اخبار داغ

یک استاد اقتصاد مطرح کرد:

آرایش جنگی تیم اقتصادی دولت به سبک دُن‌کیشوت!/ آمارهای کاذب برآورد ما را از شرایط اقتصادی خدشه‌دار می‌کند

آرایش جنگی تیم اقتصادی دولت به سبک دُن‌کیشوت!/ آمارهای کاذب برآورد ما را از شرایط اقتصادی خدشه‌دار می‌کند
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: در شرایطی که یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه ایران جریان دارد، تیم اقتصادی دولت به سبک دُن‌کیشوت آرایش جنگی گرفته است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، سالگرد چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در حالی تا چند روز دیگر فرامی‌رسد که مباحث مربوط به مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها به مباحث اصلی جاری در میان مردم تبدیل شده است. بی‌تردید در کنار بیان دستاوردهای مهمی که انقلاب اسلامی ایران به ویژه در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است، آسیب‌شناسی وضعیت نابسامان اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی آن است که منتقدان بتوانند مقامات عالی‌رتبه کشور و تصمیمات آن‌ها را به تصریح مورد نقد قرار دهند و پیشنهادات خود را برای بهبود شرایط مطرح کنند. این امر ما را بر آن داشت تا در گفتگویی تفصیلی از دریچه نگاه دکتر رحمان سعادت، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان، رئیس شاخه دانشگاهیان ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی و یکی از اعضای حزب اراده ملت به اقتصاد بنگریم و نقاط تاریک و روشن آن را به تماشا بنشینیم. این گفتگو یکی از متفاوت‌ترین گفتگوهای دکتر سعادت با رسانه‌هاست و نکات صریح و مهمی در آن بیان شده است. بی‌درنگ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- اگر بخواهید وضعیت کنونی اقتصاد ایران را با انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های «خیلی بد، بد، متوسط، خوب، خیلی خوب و عالی» توصیف کنید؛ کدام گزینه را انتخاب خواهید کرد؟

, مرآت- اگر بخواهید وضعیت کنونی اقتصاد ایران را با انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های «خیلی بد، بد، متوسط، خوب، خیلی خوب و عالی» توصیف کنید؛ کدام گزینه را انتخاب خواهید کرد؟,

حال اقتصاد ایران خوب نیست. من گزینه «بد» را انتخاب می‌کنم.

,

مرآت- پس وضعیت «خیلی بد» نیست؟

, مرآت- پس وضعیت «خیلی بد» نیست؟,

دارد خیلی بد می‌شود!

, دارد خیلی بد می‌شود!, دارد خیلی بد می‌شود!,

مرآت- از یک منظر آینده‌پژوهانه، اگر با روندهای کنونی پیش برویم، اقتصاد ایران طی 10 سال آینده به کجا خواهد رسید؟

, مرآت- از یک منظر آینده‌پژوهانه، اگر با روندهای کنونی پیش برویم، اقتصاد ایران طی 10 سال آینده به کجا خواهد رسید؟,

هیچ اقتصادی بی‌مشکل نیست اما آن‌چه که حساسیت‌ها را بالا می‌برد، بروز «مشکلات حاد» است. اگر با دقت و سرعت به مشکلات حاد رسیدگی نکنیم، این مشکلات به «بحران» تبدیل می‌شود و اگر بحران کنترل نشود، به «فاجعه» تبدیل می‌شود. سردرگمی و نداشتن برنامه در شش‌هفت ماه گذشته بیشتر احساس شده است؛ امیدوارم در آینده شاهد این روندها نباشیم.

,

موسسات مالی و اعتباری با نام ائمه(ع) به مرام ائمه(ع) لطمه وارد کردند

, موسسات مالی و اعتباری با نام ائمه(ع) به مرام ائمه(ع) لطمه وارد کردند, موسسات مالی و اعتباری با نام ائمه(ع) به مرام ائمه(ع) لطمه وارد کردند,

مرآت- جناب سعادت! آیا در جمهوری اسلامی ایران، دعوا بر سر اقتصاد آزاد و اقتصاد اسلامی است؟ آیا چنان‌که روشنفکران می‌گویند، عمل به اسلام در بروز این وضعیت اقتصادی دخیل بوده است؟

, مرآت- جناب سعادت! آیا در جمهوری اسلامی ایران، دعوا بر سر اقتصاد آزاد و اقتصاد اسلامی است؟ آیا چنان‌که روشنفکران می‌گویند، عمل به اسلام در بروز این وضعیت اقتصادی دخیل بوده است؟,

خیر؛ اگر بد عمل کرده‌ایم، دلیل بر خطا بودن اصول ما نیست. ربا در اسلام حرام است و حتی جنگ با خدا تلقی می‌شود اما می‌بینید که بیشترین ربا و بهره در کشور اسلامی ما گرفته می‌شود. در کشور ما موسسات مالی و اعتباری با نام ائمه(ع) ایجاد می‌شود و بزرگ‌ترین تخلف‌ها را تحت این نام‌ها انجام می‌دهند و با نام ائمه(ع) به مرام ائمه(ع) لطمه می‌زنند. کشور مالزی مطابق با آموزه‌های اسلامی عمل کرده و وضعیت اقتصادی خوبی هم دارد. عملکرد بد ما را به پای اسلام ننویسید.

,

مرآت- سال‌هاست که از اقتصاد ایران به عنوان یک بیمار یاد می‌شود که نیازمند جراحی است! اکنون وضعیت عمومی این بیمار چگونه است؟

, مرآت- سال‌هاست که از اقتصاد ایران به عنوان یک بیمار یاد می‌شود که نیازمند جراحی است! اکنون وضعیت عمومی این بیمار چگونه است؟,

طی چند سال گذشته، ارزش واحد پولی ریال به شدت کاهش یافته و وضعیت عمومی بیمار اقتصاد، خوب نیست. کشورهایی در دنیا وجود دارند که واحد پولی‌شان از چرخه خارج شده است. به دلیل تورم بالا در موزامبیک، واحد پولی کشور موزامبیک تنها در موزه‌ها اعتبار دارد! اگر عملکرد بدی داشته باشیم، ریال نیز به موزه خواهد پیوست. قدرت خرید مردم نیز در شرایط کنونی به شدت کاهش یافته است.

,

مجلس فعلی ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی ایران است

, مجلس فعلی ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی ایران است, مجلس فعلی ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی ایران است,

مرآت- مجلس کنونی را چقدر در بروز این وضعیت مقصر می‌دانید؟

, مرآت- مجلس کنونی را چقدر در بروز این وضعیت مقصر می‌دانید؟,

مجلس دهم یکی از ضعیف‌ترین مجلس‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی است. ضعیف‌ترین متخصصان اقتصادی که در مجلس حضور دارند، ضعیف‌ترین وزرای دولت به وسیله کمیسیون‌های ضعیف مجلس معرفی و انتخاب می‌شوند.

,

مرآت- برخی معتقدند سیطره نهادگرایی بر اقتصاد ایران، یکی از عوامل بروز وضعیت اقتصادی نامطلوب کنونی است. با این سخن موافقید؟

, مرآت- برخی معتقدند سیطره نهادگرایی بر اقتصاد ایران، یکی از عوامل بروز وضعیت اقتصادی نامطلوب کنونی است. با این سخن موافقید؟,

علاوه بر این موضوع، متأسفانه در سال‌های اخیر گرایش به سرمایه‌داری و سفته‌بازی به شدت افزایش پیدا کرده است. 80 درصد اقتصاد ما سفته‌بازی است! سیاست‌های اشتباه دولت و عملکرد ضعیف آن ما را به این نقطه رسانده است.

,

مرآت- رهبر انقلاب سال‌هاست که از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید. این ایده را «واقعا» چقدر در بسامان شدن اقتصاد ایران موثر می‌دانید؟

, مرآت- رهبر انقلاب سال‌هاست که از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید. این ایده را «واقعا» چقدر در بسامان شدن اقتصاد ایران موثر می‌دانید؟,

رهبر انقلاب از دهه هفتاد عملا بر مسائل اقتصادی ایران اشراف داشته‌اند و در این سه دهه، اشراف ایشان بر مسائل بلندمدت اقتصادی بیشتر شده است. این اشراف باعث شده  است که ایشان اصول اقتصاد مقاومتی را تبیین کنند و این اصول راهگشا هستند. اقتصادخوانده‌های ایران بیشتر با اقتصاد نئوکلاسیک آشنا هستند و آن‌چه خوانده‌اند با اصول اقتصاد مقاومتی و واقعیت‌های اقتصاد ایران سازگاری ندارد؛ این یکی از دلایل عدم توجه به اقتصاد مقاومتی است.

,

وضعیت اقتصاد ایران اورژانسی است

, وضعیت اقتصاد ایران اورژانسی است, وضعیت اقتصاد ایران اورژانسی است,

اقتصاد مقاومتی پاسخی به مشکلات کف جامعه است اما آن‌چه که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود در حوزه اقتصاد ایران و مشکلات آن بسیار نقص دارد. آن‌چه که در دانشکده‌های اقتصاد تدریس می‌شود بیشتر خروجی درس‌های اقتصاد خارج از کشور است. وضعیت اقتصاد ایران اکنون اورژانسی است و باید ابتدا آن را از این وضعیت خارج کرد و سپس با بکارگیری اصول اقتصاد مقاومتی وضعیت را بسامان کرد.

,

پیشتر گفته بودم که اقتصاد ما به سمت اقتصاد اتیوپی حرکت می‌کند! امیدوارم با تصمیمات درست، از این واقعه جلوگیری کنیم.

,

دولت برنامه‌ای برای خروج از مشکلات اقتصادی ندارد

, دولت برنامه‌ای برای خروج از مشکلات اقتصادی ندارد, دولت برنامه‌ای برای خروج از مشکلات اقتصادی ندارد,

مرآت- برخی می‌گویند ما چند سال است که اقتصاد کشور را معطل نگاه‌داشته‌ایم؛ معطل برجام، معطل FATF و زیرمجموعه‌های آن و... آیا قبول دارید که اقتصاد ایران، یک «اقتصادِ معطل» است؟

, مرآت- برخی می‌گویند ما چند سال است که اقتصاد کشور را معطل نگاه‌داشته‌ایم؛ معطل برجام، معطل FATF و زیرمجموعه‌های آن و... آیا قبول دارید که اقتصاد ایران، یک «اقتصادِ معطل» است؟, مرآت- برخی می‌گویند ما چند سال است که اقتصاد کشور را معطل نگاه‌داشته‌ایم؛ معطل برجام، معطل FATF و زیرمجموعه‌های آن و... آیا قبول دارید که اقتصاد ایران، یک «اقتصادِ معطل» است؟,

بله کاملا. من اضافه می‌کنم که اقتصاد ما، اقتصادِ وقت تلف کردن است! دولت برنامه‌ای برای خروج از مشکلات ندارد. ده سال قبل، تحریم‌ها تا این اندازه به ما فشار وارد نمی‌کرد و می‌توانستیم از کانال‌هایی، اهداف اقتصادی خود را دنبال کنیم اما امروز شرایط برای دور زدن تحریم‌ها سخت‌تر شده است.

,

مرآت- امروز همه متفقند که ایران با یک جنگ اقتصادی دست به گریبان است. در چنین شرایطی، از نگاه شما، تیم اقتصادی دولت آرایش جنگی دارد؟

, مرآت- امروز همه متفقند که ایران با یک جنگ اقتصادی دست به گریبان است. در چنین شرایطی، از نگاه شما، تیم اقتصادی دولت آرایش جنگی دارد؟,

اگر هم آرایش جنگی داشته باشد، در حد دُن‌کیشوت است! دُن‌کیشوت ادای جنگاوری را درمی‌آورد اما توانمند نبود.

,

کوپن بازنگردد، با بحران وسیع اقتصادی روبرو خواهیم شد

, کوپن بازنگردد، با بحران وسیع اقتصادی روبرو خواهیم شد, کوپن بازنگردد، با بحران وسیع اقتصادی روبرو خواهیم شد,

مرآت- اگر تیم اقتصادی دولت بخواهد آرایش جنگی بگیرد، باید چه الزاماتی را رعایت کند؟

, مرآت- اگر تیم اقتصادی دولت بخواهد آرایش جنگی بگیرد، باید چه الزاماتی را رعایت کند؟,

ما باید با سرعت و قدرت یک سیستم تأمین اقتصادی و معیشتی را برای خانواده‌ها ایجاد کنیم. اگر این اتفاق نیفتد یک بحران اقتصادی وسیع ایجاد خواهد شد. من سال گذشته هم گفته بودم که یک سیستم کوپنی دقیق باید ایجاد شود. متأسفانه اخیرا اعلام کردند خانواده‌هایی که زیر 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، 200 هزار تومان به عنوان بسته حمایتی دریافت می‌کنند. این کار تورم را تشدید می‌کند.

,

اگر سه چهار ماه آینده وضعیت اقتصاد را بررسی کنید، خواهید دید که مشکلات اقتصادی بیشتر و بیشتر شده است. بدترین اتفاق این است که خانواده‌ها قربانی وضعیت بد اقتصادی خواهند شد.

,

مرآت- فرموده‌اید که تیم اقتصادی کنونی دولت را ضعیف‌ترین تیم اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی ایران می‌دانید؟

, مرآت- فرموده‌اید که تیم اقتصادی کنونی دولت را ضعیف‌ترین تیم اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی ایران می‌دانید؟,

تعدد صاحب‌نظران با اختلاف‌نظر بالا در این دولت سبب شده است که تصمیمات خوبی اتخاذ نشود و عده‌ای با دولت قهر سیاسی کنند؛ بر این اساس دولت از نیروهای متخصص تهی شد. استفاده دولت از افراد درجه دو و سه باعث شد که تیم اقتصادی بسیار ضعیفی تشکیل شود. البته ما دو تیم اقتصادی در دولت دیدیم که با هم اتفاق‌نظر نداشتند.

,

مرآت- وزیر اقتصاد کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت- وزیر اقتصاد کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟,

وزیر کنونی اقتصاد در اکثر دولت‌ها از جمله دولت مهرورز مسئولیت داشته‌اند اما کارنامه خوبی از ایشان ندیده‌ایم که بتوانند تحولی ایجاد کنند. این امر امیدها را نسبت به تأثیرگذاری ایشان کم‌رنگ می‌کند. ایشان بیشتر اهل توجیه مسائل هستند تا توضیح مسائل!

,

رئیس‌جمهور؛ متکلم وحده‌ی جلسه با اقتصاددان‌ها!

, رئیس‌جمهور؛ متکلم وحده‌ی جلسه با اقتصاددان‌ها!, رئیس‌جمهور؛ متکلم وحده‌ی جلسه با اقتصاددان‌ها!,

مرآت- در آذرماه که آقای رئیس‌جمهور در سمنان سخنرانی داشتند، تقصیر ارز 4200 تومانی را به گردن اقتصاددان‌ها انداختند! پرسش من این است که نظرات شما و اقتصاددان‌هایی همچون شما واقعا چقدر به بدنه تصمیم‌گیری دولت نفوذ می‌کند؟

, مرآت- در آذرماه که آقای رئیس‌جمهور در سمنان سخنرانی داشتند، تقصیر ارز 4200 تومانی را به گردن اقتصاددان‌ها انداختند! پرسش من این است که نظرات شما و اقتصاددان‌هایی همچون شما واقعا چقدر به بدنه تصمیم‌گیری دولت نفوذ می‌کند؟,

جمعی که از آقای روحانی از آن‌ها استفاده می‌کند محدود است. اقتصاددان‌ها خبره تا کنون با آقای روحانی جلسه‌ای نداشته‌اند. پس از این که مقام معظم رهبری گفتند که دولت از نظرات اقتصاددان‌ها استفاده کند، جلسه‌ای تشکیل شد اما اقتصاددان‌های نزدیک به دولت به صورت گزینش‌شده انتخاب شدند و باز هم متکلم وحده جلسه آقای روحانی بود.

,

چه سند و مدرکی وجود دارد که دولت از اقتصاددان‌های خبره استفاده کرده که حالا بتوان تقصیر را به گردن آن‌ها انداخت؟ نامه‌های اقتصاددان‌ها خطاب به ایشان موجود است؛ گوش نکردند و هنوز هم گوش نمی‌کنند. ایشان به جای سفرهای استانی باید با اقتصاددان‌ها جلسه بگذارد. روندی که ایشان در پیش گرفته، اتلاف وقت خواهد بود.

,

مرآت- رهبری اخیرا با ادبیات بی‌سابقه‌ای وضعیت بانک‌ها را مورد نقد قرار دادند. چرا بانک‌ها در جمهوری اسلامی ایران تا این اندازه قدرت یافته‌اند؟

, مرآت- رهبری اخیرا با ادبیات بی‌سابقه‌ای وضعیت بانک‌ها را مورد نقد قرار دادند. چرا بانک‌ها در جمهوری اسلامی ایران تا این اندازه قدرت یافته‌اند؟,

توسعه بانک‌های خصوصی از دهه هفتاد تا کنون سبب شده است که دلالی و رباخواری گسترش پیدا کند. برخی از موسسات مالی که حتی مجوز هم نداشتند، به دلیل سود بالایی که در این حوزه وجود داشت به عرصه اقتصاد وارد شدند. این اتفاق اقتصاد را از ریل اصلی خود خارج کرد.

,

وابستگان به دولت در پشت‌پرده بانک‌ها حضور دارند!

, وابستگان به دولت در پشت‌پرده بانک‌ها حضور دارند!, وابستگان به دولت در پشت‌پرده بانک‌ها حضور دارند!,

مرآت- عملکرد دولت آقای روحانی را در حوزه اصلاح نظام بانکی چقدر موفقیت‌آمیز می‌دانید؟

, مرآت- عملکرد دولت آقای روحانی را در حوزه اصلاح نظام بانکی چقدر موفقیت‌آمیز می‌دانید؟,

در پشت‌پرده بانک‌ها، افرادی وابسته به دولت فعلی و دولت‌های قبلی قرار دارند به همین دلیل قوه دیگری به نام قوه قضائیه باید در این مسأله ورود کند. اخیرا قوه قضائیه اقداماتی را در این راستا به انجام رسانده اما این اقدامات کافی نیست.

,

مرآت- آقای روحانی در هنگام تبلیغات یکی از منتقدان جدی اقتصاد دستوری بودند اما امروز هم با اقتصاد دستوری مواجه هستیم و هم با اقتصاد نصیحتی! دیدگاه شما چیست؟

, مرآت- آقای روحانی در هنگام تبلیغات یکی از منتقدان جدی اقتصاد دستوری بودند اما امروز هم با اقتصاد دستوری مواجه هستیم و هم با اقتصاد نصیحتی! دیدگاه شما چیست؟,

این اقتصاد نه دستوری است و نه نصیحتی! بلکه ما با پدیده «اقتصادِ فعلا جلو می‌رویم ببینیم چه می‌شود» روبرو هستیم! بعد از اشتباه بزرگ ارز 4200 تومانی که گل‌بخودی بدی بود، دولت هیچ برنامه‌ای نداشت و فکرنشده و کارشناسی‌نشده پیش رفت. اگر اسم آن‌چه که دولت انجام می‌دهد را «برنامه» بگذاریم، به واژه برنامه ظلم کرده‌ایم.

,

حمایت 200 هزار تومانی شرایط را وخیم‌تر می‌کند

, حمایت 200 هزار تومانی شرایط را وخیم‌تر می‌کند, حمایت 200 هزار تومانی شرایط را وخیم‌تر می‌کند,

مرآت- اگر بخواهید پیشنهادی به آقای رئیس‌جمهور بدهید، به ایشان چه خواهید گفت؟

, مرآت- اگر بخواهید پیشنهادی به آقای رئیس‌جمهور بدهید، به ایشان چه خواهید گفت؟,

از ایشان می‌خواهم به صورت اورژانسی یک تیم اقتصادی که برای خانواده‌های فقیر نجات‌بخش باشد، تشکیل بدهند. پرداخت 200 هزار تومان به خانواده‌هایی که زیر 3 میلیون تومان درآمد دارند هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند و عملا شرایط را وخیم‌تر هم می‌کند. تأمین کالاهای اساسی برای خانواده‌های آسیب‌پذیر باید یکسال قبل انجام می‌شد اما دولت آن را به تعویق انداخته است.

,

وقتی خانواده‌ای آسیب ببیند، هزینه‌های مضاعفی به افراد و کشور تحمیل می‌شود.

,

مرآت- نمودار وضعیت اقتصاد ایران در چهل سال گذشته صعودی بوده یا نزولی؟

, مرآت- نمودار وضعیت اقتصاد ایران در چهل سال گذشته صعودی بوده یا نزولی؟,

بگذارید در ابتدا بگویم که قیاس عملکرد چهل‌سال گذشته با پیش از انقلاب از جهات مختلفی خطاست. شاخص‌ها هرروز نسبت به گذشته بهتر می‌شود. شما در گذشته 4 خیابان داشتید و امروز 5 خیابان و فردا احتمالا بیشتر! این مقایسه‌ها ما را دچار توهم موفقیت می‌کند و مدیران را در کار کردن سست می‌کند. قاجاریان هم می‌توانستند خود را با زندیان مقایسه کنند و بگویند پیشرفت داشته‌اند.

,

دستاوردهای اقتصادی باید با واقعیت‌ها سنجیده شود. باید از مردمی که به جبهه رفته‌اند و انقلاب کرده‌اند پرسید که آیا از وضعیت فعلی اقتصاد راضی هستند؟ این که حداقل معاش افرادی که در جبهه‌ها فداکاری کرده‌اند و در انقلاب نقش داشته‌اند، تأمین نمی‌شود نشان می‌دهد که مدیران ما خوب عمل نکرده‌اند. راه دوم سنجش وضعیت اقتصاد این است که ما در حوزه‌های مختلف خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم؛ مثلا صنعت خودرو در ایران را با صنعت خودرو در کره‌جنوبی مقایسه کنیم.

,

آمارهای کاذب برآورد ما را از شرایط اقتصادی خدشه‌دار می‌کند

, آمارهای کاذب برآورد ما را از شرایط اقتصادی خدشه‌دار می‌کند, آمارهای کاذب برآورد ما را از شرایط اقتصادی خدشه‌دار می‌کند,

وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است اما آیا شایستگی ما وضعیت فعلی است؟ طبیعتا پاسخ این سوال منفی است. مسئولان آمار و ارقامی را اعلام می‌کنند اما آمارهای کاذب باعث می‌شود که با برآورد دقیقی از وضعیت اقتصادی نداشته باشیم. اقتصاد ما دارد به اقتصاد اتیوپی شبیه می‌شود و من امیدوارم که قطار اشتباهات اقتصادی متوقف شود!

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

پی‌نوشت: محمدرضا شعبانعلی درباره دُن کیشوت می‌نویسد:«دن‌کیشوت قهرمان خودخوانده‌ای است که ناگهان احساسی وی را فرامی‌گیرد که باید به اصلاح جهان بپردازد. او در جهان جدید سعی می‌کند با روش‌های قدیمی زندگی کند و جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند.» در ویکی‌پدیا نیز آمده است:«دن‌کیشوت قهرمانی خیالی و بی‌دست و پاست که خود را شکست‌ناپذیر می‌پندارد.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه