اخبار داغ

با حضور دانش آموزان دهه ۶۰؛

صبح خاطره «بچه‌های کوچه بینش» در زنجان برگزار شد/ضرورت آشنایی نسل امروز با رشادت های شهدا

صبح خاطره «بچه‌های کوچه بینش» در زنجان برگزار شد/ضرورت آشنایی نسل امروز با رشادت های شهدا
مراسم صبح خاطره «بچه‌های کوچه بینش» همزمان با سالروز واقعه بمباران‌ مراکز آموزشی و مسکونی سال 65 با حضور خانواده‌های شهدای دانش‌آموز، رزمندگان و شاهدان آن واقعه، در دبیرستان میثاق زنجان امروز برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،حوزه هنری استان زنجان؛ به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری، صبح خاطره «بچه‌های کوچه بینش» را همزمان با سالروز واقعه بمباران‌ مراکز آموزشی و مسکونی سال ۶۵ با حضور خانواده‌های شهدای دانش‌آموز، رزمندگان و شاهدان آن واقعه، در دبیرستان میثاق واقع در کوچه بینش برگزار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

صبح خاطره «بچه‌های کوچه بینش» با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز مدرسه نواب صفوی و ۲۲ بهمن کوچه بینش با حضور مسئولین استانی، فعالان فرهنگی، خانواده‌های معظم شهدای دانش‌آموز، ایثارگران، رزمندگان و شاهدان واقعه بمباران مراکز آموزشی و مسکونی برگزار شد و معلمان و دانش‌آموزان هر دو مدرسه به بیان خاطرات غم انگیز و رشادت های خود از دوم بهمن ماه سال ۶۵ پرداختند.

,

, ,

صدر محمدی مدیر سابق آموزشگاه نواب صفوی(میثاق) در این مراسم با اشاره به اینکه بعد از شهادت،هر ملتی اهدافی را دنبال می کند که از جمله این اهداف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا است، گفت: وظیفه داریم یاد و خاطره شهدای دانش آموز را زنده نگه داریم و در بازگویی خاطرات پیشی بگیریم تا نسل امروز از تاریخ و گذشته آگاهی پیدا کنند.

,

وی به بازگویی خاطرات خود در روز ۲ بهمن سال ۱۳۶۵ اشاره کرده و افزود: مجتمع آموزشی در دو شیفت اداره می شد و در روز دوم بهمن سال ۱۳۶۵ حوالی ظهر دانش آموزان شیفت صبح راهی خانه می شدند و دانش آموزان شیفت بعد از ظهر به طور پراکنده وارد مدرسه می شدند،عده ای از دانش آموزان در حیاط مدرسه و عده ای دیگر در داخل سالن مدرسه بودند.

,

این شاهد عینی در ادامه بیان کرد: دانش آموزان آماده ورود به کلاس می شدند که ناگهان صدای مهیبی در فضای مدرسه پیچید و هواپیمای سیاه رنگی در آسمان قابل رویت بود که به زمین نزدیک تر می شد و پس از چند لحظه تعدادی بمب در حیاط مدرسه و روی آزمایشگاه فرود آمد و انفجار مهیبی صورت گرفت.

,

مدیر سابق آموزشگاه نواب صفوی گفت: بمب ها به آزمایشگاه مدرسه اصابت کرده بود و به طور کامل نابود شده بود و متاسفانه تعدادی از دانش آموزان که در نزدیکی آزمایشگاه بودند به شهادت رسیدند.

,

صدر محمدی در ادامه بیان خاطراتشان افزود: لحظاتی بعد از آن حادثه مهیب،اولیا و همسایگان و اهالی کوچه در حوالی مدارسی که دچار حادثه شده بودند،تجمع کرده و امداد رسانی می کردند.

,

, ,

وی گفت: اولیای دانش آموزان در حیاط تخریب شده مدرسه تجمع کرده بودند و هریک به دنبال فرزندان خویش بودند و این صحنه، دلخراش ترین صحنه در ذهن من است.

,

مدیر سابق آموزشگاه نواب صفوی با بیان اینکه در پی این حادثه 8 نفر از دانش آموزان شهید و 21 نفر زخمی شده بودند، خاطر نشان کرد: وظیفه ما در مقابل این شهدا بسیار  سنگین و خطیر است. چرا که اینجا میدان تحصیل و علم بود و ما باید این سنگر علم را همواره پایدار حفظ کنیم و زمینه های پیشرفت را فراهم کنیم.

,

در ادامه این مراسم رباب عشقی یکی از دانش آموزان سابق آموزشگاه نواب صفوی که از شاهدان عینی این حادثه بود،گفت: روز حادثه از خانه راهی مدرسه شدیم و دانش آموزان شیفت صبح نیز به تدریج مدرسه را ترک می کردند وارد حیاط شدیم و اکثریت دانش آموزان به علت سردی هوا در سالن مدرسه بودند و تعدادی از دانش آموزان در قسمت انتهایی حیاط ، نزدیک آزمایشگاه بودند.

,

وی ادامه داد: من به همراه تعدادی از دوستان در حیاط مدرسه مشغول بازی بودیم که پس از گذشت زمان کوتاهی صدای بسیار مهیبی در فضا به گوش رسید. در آسمان هواپیمای بسیار بزرگی بود که لحظه به لحظه به  زمین نزدیک تر میشد قابل رویت بود و پس از چند لحظه با باز شدن دریچه کوچکی در قسمت انتهایی هواپیما تعدادی بمب به زمین پرتاب شد.

,

عشقی در ادامه بیان کرد: با دیدن بمب ها به سمت سالن مدرسه فرار کردیم که در لحظه ای دود غلیظی در حیاط مدرسه پیچید و به علت شدت اصابت بمب ها، به سمتی پرتاب شدیم.

,

وی افزود: پس از لحظه ای که به هوش آمدم متوجه شدم، دانش آموزانی که در قسمت انتهایی حیاط بودند به علت شدت ضربه به شهادت رسیده اند و ما نیز دچار جراحت شده بودیم.

,

گفتنی است؛ ۳۲ سال قبل در بهمن‌ماه سال ۶۵، سالی که سال سرنوشت جنگ نام ‌گرفته بود، رژیم بعثی صدام، جنگ شهرها را شروع کرده بود و سهم شهر زنجان از این واقعه تلخ، ۴ نوبت بمباران مناطق غیرنظامی بود که به شهادت ۷۰ نفر منجر شد.

,

مدارسی و مناطقی که در بهمن ۶۵ در چهار نوبت بمباران شد: ۲ بهمن، ساعت ۱۲:۴۰ "زینبیه، مدرسه راهنمایی نواب صفوی و کوچه بینش، سیلاب، نبش خیابان جاوید"، ۸ بهمن، ساعت ۱۲:۱۰ "سرچاه، نصرالله خان، کوچه ولایی "سعدی وسط"، ۲۳ بهمن، ساعت ۱۲ "کوچمشکی، پشت خیابان بهار)، ۲۵ بهمن، ساعت ۱۲:۳۰ "دروازه رشت، چهارراه "جنب مخابرات"،که در جریان بمباران موشک‌های عراقی در ۲ بهمن ۶۵ در کوچه‌ بینش و محله‌ زینبیه و سرچشمه‌ زنجان، ۱۳ نفر از دانش‌آموزان پسرانه مدرسه‌ ۲۲ بهمن و دخترانه مدرسه‌ نواب صفوی سابق به شهادت رسیدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه