اخبار داغ

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم؛

خودکفایی در تولید گندم در ایلام بعد از انقلاب/ تولیدات زراعی و باغی 250 هزار تن افزایش یافت

خودکفایی در تولید گندم در ایلام بعد از انقلاب/ تولیدات زراعی و باغی 250 هزار تن افزایش یافت
یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب در استان ایلام حوزه کشاورزی است بطوریکه میزان تولیدات زراعی و باغی بعد از انقلاب به 250 هزار تن رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، انقلابی که به دست مردم آغاز شده، به پیروزی رسیده و استمرار پیدا کرده و امروزه اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است.

,

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

,

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

,

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است.

,

به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد.

,

به همین علت و علیرغم این وقفه 10 ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علیرغم همه مشکلات و جنگ هشت ساله و یا بعد از آن به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که از جمله ان ها می توان به حوزه کشاورزی اشاره کرد.

,

, ,

مقایسه حوزه کشاورزی قبل و بعد از انقلاب در استان ایلام

, مقایسه حوزه کشاورزی قبل و بعد از انقلاب در استان ایلام, مقایسه حوزه کشاورزی قبل و بعد از انقلاب در استان ایلام,

"سیدتراب میری"، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: پیش از انقلاب اولویت های رژیم پهلوی در حوزه کشاورزی نبود و بیشتر حول صنایع وابسته و شاید بخشی از صنایع نظامی و سایر موارد دیگر بود لذا حوزه کشاورزی معطوف به واردات بود. حوزه کشاورزی قبل از انقلاب جزو واردکنندگان عمده مواد غذایی بود و شاید بسیاری از مواد غذایی استراتژیک وارد می شد. اما پس از انقلاب اسلامی با توجه به نگاه انقلاب بحث خودکفایی بخش کشاورزی متحول شد و حجم تولیدات کشاورزی که پیش از انقلاب بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن بود به بیش از ۱۲۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی رسیده است. واردات کشاورزی ما زیر ۱۰ درصد است اما در گذشته بالای ۵۰ درصد بوده است، سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی کمتر از ۹ درصد بوده اما اکنون این رقم به بالای ۱۵ درصد رسیده است.

,

در بسیاری از زمینه های فنی و مدرن حرفی برای گفتن در حوزه اقتصاد ارزی در زمان قبل از انقلاب نداشتیم و در بحث سد سازی، سیلو، شبکه های مدرن آبیاری، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اگر حرکتی هم می‌شد پیمانکاران خارجی ورود می‌کردند اما اکنون در سد سازی، شبکه های مدرن آبیاری، صنایع پایین دست و صنعت سیلو توسط مهندسین و مدیران داخل کشور در حال انجام است. در استان ایلام پیش از انقلاب چیزی به نام کشاورزی مدرن نداشتیم حداکثر کاری که انجام می شد در حوزه دامپروری بود به طوری که مردم حوزه کشاورزی را به صورت سنتی انجام می دادند البته با تولید بسیار کم و محدود. در زراعت مهمترین تولید استان تولید مقداری گندم و جو و برنج به صورت محدود بود و چیزی برای گفتن غیر از این موارد نداشتیم، حجم تولیدات زراعی و باغی ما در قبل از انقلاب حدود ۱۶۰ هزار تن بوده اما اکنون این میزان به ۲۵۰ هزار تن فقط در حوزه گندم رسیده است.

,

در بخش باغبانی در استان ایلام در قبل از انقلاب باغات عمده ای نداشتیم اما اکنون انواع و اقسام باغات اقتصادی و کم آب بر را در استان ایلام مشاهده می کینم علاوه بر این در قبل از انقلاب سازه زیربنایی ما تنها بند کنجانچم بود اما اکنون بیش از چندین سد، شبکه های مدرن و کانال های انتقال آب و ایستگاه های پمپاژ و نیز در اقصی نقاط استان ایستگاه های تامین آب داریم از جمله زرین آباد مورموری ماژین هلیلان و طرح‌های بزرگ زیربنایی در استان که در حال اتمام است از جمله طرح احیای دشت های ایلام و خوزستان که فاز اول آن تقریبا انجام شده و همچنین ۵۰ هزار از اراضی عین خوش فتح دشت عباس به شبکه های مدرن آبیاری مجهز و فاز دوم آن در حال شروع است؛ سامانه مرزی آب‌های گرمسیری بیش از ۳۰ هزار هکتار در حال اتمام است و در چند ماه آینده شبکه فرعی آن نیز به اتمام می رسد.

,

حجم کاری که انجام شده از نظر ریالی حجمی و تاثیر گذاری در اقتصاد استان قابل مقایسه نیست در چند سال اخیر تنها بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فقط در بخش کشاورزی هزینه شده است که در تاریخ استان ایلام بی سابقه است. در حوزه باغات در گذشته چیزی به نام باغ مدرن نداشتیم اما اکنون در حال توسعه باغات با نگاه اقتصادی هستیم، بحث زیتون را به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم سایت های بزرگ زیتون در استان ایلام انجام شده است. در حوزه پسته نتایج خوبی حاصل شده که در حال توسعه است همینطور در بحث انگور یک سایت ۵۰۰ هکتاری یک شرکت اقماری بنیاد مستضعفان در نقطه محروم در بخش هلیلان در حال انجام است که اشتغال را از همان منطقه محروم تامین می‌کند. یکی از ذخیره‌گاه‌های گیاهان دارویی در استان ایلام گیاهان دارویی محسوب است، توسعه گل نرگس و گل محمدی در دره شهر در حال انجام است. در بحث مکانیزاسیون حداکثر ماشینی که در ایلام وجود داشته تراکتورهای بسیار کم کیفیت قدیمی بوده اما اکنون در کشاورزی یک ماشین همه کارها را انجام می‌داد اما اکنون بسیاری از کارهای کشاورزی به صورت ماشینی انجام می گیرد از جمله شخم، برداشت و بسته بندی به صورت مکانیزاسیون انجام می که باعث راحتی کار کشاورزان و افزایش کارایی آنان می شود چرا که ماشین جزء لاینفک توسعه است.

,

, ,

سرانه مصرف ماهی بعد از انقلاب 11 برابر شده است

, سرانه مصرف ماهی بعد از انقلاب 11 برابر شده است, سرانه مصرف ماهی بعد از انقلاب 11 برابر شده است,

در حوزه آبزیان در قبل از انقلاب تولید ماهی در استان ایلام نداشتیم اما اکنون ماهی در قفس و هم مزرعه های پرورش ماهی گرمابی و سردابی در استان ایلام صورت می گیرد. بیش از ۹ هزار تن تولید ماهی در استان ایلام انجام می‌گیرد، مصرف سرانه ماهی ما در استان ایلام و بعد از انقلاب ۱۱ برابر گذشته است. در حوزه دام و طیور در گذشته دام های سنتی بوده و با بهره وری بسیار کم اما اکنون در حوزه طیور بیش از سه برابر مصرف استان تولید داریم به طوری که در گذشته اصلاً تولید مرغ در استان نداشتیم. در حاضر بیش از ۵۰ تن تولید گوشت سفید در استان انجام می‌گیرد، گوشت قرمز بیش از سه برابر مصرف استان تولید می‌شود. در گذشته در بحث مرغ تخم گذار در استان موردی نداشتیم اما اکنون بیش از ۸۰۰ تن تولید تخم مرغ در استان انجام می گیرد. همه اینها نشان میدهد بخش کشاورزی بعد از انقلاب در استان ایلام بسیار پویا شده است.

,

در کشور تولید تخم مرغ ۶۰ هزار تن پیش از انقلاب بوده است اما اکنون به ۹۴۰ هزار تن رسیده در استان تولید عسل به صورت مدرن نداشتیم اما اکنون بیش از ۸۰ تن تولید عسل صورت می‌گیرد. صنایع تبدیلی در استان ایلام پیش از انقلاب نداشتیم اما اکنون تکمیل زنجیره‌های تولید در همه عرصه‌ها هستیم مثلا بحث گوشت و مرغ و زراعت و باغبانی در حوزه منابع طبیعی نیز کارهای خوبی در سطح استان در حال انجام است اما در گذشته چیزی به نام آبخیزداری و سازه‌های آبی و جنگل کاری نداشتیم اما اکنون در حال توسعه آنها در استان ایلام هستیم.

,

ظرفیت 400 هزار تنی سیلویی در استان

, ظرفیت 400 هزار تنی سیلویی در استان, ظرفیت 400 هزار تنی سیلویی در استان,

در گذشته استان ایلام هیچ سیلویی نداشتیم اما اکنون در استان بیش از ۴۰۰ هزار تن ظرفیت سیلویی ایجاد یا در حال ایجاد است در شهرستان های مختلف از جمله دهلران مهران و در همه شهرستانها کارخانه های تولید آرد ایجاد شده است. در حوزه دامپزشکی مجهزترین آزمایشگاه های تشخیص بیماری‌های دامی را در ایلام داریم چه در حوزه دام و چه در حوزه طیور در گذشته توجه آنچنانی نمی‌شد اما اکنون خدمات بسیار خوبی را نظام و دولت به عشایر ارائه می دهد مثلا تامین آب و اقلام مورد نیاز و راه های دسترسی.

,

من حیث المجموع بخش کشاورزی با ۴۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست چرا که بیش از ۲۵ درصد اشتغال کشور در حوزه کشاورزی است و تامین کننده نیاز امنیت غذایی کشور است و دولت توجه ویژه‌ای به این بخش داشته و هزینه‌های زیادی کرده است. در استان بیش از ۵۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی داریم به طوری که تقریبا ۵۰ درصد جمعیت استان معیشتشان در بخش کشاورزی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه