اخبار داغ

افزایش سن امید به زندگی ایرانی ها/۱۷۷هزار پزشک و دندانپزشک داریم

افزایش سن امید به زندگی ایرانی ها/۱۷۷هزار پزشک و دندانپزشک داریم
معاون کل وزارت بهداشت، در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، به تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان کشور پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایرج حریرچی، در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر، با عنوان این مطلب که شاخص توسعه انسانی در دو بخش سلامت و کیفیت زندگی محاسبه می شود، گفت: رتبه شاخص توسعه انسانی در ایران ۰/۵۵۷ بوده که در سال ۲۰۱۸ به ۰/۷۹۸ رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی که به طور متوسط از ۶۳/۸ به ۷۶/۲ سال رسیده است، ادامه داد: سال‌های متوسط تحصیل از ۴/۲ به ۹/۶ ارتقاء یافته است.
,
 
,
حریرچی افزود: سازمان بهداشت جهانی از نظر شاخص توسعه انسانی کشورها را به چهار دسته طبفه بندی کرده است که ایران جز کشورهای رده بالا از نظر توسعه انسانی قرار دارد.
,
 
,
معاون کل وزارت بهداشت، با اعلام این مطلب که مرگ و میر نوزادان به کمتر از ۱۵ نفر در ۱۰۰۰ نوزاد رسیده است، گفت: در دهه ۵۰ از هر ۱۰۰۰ کودک ۲۰۰ نفر قبل از ۵ سالگی فوت می‌کردند. این میزان به ۱۷۴ نفر در اوایل انقلاب و امروزه به زیر ۱۵ نوزاد رسیده است.
,
 
,
وی در ارتباط با میزان مرگ و میر مادران باردار، افزود: این شاخص در حدود ۹۱ درصد کاهش پیداکرده است.
,
 
,
حریرچی با عنوان این مطلب که رویکرد ما بعد از انقلاب اسلامی عدالت محور و توجه به مناطق محروم است، گفت: در اوایل انقلاب ۷۵ درصد از جمعیت ما در روستا زندگی می‌کردند که در آن
,
زمان تعداد ۱۵۰۰ خانه بهداشت خدمات به مردم ارائه می‌دادند. امروزه با ۲۱ میلیون روستایی ۱۷ هزار ۹۴۵ خانه بهداشت و ۲۹۱۴ مرکز بهداشت روستایی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات تقریباً رایگان هستند.
,
 
,
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب کشور دارای ۷ دانشکده پزشکی داشت که امروزه ۶۲ مرکز دولتی و به طور کلی ۷۲ مرکز پزشکی مشغول به تربیت دانشجویان هستند. در اوایل انقلاب ۲۵ درصد داروها در کشور تولید و امروزه در حدود ۹۷ درصداز داروها در داخل تولید می‌شود.
,
 
,
حریرچی افزود: تعداد پزشکان در اوایل انقلاب ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که در حال حاضر ۱۷۷ هزار پزشک و دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند.
,
 
,
وی با عنوان این مطلب که در دهه ۵۰ سالیانه ۱۱ تا ۲۰ هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شدند، گفت: هریک از این اعزام ها بالغ بر ۳۰ هزار دلار برای کشور هزینه داشت و امروزه کمتر از تعداد انگشتان دو دست بیمار به خارج از کشور می‌رود.
,
 
,
حریرچی افزود: بر اساس سند چشم انداز و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری، باید به رتبه اول منطقه در حوزه سلامت برسیم. در تولید علم در حوزه بهداشت و درمان نسبت به جهان سریع ترین رشد را داشته ایم. در سال ۵۷ تنها ۴۵ شهر کشور از آب بهداشتی بهره مند بودند که امروزه به یک هزار و ۱۱۳ شهر رسیده است.
,
 
,
معاون کل وزارت بهداشت، گفت: در دهه ۵۰ پوشش واکسیناسیون ۳۰ درصد بود که در حال حاضر با تمهیدات انجام شده به ۹۸ تا ۱۰۰ درصد رسیده است.
,
 
,
حریرچی افزود: در دهه ۵۰ دسترسی مردم به خدمات بیمارستانی بسیار کمتر از امروز بود و تنها ۵۴۷ بیمارستان و ۵۶۰۰ تخت در سراسر کشور داشتیم اما امروز بیش از ۹۰۰ بیمارستان و تخت های بیمارستانی در کشور فعال است.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه