اخبار داغ

۴۰ سال بالندگی در حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری؛

رشدقابل ملاحظه سلامت در بام ایران/تامین زیرساخت های پزشکی درمانی در چهارمحال وبختیاری

رشدقابل ملاحظه سلامت در بام ایران/تامین زیرساخت های پزشکی درمانی در چهارمحال وبختیاری
قدمت سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان چهار محال و بختیاری از نیم قرن تجاوز نمی کند،تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فعالیتهای این بخش تحت عنوان سازمان بهداری تنها به خدمات درمانی آن هم بصورت ناقص و در قالب دو بیمارستان و چند درمانگاه که عمدتاً در شهرها مستقر بودند محدود می گردید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، بخش سلامت استان چهارمحال و بختیاری زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان مدیریت می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,


از جمله فعالیتهای اصلی این دانشگاه ارائه خدمات بهداشتی به جمعیت تحت پوشش از طریق مراکز بهداشتی، پایگاه ها و خانه های بهداشت استان و تلاش در جهت ارتقاء سطح سلامت مردم، ارائه خدمات درمانی به جمعیت تحت پوشش از طریق مراکز درمانی و بیمارستان های استان و تلاش در جهت ارتقاء کمی وکیفی خدمات ارائه شده به مردم، آموزش و تربیت دانشجویان در رشته های مختلف علوم پزشکی وپیراپزشکی و توسعه و ارتقاء کمیت و کیفیت آموزشهای تخصصی حوزه سلامت و ایجاد امکانات تحقیقی و پژوهشی بمنظور افزایش توان علمی در رابطه با مسائل بهداشتی ودرمانی در سطح استان است.

قدمت سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان چهار محال و بختیاری از نیم قرن تجاوز نمی کند.

تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فعالیتهای این بخش تحت عنوان سازمان بهداری تنها به خدمات درمانی آن هم بصورت ناقص و در قالب دو بیمارستان و چند درمانگاه که عمدتاً در شهرها مستقر بودند محدود می گردید.

مراکز مذکور عمدتاً توسط پزشکان خارجی اداره می شد و خلأ سایر نیروها از جمله ماما، پرستار و بهورز کاملاً محسوس بود. از نظر مراکز آموزش عالی هیچگونه مرکز آموزشی مستقلی در سطح استان وجود نداشت و جویندگان دانش با تحمل رنج و مشقت فراوان ناگزیر به مهاجرت به شهرهای بزرگ می شدند.

در سال ۵۷ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تحول اساسی در زمینه های مختلف در کشور و استان اتفاق افتاد و در فاصله زمانی سالهای ۵۷ تا ۶۴ کارشناسان و متخصصان بخش بهداشت و درمان نسبت به طراحی سیستم شبکه های بهداشتی، درمانی در سطح کشور همت گماردند. این طرح که بر مبنای تحقق عدالت اجتماعی و رفع نیازهای مناطق محروم استوار بود، پس از اجرای آزمایشی، مورد حمایت مسؤولین نظام قرار گرفت و گسترش چشمگیری در سطح کشور، بخصوص در استان چهارمحال و بختیاری یافت.


از سال ۱۳۶۴ سازمان منطقه ای بهداری به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی، تغییر نام داد و بطور کلی ساختار آن متحول و مأموریتهای جدید در ارتباط با بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، غذا و دارو، فرهنگی، دانشجوئی و توسعه مدیریت و منابع برای آن پیش بینی شد. مطالعه روند رشد خدمات در استان در فاصله سالهای ۶۵ تا ۷۰ گویای این واقعیت است که وضعیت بهداشت و درمان از بهبود نسبی برخوردار بوده و روند رشد آن ادامه پیدا کرده است.


در دهه دوم شکل گیری نظام جدید سلامت یعنی از سال ۷۴ تا کنون و پس از فراغت از کمیت ها و توسعه واحدهای بهداشتی، درمانی و افزایش میزان دسترسی مردم به خدمات، کیفیت خدمات در ابعاد مشخص مورد توجه قرار گرفت و بعنوان یکی از اولویتهای مهم دانشگاه در دستور کار قرار گرفت، که با اجرای طرح های مختلف و پایلوت کشوری، پایه های بهداشت و درمان استوار شد.

مجید شیرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، در خصوص دستاوردهای استان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: چهارمحال وبختیاری در سال۱۳۵۷ که سال پیروزی انقلاب ،محسوب می شود با جمعیتی بالغ بر ۴۳۳۰۰۰نفر از سه بیمارستان و تعداد ۲۵۸تخت بیمارستانی برخوردار بود.

شیرانی با بیان اینکه، شاخصهای درمانی استان در وضعیت خوبی نبودند افزود: با توجه به محرومیت اکثر مناطق استان و پایین بودن سطح زندگی مردم، متاسفانه مردم دسترسی چندانی به خدمات درمانی مورد نیاز نداشتند و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز برنامه های کاری وزارت بهداشت افزایش تخت و منابع بیمارستانی در دستور کار قرار گرفت، به گونه ای که در دهه ۱۳۷۰ تغییرات اساسی در سطح درمان کشور و استان رخ داد.

وی در ادامه به بخشی از تحولات صورت گرفته در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی، فرهنگی، اجتماعی اشاره و افزود: از مهمترین دستاوردهای این دانشگاه در حوزه آموزش می توان به این نکته بسنده کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه فعالیت آموزشی برای تربیت نیروهای پزشکی و پیراپزشکی در استان صورت نمی گرفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: این دانشگاه از سال ۱۳۶۵ کار خود را با پذیرش ۲۴۰ دانشجو در سه رشته و دو مقطع تحصیلی در قالب دو دانشکده آغاز کرده و هم اکنون با رشد ۹۰.۳ درصدی در تعداد دانشجویان، دارای قریب به ۲۴۹۴ دانشجو در ۳۸ رشته و ۸ مقطع تحصیلی در ۷ دانشکده می باشد.

به گفته وی، تعداد اعضای هیئت علمی نیز از سال تاسیس دانشگاه روندی صعودی داشته است به طوری که درصد تغییرات تعداد اعضای هیئت علمی در سال ۱۳۶۵ نسبت به سال ۱۳۹۶ ، ۶/۹۶ درصد افزایش داشته است و تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه در حال حاضر ۲۳۲ نفر است.

وی تعداد فارغ التحصیلان از ابتدای تاسیس دانشگاه تا کنون را قریب به ۱۰۹۳۶ دانشجو اعلام کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری تحولات حوزه بهداشت را از دیگر دستاوردهای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای مردم این خطه از میهن عزیزمان برشمرد و افزود: حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه هم اکنون با در اختیار داشتن ۹ مرکز بهداشت شهرستان،۶۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۶۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۳ مرکز آموزش بهورزی، ۳۰۰ خانه بهداشت، ۲۹ پایگاه سلامت شهری و ۴ پایگاه سلامت روستایی و ۴ واحد تسهیلات زایمانی، با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توفیقات چشمگیری داشته است به طوری که تعداد شبکه های بهداشتی و درمانی، مراکز بهداشتی شهری و روستایی، مراکز آموزش بهورزی، پایگاه های بهداشت غیر ضمیمه ، واحدهای تسهیلات زایمانی و مراکزی که در زمینه ازدواج مشاوره ارائه می دهند از ۱۴۵ باب پیش از انقلاب اسلامی به ۴۶۷ باب افزایش یافته است.

همچنین میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از ۳۵ درصد به ۱۰۰ درصد ، تعداد پزشک عمومی از ۱۵ به ۳۷۳ نفر و تعداد بهوزران از ۹۰ نفر به ۶۴۳ نفر در سال ۹۶ رسیده است.

وی در ادامه به توسعه فعالیت های حوزه تحقیقات و فن آوری دانشگاه طی سالهای اخیر اشاره و افزود: در مجموع فعالیت های پژوهشی دانشگاه منجر به کسب رتبه اول پژوهشی در ۱۵ سال پیاپی بین دانشگاههای علوم پزشکی همتراز از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۷ گردیده است.


شیرانی اظهار داشت: همچنین توفیقات زیادی در فعالیت های عمرانی و تامین زیرساخت های بهداشتی و درمانی در سطح استان صورت گرفته است که همگی به همت حوزه توسعه مدیریت و منابع دانشگاه صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: این حوزه با جذب منابع مالی، تأمین و توزیع نیروی انسانی، مدیریت خدمات پشتیبانی، اجراء و نظارت برطرح های عمرانی و توسعه زیر ساختهای بهداشت و درمان مسیر رشد و ارتقاء شاخص های سلامت استان را هموار می سازد.

شیران با اشاره به اینکه، این معاونت مشارکت لازم در انجام بیش از صدها پروژه عمرانی، را با دانشگاه علوم پزشکی استان داشته است، تصریح کرد: هم اکنون این مجموعه در انجام ۳۰۰ پروژه در دست اقدام یاری می نماید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه بخش عمده ای از خدمات دانشگاه در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش مهارت های بالینی برای خدمت در محیط های بالینی و حوزه های مختلف علمی و پژوهشی است گفت: در این راستا ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان از اولویت های دانشگاه است لذا حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه با در اختیار داشتن ۱۴۱۱۴ متر مربع خوابگاه دانشجویی و ۱۹۰۰۰متر مربع فضای ورزشی خدمات رفاهی و فرهنگی قابل قبولی به دانشجویان ارائه می نماید.

وی تصریح کرد: از دستاوردهای ۴۰ ساله معاونت فرهنگی دانشجویی در حوزه خوابگاهی دانشجویی می توان به پیش بینی ساخت خوابگاه ۴۰۰ نفری در ۳ طبقه به متراژ ۱۲۰۰ متر مربع و کلنگ زنی آن (دردست احداث) در مجتمع آموزشی رحمتیه اشاره نمود.


شیرانی گفت: اقدام جهت احداث استخر به متراژ ۵۰۰۰ متر مکعب در مجتمع آموزشی رحمتیه و همگانی کردن ورزش در دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از جمله اقداماتی است که در راستای افزایش شادی و نشاط و کمک به حفظ سلامت جسمی و روانی کارکنان و دانشجویان صورت گرفته است.


وی در ادامه به دستاوردهای دانشگاه در حوزه درمان اشاره و افزود: این حوزه هم اکنون با در اختیار داشتن ۲ مرکز آموزشی، درمانی، ۸ بیمارستان،۱۵۱۶ تخت فعال بیمارستانی، ۵۴۹ پزشک عمومی، ۲۸۲ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۲۱۲ دندانپزشک ، ۱۵۶۶پرستار، ۱۲۴ تخت ویژه، ۹۸آمبولانس پیش بیمارستانی(۱۱۵)، بیمارستانی و ۵۱ آمبولانس مراکز بهداشتی و امکانات تشخیصی ، آنژیوگرافی، CT scan ، MRI خدمات تخصصی خود را در رشته های داخلی، اطفال، زنان، جراحی عمومی، عفونی، بیهوشی، چشم پزشکی، پاتولوژی، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، ارتوپدی، قلب و عروق، پوست، ارتودنسی، داخلی مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، روانپزشکی، طب فیزیکی و سوختگی و خدمات فوق تخصصی را در رشته های جراحی فک و صورت، رادیوتراپی، ریه بزرگسالان، گوارش بزرگسالان، گوارش کبد و آندوسکوپی، کلیه، روماتولوژی، نوزادان، قلب کودکان، اکو کاردیوگرافی قلب، غدد بزرگسالان، بیماریهای اعصاب کودکان، جراحی چشم(پیوند قرنیه)، بیماریهای عفونی کودکان، جراحی توراکس، جراحی قلب باز ارائه می نماید که مجموع فعالیت های صورت گرفته موجب کاهش چشم گیر مراجعات بیماران استان به استانهای همجوار در فاصله زمانی سالهای ۸۵ تا۹۷ گردیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطر نشان کرد: به طور کلی در خصوص دستاوردهای ۴۰ ساله استان در حوزه درمان می توان گفت: استان چهارمحال وبختیاری در سال۱۳۵۷ که سال پیروزی انقلاب، محسوب می شود با جمعیتی بالغ بر ۴۳۳۰۰۰نفر از سه بیمارستان برخورداربود، که تعداد ۲۵۸ تخت بیمارستانی برای کل استان در نظر گرفته شده بود و شاخصهای درمانی استان در وضعیت خوبی نبودند و باتوجه به محرومیت اکثر مناطق استان و پایین بودن سطح زندگی مردم،متاسفانه دسترسی چندانی برای مردم در خدمات درمانی مورد نیاز وجود نداشت اما با شروع بکار دولت جمهوری اسلامی و برنامه های کاری وزارت بهداشت افزایش تخت و منابع بیمارستانی در راس کار قرار گرفت، به گونه ای که در دهه ۱۳۷۰ تغییرات اساسی در سطح درمان کشور و استان رخ داد.
وی گفت: دستاورد های حوزه درمان طی این ۴۰ سال می توان به ایجاد خدمات تخصصی جدید همچون : جراحی چشم و خدمات چشم پزشکی، قلب و عروق، جراحی مغز واعصاب، توسعه خدمات زنان وزایمان، مرکز تک تخصصی روانپزشکی،جهت نگهداری و مراقبت بیماران روانی، اشاره داشت که سایر خدمات جانبی همچون راه اندازی کلینیکهای تخصصی ،برنامه های تشخیصی را بدنبال داشته است.


وی اظهار داشت: در حوزه دستاورد سیر رشد تعداد پزشک و دندانپزشک باید گفت: بر اساس روند رشد تعداد پزشکان؛ در سال ۱۳۵۷ به ازای هر صد هزار نفر ۱۵/۱ دندانپزشک اما در حال حاضر ۲۲ نفر به ازای هر صد هزار نفر دندانپزشک ، در سال ۱۳۵۷ به ازای هر صد هزار نفر ۱۴ پزشک عمومی ، اما در حال حاضر ۵۲ نفر به ازای هر صد هزار نفر پزشک عمومی ، در سال ۱۳۵۷ به ازای هر صد هزار نفر با توجه به روند رشد تعداد پزشک متخصص به ازای هر صد هزار نفر ۵/۳ نفر و در حال حاضر ۲۹ نفر به ازای هر صد هزار نفر می باشد و با توجه به روند رشد تعداد پزشک علیرغم ۲.۴ برابر شدن جمعیت نشان از همت و تلاش برای فراهمی و ایجاد دسترسی به دریافت خدمات پزشکی می باشد.


وی ادامه داد: سیر رشد تعداد پایگاه های اورژانس از دیگر دستاورد ۴۰ ساله حوزه درمان در استان می باشد؛ بر اساس روند رشد تعداد پایگاه های اورژانس ؛ در سال ۱۳۵۷ به ازای هرصد هزار نفر جمعیت ۰.۵ پایگاه و در حال حاضر در ابتدای سال ۱۳۹۷به ازای هرصد هزار نفر جمعیت ۵ تعداد پایگاه جهت بهرمندی از خدمات سلامت ارائه شده وجود دارد.


وی تامین سلامت غذایی و داروی مردم را از وظایف خطیر دانشگاه عنوان و افزود: حوزه غذا و دارو نیز با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تحولی شگرفی داشته است.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداتشی و درمانی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: دسترسی مردم به داروهای مورد این حوزه با برخوداری از ۱۲۹ داروساز ،۹۶ داروخانه سرپایی و ۱۰ داروخانه بیمارستانی و همچنین ۲۰ کارشناس کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی بر مواد غذایی وظایف مورد نظر را به انجام می رساند.

به گفته وی، نسبت جمعیت به داروخانه در سال ۱۳۶۵ ، هر ۱۵۷۹۹ نفر یک داروخانه به هر ۹۹۹۳ نفر یک داروخانه در سال ۹۶ رسیده است که نشان دهنده افزایش سرانه دسترسی به خدمات دارویی و داروخانه می باشد.
وی، راه اندازی سامانه شکایات و پاسخگویی و پیگیری الکترونیک و راه اندازی سامانه حامی جهت دریافت شیر خشک بیماران متابولیک و رژیمی بصورت نسخه الکترونیک ، حمایت از تولید داخلی با کیفیت، اشتغال زایی ، جلوگیری از بروکراسی اداری ، تکریم ارباب رجوع را از دستاوردهای حوزه اداره دارو، مواد غذایی، آشامیدنی آرایشی بهداشتی این دانشگاه برشمرد که مردم استان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از این نعمات برخوردار شدند.

شیرانی گفت: از اقدامی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای ساختارمند کردن دو موضوع محوری و مهم نظام سلامت کشور، یعنی مشارکت‌های اجتماعی و همکاری‌های بین‌بخشی،انجام داد تشکیل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت بود که می‌تواند منشا برکت و خیر برای نظام سلامت کشور باشد.

وی تصریح کرد: از این رو معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از بهمن ماه سال ۹۵ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز و ضمن همکاری ومشارکت در برگزاری همایش های آموزشی و فرهنگی در راستای آگاهی بخشی به عموم مردم و جلب مشارکت های مردمی برای اجرای هرچه بهتر برنامه های کلان حوزه سلامت وارد عمل شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: به همت مسئولین امر و مشارکت مردمی همچنان شاهد تداوم دستاوردهای بی شمار انقلاب اسلامی در حوزه سلامت و برقراری عدالت در دسترسی به خدمات این حوزه در جای جای کشور پهناورمان ایران باشیم.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه