اخبار داغ

جدیدترین شماره از فصلنامه «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» منتشر شد

جدیدترین شماره از فصلنامه «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» منتشر شد
دومین شماره از دوره دهم فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی به صاحب امتیازی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مدیرمسئولی حسین میرزایی و سردبیری عباس منوچهری به زیور طبع آراسته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی مقالاتی با عناوین «استعاره و میان‌رشتگی؛ بیان موارد کاربستِ استعاره‌ها در پژوهش میان‌رشته‌ای» به قلم قاسم درزی؛ «بررسی و تحلیل انگیزه‌ها، میزان، و عوامل تأثیرگذار بر استفادۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از شبکه‌های اجتماعی علمی در دانشگاه تبریز» نوشته رسول زوارقی، افشین حمدی‌پور و فیروزه قاسمی‌زاده؛ «ضرورت توجه به «بین رشته‌ای‌‌ها» در نظام‌های رده‌بندی علم و منابع کتابخانه‌ای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی» تالیف مظفر چشمه سهرابی و فاطمه زرمهر منتشر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایکنا,

همچنین مقالات «میدان آموزش به‌مثابه وابسته کارکردی غیرقابل اعتنا: مورد مطالعه، تحلیل جایگاه میدان آموزش ایران در میدان قدرت» نوشته فردین محمدی، محسن نوغانی، مهدی کرمانی و کمال خالق‌پناه؛ «ارزیابی دوگانه‌های علوم سخت/نرم و رشته/میان‌رشته‌ای براساس عنوان مقالات علمی ‌ـ ‌پژوهشی فارسی و آی‌اس‌آی انگلیسی» تالیف علی رضاقلی‌فامیان؛ «مقایسه طرز تلقی استادان دوره‌های زبان انگلیسی تخصصی و عمومی از دانش و مهارت‌های خود در دو سیستم آموزشی از راه دور و حضوری» نوشته راضیه ربانی‌یکتا و «چارچوب سیاست فرهنگی بین‌المللی‌شدن آموزش عالی در ایران؛ پژوهشی آمیخته» به قلم محمد نیک‌بین، غلامرضا ذاکرصالحی، رضا ماحوزی نیز از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره هستند.

,

استعاره و میان‌رشتگی

,

در چکیده مقاله «استعاره و میان‌رشتگی؛ بیان موارد کاربستِ استعاره‌ها در پژوهش میان‌رشته‌ای» می‌خوانیم «تشبیه و استعاره، از صنایعِ مهم ادبی محسوب می‌‍شوند که در تبیین و رفع ابهام از مفاهیم مبهم و پیچیده نقشی مهمی دارد. گرچه استعاره ها بیشتر در زمره صنایع ادبی به‌ حساب می‌آیند و ابعادِ زیبایی‌شناختیِ آن‌ها شناخته‌شده‌تر است، اما در دوره مدرن توانسته‌اند راه خود را به دنیای علم نیز باز نمایند و نقشی تأثیرگذار در اکتشافاتِ برجسته علمی در دوران معاصر داشته باشند. با توجه به اهمیتِ مقولۀ «پیچیدگی» در مطالعاتِ میان‌رشته‌ای و نقشِ بسزایِ استعاره‌ها در تبیین و پرده برداشتن از پیچیدگیِ امور، می‌توان از استعاره‌ها در مواضع مختلفی در پژوهش میان‌رشته‌ای استفاده کرد. چهار کاربستِ اصلیِ استعاره‌ها در مطالعاتِ میان‌رشته‌ای عبارت‌اند از: ۱) تبیین معنای عمومی و کلّی از میان‌رشتگی؛ ۲) تعیین کیفیتِ تعاملِ رشته‌ها با یکدیگر؛ ۳) تعیین نحوۀ برقراری دیالوگ و گفت‌وگو میانِ رشته‌های مختلف؛ و ۴) کمک به استخراج مسائل میان‌رشته‌ای و برنامۀ تحقیقاتی. بر این اساس و در قالبِ این چهار کاربستِ اصلی به بیان و توضیح ۶ استعارۀ رایج در میان‌رشته‌ای خواهیم پرداخت. این ۶ استعاره عبارت‌اند از: مرزگذری، پُل‍سازی، بازسازی، مجمع‌الجزایر، دوزبانگی، و نگاشت».

,

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اصل مقالات می‌‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/ مراجعه کنند.

, http://www.isih.ir/,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه