اخبار داغ

ایران نخستین مقصد سفر آذری‌ها در سال گذشته؛

فرصت طلایی سفر و درمان برای همسایگان/ جای خالی صادرات حسّ می شود

فرصت طلایی سفر و درمان برای همسایگان/ جای خالی صادرات حسّ می شود
هرچند سفر اتباع کشورهای همسایه می‌تواند ارزآوری به کشورمان همراه داشته باشد اما باعث ایجاد تورمی می‌شود که امروزهمه گله مند از صعود آن هستیم و تنها چاره ی کار هم صادرات کالا و خدمات در این مقطع حساس با مدیریت جهادی می‌باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، نوسانات نرخ ارز و مسافرت بدون ویزای اتباع آذری به کشورمان، یک فرصت طلایی برای اتباع کشور همسایه‌ی شمالی است که با نازلترین قیمت‌ها، مایحتاج خود را بخرند به درمان بیماران خود مشغول شوند و فرصتی هم برای گردش ارزان قیمت در ایران داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

دولت باکو در گزارشی اعلام کرده است ایران در صدر فهرست مقاصد گردشگری مردم جمهوری آذربایجان است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۴% شهروندان آذری به ایران سفر کرده‌اند، ۲۹% به گرجستان، ۱۹% به روسیه، ۱۲% به ترکیه، ۱.۵% به اوکراین ،۱% به امارات و 3.5% نیز به دیگر کشورها سفر کرده‌اند.

,

در این گزارش آمده است: به دنبال سقوط ارزش پول ملی ایران در برابر دلار و افزایش قدرت خرید ارزهای دیگر، سفرهای گردشگری آذری‌ها در سال ۲۰۱۸ به ایران ۷۲% افزایش یافته و آنها ایران را بعنوان کشور نخست برای سفر انتخاب می‌کنند.

,

امروز آذری‌ها بعد از عراقی‌ها رتبه دوم سفر به ایران را بدست آورده‌اند و مهمترین دلیل آن هم قدرت بالای خرید منات در ایران می‌باشد. امروز منات تقریبا در کانال 8000 تومان داد و ستد می‌شود که نسبت به گذشته در برخی موارد تا چهار برابر بیشتر شده است.

,

بسیاری بر این عقیده هستند که سفر اتباع خارجی به عنوان گردشگر به ایران، چه برای درمان و چه برای سیاحت ،می تواند ارز آوری فراوانی را به دنبال داشته باشد.هرچند موضوع کاهش ارزش پول ملی در کشور ما به دلایل سوءمدیریتی اتفاق افتاده است اما امروز بهتر است این مساله را به یک فرصت برای رونق اقتصادی تبدیل کنیم.کاهش ارزش پول ملی ما امروز به فرصتی برای اتباع و تجار کشورهایی نظیر آذربایجان و عراق تبدیل شده است تا با کمترین هزینه به کشورمان سفر کنند و با خریدهای خودشان سفره ما را کوچکتر بکنند یا با خرج هزینه‌های ارزی خودشان صف‌های پزشکان را طولانی‌تر بکنند. در حالی که ما می‌توانیم از این موضوع برای رونق اقتصادی کشورمان استفاده بکنیم و آن هم صادرات کالاها و خدمات می‌باشد. 

,

یکی از روش‌هایی که کشورهای موفق در زمینه صادرات کالا در جهان برای صادرات محصولات کشورشان به سایر نقاط جهان از آن استفاده می‌کنند کاهش دادن یا ثابت نگه داشتن ارزش پول ملی کشورشان در مقابل ارزهای خارجی می‌باشد. این روش باعث می،شود که صادرات‌ محصولات کشورشان رونق بگیرد و بتوانند وضعیت تولید داخلی شان را ساماندهی کنند.

,

به عنوان مثال کشورهای ترکیه و چین در مقاطعی ارزش پول ملی خود را با برنامه کاهش داده‌اند تا بتواند صادرات خود را در رقمی که مد نظر دارند نگه دارند. بر اساس آمار از سال ۱۳۹۲ تا به امروز، ارزش لیر ترکیه تقریبا نصف شده است که این نشان می‌دهد اقتصاد این کشور نیز باید دچار رکود شود. اما این کشور از لحاظ اقتصادی به ویژه در زمینه صادرات نه تنها کاهشی نداشته بلکه افزایش صادرات نیز داشته است و علاوه بر آن پایین آمدن ارزش پول ملی در ترکیه باعث شده است که سفر کردن به این کشور از مسافرت به کیش و قشم هم ارزان‌تر تمام می‌شود. کشور چین نیز با استفاده از همین روش توانسته است به عنوان بزرگترین صادر کننده کالا در جهان شناخته شود.

,

در هر حال کاهش ارزش پول ملی کشور ما یک شمشیر دولبه است که کارکرد امروز آن به ضرر کشورمان به خصوص استان های مرزی می باشد اما با مدیریت صادرات کالا و خدمات می‌تواند به نفع کشورمان تمام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه