اخبار داغ

معضل قاچاق همچنان در پایتخت اقتصادی کشور بیداد می کند؛

خوان گسترده قاچاقچیان‌ دبه‌ای در نوارساحلی جنوب کشور/ یقه سفیدها نبض بازار حامل های انرژی را در دست گرفتند

خوان گسترده قاچاقچیان‌ دبه‌ای در نوارساحلی جنوب کشور/ یقه سفیدها نبض بازار حامل های انرژی را در دست گرفتند
قاچاق سازمان یافته سوخت در کنار قاچاق دبه ای سرفصل جدیدی را پیش روی حوزه امنیت هرمزگان باز کرده که به واسطه لابی گری های بی پایان سراسر جاده ها و نوار ساحلی جنوب کشور زیر بار ترافیک خودروهای حامل سوخت قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛معضل قاچاق از جمله پدیده های است که جوامع در حال توسعه و  پیشرفته را درگیر خود کرده است که در این میان قاچاق فراورده های نفتی با محوریت گازوئیل و بنزین از استان های به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیانه میانه زمینه ساز بروز مشکلات فراوانی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

اوضاع نابسامان اقتصادی و موج فزاینده نرخ بیکاری در جامعه موجب شده تا فعالیت های خرد و زیرزمینی در استان های مرزی و ساحلی شکل گیرد که در این میان هرمزگان با برخورداری از طولانی ترین نوار ساحلی و مرزی کشور به بهشت قاچاقچیان مبدل شده است.

,

وجود بندرگاهها و اسکله های تجاری در سراسر ساحل هرمزگان از یک سو و تفاوت قیمت حامل های انرژی با کشورهای همسایه در کنار کاهش ارزش پول دست به دست یکدیگر داده اند تا قشر گسترده ای از جمعیت بیکار و جامانده از بازار کار به سمت این قاچاق سوخت روی آورند.

,

موج قاچاق سوخت با  ورود یقه سفیدها 

, موج قاچاق سوخت با  ورود یقه سفیدها ,

موج ویرانگر قاچاق سوخت در هرمزگان با تمام مشکلات و آسیب هایش زمانی مهلک تر می شود که با ورود یقه سفیدها به این عرصه، بخش اعظمی از دستگاهها و تجهیزات در خدمت قاچاق قرار می گیرند و این سرمایه ملی به صورت سازمان یافته به کشورهای اروپایی و آسیایی قاچاق می شود.

,

سود سرشاری که از قاچاق سوخت هایی چون گازوییل و بنزین وارد جیب های قاچاقچیان می شود  سبب شده تا جویندگان کار بدون اینکه نتایج و عواقب آن را در نظر بگیرند به گونه ای عجیب دراین  مسیر خطرناک و خانمان سوز گام نهند.

,

علی رغم اینکه آمار دقیقی از میزان سوخت های قاچاق در دست نیست اما کشفیات قاچاق در نواحی مرزی کشور حکایت از رونق قاچاق سوخت در کشور دارد.

,

دندان تیز طمع ورزان به استانی که همواره میراث دار اصالت و مدافعان همیشگی مرزها به شمار می رود موجب شده تا هرمزگان به بارانداز قاچاقچیان سوخت تبدیل شود که عده ای از زور بیکار و فقر و برخی نیز از روی طمع ورزی بی پایان تیشه نابودی بر پیکر مهم ترین استان نفتی و تولید کننده مشتقات آن بزنند.

,

, ,

افزایش میزان قاچاق انرژی با نوسانات نرخ ارز 

, افزایش میزان قاچاق انرژی با نوسانات نرخ ارز ,

با بررسی های نه چندان کارشناسانه در اجتماع این حقیقت را درمی یابیم که همزمان با نوسانات نرخ ارز در کشور گرایش جوانان به قاچاق سوخت بیشتر شده است به گونه ای که در جاده های استان هرمزگان برتعداد خودرهای حامل قاچاق سوخت روزانه به صورت صعودی در حال افزایش هستند.

,

جاده هایی که در گذشته مسیرهای ایمنی برای مسافرت های بین شهری افراد محسوب می شدند در حال حاضر رانندگان و مسافران به دلیل تردد بیش از اندازه خودروهای حامل سوخت قاچاق جان خود را کف دستانشان می گذارند.

,

گرایش بیشتر جوانان به قاچاق سوخت با هدف کسب سودهای هنگفت سبب شده علاوه بر از بین بردن ایمنی جاده ها در ساعات روز، خطرات جانی و مالی بیشماری را شب هنگام برای سایر خودروها به ارمغان بیاورند.

,

کشف محموله ۲۸۷میلیون لیتری مواد نفتی در هرمزگان

, کشف محموله ۲۸۷میلیون لیتری مواد نفتی در هرمزگان,

سردار عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی هرمزگان طی هفته های اخیر از کشف بزرگترین محموله قاچاق سوخت در استان خبر داد و اظهار کرد:در اواخر سال گذشته خبری مبنی بر قاچاق گسترده فرآورده های نفتی از یک شرکت جعلی سازمان یافته به پلیس آگاهی هرمزگان ارسال شد که با توجه به اهمیت موضوع، مراتب به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

,

فرمانده انتظامی هرمزگان تصریح کرد: در این طرح افرادی به صورت سازمان یافته با برنامه های جعلی اقدام به خرید گسترده محصولات نفتی در سطح استان هرمزگان و استان های همجوار کرده و آن را در انباری به نام شرکتی که وجود فیزیکی نداشته، انبار می کنند.

,

وی افزود: در این راستا سوخت یارانه ای را تحت عنوان فرآورده های دیگری به داخل اسکله شهید رجایی انتقال و در داخل مخازن اجاره ای نگهداری و با کشتی از کشور خارج می کردند.

,

ملکی بیان کرد: بلافاصله ماموران آگاهی هرمزگان با هماهنگی مقام قضایی تعداد هفت نفر از افراد مرتبط را در اردیبهشت سالجاری دستگیر کردند که در اعتراف ها و بازرسی هایی که از شرکت صورت گرفت، بارنامه های جعلی کشف و کشتی بارگیری شده توقیف شد.

,

وی اضافه خاطر نشان کرد: نمونه های موجود در آن کشتی به آزمایشگاه ارسال شد که پس از دریافت جواب مشخص شد نمونه های موجود با بارنامه هایی که ارایه داده اند، مغایرت داشته است که در مرحله نخست ۱۷ میلیون لیتر سوخت قاچاق احراز و بخشی از آن ضبط شد.

,

فرمانده انتظامی هرمزگان ادامه بیان کرد: طبق پیگیری و بررسی های تخصصی از اسناد و مدارک، مشخص شد این شرکت جعلی که بایستی محصولات درج شده در پرونده بهره برداری خود را صادر می کرد، فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را به صورت غیرمجاز خریداری و با استفاده از فاکتورهای جعلی، استفاده مکرر از یک فاکتور و انواع شیوه های جعلی با تبانی و پرداخت رشوه از سال ۹۴ تاکنون ۲۸۷میلیون لیتر مواد نفتی یارانه ای را به صورت قاچاق از کشور خارج و ضربه مهلک اقتصادی به کشور وارد کرده است.

,

ملکی عنوان کرد:در آذرماه جاری نیز چهار نفر از متهمان اصلی مربوط به پرونده شامل مالک و اعضای هیات مدیره شرکت در تهران دستیگر شدند و در این راستا ۲۸ جلد پرونده تشکیل شده که در مجموع ۱۲ نفر در خصوص این پرونده دستگیر و به همراه مواد نفتی کشف شده به مراجع قضایی ارسال و در حال رسیدگی است.

,

, ,

جاده های هرمزگان زیر بار ترافیک خودروهای حامل سوخت

, جاده های هرمزگان زیر بار ترافیک خودروهای حامل سوخت,

قاچاق سازمان یافته سوخت در کنار قاچاق خرده ای و بشکه ای در مرزهای هرمزگان سرفصل جدیدی را پیش روی حوزه امنیت استان باز کرده چرا که به واسطه لابی گری های بی پایان سراسر جاده های منتهی به شرق و غرب هرمزگان زیر بار ترافیک خودروهای حامل سوخت قاچاق رفته اند.

,

شهرستان های میناب، سیریک و جاسک در شرق و بندرخمیر، بندرلنگه و پارسیان در غرب همچنین بندرعباس و قشم  مهم ترین کانون های دپوی قاچاق سوخت در هرمزگان به شمار می روند که علاوه بر بارگیری سوخت های جمع آوری شده در استان بخش قابل ملاحظه ای از بار خود را از استان های همجوار فارس و کرمان وارد می کنند.

,

سهم خواهی سودجویان از بازار داغ قاچاق سوخت پا فراتر از محدوده استانی خود گذاشته و اغلب روستاها و شهرهای هم مرز با هرمزگان نیز درگیر معضلی شدند که در کنار درآمدهای بادآورده آن خسارات جانی و مالی فراوانی را به جا گذاشته است.

,

ذخیره سازی سوخت در گالن هایی به نام دبه با ظرفیت های مختلف چندلیتری یکی از راه های ساده ای است که اخیرا علاوه بر خودروها، راکبان موتور سیکلت در روستاها به راحتی آن ها را حمل می کنند.

,

ورود موتورسیکلت سواران به حمل سوخت قاچاق

, ورود موتورسیکلت سواران به حمل سوخت قاچاق,

علاوه بر حمل کالا توسط خودرو و موتور سیکلت شنیده ها حاکی از آن است که تعدادی از افرادی که در نزدیکی تخلیه سوخت ها هستند برای اینکه هنگام حمل در دام نیروهای پلیس نیفتند لوله کشی هایی ویژه انتقال سوخت انجام داده اند.

,

بروز حوادث مرگ بار رانندگی به واسطه سرعت بالای خودروهای حامل سوخت در محورهای هرمزگان نرخ قابل ملاحظه از تلفات را به دنبال دارد که سر منشا تمام این مشکلات را باید در فقر مزمن جست؛ بحران اقتصادی خانواده ها و بیکاری در نوار ساحلی موجب شده تا معضل قاچاق سوخت به فعالیتی عادی و مقبول برای کسب درآمد و امرار معاش تبدیل شود.

,

درآمدهنگفت این فعالیت زیرزمینی، جامعه ای کلان در سنین مختلف را به کار و فعالیت مشغول داشته از این رو از مجموع کالاهای قاچاق شده بالغ بر 90درصد ارزش دلاری این کالاها  مربوط به فرآورده‌های نفتی است که در شش ماهه اخیر به موازات افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، قاچاق بنزین افزایش یافته است.

,

افزایش قاچاق سوخت در ماههای اخیر موجب افزایش نرخ این فعالیت زیرزمینی تا 300 درصد افزایش یابد که شکل گیری باندهای خرد و کلان قاچاق در نوار مرزی و نفوذ مهره های قاچاق در بدنه پالایشگاهها و گمرکات را به دنبال داشته است.

,

 

,

, ,

نوار ساحلی کانون دپوی سوخت قاچاق

, نوار ساحلی کانون دپوی سوخت قاچاق,

فعالان خرده پایی که در استان هرمزگان فعالیت می کنند در واقع کارگران باندهای کلان و باپشتوانه می باشند که سررشته اصلی آنان را باید در پایتخت و یا آن سوی مرزها جست که با پول های بادآورده عده زیادی را به کار در این زمینه گمارده اند و سراسر نوار ساحلی را به کانون دپوی سوخت مبدل ساخته اند.

,

ایجاد زیرساخت انتقال سوخت در سواحل به وسیله لوله های چند صدمتری و انتقال به مخزن شناورها از دیگر روش های خروج  حامل های انرژی از خاک کشور است که بعضا با کشف و شناسایی توسط نیروهای نظامی منهدم می شود اما آنچه که پیداست برخوردهای قضایی و قوانین موجود تاکنون نتوانسته از میزان گرایش جامعه به این معضل بکاهد.

,

قاچاق بنزین در دبه‎های 40 لیتری

, قاچاق بنزین در دبه‎های 40 لیتری,

محمد خالدی،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تازگی اظهار کرد: بنزین و گازوئیلی که از ایران با قیمت ناچیزی به کشورهای همسایه چون ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان قاچاق می‏‎شود با نرخ‎های فراتر از حد تصور فروخته می‎شود از این رو نوسانات ارزی اخیر بهترین موقعیت را برای دلالان و قاچاقچیان فراهم کرده است تا در جهت انتقال سوخت به خارج از مرزهای کشورمان وارد عمل شوند.

,

وی تصریح کرد: علی‎رغم اینکه عملکرد نیروهای امنیتی کشورمان در کنترل مرزها قابل قبول بوده است اما باید به صراحت بیان کرد که قاچاق سوخت از طریق مرزهای زمینی در حال انجام است از این رو قطعا باید اقدام موثری را برای مقابله با این روند انجام داد.

,

وی درباره اینکه نحوه انتقال سوخت به صورت قاچاق از کشورمان به راحتی و از طریق جایگاه‎های سوخت انجام می‎شود تاکید کرد: دلالان و قاچاقچیان سوخت از طریق خرید بنزین به صورت جزئی از جایگاه‎های بنزین اقدام به قاچاق سوخت می‎کنند به گونه‎ای که شاهدیم که بعضا قاچاق بنزین در دبه‎های 40 لیتری صورت می‎گیرد که اگر منطق انسانی را در این قضیه حاکم کنیم متوجه خواهیم شد که واقعا سختی انتقال و قاچاق 40 لیتر بسیار زیاد است اما سود کلان این ماجرا سبب شده تا قاچاقچیان تمام تلاش خود را برایا نتقال سوخت از کشور به بیرون از مرزها به کار بگیرند.

,

کشف 22 میلیون لیتر سوخت در بندرعباس

, کشف 22 میلیون لیتر سوخت در بندرعباس,

مشایخ، فرمانده انتظامی بندرعباس در تازه ترین گفتگوی حود از افزایش 4 هزار درصدی کشفیات سوخت در 10 ماهه سال جاری در این شهرستان خبر داده است.

,

وی اظهار کرد: در سال گذشته 524 هزار  و 140 لیتر کشف شده و در 10 ماه نخست سال جاری 22 میلیون لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان کشف شده است.

,

برخی از مقامات نظامی در هرمزگان معتقدند که علت اصرار افراد به قاچاق سوخت، فقدان قوانین محکم بازدارنده از این رو با وجود برخورد نیروی انتظامی با متخلفین و دستگیری عوامل قاچاق به واسطه پایین بودن نرخ مجازات ها مجددا به میدان فعالیت خود بازمی گردند که در این صورت نمی توان امیدبهبود روند کار را داشت.

,

با توجه به روند رو به فزونی قاچاق سوخت می طلبد دستگاههای ذیربط در راستای مقابله با این نوع قاچاق ضمن هماهنگی های لازم با یکدیگر اقدامات یکپارچه ای را برای رفع این پدیده انجام دهند تا دست سوءاستفاده کنندگان کوتاهتر نمایند و فرآورده های نفتی را به شکل صحیحی مدیریت کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه