اخبار داغ

استادیار دانشگاه هنر:

در سینمای قبل انقلاب برهنه شدن جلوی دوربین بخشی از شرح وظایف بازیگران زن بود / پس از انقلاب، بازیگران زن فرصت درخشش در سینما پیدا کردند

در سینمای قبل انقلاب برهنه شدن جلوی دوربین  بخشی از شرح وظایف بازیگران زن بود / پس از انقلاب، بازیگران زن فرصت درخشش در سینما پیدا کردند
شهاب اسفندیاری، استادیار دانشگاه هنر در سلسله توییتی با نقد نگاه نوستالژیک و ایده آل به بازیگری زنان در سینمای پیش از انقلاب نوشت: کمتر صنفی در چهل سال گذشته به اندازه بازیگران زن سینما و تلویزیون به دلیل انقلاب اسلامی منتفع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در بخشی از مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینما و تلویزیون تجلیل شد. معتمدآریا در این مراسم صحبت‌هایی را به زبان آورد که واکنش‌های تند کاربران را به همراه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

او بدون اشاره به حضور ۳۳ ساله خود در عرصه بازیگری پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دریافت ۴ سیمرغ از جشنواره فیلم فجر گفت:  «من دلخور نیستم که هرجا که رفتم، در طی این ۴۰ سال، توقف برایم ایجاد کردند، این توقف باعث شده است جهش بزرگ‌تری داشته باشم، برای این‌که بگویم زن ارزش والاتری دارد، برای این‌که بتوانیم متوقفش کنیم. در این مدت، از طرف همه اهالی سینما حمایت شدم، نه کسانی که بر مسندی بودند. از همکارانم در خانه سینما که همه حقوق صنفی سینماگران را نگه می‌دارند، تشکر می‌کنم».

شهاب اسفندیاری، استادیار دانشگاه هنر در سلسله توییتی با نقد نگاه نوستالژیک و ایده آل به بازیگری زنان در سینمای پیش از انقلاب نوشت:

,
,
,

شاید کمتر صنفی در چهل سال گذشته به اندازه بازیگران زن سینما و تلویزیون به دلیل انقلاب اسلامی منتفع شده است. انقلاب اسلامی باعث شد بخشی از کارهای سخت، زیان‌بار و استثمارگرانه از شرح وظایف اعضای این صنف حذف شود و کرامت انسانی و اخلاقی آنها حین کار خدشه‌دار نشود.

,

در سینمای قبل انقلاب برهنه شدن جلوی دوربین و در حضور عوامل صحنه، رقاصی اروتیک در سکانس‌های کافه و یا عروسی و ایفای نقش در صحنه‌های همخوابگی بخشی از شرح وظایف پذیرفته شده بازیگران زن بود. این قاعده محدود به "فیلمفارسی" هم نبود و در فیلم‌های "سینمای هنری" هم رایج بود.  کار در چنان شرایطی طبعا برای بسیاری از بازیگران زن بسیار دشوار و مشقت‌بار بود. بسیاری از زنان اساسا حاضر نبودند تحت چنان شرایطی کار کنند. همین مسئله مانع از ورود بسیاری از استعدادهای هنری به سینما و رشد و شکوفایی هنر بازیگری در ایران بود.

,

بعید می‌دانم بسیاری از بازیگران زن توانمندی که در شرایط پس از انقلاب فرصت درخشش در سینما، تلویزیون و تئاتر را پیدا کردند، و ضمنا زنانی اهل خانواده بوده و همزمان با کار مسئولیت مادری و همسری را هم بر عهده داشتند، راضی به پذیرش شرایط کار سینمای قبل از انقلاب می‌شدند.

,

امروز با جنبش‌هایی نظیر #metoo و بر ملاشدن فجایع و مظالمی که بر زنان در صنعت سینما و تلویزیون جهان رفته است، اهمیت این فرصت تاریخی و تحول در شرح وظایف شغلی که برای صنف بازیگران زن پس از انقلاب اسلامی پدید آمد بیش از پیش آشکار شده است. کسانی که در ۴۰ ساله گذشته از این شرایط کار استثنایی بهره‌مند شده و از موهبت حذف برخی شرح وظایف ظالمانه و مغایر با کرامت انسانی منتفع بوده‌اند، شایسته است در ارزیابی این دوران شرط انصاف و مروت نگه دارند و بنگرند که همکاران سابق آن سوی آب برای امرار معاش تن به چه کارها می‌دهند.

, #,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه