اخبار داغ

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان:

70 درصد برق تولیدی استان،در حوزه تولید مصرف می‌شود/ سمنان می‌تواند یکی از تولیدکنندگان بزرگ انرژی خورشیدی در کشور باشد

70 درصد برق تولیدی استان،در حوزه تولید مصرف می‌شود/ سمنان می‌تواند یکی از تولیدکنندگان بزرگ انرژی خورشیدی در کشور باشد
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان سمنان می‌گوید 70 درصد برق تولیدی استان، در حوزه تولید مصرف می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار مرآت، هفته گذشته فرصتی دست داد تا میزبان سیدعلی‌اکبر صباغ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان سمنان و دو تن از همکاران ایشان در مرآت باشیم. گفتگو با آقای صباغ از سمت وی در حوزه مدیریت بحران در صنعت برق استان آغاز شد و با طرح موضوعاتی دیگر از قبیل خاموشی‌های تابستانه ادامه یافت. بی‌درنگ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- جناب صباغ! شما در مرداد 96، با حکم معاون وزیر نیرو به عنوان مدیر ارشد مدیریت بحران صنعت برق استان سمنان منصوب شده‌اید. چه وظایفی در این حوزه برای شما تعریف شده است؟

, مرآت- جناب صباغ! شما در مرداد 96، با حکم معاون وزیر نیرو به عنوان مدیر ارشد مدیریت بحران صنعت برق استان سمنان منصوب شده‌اید. چه وظایفی در این حوزه برای شما تعریف شده است؟,

در حوزه مدیریت بحران در صنعت برق در شرایط بحرانی هماهنگی بخش برق به عهده اینجانب است  

,

حوزه مدیریت صنعت برق، بخش‌های مختلفی دارد و با توجه به مسئولیت اینجانب در برق منطقه‌ای، فکر می‌کنم آن حکم در این راستا بوده است.

,

مرآت- مسأله خاموشی‌های مکرر ذیل تعریف «بحران» قرار می‌گیرد؟

, مرآت- مسأله خاموشی‌های مکرر ذیل تعریف «بحران» قرار می‌گیرد؟,

خیر، بحران نیست. در حال حاضر امکان ذخیره کردن برق در کشور وجود ندارد؛ بنابراین تولید و مصرف برق باید همزمان اتفاق بیفتد و مصرف برق باید همواره کمی کمتر از تولید برق باشد. وقتی به دلیلی همچون از کار افتادن یک نیروگاه و یا خروج نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کمبود آب تولید دچار اختلال می‌شود، ما مجبوریم که مصرف را کنترل کنیم. امیدوارم در تابستان سال آینده مشکل خاموشی نداشته باشیم.

,

مرآت- جناب صباغ! چه میزان از تأسیسات برق در داخل کشور تولید می‌شود؟

, مرآت- جناب صباغ! چه میزان از تأسیسات برق در داخل کشور تولید می‌شود؟,

در اوایل دهه 60، کارشناسان فرانسوی، پست‌های برق و کارشناسان رومانیایی، دکل‌های برق ما را می‌ساختند اما امروز تأسیسات ما تماما توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شود؛ حتی امروز در میان نیروهای بومی استان نیز توانمندی فنی نگهداری، بهره‌برداری و تعمیر تأسیسات برق وجود دارد. دانش ما تا آنجا بومی شده که حتی توانایی احداث تأسیسات را نیز در استان داریم. ذکر این نکته ضروری است که پروژه‌های ما به تکنولوژی، توانمندی و منابع مالی بالایی نیاز دارد؛ بنابراین تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.

,

تقریبا تمام کادر مدیریت استان بومی هستند

, تقریبا تمام کادر مدیریت استان بومی هستند, تقریبا تمام کادر مدیریت استان بومی هستند,

اغلب شرکت‌های پیمانکاری ما(بخش انتقال و فوق توزیع) در تهران مستقر هستند  اما در حوزه ساختمان پست‌های برق، شرکت‌هایی داریم که در استان سمنان مستقر هستند. در سنوات گذشته مدیران ما نیز بومی سمنان نبودند و من جزو نخستین معاونان بومی استان در شرکت برق منطقه‌ای بودم اما اکنون می‌توان گفت که تقریبا تمام کادر مدیریت ما بومی استان هستند.

,

با این وجود تجهیزات منصوبه در پست‌های ما هنوز صددرصد ایرانی نیست. البته توانمندی و دانش فنی کافی برای ساخت حدود 90 درصد از تجهیزات موردنیاز برای پست‌ها، خطوط و نیروگاه‌ها توسط شرکت‌های داخلی وجود دارد.

,

اولویت با تولید برق در نقطه مصرف است

, اولویت با تولید برق در نقطه مصرف است, اولویت با تولید برق در نقطه مصرف است,

مرآت- مدیران صنعت برق در برخی از استان‌ها اعلام کرده‌اند که استانشان قابلیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد. درباره این مفهوم توضیح می‌دهید؟ و آیا سمنان می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد؟

, مرآت- مدیران صنعت برق در برخی از استان‌ها اعلام کرده‌اند که استانشان قابلیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد. درباره این مفهوم توضیح می‌دهید؟ و آیا سمنان می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد؟,

استنباط من از مفهوم هاب انرژی این است که ما بتوانیم انرژی را بیش از نیاز استان تولید و به استان‌های دیگر نیز منتقل کنیم اما بر اساس تئوری‌های علمی، اقدام مطلوب‌تر تولید انرژی در نقطه مصرف است. بنابراین تولید در نقطه مصرف یک اولویت است و احداث نیروگاه‌های بزرگ در اولویت برنامه‌ها قرار ندارد؛ اما در حوزه انرژی خورشیدی، سمنان به دلیل شرایط اقلیمی‌اش می‌تواند یکی از استان‌هایی باشد که انرژی را تولید و به دیگر استان‌ها منتقل می‌کند.

,

بر اساس برنامه ششم توسعه در کل کشور باید 5 هزار مگاوات انرژی خورشیدی تولید شود اما باید توجه داشت که تولید این انرژی در حال حاضر قدری گران است؛ هرچند سمت و سوی حرکت تکنولوژی به گونه‌ای است که تولید انرژی ارزان و ارزان‌تر خواهد شد. من امیدوارم که هدف‌گذاری‌ها در این حوزه محقق شود.

,

برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی محدودیتی وجود ندارد

, برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی محدودیتی وجود ندارد, برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی محدودیتی وجود ندارد,

مرآت- استان سمنان سالانه از 3 هزار ساعت تابش آفتاب برخوردار است و طبیعتا ظرفیت مطلوبی برای تولید انرژی خورشیدی در این استان وجود دارد. این مسأله در استان ما چقدر جدی گرفته شده است؟

, مرآت- استان سمنان سالانه از 3 هزار ساعت تابش آفتاب برخوردار است و طبیعتا ظرفیت مطلوبی برای تولید انرژی خورشیدی در این استان وجود دارد. این مسأله در استان ما چقدر جدی گرفته شده است؟,

هزینه‌های تولید انرژی در این حوزه بالاست و طبعا حجم سرمایه‌گذاری عظیمی در این زمینه نیاز است. ما در استان سمنان هیچ مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌بینیم  و خوشبختانه تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع در استان با گشاده‌رویی، تمام تلاششان را کرده‌اند تا هیچ سرمایه‌گذار واقعی نباشد که از استان ما خارج شود.

,

مرآت- به عنوان یک کارشناس و فارغ از مسئولیتتان، به طور کلی وضعیت پوشش شبکه برق در استان سمنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت- به عنوان یک کارشناس و فارغ از مسئولیتتان، به طور کلی وضعیت پوشش شبکه برق در استان سمنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟,

در حوزه شبکه انتقال و فوق توزیع، می‌توان گفت که تقریبا تمام نقاط استان را پوشش داده‌ایم. معمولا ما تا حد وظایف قانونی تعریف شده پوشش ایجاد می‌کنیم و مابقی کار را شرکت توزیع به انجام می‌رساند. خوشبختانه هیچ روستایی نیست که تحت پوشش شبکه برق قرار نگرفته باشد اما هرجا که ورود ما برای ایجاد تأسیسات انتقال و فوق توزیع  ضرورت داشته باشد با کمک سازمان برنامه و بودجه و استانداری سمنان ورود پیدا خواهیم کرد.

,

مرآت- شرکت برق منطقه‌ای در چه حوزه‌هایی در کشور ممتاز است؟

, مرآت- شرکت برق منطقه‌ای در چه حوزه‌هایی در کشور ممتاز است؟,

یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی عملکرد، تلفات انرژی است که ما در این شاخص در کشور جزو بهترین‌ها هستیم. تلفات ما حسب مصرف مردم از 1.5 تا 2 درصد متغیر است؛ بدین معنا که تنها 2 درصد از انرژی که ما انتقال می‌دهیم و به شرکت توزیع تحویل می‌کنیم، تلف می‌شود.

,

70 درصد از مصرف انرژی در استان ما به حوزه صنعت و کشاورزی مربوط می‌شود و این امر نیز یک شاخصه مهم است. این یعنی هم‌استانی‌های ما انرژی را به نحو مطلوب مصرف می‌کنند و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

,

از شرکت‌های برتر برق منطقه‌ای در کشور هستیم

, از شرکت‌های برتر برق منطقه‌ای در کشور هستیم, از شرکت‌های برتر برق منطقه‌ای در کشور هستیم,

شرکت‌های برق منطقه‌ای در سال‌های مختلف ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند ما تقریبا همه‌ساله از بین 16 شرکت برق منطقه‌ای در کشور جزو استان‌های برتر بوده‌ایم. ما در جشنواره نظام پیشنهادها در کشورحرفی برای گفتن داریم. یکی از شاخصه‌های مهم در این جشنواره میزان مشارکت همکاران ما در ارائه پیشهادات است. سال گذشته در این جشنواره مقام سوم را کسب کردیم.

,

همچنین ما در بین تمامی شرکتهای زیرمجموعه‌های وزارت نیرو مقام دوم را کسب کرده‌ایم. ما به طور کلی دو وظیفه داریم؛ وظیفه اول ما  آن است که شبکه موجود را سرپا نگه داریم و بدرستی نگهداری و بهره‌برداری کنیم. عملکرد فنی و مهندسی ما در این حوزه در کشور رتبه اول را دارد. رویت‌پذیری و آمادگی شبکه از جمله شاخص‌هایی است که عملکرد ما بر اساس آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در این حوزه‌ها جزو استان‌های برتر هستیم.

,

وظیفه دوم ما ایجاد شبکه‌های جدید به منظور تأمین نیاز مردم و متقاضیان جدید است. در این حوزه تلاش کرده‌ایم که هزینه‌ها را به واسطه مهندسی ارزش کاهش دهیم. در حالی که مهندسی ارزش امروز در قالب بخشنامه‌هایی به سازمان‌ها تکلیف می‌شود ما سال‌هاست که به این حوزه ورود کرده‌ایم.

,

چنان‌که اشاره کردم در کشور 16 شرکت برق منطقه‌ای وجود دارد. برخی از شرکت‌های برق منطقه‌ای دو تا سه استان را تحت پوشش دارند اما ما یک استان را تحت پوشش داریم و از نظر اینجانب این یک مزیت است.

,

مرآت- امسال برای دهه فجر چه پروژه‌هایی در حوزه کاری شما آماده بهره‌برداری هستند؟

, مرآت- امسال برای دهه فجر چه پروژه‌هایی در حوزه کاری شما آماده بهره‌برداری هستند؟,

ما تعدادی پروژه را با اعتباری بالغ بر 28 میلیارد تومان برای دهه فجر امسال آماده کرده‌ایم. تلاش ما این است که یک پروژه بزرگ دیگر را نیز تا پایان سال به اتمام برسانیم که اگر این اتفاق بیفتد در سال 1397، بهره‌برداری از بالغ بر 100 میلیارد تومان پروژه در استان سمنان ثبت می‌شود.

,

استان سمنان از 1362 به شبکه برق سراسری کشور متصل شده است

, استان سمنان از 1362 به شبکه برق سراسری کشور متصل شده است, استان سمنان از 1362 به شبکه برق سراسری کشور متصل شده است,

مرآت-  اجازه بدهید یک سوال تاریخی بپرسم! برق از چه سالی به استان سمنان آمده است؟

, مرآت-  اجازه بدهید یک سوال تاریخی بپرسم! برق از چه سالی به استان سمنان آمده است؟,

حدود صد سال است که مردم استان سمنان از نعمت برق بهره‌مند هستند. استان سمنان از سال 1362 به طور کامل به شبکه برق سراسری کشور متصل شده است. ما به دنبال تاریخ‌نگاری صنعت برق استان سمنان نیز هستیم.

,

البته تاریخچه صنعت برق کشور در دست تدوین است اما کار ما حوزه برق استان سمنان را دربرخواهد گرفت.

,

انتقاد را طوری بیان کنید که موثر واقع شود

, انتقاد را طوری بیان کنید که موثر واقع شود, انتقاد را طوری بیان کنید که موثر واقع شود,

مرآت- مهم‌ترین نقدی که خودتان بر عملکرد خودتان دارید چیست؟

, مرآت- مهم‌ترین نقدی که خودتان بر عملکرد خودتان دارید چیست؟,

همکاران ما در شرکت برق منطقه‌ای به راحتی نقدهای خود را بیان می‌کنند. انسان‌ها باید بسیار خودساخته باشند که از انتقادات ناراحت نشوند. من هم ممکن است از نقدها ناراحت شوم اما تلاش کرده‌ام که با خودم مبارزه کنم و به نقدها فکر کنم و ببینم که واقعا وارد هست یا خیر و اگر وارد بود، خودم را اصلاح کنم. همه ما انسانیم. اگر می‌خواهیم انتقاد کنیم باید شیوه‌ای را در پیش بگیریم که مخاطب شما در مقابل شما نایستاد و درصدد مقابله برنیاید.

,

انتقاد باید طوری بیان شود که موثر واقع شود. نقدی که خودم بر خودم دارم این است که گاهی بُعد کارشناسی کارم بر بعد مدیریتی آن غلبه می‌کند.

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان قدردانی می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه