنها است آسیب های که این افراد دچار آن می شوند نیز  جدا است.

,

 

,
, ,
 
,

سید صابر گوهری فر کارشناس معماری  و مسائل شهری در گفت و گو با خبرنگار صبح زاگرس با اشاره به  اینکه مادوان و بلهزار با مرکزیت دانشگاه آزاد اسلامی همانند غده سرطانی شهر یاسوج است گفت: دانشگاه آزاد اسلامی فقط و فقط به رشد حاشیه نشینی در شهر کمک شایانی داشته که با بی برنامگی و بی توجهی دستگاه های مربوطه به وجود آمده که به دنبال آن معضلات اجتماعی و فرهنگی مخربی در پی خواهد داشت.

,

 

,

وی گفت: فراهم کردن زندگی مناسب برای مردم صرفا به تامین مسکن ختم نمی شود ، مادوان و بلهزار صرفا توده هایی از مسکن هستند که بدون هیچ گونه برنامه ریزی شهری به وجود آمده است و رشد سریع زندگی شهر نشینی پیامد های منفی را به دنبال دارد یکی از مهم ترین علل رشد سریع شهرها مهاجرت روستا به شهر است.

,

 

,

کارشناس معماری  و مسائل شهری افزود: مردم  به دلیل دافعه های اقتصادی و اجتماعی محل سکونت به جاذبه های اقتصادی و اجتماعی شهر پناه می برند اما چون توان زندگی در شهر را ندارند به حاشیه نشینی پناه میبرند که یکی از مهم ترین معضلات شهر ها به حساب می آید.

,

 

,

گوهری تصریح کرد: مادوان و بلهزار که بیشتر از روستائیان و ایلات حوزه ی بویر احمد به وجود آمده به دلیل نبود زیر ساخت های اولیه شهری و شرایط و موقعیت جغرافیایی نامناسب پیامد های نامطلوبی را هم برای خود مردم و هم برای شهر به وجود آورده است.

,

 

,
, ,

وی ادامه داد: برخورد فرهنگ های قومی و قبیله ای متفاوت و عدم تسلط بر آداب و رسوم یکدیگر، شرایط فیزیکی و کالبدی نامناسب و بی توجی دستگاه های مختلف باعث شده که این ناحیه از شهر مخرب به نظر برسد و به سمت فساد های فرهنگی و اجتماعی کشیده شود.

,

 

,

کارشناس معماری  و مسائل شهری  عنوان کرد: اگر چه مردم این ناحیه مخرب و مخرب زا نیستند اما شرایط و موقعیت جغرافیایی نامناسب، عدم بهره مندی از امکانات شهری و سایر کمبود ها  باعث شده تا این منطقه به سمت فساد های فرهنگی و اخلاقی کشیده شود و طبیعتا در بلند مدت اثرات زیان بار تری را هم برای مردم خود منطقه و هم برای شهر در پی خواهد داشت.

,

 

,

وی گفت: شرایط مختلف حاکم بر حاشیه نشینی این مناطق باعث به وجود آمدن فرهنگی خاص شده است که از امتزاج و اختلاط خرده فرهنگ های قومی و قبیله ای به وجود آمده و  با فرهنگ حاکم بر شهر و زندگی شهری متفاوت بوده و به همین دلیل است که بسیاری از رفتار هایی که در فرهنگ حاکم شهری ناهنجار هستند در این مناطق هنجار تلقی می شوند.

,

 

,

گوهری تصریح کرد: تا زمانی که امکانات، خدمات، تسهیلات، منابع ثروت، موقعیت های مناسب شغلی و... در بین اقشار مختلف و در جاهای مختلف شهر به طور مساوی و عادلانه تقسیم نشود چنین موضوعات و معضلاتی بر شهر حاکم می شود که هر کدام سیستم و فرهنگ متفاوت در هسته ی خود دارد.

,
, ,

کارشناس معماری  و مسائل شهری در پاسخ به این سوال که چه چیزی در رشد حاشیه نشینی در این مناطق تاثیرگذار بوده است و یا آن را تشدید کرده است گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که در رشد بی برنامه  و سریع این مناطق تاثیر بسزایی داشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج است که با یک مکان یابی کاملا غلط و اشتباه همانند یک قطب جذب پذیر عمل کرده  و باعث جذب منازل مسکونی و بافتی فشرده و خالی از امکانات شده است.

,

 

,

وی ادامه داد: طبیعتا به دنبال تولید علم در دانشگاه فرهنگ نیز در حوزه های مختلف شکوفا می شود مکان یابی دانشگاه آزاد اسلامی نه با هدف تولید علم و نه با هدف شکوفایی فرهنگی به وجود آمده اثرات زیان بار و منفی وجود این دانشگاه بسیار بیشتر از اثرات مثبت آن است،  علمی که تولید نشد هیچ، نه به فرهنگ توجهی شده و نه به ارتقا دانش فرهنگی توجهی شده، بلکه باعث تبدیل شدن این منطقه به یک منطقه ای جرم پذیر شده است.

,
, ,

گوهری با مطرح کردن چند سوال از جمله اینکه دانشگاه آزاد اسلامی چرا و با چه هدفی در این مکان ساخته شده است؟ به دنبال ساخت دانشگاه چه زیر ساخت های شهری برای مردم ایجاد شد؟ دانشگاه آزاد اسلامی چه اثر مثبتی هم در تولید علم و هم در شکوفایی فرهنگ داشت؟؛ گفت: دانشگاه آزاد اسلامی فقط و فقط به رشد حاشیه نشینی در شهر کمک شایانی داشته که با بی برنامگی و بی توجهی دستگاه های مربوطه به وجود آمده که به دنبال آن معضلات اجتماعی و فرهنگی مخربی در پی خواهد داشت و باعث به وجود آمدن بافتی فشرده و نامنظم از منازل مسکونی شده که نارسایی و ناتوانی در عرصه خدمات رسانی را به دنبال خود یدک می کشد.

,

 

,

کارشناس معماری  و مسائل شهری افزود:  تراکم زیاد واحد های مسکونی بدون خدمات شهری باعث فقدان آسایش لازم برای زندگی که به دنبال آن منجر به نبود آرامش برای مردم و خانواده ها می شود و باعث تولید هسته ای دیگر از زندگی شهری با فرهنگی متفاوت و مجزا می شود. که خود این موضوع اصلی ترین عامل در سیمای نامطلوب شهر پائین بودن سطح بهداشت ناامنی ها بزهکاری ها وسایر آسیب ها است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه