اخبار داغ

پیشکسوت عرصه موسیقی کشور مطرح کرد؛

تغییر ذائقه مردم با جولان "فست موسیقی‌ها"

تغییر ذائقه مردم با جولان "فست موسیقی‌ها"
پیشکسوت عرصه موسیقی کشور با بیان اینکه برخی در حوزه فرهنگ و ارشاد در سطح کلان کشوری با موسیقی ایرانی مخالفند، گفت: عده‌ای از جنجال روحی ناشی از شرایط بد اقتصادی به دنبال رواج موسیقی و خوانندگی بی‌محتوا هستند و با رواج موسیقی پاپ ذائقه مردم را تغییر داده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به به نقل از نافع، هفت این واژه مقدس گویا قرار است در همه زمینه‌ها مقدس باشد و حتی در هنر موسیقی، هفت نت موسیقی؛ دو  ، رِ، می، فا، سُل، لا و سی، نت‌هایی که در کنار هم وقتی درست و البته باز هم درست کوک می‌شوند، آرامش بخشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

  به دنبال موسیقی و خوانندگی محلی در تویسرکان رفتیم و اما گفتند آن گونه که در شهرهایی همچون کردستان، لرستان و یا خوزستان، موسیقی محلی هست در تویسرکان و البته در استان همدان نیست و آن بخش از کشور که مردمش لهجه خود را حفظ کرده‌اند موسیقی محلیشان هم حفظ شده است، با این حال هنوز هم لالایی‌های مادران به زبان و گویش محلی در هر دیاری شنیده می‌شود از جمله تویسرکان.

,

 

,

, ,

 

,

در حوزه موسیقی، خوانندگی و نوزاندگی از باب اصالت ایرانی بودنش به سراغ یکی از پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور می‌رویم.

,

محسن روح افزا، پیشکسوت عرصه موسیقی کشور، متولد سال 1344 که از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه بسیار نشان می‌دهد، آن قدر که دوستانش می گویند محسن قبل از اینکه لب به سخن بگشاید خواننده بوده و در نوجوانی با خواندن در باغات دارستان تویسرکان صدایش را تقویت و تربیت کرده و در این دوران از خوانندگانی همچون اکبر کهزادی و شاه محمدی راه و رسم فراوانی آموخت و خوانندگی را به طور رسمی در سال 65 در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تویسرکان آغاز کرد.

,

او در همین سال برای نخستین بار در گروه کنسرتی در صدای و سیمای همدان به اجرای کنسرت پرداخت و پس از آن بیش از 300 برنامه در حوزه شعر و موسیقی، ساز و آواز و تصنیف و ترانه در صدا و سیمای همدان اجرا کرده و بهترین دوران خود را دوستی با حسن کسائی می داند، در سال 1375 هم از سوی مرحوم نادر گلچین به فریدون شهبازیان معرفی شده و بعد از مراحل تست در صدا و سیمای تهران به ضبط برنامه‌های مختلف می‌پردازد و مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری که در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح و یا مغرب در سال‌های متعدد پخش شده با صدای گرم این استاد موسیقی است.

,

روح افزا با ارکستر بزرگ و سنتی گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و گروه بانوان مرکز به سرپرستی خانم هاشمی اجراهای متعددی داشته است. این هنرمند تویسرکانی دارنده رتبه یک خانه موسیقی، دیپلم افتخار خوانندگی و تک‌خوان و نیز تقدیرنامه شورای عالی موسیقی تهران است.

,

از او درباره حال و روز موسیقی و خوانندگی کشور جویا شده و به گپ‌و‌گفت پرداختیم.

,

 

,

*ساز موسیقی و فرهنگ این روزها خوب نمی‌نوازد

, *ساز موسیقی و فرهنگ این روزها خوب نمی‌نوازد, *ساز موسیقی و فرهنگ این روزها خوب نمی‌نوازد,

وی در گفت‌گو با خبرنگار نافع اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلات بسیار حال و روز مردم از نظر اقتصادی مساعد نیست از این رو حال و حوصله موسیقی و ادبیات ایرانیِ بهره گرفته از اشعار بی نظیر حافظ، سعدی، مونالا و فردوسی را ندارند.

,

این استاد موسیقی افزود: همان طور که عده‌ای به دنبال فست‌فودها می روند، این روزها نیز افرادی برای رسیدن به یک آرامش مقطعی، موسیقی خلاصه و سریعی را می‌خواهند که خواننده  تند و سریع ملودی‌ها را پشت سر هم بخواند و متأسفانه ذائقه‌ها تغییر کرده و البته تغییرش داده‌اند و هر روز ببیشتر از دیروز سیر نزولی را در این زمینه شاهد هستیم، هم چنانکه بارها دیده‌ایم مخاطبان اجرای پاپ چند برابر مخاطبان اجرای یک کنسرت ایرانی و سنتی هستند.

,

 

,

مسیر را اشتباه رفته‌ایم

, مسیر را اشتباه رفته‌ایم, مسیر را اشتباه رفته‌ایم,

این هنرمند پیشکسوت کشورمان افزود: اشعار خوانده شده در اکثر اجراهای پاپ، محتوایی ندارند و علت اوج گرفتن آن هم به دلیل جنجال روحی است که به واسطه شرایط بد اقتصادی حاکم شده است و با این استرسی که ایجاد شده مردم دیگر حال و حوصله آن را ندارند که بنشینند و ببینند حافظ، سعدی و مولانا چه گفته و چه نگفته، درصورتی که اتفاقاً همین اشعار ناب، می‌تواند راهنمای مناسبی در عرصه‌های متعدد اخلاقی باشد، اما ما متوجه نیستیم که اصل جنس همین‌ها هستند و گاهی یک خط شعر حافظ آرامشی می دهد که هیچ کلامی دیگر نمی دهد.

,

وی عنوان کرد: امروز فاصله‌ها حتی در بین اعضای یک خانواده بیشتر شده و چشم و هم چشمی‌ها نیز بسیار، گاهی می بینیم که پولدار نسبت به بی پول فخر می‌فروشد و گاهی این فخرفروشی از سوی کسی است که قدرت و منسبی دارد آن هم نسبت به فرد ضعیف‌تر و بسیار از این دست مثال‌ها که همه نشان از دور شدن ما از فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی داشته و این یعنی اینکه ما مسیر را اشتباه رفته‌ایم.

,

روح‌افزا با تأکید بر اینکه باید کارشناسان امر بیایند و علت این دور شدن از فرهنگ را به صورت ریشه‌ای بررسی کنند، ادامه داد: این روزها همه چیز با یکدیگر مخلوط شده همان گونه که چای شیرینی مخلوطی ازشکر، چای خشک و آب جوش است و به راحتی نمی‌توان مواد اولیه اش را از هم جدا کرد، حلال و حرام،  تفکر درست و نادرست و بسیاری مسائل دیگر را عده‌ای با هم مخلوط کرده‌اند و ذائقه مردم را تغییر داده‌اند.

,

 

,

*درد امروز جامعه، رفتن به سمت بی‌هویتی و بی‌فرهنگی است

, *درد امروز جامعه، رفتن به سمت بی‌هویتی و بی‌فرهنگی است, *درد امروز جامعه، رفتن به سمت بی‌هویتی و بی‌فرهنگی است,

پیشکسوت عرصه موسیقی کشور تأکید کرد: ذائقه فرهنگی هم مخلوط شده و متأسفانه دردی هم بالاتر از این برای هیچ جامعه‌ای نیست و آن فرهنگ اصیلی را که باید در حال حاضر نداریم.

,

روح افزا تصریح کرد: وقتی برق نیست با یک شمع هم می‌شود امورات را گذراند نهایتا برق وصل می شود، یا اینکه اگر آب به هر دلیلی قطع شود، می گوییم تا زمان وصل شدنش آب معدنی مصرف می‌کنیم، اما این روزها فرهنگ ما را قطع کرده‌اند با این معضل چه کنیم؟

,

وی با بیان اینکه ما می‌توانستیم از فرصت خوانندگی، موسیقی و بیان اشعار که با روح و روان و به ویژه با فطرت انسانی آمیخته شده، برای اشاعه یک فرهنگ ناب بهره بگیریم که این گونه نشده، هرچند الگوهایی داریم اما ضعیفند و تعدادشان اندک، گفت: باید صدا و سیما، دولت و به ویژه فرهنگ و ارشاد  قدم بزرگ و جامعی در این حوزه بردارند، چرا که بنده نهایت بتوانم اطرافیان و دوستان نزدیک خود را واکسینه کنم که 20 نفر بیشتر نمی‌شوند.

,

روح افزا با بیان اینکه موسیقی اصیل ایرانی مظلوم واقع شده،  بیان کرد: متأسفانه افرادی در حوزه فرهنگ و ارشاد در سطح کلان کشوری با موسیقی ایرانی مخالف هستند و یا نتواسنته‌اند آن را حفظ کنند، آنقدر بذر موسیقی و خوانندگی پاپ را با  اجرای کنسرت‌های بی محتوا در باغچه ذهن و دل مردم کاشته‌اند که موسیقی ایرانی همچون چند ریحان ظریف نمی‌تواند خود را نشان دهد و هر آن چه به چشم می خورد علف هرز است و بس.

,

 

,

, ,

 

,

*پاپ‌های بی محتوا، غده سرطانی موسیقی کشور شده‌اند

, *پاپ‌های بی محتوا، غده سرطانی موسیقی کشور شده‌اند, *پاپ‌های بی محتوا، غده سرطانی موسیقی کشور شده‌اند,

وی با اشاره به اینکه ایرانیان روزگاری به فرهنگ و موسیقی اصیل خود افتخار می‌کردند، عنوان کرد: همین پاپ‌های بی‌محتوا غده سرطانی موسیقی کشور شده  تا آنجا که نت‌های نوزاندگان و موسیقیدانان بسیار خوبی با اشعار بی‌معنا و بدون مفهوم تلفیق شده، که مناسب نیست.

,

این پیشکسوت عرصه موسیقی کشور با اشاره به ارتباط تنگاتنگ اقتصاد با هنر و اینکه اگر هر کدام بیمار شود، دیگری را ناخودآگاه زیر سوال می‌برد و بیمار می کند، گفت: شنیده‌ایم در فلان کشور که اقتصادش بسیار فلج شده، به خاطر اینکه مردم نمی‌توانستند اشعار پرمغز و محتوا را در شرایط بد اقتصادی هضم کنند، برخی افراد متولی امور، مردم را به سمت موسیقی های پاپ کشانده‌اند.

,

روح افزا تصریح کرد: این همان چیزی است که ما این روزها در کشور شاهد هستیم، اشعار بزرگان ما پر از نصیحت و اندرز است، اما گوش پندپذیری  دیگر نیست همان گونه که در بخشی از نهج البلاغه آمده « ...و اما پند و نصیحت چه زیاد و گوش شنوا چه کم».

,

 

,

* وقتی موسیقی مناسب در دسترس نباشد، به سمت موسیقی ضعیف می‌رویم

, * وقتی موسیقی مناسب در دسترس نباشد، به سمت موسیقی ضعیف می‌رویم, * وقتی موسیقی مناسب در دسترس نباشد، به سمت موسیقی ضعیف می‌رویم,

وی با بیان اینکه اشعار ساده و در کنار آن موسیقی ساده تر، با توجه به تغییر ذائقه‌ها، روند فرهنگ را دستخوش تغییر کرده است، ادامه داد: فرض کنید که شما گرسنه می‌شوید و چیزی در خانه نیست باید این نیاز گرسنگی به گونه‌ای برطرف شود، به بازار رفته و به دنبال غذاهای مورد علاقه خود شاید از کوفته گرفته تا فسنجان هستید، پیدایش نمی‌کنید، بعد به قورمه سبزی رضایت می‌دهید، آن را هم پیدا نمی کنید و به همین ترتیب تا اینکه به دلیل رفع نیاز گرسنگی به تنها چیزی که در دسترس است، همان یک فلافل بوده و به آن بسنده می‌کنید.

,

این پیشکسوت عرصه موسیقی کشور افزود: در باب موسیقی هم که به نوعی با روح و فطرت انسان آمیخته شده، نیاز دارید تا آرامشی برای خود ایجاد کنید، اما در این بین آنچه که مناسب برطرف کردن نیاز شما است، پیدا نمی کنید و با تغییر ذائقه و سازگاری به سمت موسیقی پاپ می‌روید، یک موسیقی که مثل آب ودوغ خیار است.

,

روح افزا عنوان کرد: پاپ همین گونه است و به دلیل سهل بودنش خیلی‌ها می‌توانند آن را اجرا کنند و خیلی‌ها هم که تنها برای خودنمایی به این سمت می‌روند و اصل هنر را نادیده می گیرند.

,

وی تأکید کرد: البته پاپ خوانانی هم در کشور داریم که از مسیر سنتی و ایرانی گذشته‌اند و ردیف ها را هم می‌شناسند همچون محمد اصفهانی که هم خوب موسیقی را درک می‌کند و هم متن‌ها و اشعار انتخابی‌اش سر و ته و وسط دارد.

,

این هنرمند عرصه موسیقی در پایان  گفت: ارکسترها و نوزانده‌ها خوب هستند ولی محتوا ضعیف است هر موسیقی که به شما انگیزه، نوع دوستی بدهد و راجع به طبیعت، دین، مادر و پدر باشد و به شما حال خوب بدهد و هوای درونی شما را منقلب کند یک موسیقی عالی و ناب بوده که بشریت تشنه آن است.

,

زنگنه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه