اخبار داغ

بازخوانی نامه تاریخی رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و امریکایی/اندیشمندان غربی چه نظری درباره نامه مقام معظم رهبری داشتند؟+تصاویر

بازخوانی نامه تاریخی رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و امریکایی/اندیشمندان غربی چه نظری درباره نامه مقام معظم رهبری داشتند؟+تصاویر
رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از بهمن ماه سال 93 به منظور آگاهی جوانان اروپایی، آمریکای و نشان دادن چهره واقعی از اسلام نامه ای را به آنها ارسال کرده، که انتشار آن بازخوردهای مختلفی را در جهان به همراه داشت و آن را یک نامه تاریخی دانستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس؛ در پی انتشار تصاویری موهن از پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو در دی ماه 93،  رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از بهمن ماه همین سال به منظور آگاهی جوانان اروپایی، آمریکای و نشان دادن چهره واقعی از اسلام نامه ای را به آنها ارسال کرده، که انتشار آن بازخوردهای مختلفی را در جهان به همراه داشت که بخشی از متن نامه و بازتاب های آن در زیر آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

 

,

بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم

,

به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی
حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم، همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.

,
,

 

,

سخن من با شما درباره‌ی اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ی تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه میگردد. از دو دهه پیش به این سو  یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمیخواهم به «هراس‌های» گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخنگاری‌های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند.

,

 

,

شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه‌ی مشترک تمام آن سودجویی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من میخواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواسته‌ی اوّل من این است که درباره‌ی انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.

,

 

,

من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس به‌صورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما میتواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا میتواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

,

 

,

انتشار نامه رهبر معظم انقلاب با بازتاب هایی در دنیا همراه بود که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود:

,

 

,

1.  فیل ویلایتو از رهبران ضدجنگ و صلح‌طلب آمریکا و سردبیر نشریه (ویرجینییا دیفندر):

, 1.  فیل ویلایتو از رهبران ضدجنگ و صلح‌طلب آمریکا و سردبیر نشریه (ویرجینییا دیفندر):, 1.  فیل ویلایتو از رهبران ضدجنگ و صلح‌طلب آمریکا و سردبیر نشریه (ویرجینییا دیفندر):,

, ,

 

,

وی در پاسخ به نامه‌ یک نویسنده و فعال فرهنگی کشورمان که نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را برای وی فرستاده بود، پاسخ داد: 

,

hank you very much for sending this message. Although the United States prides itself on "freedom

,

of speech" and the free flow of information, I have not seen these words anywhere else. And the Ayatollah's words are reasonable, direct and enlightening.

,

Phil Wilayto ( Virginia Antiwar Network)

,

برای ارسال این پیام از شما بسیار سپاسگزارم. اگر چه ایالات متحده به خود درباره وجود «آزادی بیان» و نیز جریان آزاد اطلاعات می‌بالد، ولی من این کلمات را هیچ جای دیگری ندیده‌ام. کلمات آیت‌الله معقول، صریح و روشنگر هستند.

,

 

,

 

,

2. مایکل برگ یکی از رهبران صلح‌طلب آمریکایی

, 2. مایکل برگ یکی از رهبران صلح‌طلب آمریکایی, 2. مایکل برگ یکی از رهبران صلح‌طلب آمریکایی,

, ,

مایل برگ هم یکی دیگر از مخاطبین حبیب احمدزاده نویسنده و فعال فرهنگی کشورمان بود که نامه رهبری انقلاب به جوانان غربی را برایش فرستاد. پسر مایکل برگ توسط گروه القاعده در عراق سر بریده شد.

,

نظر مایکل برگ چنین است:

,

Habib. Thank you for sending this wonderful letter from the Ayatollah Seyyed Ali Khamenei, to the youth of Europe and North America. Did you know that my son Nick carried the Qu 'ran with him? This brought him under suspicion of the US Army Police who detained him leading to his death in Iraq in 2004. He wanted to know everything about Islam and did just what the Ayatollah Seyyed Ali Khamenei suggested to the youth - find out first hand with an open mind. What great advice .!

,

I will forward this around and try to get it published in the newspaper.

,

Michael berg

,

حبیب، ممنون برای فرستادن این نامه بسیار زیبای آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به جوانان اروپا و امریکای شمالی. آیا شما می‌دانید که پسر من نیک با خودش یک قرآن داشت و به همین دلیل پلیس ارتش امریکا به او مظنون شد و عاقبت هم در عراق در سال 2004 کشته شد. او می‌خواست که همه چیز را در مورد اسلام بداند و درست همان چیزی را که آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان پیشنهاد کرده است انجام می‌داد - یعنی که مسایل را با فکر باز و دست اول درک کنند. چه اندرز نیکی. من این را برای دیگران می‌فرستم و سعی می‌کنم در روزنامه چاپ شود.

,

مایکل برگ پدر مقتول در عراق (نیک برگ )

,

 

,

 

,

3. ریچارد فالک استاد و پروفسور آمریکایی

, 3. ریچارد فالک استاد و پروفسور آمریکایی, 3. ریچارد فالک استاد و پروفسور آمریکایی,

, ,

وی در مورد نامه نخستین مقام معظم رهبری می‌گوید: این نامه، حاوی مطالبی زیبا و انسانی است و اگرچه خطاب به جوانان نوشته شده اما برای همه ما اهمیت دارد. محورهای این نامه را می‌توان سنگ بنای معنوی و اخلاقیِ جوامع قرار داد و آن را به کلّ بشریت وسعت بخشید. وجود چنین احساسی در این برهه زمانی بسیار ضروری‌ست، چون قادر است با از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها، به خلع سلاح هسته‌ای در دنیا و امنیت کمک کند. من 84 سال دارم ولی حس می‌کنم به اندازه کافی جوان هستم که این نامه، مرا مخاطب قرار داده باشد و بخواهم به پیام پرمعنای آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ دهم.

,

 

,

4. سارا فلاندرز عضو ارشد مرکز اقدام بین‌المللی

, 4. سارا فلاندرز عضو ارشد مرکز اقدام بین‌المللی, 4. سارا فلاندرز عضو ارشد مرکز اقدام بین‌المللی,

, ,

سارا فلاندرز درخصوص بایکوت خبری نامه رهبر انقلاب می‌گوید: رسانه‌های آمریکایی که در کنترل و تحت حمایت نیروهای نظامی هستند درصددند تا مردم این کشور به‌ویژه جوانان که مخاطب نامه حضرت آیت‌الله "سید علی خامنه‌ای" هستند، از محتوای این نامه ارزشمند آگاه نشوند. این نامه را خوانده‌ام و با در نظر گرفتن محتوای آن، در زمان بسیار مناسبی منتشر شده است. این فعال آمریکایی تأکید کرد که هدف دشمنان اسلام، ایجاد زمینه برای ادامه تجاوزهای خود به کشورهای اسلامی است.

,

 

,

 

,

5. دریک فورد مدرس دانشگاه سیراکیوز آمریکا

, 5. دریک فورد مدرس دانشگاه سیراکیوز آمریکا, 5. دریک فورد مدرس دانشگاه سیراکیوز آمریکا,

, ,

این مدرس آمریکایی در این‌باره می‌گوید: نامه رهبر ایران می‌تواند زمینه‌ساز کاهش احساسات ضداسلامی در غرب شود و ایجاد پلی بین اسلام و دنیای غرب یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دوران کنونی است. در این نامه اسلام‌هراسی به‌عنوان بخشی از فرآیند تاریخی گسترش ترس و وحشت به تصویر کشیده شده است. و آنچه می‌تواند به تمایز بیشتری بین اسلام و داعش بینجامد اقدامات ایران است، اینکه ایران خود یکی از سرسخت‌ترین مخالفان داعش است". ما باید سؤالات مهم مطرح‌شده از سوی رهبر ایران را از یکدیگر، دوستان، بستگان، نزدیکان و همکارانمان بپرسیم."تصویر منحرف و معوج از اسلام که نه تنها از سوی داعش، بلکه از سوی رسانه‌های آمریکایی بازتاب داده می‌شود، یکی از شدیدترین نیروهایی است که بین مردم آمریکای شمالی و اروپا در جریان است. در واقع امر، اسلام‌هراسی  ــ و نه اسلام ــ یک باور تروریستی است. اسلام‌هراسی توجیه کننده تروریسمی است که توسط قدرت‌های جهانی و ارتش‌های استکباری آنها به دامان مردم خاورمیانه افتاده است. اگر مردم نگاهی واقعی به تاریخ غنی تفکر اسلامی بیندازند، می‌توان با این دکترین خطرناک اسلام‌هراسی مبارزه کرد.

,

 

,

6. تیزینا کاواردینی انسان‌شناس فرهنگی و مدیر دفتر انسان‌شناسی آنسیس در  ایتالیا

, 6. تیزینا کاواردینی انسان‌شناس فرهنگی و مدیر دفتر انسان‌شناسی آنسیس در  ایتالیا, 6. تیزینا کاواردینی انسان‌شناس فرهنگی و مدیر دفتر انسان‌شناسی آنسیس در  ایتالیا,

, ,

وی نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکایی را یک "نامه تاریخی" عنوان می‌کند و می‌گوید: این پیام بازتاب‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌الملل داشته است. مهربانی و فداکاری که در اسلام خواندم را در دین دیگری ندیدم چیزی که در نامه نوشته شده است کاملا درست است. ما بایستی بدنبال منبع اصلی برویم.من خودم هم امیدوارم که این نامه بتواند جوانان را با وجود این هجمه تبلیغاتی که بر علیه اسلام وجود دارد، به خود جذب کند و آنان را متقاعد سازد که حداقل یک بار این کتاب را مطالعه کنند.

,

 

,

آقای خامنه ای بر این عقیده هستند که اطلاعات غلطی از اسلام در غرب به مردم داده می شود. متاسفانه درست است. بحث رسانه ها را لحظه ای کنار بزاریم. مشکل فراتر از این حرفاست. در برخی مواقع مشکل از مبلغان دینی اسلام نیز هست.چرا که برخی از این افراد خود به مطالبی که میگویند اشرافیت کامل ندارند. مطالبی گاهی اوقات گفته میشود که خود باعث اسلام هراسی میشود. در صورتی که بر اساس مطالعات فرهنگی و انسان شناسانه بنده، اسلام را دین مهربان و انعطاف پذیری یافتم.

,

 

,

 

,

 

,

8. برندن هریس فعال مسیحی آمریکایی

, 8. برندن هریس فعال مسیحی آمریکایی, 8. برندن هریس فعال مسیحی آمریکایی,

 

,

این فعال مسیحی درباره نامه امام خامنه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی عنوان می‌کند: نامه خوبی بود و من با تمام مطالب آن موافقم. من درباره اسلام مطالعه کرده‌ام و می‌دانم دنبال گسترش انسانیت، صلح و دوستی است و هرگز خشونت و تروریسم را ترویج نمی‌کند.

,

 

,

به نظر من آیت‌الله خامنه‌ای یک رهبر روحانی و عالی‌قدر است و چنین شخصیتی نمی‌تواند برای آمریکا (آن‌چنان‌که رسانه‌های غربی القا می‌کنند) یک تهدید باشد.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه