اخبار داغ

دعانویسی؛عاملی مهم در افزایش آسیب های اجتماعی در بهمئی/سوداگری به قیمت از دست رفتن دنیا و آخرت ساده لوحان

دعانویسی؛عاملی مهم در افزایش آسیب های اجتماعی در بهمئی/سوداگری به قیمت از دست رفتن دنیا و آخرت ساده لوحان
دعا نویسی در شهرستان بهمئی معضلی است که منجر به افزایش آسیب های اجتماعی و از دست رفتن دین و دنیای مراجعین می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از آوای ماغر؛دعا نویسی از دیرباز در فرهنگ بومی مردم بهمئی وجود داشت و عده زیادی از جامعه حداقل برای یک بار به دعانویسان که در زبان بومی به آنها ملا می گویند، مراجعه داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  به نقل از , آوای ماغر, ؛دعا نویسی از دیرباز در فرهنگ بومی مردم بهمئی وجود داشت و عده زیادی از جامعه حداقل برای یک بار به دعانویسان که در زبان بومی به آنها ملا می گویند، مراجعه داشتند.,

در اعتقاد بومی مردم بهمئی برای هر نوزاد تازه متولد شده نوشتن "چِله بُر" برای حفظ کودک از دست شیاطین به مدت 40 روز اول زندگی ضروری بود؛ برای این کار والدین نوزاد با مراجعه به یک مُلّای مجرب اقدام به نوشتن دعا می کردند؛هر چند این خرافه مدتی در بین مردم رنگ باخت اما همچنان شاهد اقدام برخی والدین برای نوشتن چله بر برای فرزندان خود هستیم.

,

دعای چله نوزاد به فتوای آیت الله مکارم شیرازی

,

سوال: آیا از نظر فقهی و اعتقادی این رسم و رسوم صحت قبلی داشته است؟ آیا باید این کار اجبارا انجام گیرد؟

,

پاسخ: این رسم هیچ گونه مبنای شرعی ندارد و باید آن را ترک کرد.

,

این روزها با عدم سازگاری مردم با زندگی شهری به دلیل وجود آسیب های اجتماعی روز افزون و اختلافات خانوادگی، دست به دامن شدن عده زیادی از مردم ساده لوح به رمالان و دعانویسان و پرداخت مبالغ هنگفت برای تکه‌ای کاغذ به معضل جدی اجتماعی تبدیل شده که در سطح شهرستان بهمئی در حال گسترش روز افزون است.

,

, ,

موی پیشانی گرگ،دست گرگ، مهره مار،مرغ سیاه،تخم مرغ محلی،خمیری که باید به خورد سگ داده شود، نخ سیاه و سفید،پارچه با رنگ خاص، موم و ابزار آلات دیگر از جمله ابزار رمالان و دعانویسان  هستند.

,

, ,

 در سطح شهرستان بهمئی خانه هایی هستند که مردم آنها را به عنوان خانه ملا می شناسند و حتی یک خانواده هست که چند نفر در آن دعانویس بوده و شغل نسل قبلی آنها هم دعانویسی بود ؛این افراد با داشتن کتابهایی که ادعا می کنند چاپ هند،چین،پاکستان، مسکو و دیگر کشورهای خارجی با چاپ قدیمی و کمیاب است،بیشتر دردها را درمان می کنند.

,

, ,

از درمان درد سر و کمر گرفته تا دیدن خواب های آشفته، از اختلافات جزئی بین زن و شهر گرفته تا کسانی که کارشان در آستانه جدایی و طلاق است، حداقل کاری است که برطرف شدن آنها از دست یک ملا بر می آید اما در بیشتر مواقع دو شرط پرداخت پول کلان و عمل به دستورات دقیق ملا را پیش می کشند که در صورت پرداخت پول و نگرفتن نتیجه، شخص مراجعه کننده به بهانه عدم توانایی در اجرای دقیق دستورات، مقصر شناخته شود.  

,

, ,

در شهرستان بهمئی تاکنون هیچ نهادی مسئولیت مبارزه مستقیم با خرافه شغل دعانویسی را برعهده نگرفته و به همین دلیل افراد جوانی هم هستند که به بهانه بیکاری به این شغل روی آوردند.

,

دَم تو را بستند، بخت تو را بستند، تو طلسم شدی، تخت مرده شور را برای تو وارونه کردند، شبانه زیر درخت ثمرداری رد شدی و غول از تو ناراحت شد، پای تو را روی بچه پری گذاشتی،در طالع شوهر تو 3 زن وجود دارد، چند قَران(مرگ تقدیری) در طالع داری،بچه دار نمی شوی مگر به چند شرط،همزاد داری،خانه تو روی قبرستان است،خانه شما خانه جن است و باید سریع به مکان دیگر اسباب کشی کنی،زن چشم سیاه و قد بلندی در همسایگی داری که بین تو و شوهرت اختلاف افکنی می کند، هر چه به مردم نیکی کنی هیچ کس قدر شناس تو نیست، یک نفر در فامیل داری که شبانه روز برای ضربه زدن به تو در کمین نشسته است و هزاران یاوه دیگر از صحبت هایی است که یک ملا بعد از نگاه کردن در کتاب های کمیاب خود به خورد مراجعین ساده لوح می دهد.

,

اگر به دقت در ادبیات پاسخگویی دعانویسان حرفه ای بنگریم به چند نکته می رسیم ؛ترغیب بیشتر مراجعین جهت ارتباط بیشتر و کسب درآمد، اختلاف افکنی بین زن و شوهر، تشدید سوء ظن و اختلاف افکنی بین مردم با همسایه ها،تلقین وجود اجنه و شیاطین در تمامی اماکن و ایجاد ترس و وحشت که منجر به تشدید اختلالات روانی در افرادی که معمولا از افسردگی و گرفتاری های زندگی رنج می برند و از همه مهم تر قطع امید از خداوند باری تعالی به عنوان اجابت کننده واقعی دعاها.

,

, ,

در بیشتر موارد شخص مراجعه کننده بیمار است اما رمال با ترسیم وضعیت وخیم فرد و ارتباط دادن آن با ماوراء الطبیعه، وی را از مراجعه به پزشک منع می کند که این رفتار ناشیانه و سوداگرانه در معنای واقعی جرمی نابخشودنی است.

,

رمال ها در بیشتر موارد سوادی در حد خواندن و نوشتن داشته و از نظر ایمانی در مرتبه ای پایین هستند ؛ به همین دلیل با سوء استفاده از ساده لوحی افراد و وسوسه شدن برای کسب پول هنگفت، انواع صدمات روحی، روانی را به مردم وارد می کنند که منجر به افزایش آسیب های اجتماعی در شهرستان می شود.

,

, ,

در این گزارش به انواع و اقسام دعاهایی که برای ساده لوحان پیچیده می شود، پرداخته نشد اما برای نمونه در تصویر زیر مشاهده می شود،ملا برای اختلاف بین زوجین از طلسم استفاده کرده است:

,

, ,

هرچند دعا و توسل در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است اما دعانویسان از متون اسلامی استفاده نمی کنند و همانگونه که اشاره شد در بیشتر موارد  افراد را از توسل و تضرع در برابر پروردگار منع کرده و مسیر صحیح دعا را از زندگی مردم خارج می کنند.

,

مسئولان و متولیان فرهنگی و دینی باید در این راستا در کنار برخورد قاطع با متخلفان، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کافی کنند تا مردم با گرفتار شدن در دام سودجویان، بازنده دنیا و آخرت خود نباشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه