اخبار داغ

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان:

هرچه فرصت شغلی ایجاد شود، بیکاری در از میان نخواهد رفت/ نرخ واقعی ارز بین 8 تا 12 هزار تومان است

هرچه فرصت شغلی ایجاد شود، بیکاری در از میان نخواهد رفت/ نرخ واقعی ارز بین 8 تا 12 هزار تومان است
رحمان سعادت گفت: در شرایط فعلی هرچه فرصت شغلی ایجاد شود، بیکاری از بین نخواهد رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان و رئیس شاخه دانشگاهیان ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با تأکید بر این که استان سمنان بار بیکاری دیگر استان‌ها را نیز به دوش می‌کشد اظهار داشت: در چنین شرایطی مسئولان هرقدر که فرصت شغلی ایجاد کنند باز هم کم است؛ چرا که به موازات ایجاد فرصت شغلی نیروهای بیکار از دیگر استان‌ها به استان سمنان سفر می‌کنند و در نتیجه عملا چنین به نظر می‌رسد که کاری انجام نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

سعادت با بیان این که تا زمانی که بیکاری افراد بومی را ملاک سنجش میزان بیکاری در استان قرار ندهیم، بیکاری همواره وجود خواهد داشت گفت: تکرار می‌کنم که بیکاری هرگز در استان سمنان به صفر نمی‌رسد چرا که سفر بیکاران از استان‌های دیگر به استان سمنان تلاش‌های مسئولان را بی‌ثمر می‌گذارد؛ بنابراین لازم است جمعیت بومی بیکار را تعریف کنیم و ببینیم که رقم بیکاری بومی منطقی و طبیعی هست یا خیر که به نظر من این رقم طبیعی است.

,

وی تصریح کرد: ایده استان بدون بیکار تنها زمانی محقق خواهد شد که مسئولان فرایندی ایجاد کنند که بیکاران دیگر استان‌ها به سمنان مهاجرت نکنند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در ادامه با تأکید بر این امروز دانشگاه‌ها به مفری برای از بین بردن نرخ بیکاری تبدیل شده‌اند گفت: از آن‌جا که بسیاری از افراد به شغل مناسب دسترسی پیدا نمی‌کنند جذب دانشگاه‌ها می‌شوند؛ حال آن که افرادی باید به دانشگاه‌ها بروند که واقعا به دانش علاقه‌مند هستند.

,

سعادت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره روند نزولی نرخ ارز با تصریح بر این که 80 درصد تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها و روزنامه‌ها درباره نرخ ارز بیان می‌شود نادرست است گفت: بسیاری از تحلیل‌ها سطحی و بدون پایه نظری است و باعث می‌شود که در سیستم تصمیم‌گیری کشور اخلال ایجاد شود.

,

وی با بیان این که چه ارز 4 هزار تومانی و چه ارز 16 هزار تومانی، در واقع نرخ واقعی ارز نیستند گفت: ارز به نرخ واقعی خود تمایل دارد؛ بنابراین چه زمانی که ما سرکوب ارزی می‌کنیم و قیمت را پایین‌تر از نرخ واقعی درنظر می‌گیریم و چه زمانی که با سفته‌بازی نرخ ارز را تا 18 هزار تومان بالا می‌برند این ارقام واقعی نیستند؛ کما این که وقتی نرخ ارز را 4200 تومان اعلام کردند نرخ واقعی ارز 8 هزار تومان بود.

,

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با اشاره به این نرخ واقعی ارز، نرخی است که تعداد کثیری از فروشندگان و خریداران در زمانی طولانی با آن خرید و فروش می‌کنند گفت: به طور مثال 4 تا 5 نفر ارز را برای یک ساعت با قیمت 19 هزار تومان خریداری کردند پس طبیعتا این نرخ، نرخ واقعی ارز نیست.

,

سعادت نرخ واقعی ارز را رقمی مابین 8 تا 12 هزار تومان اعلام کرد و گفت: ممکن است نرخ ارز تحت تأثیر شوک‌های سیاسی قدری بالا برود یا قدری پایین بیاید اما در خوشبینانه‌ترین حالت و در صورت مطلوب بودن شرایط بین‌المللی، نرخ ارز تا 8 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و در بدترین شرایط نیز این نرخ 12 هزار تومان است.

,

وی با بیان این که سایر نرخ‌هایی که اعلام می‌شود ناشی از نوعی سفته‌بازی در بازار است گفت: این سفته‌بازی‌ها سیگنال‌های غلطی به اقتصاد می‌دهد و باعث می‌شود که بخش‌های مولد از چرخه اقتصاد خارج شود و روند تولید دچار اخلال شود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان با تأکید بر این که اعلام قیمت‌های آنچنانی برای ارز باعث می‌شود افرادی که خبره بازار ارز نیستند با ورود به این بازار متضرر شوند گفت: کاهش نرخ ارز در ماه‌های گذشته ناشی از عملکرد خوب دولت نیست چراکه وضعیت بلندمدت بازار ارز تا حدود زیادی به عملکرد کوتاه‌مدت دولت ارتباطی ندارد.

,

سعادت افزود: من معتقدم اگر اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد، طی 5 سال آینده نرخ ارز بین 10 تا 12 هزار تومان نوسان خواهد داشت و ما شاهد نوعی ثبات ارزی خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه