اخبار داغ

کشت زیتون متناسب با آب و هوای استان یزد

کشت زیتون متناسب با آب و هوای استان یزد
استاد دانشگاه اردکان گفت: زیتون استان یزد از نوع زیتون‌های بومی بوده و روغن آن کیفیت بی‌نظیری دارد؛ تولید و اشتغال در این عرصه توجیه اقتصادی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا زیتون درختی کم آب‌خواه است که با توجه به موقعیت آب‌وهوایی استان یزد در سال‌های اخیر مورد استقبال قرارگرفته است؛ تا جایی که علاوه بر کشت در باغات و زمین‌های کشاورزی در توسعه فضای سبز شهری نیز از این درخت مقاوم استفاده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

همان‌طور که همه می‌دانیم درخت زیتون ازجمله درختان همیشه سبزی است که در مقابل کم‌آبی خیلی مقاومت دارد و در خاک‌های ریگی حتی در بین سنگ‌ها هم رشد می‌کند. طرح‌های تحقیقی زیادی بر روی این محصول در ابعاد مختلف ازجمله نحوه پرورش، میزان آب‌خواهی و … آن انجام شده است و امروز شاهد هستیم که با توجه به‌صرفه و توجیه اقتصادی حدود 3 هزار هکتار از زمین‌های یزد به کشت این گیاه اختصاص دارد؛ اما هنوز جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.

,

, ,

احمد فتاحی دانشیار دانشگاه اردکان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در رابطه با توجیه اقتصادی کشت زیتون در استان یزد گفت: کشت زیتون به سبب اینکه هم از استقامت و تحمل بالایی برخوردار است مناسب آب‌وهوا و محیط‌زیست استان یزد هست؛ نکته قابل‌توجه آنکه روغن‌زیتون به‌عنوان چهارمین روغن نباتی بدون کلسترول دنیا شناخته‌شده است؛ پس ترویج کشت این گیاه به‌ویژه در برهه کنونی موجه است.

, یزدرسا ,

وی با اشاره به اهمیت زیتون از منظر آیات قرآن کریم و روایات اذعان کرد: مصرف زیتون و همچنین برگ آن توصیه‌شده و در طب سنتی و ایرانی خیلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

,

کیفیت و میزان زیتون تولیدشده در استان یزد

, کیفیت و میزان زیتون تولیدشده در استان یزد,

وی با بیان اینکه در کشور ما حدود 100 هزار هکتار تولید زیتون داریم، تصریح کرد: در استان یزد 2 هزار و 800 هکتار سطح زیر کشت زیتون داریم که تقریباً یک هزار و 400 هکتار آن بارور هست و سالانه حدود 900 تن از این محصول برداشت می‌شود.

,

فتاحی در رابطه باکیفیت زیتون تولیدشده در استان یزد در مقایسه با کشور ادامه داد: با توجه به اینکه زیتون استان یزد از نوع زیتون‌های بومی هست، اصل و اساس زیتون در استان یزد بیشتر جنبه استحصال روغن دارد؛ روغنی که کیفیت بی‌نظیری دارد.

,

اشتغال‌زایی زیتون در استان و کشور

, اشتغال‌زایی زیتون در استان و کشور,

این دانشیار دانشگاه اردکان اذعان کرد: یکی از مشکلاتی که درزمینهٔ تولید زیتون در استان یزد وجود دارد، مسئله صنایع تکمیلی و تبدیلی زیتون هست؛ به‌طور متوسط و بنا به محاسباتی که انجام شده است با سرمایه حدود 5 میلیارد ریال می‌توان کارگاهی را برای استحصال روغن از زیتون موردنیاز است.

,

فتاحی افزود: بنابراین با رونق پرورش زیتون و صنایع تبدیلی آن می‌توان با سرمایه‌گذاری کم، اشتغال‌زایی تحت عنوان صنایع کوچک‌مقیاس و زودبازده داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه