اخبار داغ

رئیس دانشکده پرستاری بوشهر:

عدالت، حلقه مفقوده طرح تحول نظام سلامت است

عدالت، حلقه مفقوده طرح تحول نظام سلامت است
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به عدم اجرای عدالت در طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد که با نظارت دقیق در راستای اهداف عدالت محور طرح تحول نظام سلامت، می شد راه را بر سوء استفاده افراد سودجو بست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ، شهناز پولادی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: متولی ارائه خدامت پزشکی به جامعه، وزارت بهداشت و درمان است. اهتمام مجموعه وزارت بهداشت در دولت های یازدهم و دوازدهم، تسهیل خدمات رسانی در راستای فرمایش های مقام معظم رهبری با هدف ارائه خدمات سلامت به گونه ای بوده است که قشر آسیب پذیر هم بتوانند این خدمات را در یافت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

 

,

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: درنظام سلامت، هدف دریافت خدمات مراقبتی و درمانی بود که اولویت به عرصه آموزش داده شد. در ابتدای ابلاغ این طرح، با توجه ویژه به تکریم ارباب رجوع، با استقبال خوبی مواجه شد و برای این طرح هم منابع مالی خوبی در نظر گرفته شده بود.

,

, ,

پولادی ادامه داد: با ابلاغ طرح و اجرای بیمه سلامت، مراجعه به بیمارستان ها زیاد شد و پرستاران برای ارائه خدمات با حجم بالای فعالیت روبرو شدند، اما یکی از مشکلات، عدم اختصاص حقوق مابه ازای خدمات به پرستاران بود. همچنین تا دوسال بعد از اجرا، منابعی که طرح را تغذیه مالی می کردند با کمبود منابع تامینی مواجه شدند.

,

 

,

رئیس دانشکده پرستاری اظهار داشت: در همان شروع طرح به دلیل مستمر نبودن منابع تامین مالی، برداشت ما این بود که طرح دوام نمی آورد. بعد از گذشت مدتی طبق پژوهشی که با عناصر دخیل در اجرا و مولفه های موثر طرح در استان بوشهر توسط دانشگاه صورت گرفت به نتایجی دست یافتیم که به طور خلاصه می توان گفت " در ابتدا همه راضی بودند و بعد همه ناراضی شدند".

,

 

,

استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: طبق آسیب شناسی که کردیم عمده دلایل عدم موفقیت را  می توان عدم اختصاص بودجه مستمر، ضرب العجل پیاده کردن، بدون در نظر گرفتن بخشی از زیرساخت هایی که می توانست در آینده این طرح را با مشکل مواجه کند و عدم نظارت عادلانه و کنترل دقیق ناظران در راستای اهداف عدالت محور طرح را نام برد.

,

, ,

وی گفت: کمیت خدمات بالا بود اما با عدم نظارت کافی، کیفیت پایین آمد. طرح به هر قیمتی ادامه پیدا می کرد و به نوعی برای وزارت بهداشت حیثیتی بود و اگر می گفتند و می گفتیم این طرح شکست خورده، به حیثیت وزارت و نظام سلامت بر می خورد.

,

 

,

شهناز پولادی بیان کرد: با ارائه خدامت رایگان به همه مردم، بیمه ها قدرت خود را از دست دادند و نتوانستند دوام بیاورند که البته این عین بی عدالتی است که هر کسی با هر درآمدی خدمات یکسانی دریافت کنند و در واقع برابری لحاظ شد نه عدالت.

,

, ,

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: طبق این طرح، پزشکان برای عمل های جراحی نمی توانستند بیشتر از مقداری که برایشان در نظر گرفته شده بود از بیمار و بیمارستان دریافت کنند اما راه گریزی ایجاد شده بود که عمل ها را در مراکز غیر دانشگاهی و دولتی انجام می دادند و عمل هایی که سودآوری بالایی نداشت را در بیمارستان های دولتی انجام می دادند.

,

 

,

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی در پایان اظهار داشت: اجرای سیاست ها و طرح های بنیادین در کشور باید به دست افرادی پا به کار سپرده شود که در مقابل چالش ها و مشکلات و سنگ اندازی ها استوار و مصمم باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه