اخبار داغ

وقتی مالکان همکاری نمی کنند؛

تخریب پنهان در کمین سرای 73 ساله بازار زنجان/ چراغ سرای ملک زنجان خاموش است

تخریب پنهان در کمین سرای 73 ساله بازار زنجان/ چراغ سرای ملک زنجان خاموش است
با وجود اینکه مالکان سرای ملک تفاهم نامه ای را با میراث فرهنگی استان زنجان مبنی بر تبدیل این سرا به سرای صنایع دستی امضا کرده اند، اما به این تفاهم نامه پایبند نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا،سرای ملک از سراهای معروف و اقتصادی بازار زنجان محسوب می شود و تاریخ احداث این سرا  به سال 1324 بازمی‌ گردد با وجود اینکه این سرا از سراهای همیشه شلوغ و پر جنب و جوش بازار زنجان بوده است اما با تبدیل شدن آن به بازارچه صنایع دستی که قرار بود رونقی دوباره داشته باشد، هنوز هم چراغ های آن خاموش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

در سال 85 و همزمان با دور نخست سفر رئیس جمهور وقت به استان زنجان تبدیل این سرا به بازارچه صنایع دستی، از مصوبات سفر هئیت دولت بود اما با گذشت نزدیک 12 سال از این مصوبه، هنوز هم از این سرا استفاده نمی شود.

,

بازارچه صنایع دستی استان با هزینه 3 میلیارد تومانی آماده شده است اما به دلیل مشکلاتی از جمله عدم همکاری مالکان هنوز چراغ مغازه های این سرا روشن نشده است.

,

محوطه زیبایی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برای این سرا احداث شده است اما امروز این سرا تبدیل به انباری برای مالکان شده است و علیرغم امضای تفاهم نامه با مالکان این سرا از سوی میراث فرهنگی زنجان، استفاده مطلوبی از آن نمی شود.

,

, ,

اگرچه نباید از کار خوب اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان در جدیت اجرای این پروژه گذشت اما امروز از این سرا هیچ استفاده ای نمی شود.

,

رئیس هئیت امنای بازار زنجان در این خصوص با بیان اینکه وجود معارض موجب شده تا این بازارچه مورد بهره برداری قرار نگیرد، تصریح کرد: هزینه ای معادل سه میلیارد تومان برای مرمت این سرا انجام شده است اما هنوز استفاده از آن نمی شود.

,

علویون تصریح کرد: هنوز مشکل این سرا به عنوان یکی از سراهای بازار زنجان حل نشده است و امید است با همکاری مالکان این سرا به رونق گذشته برگشته و صنایع دستی استان در این سرا به فروش برسد.

,

فاز اول مرمت سرای ملک واقع در راسته بازار پایین زنجان برای تبدیل شدن به بازارچه صنایع دستی استان از محل اعتبارات ملی، با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و هفتصد و چهل میلیون ریال توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شد و مرمت آن به پایان رسیده است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت و گو با خبرنکار موج رسا در این خصوص اظهار داشت: با همه رایزنی ها و پیگیری های انجام شده، اغلب بهره برداران تمایلی برای تغییر کاربری به عنوان پاتوق فرهنگی و بازارچه صنایع دستی ندارند.

,

, ,

, ,

یحی رحمتی با بیان اینکه عدم بهره برداری از این فضا تخریب پنهان را به دنبال دارد،افزود: اتفاقات این بنا خود را نشان خواهد داد.

,

وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه اولیه حقوقی با مالکان متعقد شده است اما بهره برداران به آن پایبند نیستند، افزود: باید در این زمینه مالکان همکاری لازم را داشته باشند.

,

گفتنی است، در حال حاضر این سرای زیبای بازار زنجان تنها به عنوان انباری از سوی مالکان مورد استفاده قرار می گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه