اخبار داغ

معاون دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر:

نیازمند نگاه مدیران معتقد به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم

نیازمند نگاه مدیران معتقد به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم
معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر با نامطلوب خواندن روند اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواستار توجه و اقدام جدی از طرف همه ارکان تصمیم گیر و اجرایی کشور به آن شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ، حسن زارع در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: برای داشتن نظام آموزشی مطلوب باید شرایطی ایجاد گردد که محصول آموزش و پرورش، یک محصول مطلوب و منطبق بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی باشد. متاسفانه با وجود آموزهای عمیق و دقیق دینی و مذهبی و سوابق درخشان علمی و تاریخی ملت ما، هنوز با آرمان های انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت، فاصله بسیار داریم و مسیر پیموده شده تا هدف، خیلی امیدوار کننده نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

 

,

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر ادامه داد: با عنایت به عدم تحقق اهداف عالیه نظام آموزشی با توجه به روند موجود آموزش و پرورش کشور، بزرگان نظام بالاخص رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی (ره) که بر ضرورت توجه به نظام آموزشی تاکید داشتند و رهبر انقلاب که در بیانات خود مکررا به لزوم تحول در آموزش و پرورش سفارش می کرده اند، بر همین اساس جمعی از دانشمندان و علمای کشور به کار تهیه و تنظیم سند تحول بنیادین امر آموزشی کشور پرداختند.

,

 

,

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تاکید بر نقش و الگوی و جایگاه معلم و بازمهندسی سیاست ها و اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تاکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و هم چنین طراحی سیاست های مناسب برای ارتقای شیوه های جذب و تربیت و نگه داشت معلمان در آموزش و پرورش از جمله اهداف عملیاتی و راهکاری در سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور مورد تاکید قرار گرفته است. با عنایت به موارد ذکر شده در زمینه تکریم مقام معلم و شناخت جایگاه علم و دانش، در جایگاه مطلوبی قرار نداریم و در این مسیر هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

,

 

,

زارع اظهار داشت: با توجه به فراوانی دانش آموزان در سال های پس از دفاع مقدس و دیدگاه اقتصادی حاکم در آن ایام، تاسیس مدارس غیرانتفاعی به منظور جذب سرمایه و مشارکت مردم در امر آموزش مورد تشویق قرار گرفت. اما متاسفانه دیدگاه انتفاعی حاکم بر بسیاری از این گونه مدارس، سبب تنزل کیفیت آموزشی و فضای آموزشی غیر استاندارد در این مدارس گردید و بعضا عدم نظارت دقیق سبب شده این گونه مدارس خود به تهدیدی در امر آموزش تبدیل شوند. پایین بودن سطح علمی کادر آموزشی برخی از این مدارس، کمبود امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و رفاهی سبب کاهش سطح آموزشی گردیده و گاهی هم بده بستان های مدارک علمی خارج از ضوابط جاری، باعث بی اعتمادی به نظام آموزشی شده است.

,

 

,

وی تصریح کرد: عدالت آموزشی نیازمند سازوکاری برای تحقق آن است و پیشرفت واقعی بر الزام اخلاقی ریشه کنی بی عدالتی آموزشی استوار است. تامین فرصت های یکسان برای دسترسی عموم افراد جامعه به آموزش و پرورش یکی از موثرترین راهکار های تحقق عدالت اجتماعی است.

,

 

,

معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور که در سال  1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید به عنوان سند بالا دستی وزارت محسوب می گردد. این سند دارای 131 راهکار اساسی برای تربیت دانش آموزان است که به گفته کارشناسان امر، تاکنون بیش از 40 راهکار آن به اجرا در آمده و پیشرفتی کمتر از 30 درصد داشته است.

,

 

,

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: برای اجرای سند لازم است در مرحله اول تمام دستگاه های حاکمیت به کمک آموزش و پرورش برخیزند. در حقیقت دستیابی به سند تحول بنیادین نیازمند نگاه فراقوه ای است. هم چنین لازم است مدیرانی در آموزش و پرورش بکار گرفته شوند که ضمن درک صحیح از سند تحول بنیادین، به آن اعتقاد داشته باشند و شرایط لازم برای اجرایی شدن سند را فراهم کنند.

,

 

,

حسن زارع ادامه داد: سند تحول بنیادین دارای نقاط قوت بسیاری است اما مشاهده می گردد که بعضا مجموعه راهکارهای ارائه شده در سند، اولویت بندی صحیحی ندارند و برخی از راهکارهایی که از اولویت بیشتری برخوردارند در فرایند اجرایی مورد کم توجهی قرار گرفته و همین باعث کندی اجرا و حذف و کاهش تاثیر اجرای راهکار می گردد.

,

 

,

وی بیان کرد: هم چنین نبود یک نظام ارزیابی و شاخص های مورد اتفاق نظر کارشناسان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت جهت بررسی میزان تحقق سند تحول بنیادین، نیز می تواند به عنوان یک نقطه ضعف مدنظر قرار گیرد که صاحب نظران جهت تکمیل سند باید به آن توجه نمایند.

,

 

,

معاون دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر اظهار داشت: اگر از حضور معلمان در مدرسه سخن به میان می آوریم به این معنی است که معلم با حضور بیشتر در مدرسه، امکان پژوهش و تحقیق داشته باشد و بنیه علمی خود را برای آموزش فراگیر، پیوسته تقویت نماید نه این که ساعات تدریس درسی معلم را افزایش دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه