اخبار داغ

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم؛

احداث 37 دانشگاه پس از انقلاب در استان ایلام/ رکورد ظرفیت پذیرش دانشجو شکسته شد

احداث 37 دانشگاه پس از انقلاب در استان ایلام/ رکورد ظرفیت پذیرش دانشجو شکسته شد
یکی از دستاوردهای مهم در استان ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علوم و دانشگاه است بطوریکه قبل از انقلاب یک دانشکده و اکنون 37 دانشگاه فعالیت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، به روزهای دهه مبارک فجر و نزدیک به جشن چهلمین سالگرد پیرزوی انقلاب اسلامی می رسیم، در ادامه سلسله گزارشات پایگاه خبری ایلام بیدار در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این بار می خواهیم یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان را مورد بررسی  قرار دهیم، انقلابی که به دست مردم آغاز شده، به پیروزی رسیده و استمرار پیدا کرده و امروزه اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

همانگونه که در گزارشات قبلی اشاره شد با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است.

,

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

,

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

,

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است.

,

به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد.

,

به همین علت و علیرغم این وقفه 10 ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علیرغم همه مشکلات و جنگ هشت ساله و یا بعد از آن به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که از جمله ان ها می توان به توسعه علم و دانشگاه های استان ایلام اشاره کرد.

,

, ,

نگاه استراتژیک و مبنایی جمهوری اسلامی به علم

, نگاه استراتژیک و مبنایی جمهوری اسلامی به علم, نگاه استراتژیک و مبنایی جمهوری اسلامی به علم,

"محمد علی اکبری"، رئیس دانشگاه ایلام در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار ایلام بیدار در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های علمی و دانشگاهی اظهار کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که تحصیل کردگان در تحقق، استمرار و پیروزی آن نقش مهمی را بر عهده داشتند که حتی خود رهبر انقلاب را نیز یک شخصیت مذهبی علمی می دانیم. بنابراین چه در سطح رهبری و چه قبل از پیروزی انقلاب رخدادهایی که اتفاق افتاده هم شهدای شاخص دانشجو و هم شهدای شاخص هیئت علمی داریم به طور مثال "کامران نجات اللهی" را همه بعنوان شهید شاخص می شناسند و یا 16 آذر بانیان این حرکت ماندگار دانشگاهیان هستند و در ادامه نیز می بینیم آنهایی که بیش از همه با توجه به اینکه حضرت امام راحل در ایران نبودند و در سطح داخل اثرگذار بودند که با زاز جمله این افراد می توان به شهید مطهری اشاره کرد که از چهره های دانشگاهی هستند.

,

وی گفت: کانون هایی نظیر دانشکده فنی دانشگاه تهران و یا خود دانشگاه تهران در واقع کانون تحول است و اینکه دانشگاه تهران بعنوان نماز جمعه شناخته شد این تصمیم بعد از پیروزی نیست و بیشتر معطوف به اثرگذاری قبل از پیروزی است که این زمینه وجود دارد که در دانشگاه تهران نماز وحدت بخش نماز جمعه برپا شود. بنابراین خواستگاه این انقلاب یک خواستگاه دانشگاهی است البته معنای این حرف این نیست که دیگران نبودند و یا نقشی نداشتند، خیر بلکه واقعیت این است که نقش دانشگاهیان در پیدایش انقلاب پیروزی وادامه آم محرز است و این باعث می شود که نگاه جمهوری اسلامی به علم یک نگاه استراتژیک و مبنایی باشد که در این نگاه علم و علم اموزی را می توان دید.

,

احساس بنده بر این است که حتی رویدادهایی مثل انقلاب فرهنگی و یا رویدادهایی مثل تسخیر لانه جاسوسی که امام راحل فرمودند انقلاب دومی صورت گرفت همه حاکی از آن است که دانشگاهیان کماکان محور هستند و پیشران حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی دانشگاهیان هستند. وقتی چنین پیشنهادی وجود دارد طبیعی است که نگاه مبنایی و استراتژیک باشد.

,

مقایسه دستاوردهای علمی در استان ایلام قبل و بعد از انقلاب

, مقایسه دستاوردهای علمی در استان ایلام قبل و بعد از انقلاب, مقایسه دستاوردهای علمی در استان ایلام قبل و بعد از انقلاب,

توسعه آموزش و علم و در آن زمان در استان ایلام توسعه قابل توجهی نبود بطوریکه در استان ایلام تنها یک دانشکده دامپروری وجود داشت که آن هم وابسته به دانشگاه راضی کرمانشاه فعالیت می کرد، علاوه بر این تعداد رشته ها نیز سه رشته و حدود 100 دانشجو بود. امروز در استان ایلام از 37 دانشگاه برخوردار هستیم یعنی یک دانشکده به 37 دانشگاه تبدیل شده است که مثلا یکی دانشگاه ایلام تنها هفت داشکده دارد و اگر بخواهیم مقایسه کنیم تفاوت ها بسیار است.

,

امروز جمعیت دانشجویی ما بالغ بر 30 هزار نفر است تازه در چند سال گذشته تعداد دانشجوها کم شده و با این وجود ما در سال 92 رکورد 40 هزار دانشجو را در بعد از انقلاب داشتیم و این میزان ظرفیت پذیرش دانشجو از دستاوردهای انقلاب در استان ایلام حکایت دارد. حال با ارائه آمار فارغ التحصیلان در 40 سال به رقم بزرگی می رسد.

,

بهترین دستآورد نظام و جزو ظرفیت های نظام که بلامناقشه است و همه ان را قبول دارند فراهم کردن شرایط تحصیل عالیه برای تمام مردم است که می توان آن را زیبنده ترین دستارود نیز تلقی کرد دلیل این امر این است که اگر جمهوری اسلامی نبود ما و شما به دانشگاه نمی رفیتم و شرایط کنونی برای تحصیل فراهم نمی شد. امروزه ما می بینیم که روستازادگانی امروز به مرحله دانشمندی رسیده و آن نگاهی که شرایط تحصیل را برای ما فراهم کرد بطوریکه همه ما جزو آن اقشار محسوب می شویم.

,

توسعه علم و دانشگاه بعد از انقلاب و در استان ایلام شکل خاصی به خود گرفت و به دلیل جنگ نتوانسته ایم از کل موهبت و نگاه استراتژیک استفاده کنیم و تقریبا 10 سال از آن موهبت استراتژیک جمهوری اسلامی به آموزش عالی را از دست دادیم، دو سال به خاطر انقلاب فرهنگی که شامل همه شد و هشت ستال به خاطر جنگ و جنگ که به همه بخش های جامعه اثر گذاشت از جمله دانشگاه که دانشکده ما در ایلام تقلیل و به یک درجه پایین تر و به آموزشکده تقلیل جایگاه پیدا کرد که در ان موقع نیز به دلیل جنگ به تعطیلی کشیده شد.

,

, ,

سفر رهبر معظم انقلاب به ایلام و موافقت با مستقل شدن دانشگاه ایلام

, سفر رهبر معظم انقلاب به ایلام و موافقت با مستقل شدن دانشگاه ایلام, سفر رهبر معظم انقلاب به ایلام و موافقت با مستقل شدن دانشگاه ایلام,

دوران بازیابی دانشگاه به سال 70 و اولین سفر مقام معظم رهبری برمی گردد و نگاه استراتژیک جمهوری اسلامی به استان ایلام را می توانیم از سال 70 به بعد و بعد از یک توقف 10 ساله بدانیم که در جریان سفر رهبر معظم انقلاب با دانشگاه مستقل ایلام موافقت شد. به عبارتی آنچه امروز از ان حرف می زنیم برای استان ایلام 30 سال است و اگر جنگ نبود در یک مرحله بهتری بودیم.

,

در حال حاضر در استان ایلام تمام زیرنظام های اموزش عالی مستقل هستند و منظور از زیر نظام این است که ما در استان همه دانشگاه هایی که در سطح کشور فعال هستند نه تنها در سطح مرکز استان بلکه شهرستان ها نیز برخوردار هستیم و اگر تقسیمات جدید نبود می توانستیم بگویی در همه شهرستان های استان دانشگاه داریم که از جمله انها می توان به دانشگاه پیام نور با 9 واحد، دانشگاه آزاد با 8 واحد، دانشگاه علمی کاربردی با 13 واحد، دانشگاه فرهنگیان با دو مرکز، دانشکده های فنی و حرفه ای با دو واحد و و دانشگاه های غیرانتفاعی با دو واحد و دانشگاه علوم پزشکی در استان اشاره کرد که فعال هستند. حتی ما حتی در چندین بخش هم دانشگاه داریم.

,

بنابراین از نظر تنوع آموزش عالی تنوعی همانند سطح ملی داریم و ظرفیتی در سطح ملی نیست که در استان ایلام نداشته باشیم و بنا داشته باشیم دایر کنیم و نباید فراموش کرد که در برخی بخش ها آموزش عالی هستند اما دانشگاه نیستند از جمله پارک علم و فناوری که یک فعالیت دیگری در حوزه وزارت علوم است و در استان ایلام دایر و فعالیت خود را انجام می دهد.

,

نمی توان این دستاوردها را با قبل از انقلاب قیاس کرد چرا که جایی برای مقایسه کردن در این حوزه ها وجود ندارد، 100 دانشجو کجا 30 هزار دانشجو کجا و یک دانشکده کجا و 37 دانشکده کجا؟ بنابراین حیف است قیاسی صورت گیرد.

,

در حال حاضر 553 عضو هیئت علمی در استان ایلام داریم که در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند، تعداد رشته ها قریب به 700 رشته در استان دایر است و در همچنین میزان دانشجوها در تمام مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داریم و حتی در سال گذشته شروع کردیم به دوره های پسادکترا در دانشگاه ایلام که ادامه خواهد داشت.

,

, ,

افتخارات دانشگاه ایلام در طول دوران انقلاب اسلامی

, افتخارات دانشگاه ایلام در طول دوران انقلاب اسلامی, افتخارات دانشگاه ایلام در طول دوران انقلاب اسلامی,

در دانشگاه ایلام بسیاری موضوعات برای اولین با تحقق یافته و یکی از آرزوهای دیرینه که در حال تحقق است اینکه دانشگاه ایلام را به یک دانشگاه تمام عیار تبدیل کنیم و هدف مدیریت فعلی بر این مهم است تا دانشجویی که در این دانشگاه تحصیل می کند چیزی کم نداشته باشند و به امید خدا و به لطف خدا و همراهی همه مسئولین زمینه برای تحقق این مطالبه مهم فراهم است و قطعی است و به این خواسته والا خواهیم رسید.

,

اموزش عالی بعد از ییروزی انقلاب اسلامی در استان ایلام سربلند بوده و خدا را شکر می توانیم بگوییم در بحث آموزش عالی انقلاب اسلامی خدمات ارزنده داشته است و در تمامی مقاطع دانشجو داریم و اموزش عالی امروز در دسترس مردم است و با توجه به نوع خدشمات متفاوت مردم قدرت انتخاب دارند که این از ظرفیت ها است.

,

یک زمانی دغدغه ما در استان ایلام بر این بود که دانشگاه در دسترس باشد که نیاز به تحصیل در بیرون نداشته باشیم که یک بخش است اما کارهای دیگری هم انجام گرفته که باعث افتخار است. زمانی برای تحصیل مجبور به ترک استان به استان دیگری می شدیم امروز در استان ایلام و در تمام کشور ما دانشجو داریم و این روند مهاجرت برای تحصیل به استان های دیگر رسیده به جایی که از کل کشور به ایلام می آیند که نشان از ظرفیت سازی در این حوزه حکایت دارد.

,

مضاف بر آن ما نه تنها برای کشور خود دانشجو تربیت می کنیم باکه فعالیت بین المللی دانشگتاه ایلام که دو سال و نیم است شروع به کار کرده ظرفیتی غرور افرین استانی است که در حال حاضر از عراق، افغانستان و از مالزی دانشجو پذیرش شده است و ظرفیتی داریم تا برای کشورهای دوست و همسایه هم نقش آفرینی کنیم.

,

در این مدت از عمرکاری دانشگاه ایلام و به خصوص اخیرا اقدامات قابل توجهی با دانشگاه های مختلف در دنیا انجام و ارتباط گیری شده و تفام نامه های مختلفی دانشگاه ایلام با دانشگاه های خارجی انجام داده و برای این کار از کشور عراق شروع کردیم و به این کشور محدود نشدیم و در حال ارتباط گیری با سایر دانشگاه های دنیا هستیم.

,

دانشگاه ایلام به مقوله آموزش نگاه جدی دارد و بنا دارد تا آن را به تراز ملی برساند در این راستا اقدامات مهمی صورت گرفته در چهار سال گذشته تعداد آزمایشگاه ها را یک و نیم برابر و از 60 به 92 رسیده ایم، آزمایشگاه درست کردن در سطح دکترا کاری بسیار سنگین است که هزینه های سنگینی را هم در پی دارد اما آزمایشگاهی تشکیل شده که به یکی از 10 آزمایشگاه برتر کشور نیز تبدیل شده که در سپر ملی می تواند نقش آفرینی کند.

,

نگاه وزارتخانه به دانشگاه ایلام یک نگاه دانشگاه محروم نیست بلکه یک دانشگاه پیشرو با انگیزه است که ادامه خواهد داشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه