اخبار داغ

مبارز انقلابی استان سمنان:

فشارهای سیاسی رژیم پهلوی در سمنان مضاعف بود/ شاه کشاورزی را نابود کرد

فشارهای سیاسی رژیم پهلوی در سمنان مضاعف بود/ شاه کشاورزی را نابود کرد
مبارز انقلابی استان سمنان گفت: فشار سیاسی حکومت رژیم شاه و برخورد با مبارزین و مردم درهمه جای کشور وجود داشت ولی این برخورد و فشار سیاسی در سمنان مضاعف بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام غلامحسین مهدوی نژاد یکی از مبارزین انقلابی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با تشریح اوضاع سیاسی استان سمنان در دوران پهلوی، اظهار کرد: عوامل رژیم پهلوی در سمنان اجازه هیچ گونه فعالیت سیاسی نمی دادند و بسیار بر مردم فشار وارد می کردند که حرکتی علیه شاه نداشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه عوامل شاه در استان سمنان با کوچکترین حرکتی حتی اگر جنبه سیاسی هم نداشت، برخورد می کردند،افزود: حکومت اگر اندکی احساس می کرد که صحبت های سخنرانان در مساجد بویی از سیاست دارد، سریع واکنش نشان می دادند و با روحانیون و نیروهای مذهبی برخورد می کردند.

,

سخنرانان در سمنان اجازه نداشتند حتی در خصوص یزید هم صحبت کنند

, سخنرانان در سمنان اجازه نداشتند حتی در خصوص یزید هم صحبت کنند,

این مبارز انقلابی تصریح کرد: در سمنان اگر روحانی ای سخنرانی می کرد و یزید را به چالش می کشید، سخنران را احضار می کردند و اجازه نمی دادند از این مسائل صحبت کند در حالی که صحبت از دستگاه بنی امیه و شمر و یزید در سخنان یک طلبه یک امر متداولی بود و در شهرهای بزرگ کشور و سایر شهرهای انجام می شد.

,

مهدوی نژاد ادامه داد: یکی از روحانیون خواسته بود که انتخابات حزب رستاخیز را به دلیل حضور زن و مرد، به جای برگزاری در مسجد، در مدرسه کنار مسجد برگزار کنند، که این شخص را به خاطر این حرف محاکمه کردند و همین حرف ساده را هم نمی توانستند تحمل کنند.

,

وی بیان کرد: حکومت همه حرکات جمعی که به وجود می آمد، هیئت هایی که تشکیل می شد و عزاداری های مرم در محرم را نظارت و کنترل داشتند.

,

این مبارزانقلابی گفت: از مهمترین شخصیت های استان که دستگیر شدند و یا تحت فشار حکومت قرار داشتند، آیت الله عالمی، آیت الله شاهچراغی، سید حسن شاهچراغی، عباسعلی اختری و شیخ حسن اختری هم که تحت تعقیب بودند و به همین خاطر به نجف هجرت کردند.

,

فساد اداری حکومت پهلوی در سمنان بسیار مشهود بود

, فساد اداری حکومت پهلوی در سمنان بسیار مشهود بود,

مهدوی نژاد اظهار کرد: از مسائل دیگری که در دوران پهلوی در سمنان بسیار مشهود بود فساد سیستم اداری و دولتی بود که گرفتن رشوه و پارتی بازی بسیار دیده می شد.

,

وی به نمونه ای از فساد رشوه در سمنان اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه مشمولان سربازی زیاد بودند، قرعه کشی می کردند و عده ای از خدمت سربازی البته با پرداخت مبلغی پول، معاف می شدند ولی در این زمینه با گرفتن رشوه پارتی بازی می کردند و افرادی که خودشان می خواستند را معاف می کردند.

,

این مبارز انقلابی به اوضاع نابسامان کشاورزی در استان نیز اشاره و ابراز کرد:حکومت به بهانه های مختلف سعی در نابود کردن کشاورزی داشت و بر همین اساس بسیاری از قنواتی که میراث گذشته ما بود، خشک و متروکه شد.

,

مهدوی نژاد با تاکید بر اینکه حکومت پهلوی کمک به کشاورزان را رها کرده بود و بنابراین کشاورزی نابود شد، افزود: اقتصاد ما به جای اینکه متمرکز بر کشاورزی باشد، به جهت های دیگری رفت و شهرهای بزرگ توسعه یافت و شهرنشینی بیشتر شکل گرفت.

,

رژیم شاه کالاهای شبهه دار وارد بازار می کرد که مردم نمی توانستند مصرف کنند

, رژیم شاه کالاهای شبهه دار وارد بازار می کرد که مردم نمی توانستند مصرف کنند,

وی تصریح کرد: در آن زمان هر چند که نیاز نبود ولی گوشت های یخی خارجی وارد کشور می کردند که با وارد کردن گوشت های یخی از خارج، هم دامداری را نابود کردند و هم برای اینکه این گوشت های وارداتی  کنترل ذبح شرعی نداشت، مردم مصرف نمی کردند و ما می رفتیم از دست فروشان گوشت تهیه می کردیم. 

,

این مبارز رژیم شاه، اضافه کرد: حکومت کالاهایی را وارد بازار می کرد که دارای شک و شبهه بود و مردم و مذهبی ها به دلیل مسئله شرعی نمی توانستند این کالاها را مصرف کنند که هم از نظر اقتصادی و هم روانی و مذهبی مردم را دچار مشکل کرده بود.

,

مهدوی نژاد گفت: مبارزه رژیم شاه با مظاهردینی و مذهبی باعث نارضایتی مردم شده بود و زمینه عصیان علیه نظام حاکم را فراهم کرده و مردم علیه رژیم قیام کردند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه