اخبار داغ

مروری بر کارنامه ۴۰ساله راه‌وشهرسازی استان قزوین

مروری بر کارنامه ۴۰ساله راه‌وشهرسازی استان قزوین
آزادراه‌های استان از ۵۵ کیلومتر در سال ۵۷ به ۲۱۸ کیلومتر توسعه یافته به گونه‌ای که هم اکنون رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص ؛ راه یکی از سرمایه‌های ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشوری می‌باشد، به گونه‌ای که هرچه نسبت به گسترش شبکه راه‌های یک کشور اقدام گردد، در جهت توسعه آن گام برداشته شده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,


بر همین اساس بهبود و توسعه شبکه راه‌ها در کلیه کشورها به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌ها و زیرساخت‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی محسوب می‌شود. 

وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان متولی اصلی بخش راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده‌ای با هماهنگی سایر نهادهای دست اندرکار، تشکل‌های صنفی و کانون‌های حمل و نقل جاده‌ای تمام توان و ظرفیت خود را در جهت رشد و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل و حفظ منافع فعالان و دست اندرکاران این بخش و ایجاد رضایت حداکثری آنان به ویژه رانندگان تلاشگر، به کار گرفته است. 

قزوین یکی از استان‌های استراتژیک به لحاظ شاه‌راه مواصلاتی با سایر استان‌ها است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون که ۴۰سال می‌گذرد در حوزه راه‌ها به توسعه و پیشرفت قابل توجهی دست یافته است. 

این پیشرفت‌های چشمگیر در عرض ۴۰سال در حالی است که پیش از انقلاب حتی یک آزادراه در استان قزوین وجود نداشت و راه‌های روستایی یا صعب‌العبور بودند و یا هیچ راه آسفالته روستایی در قزوین نداشتیم. 

توسعه و آسفالت بیش از ۵ هزار راه روستایی استان پس از انقلاب 
به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس حکومت جمهوری اسلامی ایران امروز، استان قزوین ۶ هزار و ۶۷۷ کیلومتر راه شامل ۲۱۷ کیلومتر آزادراه، ۳۱۴ کیلومتر بزرگراه، ۲۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۵۶۴ کیلومتر راه فرعی، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۹۹۳ کیلومتر راه شوسه، یک هزار و ۹۷۳ کیلومتر راه خاکی، ۱۲ دستگاه تونل و ۱۰ گردنه به طول ۱۶۱ کیلومتر دارا است و به عنوان یکی از پرترافیک‌ترین نقاط جاده‌ای کشور محسوب می‌شود. 

قبل از انقلاب هیچ بزرگ راهی در استان قزوین وجود نداشت و تنها ۲ هزار و ۲۲۹ کیلومتر راه روستایی وجود داشت که هیچ کدام آسفالت نبودند اما بعد از انقلاب توسعه‌های زیادی در استان قزوین صورت گرفت و منجر به راحتی تردد مردم به مرکز استان و شهرهای دیگر شد. 

بدون شک هر کدام از ما وقتی پای خاطرات بزرگانمان می‌نشینیم از اتفاقات تلخ زندگی در زمان گذشته می‌گویند که به دلیل نبود امکانات و راه‌های مواصلاتی، بسیاری از عزیزانشان به خاطر بیماری و عدم دسترسی به پزشک جانشان را از دست می‌دادند و یا بسیاری از روستائیان در فصول سرد سال به خاطر برف و کولاک در سرما و یخبندان گرفتار می‌شدند و عاقبتشان به مرگ ختم می‌شد. 

با وجود اینکه پیروی انقلاب با جنگ تحمیلی و تحریم ابرقدرت‌ها همراه بود اما کشور از توسعه عمرانی و زیرساخت‌ها بی‌نصیب نماند و هیچ یک از مشکلات مانع این پیشرفت‌ها نشد بلکه از همان روزهای اول شاهد ساخت و ساز در حوزه جاده‌ها بودیم. 

استان قزوین با واقع شدن در مسیر تردد ۱۱ استان کشور، مسیر ارتباطی شرق به غرب و جنوب به شمال و شمال غرب کشور را فراهم آورده و با توجه به قطب صنعتی، کشاورزی، گردشگری و دانشگاهی آن، راه‌های ارتباطی استان همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. 

جاده‌های قزوین ماهانه محل تردد ۲۰ میلیون خودرو است و سه هزار کیلومتر از راه‌های روستایی استان مربوط به روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که ۴۰۰ کیلومتر آن نیازمند آسفالت است.

مسعود حق لطفی در گفتگو با شاخص درباره توسعه راه‌های استان قزوین می‌گوید: در سال ۵۷ توسعه و آسفالت راه‌های روستایی استان ۲ هزار و ۲۲۹ کیلومتر بود که اکنون به بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رشد کرده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین ادامه می‌دهد: آزادراه‌های استان از ۵۵ کیلومتر در سال ۵۷ به ۲۱۸ کیلومتر توسعه یافته به گونه‌ای که هم اکنون رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. 

وی ابراز می‌کند: هم اکنون عملیات دو پروژه راهسازی سنگین با ابعاد ملی در محورهای قزوین – الموت – تنکابن و قزوین – رحیم آباد – کلاچای با برآورد اعتباری بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است که می‌تواند دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشد. 

حق لطفی یادآور می‌شود: ایجاد روشنایی در بیش از ۲۲۶ کیلومتر از راه‌های استان از اقداماتی است که سبب کسب عنوان سوم کشور در این حوزه شده و برکات زیادی در جهت تسهیل عبور و مرور مسافران در شب شده است. 

پروژه‌های کلان ملی در بخش خطوط ریلی در قزوین احداث می‌شود 
توسعه زیرساخت‌های عمرانی تنها به جاده‌ها محدود نشده و در بخش خطوط ریلی هم شاهد اجرای پروژه‌های کلان و ملی در استان قزوین هستیم که نقش کلیدی در رونق تجاری و گردشگری خواهد داشت. 

قزوین به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک یا جغرافیای سیاسی در وضعیت خاصی قرار گرفته تا جایی که تردد در مسیرهای جاده و ریلی آن، استان را به یکی از سه استان پرتردد کشور تبدیل ساخته است. 

راه‌اندازی رسمی پروژه راه ریلی قزوین ـ رشت در آینده بسیار نزدیک ارتباط خطوط ریلی شمال به جنوب کشور را کامل می‌کند. 

پروژه ریلی در دست احداث قزوین – آستارا یک طرح مهم و ملی کشوری است که علاوه بر تهران، استان های البرز، قزوین و گیلان نیز به نحو مطلوبی از آن بهره‌مند می‌شوند. 

خط آهن ۳۵۰ کیلومتری قزوین – آستارا در صورت بهره برداری نهایی بمبئی در کشور هند را به هلسینکی پایتخت فنلاند در شمال اروپا متصل می‌کند، جابجایی میلیون‌ها مسافر و حمل کالا با ارزان ترین نرخ و امنیت موجود در آن را می‌توان از جمله دستاوردهای مهم استفاده از خط آهن برشمرد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در این باره می‌گوید: آغاز پروژه دو خطه کردن محورهای ریلی قزوین – کرج و قزوین – زنجان که بخش‌های زیادی از آن تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید نیز یکی از طرح‌های مهم است. 

حق لطفی ابراز می‌کند: احداث راه آهن قزوین- رشت به طول ۲۰۵ کیلومتر ( ۷۵ کیلومتر در محدوده قزوین) شامل ۲۲ کیلومتر تونل و ۱۷کیلومتر پل با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از دستاوردهای این سازمان است که تأثیر قابل‌توجهی در تسهیل سفر و جذب مسافر خواهد داشت. 

اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)
حال امروز ارتقاء سطح حمل و نقل از روش‌های سنتی فراتر رفته و مسیر فناوری و تکنولوژی را در پیش گرفته است و امروز طرح TOD از موضوعات مهم ستاد بازآفرینی شهر قزوین محسوب می‌شود. 

حفظ محیط زیست، رونق اقتصادی، پیوند تمامی نقاط شهر از طریق ایجاد یک فضای عمومی، ایجاد مکان های خاص پیاده روی و در نهایت صرفه جویی در انرژی از مهمترین اهداف این طرح است. 

طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) به عنوان یکی از تکامل یافته‌ترین دیدگاه‌های توسعه شهری است و بر ارتباط متقابل حمل و نقل عمومی و توسعه شهری تاکید دارد. 

برهمین اساس، طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) برای نخستین مرتبه و به صورت پایلوت در کشور با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی علاوه بر شهرهای مشهد، اهواز و شهر جدید پرند، در ۲۲ هکتار از اراضی جنوب قزوین (راه آهن) به مورد اجرا گذاشته می‌شود. 

توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین، بازآفرینی محله پیرامونی آن و تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی در مسیر راه‌آهن به بلوار امام خمینی (ره) به عنوان ستون فقرات شمالی-جنوبی شهر از جمله برنامه‌های اولویت‌داراجرای TOD است که خوشبختانه در قزوین به عنوان اولین شهر کشور اجرا شد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به حوزه ساخت مسکن اشاره کرده و می‌گوید: عملیات ساخت و تکمیل بیش از ۵۸ هزار واحد مسکونی در استان قزوین در دست اجراست که از این تعداد بیش از ۵۲ هزار واحد به متقاضیان واگذار شده است. 

۷۲هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی و نوسازی شد 
وی ادامه می‌دهد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ۷۲ هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی و نوسازی و ۵۷ هزار سند مسکونی روستایی صادر شده است. 

این مسئول با بیان اینکه طرح مجموع شهری به عنوان ششمین شهر کشور در قزوین تهیه شده است، ابراز می‌کند: در حوزه عمران روستایی ۵۸۴ طرح هادی روستایی کار مطالعاتی آن به اتمام رسیده است. 

حق لطفی می‎افزاید: طرح جامع تفصیلی براساس میزان جمعیت تهیه می‌شود و از ۲۵ شهر استان قزوین به جز شهرهای سیردان و محمدیه، ۲۳ شهر آن دارای طرح جامع تفصیلی هستند. 

وی با اشاره به تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی برای همه شهرهای استان قزوین ادامه می‌دهد: ایجاد نواحی منفصل شهری، الگویی برای ممانعت از گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهرها است که می‌توان با پیش‌بینی ساز کار مناسب، کیفیت و کمیت ساخت‌وساز را در آن‌ها تحت کنترل و نظارت قرارداد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه می‌کند: عملیات ساخت و تکمیل بیش از ۵۰ باب خدمات روبنایی در سایت مسکن مهر استان در دست اقدام است که از این تعداد بیش از ۳۱ باب شامل مسجد، مدرسه، درمانگاه، سالن ورزشی، فضای سبز، کلانتری به بهره برداری رسیده است. 

وی با اشاره به آغازعملیات اجرایی احداث موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در قزوین بیان می‌کند: تهیه دستور کار ۲۱ محلی به عنوان اولین شهر کشور در قزوین تصویب شد و در ستاد ملی بازآفرینی به عنوان الگوی قابل بهره‌برداری برای سایر شهرها شناخته شد. 

این مسئول با شاره به تهیه دستورالعمل سند شکوفایی شهری می‌افزاید: واگذاری زمین با کاربری‌های درمانی، بهداشتی، فضای سبز، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و سایرخدمات عمومی با هدف افزایش کیفیت زندگی و پاسداشت حقوق شهروندی از اقدامات این سازمان بوده است. 

۱۸باب راهدارخانه در محورهای مواصلاتی استان احداث شد 
سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به عنوان متولی نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه‌های کشور جایگاه ویژه‌ای در توسعه ملی و افزایش بهره‌وری اقتصادی کشور دارد. 

در کشور ما به علت ظرفیت‌پذیری فوق العاده شبکه راه‌های زمینی که بیش از ۹۰ درصد از کل حمل ونقل ملی را ساماندهی می‌کند، نقش و جایگاه راهداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

تمامی اقدامات صورت گرفته در زمینه ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای مربوط به پس از انقلاب است و قبل از آن سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای وجود نداشته است. 

بدون شک بدون استفاده از تجهیزات هوشمند امروز کنترل راه‌های کشور عملی نیست و شیوه‌های سنتی دیگر پاسخگوی کنترل رفتار رانندگان در جاده‌های کشور نیست. 

مسئولیت راهداری شامل تعمیر و نگهداری راه‌ها، ایمن سازی و تأمین ماشین آلات راهداری به عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است. 

به منظور نگهدار،حفاظت، مرمت و ایمن سازی ۱۸ باب راهدارخانه در محورهای مواصلاتی استان احداث شد تا راهداران در آن استقرار داشته باشند. 

امروز استفاده از سامانه‌های هوشمند برای کنترل ترافیک و کاربران اهمیت زیادی دارد؛ نصب، راه اندازی و نگهداری سیستم‌های تردد شمار آنلاین در ۴۶ محور و نصب و راه اندازی ۲۰ دستگاه دوربین ثابت ثبت تخلف سرعت در محورهای استان از دستاوردهای این سازمان است. 

صدور 15هزار کارت هوشمند راننده و 11هزار کارت هوشمند ناوگان
افشین پیرنون توضیح می‌دهد: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به منظور ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای استان، پایانه بار عمومی قزوین را احداث کرد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین می‌افزاید: صدور مجوز فعالیت برای تعداد ۸۳ شرکت حمل و نقل کالای جاده‌ای و ۴۳ شرکت حمل و نقل مسافربری از دستاوردهای این سازمان است. 

وی با اشاره به مکانیزاسیون فرایندهای حمل و نقل جاده‌ای استان عنوان می‌کند: پیشرفت‌های الکترونیکی در سازمان‌های مختلف علاوه بر پیشبردهای بالا سبب تسهیل در امور شده که به طورکامل صدور بارنامه، صورت وضعیت به صورت برخط و صدور کارت هوشمند برای رانندگان از مزایای امروزی است که در گذشته برای اراب رجوع بسیار زمان‌بر بود.

این مسئول ادامه می‌دهد: بالغ بر ۱۵۰۰۰ کارت هوشمند راننده و ۱۱۰۰۰ کارت هوشمند ناوگان در استان صادر شده است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین تشریح می‌کند: اجرای طرح‌های موبایل مپینگ و شناسنامه راه‌ها در کلیه محورهای مواصلاتی استان جهت تهیه نقشه راه‌ها و تهیه و ارائه نقشه پهنه تصادفات و تلفات جاده‌ای استان در محیط GIS از خدمات امروز است. 

نصب و راه اندازی و نگهداری 21دستگاه دوربین نظارت تصویری 
وی با اشاره به نصب و راه اندازی و نگهداری ۲۱ دستگاه دوربین نظارت تصویری بیان می‌کند: تجهیز و راه اندازی مرکز مدیریت راه‌های استان و احداث اتاق مانیتورینگ قرارگاه پلیس راه استان و راه اندازی سیستم پلاک خوانی خودروها و ثبت تخلف سرعت متوسط در آزاد راه‌های استان از دستاوردهای هوشمندسازی در این سازمان است. 

پیرنون با اشاره به برگزاری آموزش‌های حرفه‌ای کلاسیک برای کلیه رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان ابراز می‌کند: برگزاری کلاس‌های آموزشی بزرگترین خدمت به کشور است تا از سوانح و تخلفات پیشگیری شود. 

وی تشریح می‌کند: چندسالی است که احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی در جاده‌های کشور به منظور ساماندهی خدمات بین راهی جاده‌ای و افزایش رفاه رهگذران جاده‌ها مورد توجه قرارگرفته است به همین منظور تعداد 31مجتمع خدماتی – رفاهی بین راهی در محورهای مواصلاتی استان به بهره‌برداری رسیده است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اضافه می‌کند: پیگیری ایجاد و توسعه تشکل‌های صنفی در بخش حمل و نقل جاده‌ای استان و واگذاری کلیه فعالیت‌های تصدی گرایانه به آن‌ها ( امور کارت هوشمند، صدور حواله بارنامه، صدور حواله صورت وضعیت، نگهداری پایانه و آموزش رانندگان) از اقدامات این سازمان است که در راستای تسهیل در امور رانندگان انجام شده است. 

اجرای 240 کیلومتر روشنایی طولی و نقطه‌ای در طول راه‌ها
این مسئول با اشاره به اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها در استان اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت موضوع آموزش دانش‌آموزان در حوزه ایمنی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یک ‌طرح آموزشی در روستاهای توابع استان برگزار کرد. 

پیرنون اجرای طرح ارتقاء ایمنی راکبین موتور سیکلت در استان را از اقدامات این سازمان برمی‌شمرد و می‌گوید: آشنایی موتور سواران با نحوه تردد ایمن در جاده‌ها، آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی، رعایت نکات ایمنی در هنگام موتورسواری و تردد در جاده‌های استان، افزایش اطلاعات ترافیکی و پیشگیری از وقوع تصادفات و تلفات از مزایای برشمرد. 

این مسئول با اشاره به احداث 240کیلومتر روشنایی طولی و نقطه‌ای در طول راه‌ها اظهار می‌کند: اجرای  112کیلومتر حفاظ بتنی در میانه راه‌ها و احداث 6دستگاه روشنایی تونل‌ها به طول ۵/۴ کیلومتر از اقدامات راهداری قزوین است. 

پیرنون بیان می‌کند: تجهیز تونل شیرین سو در محور قدیم قزوین – رشت به سامانه هوشمند کنترل و تهویه به عنوان اولین تونل هوشمند راه‌های کشور از اقدامات شاخص راهداری استان قزوین است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین تصریح می‌کند: یکی از اهداف مهم اقتصادی دولت، نوسازی خودروهای فرسوده سنگین از جمله کامیون، اتوبوس و مینی بوس و توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای است که تحولات خوبی در این زمینه انجام شد. 

وی در پایان با اشاره به بهینه سازی مدیریت ناوگان راهداری با نصب 260دستگاه ردیاب ماهواره‌ای می‌افزاید: با تجهیز ناوگان راهداری به دستگاه‌های ردیاب خودرویی، سرویس‌دهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توسعه و آسفالت بیش از ۵ هزار راه روستایی استان پس از انقلاب,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, شاخص,
,
,
,
,
,
,
,
, پروژه‌های کلان ملی در بخش خطوط ریلی در قزوین احداث می‌شود ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ۷۲هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی و نوسازی شد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ۱۸باب راهدارخانه در محورهای مواصلاتی استان احداث شد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, صدور 15هزار کارت هوشمند راننده و 11هزار کارت هوشمند ناوگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نصب و راه اندازی و نگهداری 21دستگاه دوربین نظارت تصویری ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اجرای 240 کیلومتر روشنایی طولی و نقطه‌ای در طول راه‌ها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه