اخبار داغ

یادداشت؛

رشد ۸۰ درصد گردشگران قدیمی ترین استان کشور/گردشگری پایه محرومیت زدایی

رشد ۸۰ درصد گردشگران قدیمی ترین استان کشور/گردشگری پایه محرومیت زدایی
با استقبال مسافران از جاذبه های گردشگری کرمان و افزایش سفر، تعداد دفاتر خدمات مسافرتی از ۲ دفتر در سال ۵۷ به ۱۴۰ دفتر رسیده که در مجموع ۴۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است که در کل می توان همه این پیشرفت ها را مرهون انقلاب دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ این روزها صدای تیک تیک ساعت ها، ضربان و طپش قلب تک تک ایرانی ها شنیده می شود ، این روزها آهنگ خوش نوای طبیعت هم نوا با صدای انقلاب شده است زیرا  تنها چند روز دیگر تا بزرگترین و مهمترین دستاورد چهل سالگی انقلاب مانده است ، این روز برای ما ایرانی ها بسیار مهم و غرورآفرین است و از آن طرف چشمان و گوش های دشمن خیره به ماست!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

انشاءالله که گوش هایشان از شنیدن نواهای جشن چهل سالگی و چشمانشان از دیدن لبهای خندان و شادی کردن مردم ایران کور خواهد شد. در گزارش این بار راه آرمان سعی کردیم در راستای میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مقایسه ای داشته با شیم نسبت به  قبل از پیروزی انقلاب تا همگان بدانند که این انقلاب شکوهمند چه دستاوردهای بزرگی برای ما ایرانی ها به ارمغان آورده است .

,

استان کرمان پهناورترین استان‌ ایران و مرکز آن کلانشهر کرمان است که می توان گفت  تاریخی کهن دارد، در قدیمی ترین نقشه های به جای مانده از ادوار مختلف تاریخی می توان نام شهر کرمان را به عنوان مهمترین مرکز جمعیتی شرق کشور مشاهده کرد، این شهر پس از هزاران سال همچنان در عرصه های مختلف جایگاه خود را حفظ کرده است و طی سال های اخیر با برنامه ریزی و توجه بیشتر مسئولان به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در کشور تبدیل شده است.

,

این روزها اگر در مکان های گردشگری این استان حضور پیدا کنید چهره ای متفاوت از این استان را مشاهده می کنید که ناشی از تغییر نگرش و ایجاد زیر ساخت های مناسب گردشگری در این استان است  هم اکنون گردشگری یکی از مهمترین پایه های توسعه اقتصادی و محرومیت زدایی در کرمان است  که این را مرهون نگاه انقلاب می دانیم.

,

این استان دارای جاذبه های بسیار زیبا از جمله بزرگترین مجموعه شهری خشتی جهان است که در حدود ۲۲۰۰ سال قدمت دارد  که متاسفانه در سال ۱۳۸۲ در اثر زلزله ای مهیب ۸۰ درصد از آن تخریب که مجددا به همت میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شد، مجموعه باغ موزه هرندی و بنای موجود در آن مربوط به اواخر دوره قاجار ، “موزه دفاع مقدس ”  یکی از نتایج ماندگار و پدیده های منحصر به فرد کنگره بزرگداشت سرداران و هشت هزار شهید استان کرمان و سیستان و بلوچستان است که به همت و تدبیر فرمانده وقت لشکر۴۱ ثارالله سرتیپ پاسدار قاسم سلیمانی به مدت ۱۱ ماه در کرمان و با هدف انتقال فرهنگ ایثار ، جهاد ، شهادت و همچنین اثبات حقانیت ملت مسلمان ایران در جنگ هشت ساله عراق و ایران بنا شده است ، ضرابخانه از بناهای مجموعه گنجعلیخان بوده در ضلع شمالی مطدان، بنای آستانه شاه نعمت الله ولی موزه ای است که در آن اشیای نسبتاً نفیسی وجود دارد، موزه هنرهای معاصر کرمان نمونه مناسبی است از بذر فرهنگ که به قصد بارور شدن و پروراندن افشانده شده که بروید و برویاند .

,

تاریخچه این موزه به زمان بزرگمردی بازمی گردد که هم اکنون آرامگاهش در داخل کتابخانه این مجموعه فرهنگی می باشد . بنیانگذار این مجموعه مرحوم حاج علی اکبر صنعتی زاده است که در سال ۱۳۱۸ هـ. ش پرورشگاهی را جهت نگهداری کودکان یتیم بنیان، موزه ضرابخانه ضلع شمالی میدان گنجعلی خان ، داخل بازار مسگری شمالی و روبروی حمام گنجعلیخان با گچبری زیبایی تزیین شده است، موزه زرتشتیان، موزه شهید باهنر ، گنبد و موزه جبلیه  بسیار زیبای هشت ضلعی که در سال ۱۳۷۶ ه.ش ثبت اثار ملی شد، چاله لوت، دریاچه جازموریان می توان از جمله اماکن گردشگری برشمرد.

,

کرمان همچنین دارای مشاهیر بزرگی همچون استاد احمد بهمنیار، مشتاق علی شاه کرمانی، عماد کرمانی، استاد حسین مسعود و شاه نعمت الله ولی می باشد.
همچنین می توان گفت که کرمان دارای صنایع دستی مهمی از جمله مسگری، قالیبافی (که قالی آن زبانزد جهان است) ، شالبافی ، عریض دوزی، حصیر بافی، گلیم بافی، ترمه بافی، قلم زنی، معرق چوب و چاقوسازی است.

,
,
حضور گردشگران خارجی به خصوص از اروپا و آسیای دور در این استان رشد ۸۰ درصدی داشته است.
,
 
,
استان کرمان توانسته در کارنامه میراثی خود ، ارگ بم، باغ شاهزاده، روستای صخره ای میمند، کویر لوت، قنات های جوپار و بم و گلیم شریکی پیچ در روستای دارستان را در فهرست آثار جهانی ثبت نماید.
,
 
,
با وجود این آثار شاخص این استان همچنان نامزدهای متعددی برای ثبت جهانی از جمله؛ خانه حاج آقا علی به عنوان بزرگترین خانه خشت و گلی جهان، بازار بزرگ کرمان به عنوان بزرگترین راسته بازار خاورمیانه، تپه های کنار صندل به عنوان نماد تمدن مخترع خط در جهان، باغ فتح آباد و ارگ راین به عنوان دومین بنای بزرگ خشت و گلی جهان را معرفی کرده است.
,
 
,
شهر کرمان نیز با بیش از ۶۰۰ اثر ثبت ملی و صدها خانه تاریخی جاذبه های متعددی از جمله کویر لوت و شهر جن و پری( سومین اثر ثبت جهانی)، روستای میمند یکی از نخستین سکونتگاه های بشر ( چهارمین اثر ثبت جهانی)،
,
قناتهای کرمان پر آب ترین منابع آبی کرمان (پنجمین اثر ثبت جهانی) و گلیم شریکی پیچ نماد صنایع دستی کرمان ( ششمین اثر جهانی استان)  را مقابل چشم بازدید کنندگان قرار داده است.
,
 
,
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد رشته های فعال صنایع دستی ۱۶ مورد بود که هم اکنون به ۶۰ رشته رسیده است و در طول ۴۰ سال گذشته، بسیاری از صنایع دستی استان که کمرنگ یا از بین رفته بودند، مجددا رونق گرفته و احیا شدند.
,
 
,
درحالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از فعالان و هنرمندان این حوزه تحت پوشش بیمه نبودند، اما در آستانه چهل سالگی انقلاب ۹۰هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که از سال ۸۸ تعداد ۱۱ هزار و ۹۹۲ نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و در کل می توان گفت استان کرمان  در حوزه گردشگری پیشرفت چشمگیری داشته و قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست.
,
 
,
با استقبال مسافران از جاذبه های گردشگری کرمان و افزایش سفر، تعداد دفاتر خدمات مسافرتی از ۲ دفتر در سال ۵۷ به ۱۴۰ دفتر رسیده که در مجموع ۴۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است که در کل می توان همه این پیشرفت ها را مرهون انقلاب دانست.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه