اخبار داغ

بلبشوی مدیریتی گریبانگیر قشم؛

ماراتن افزایش قیمت بازار میوه و تره بار در قشم/ فرار رو به جلو مسئولان به بهانه نبود مرکز عرضه!

ماراتن افزایش قیمت بازار میوه و تره بار در قشم/ فرار رو به جلو مسئولان به بهانه نبود مرکز عرضه!
عدم هماهنگی میان شهرداری و سازمان منطقه آزاد قشم بر نحوه عرضه میوه و تره بار در قشم موجب شده تا دلالان وکاسبان نوکیسه با افزایش سرسام آور قیمت ها از این بلبشوی مدیریتی سوء استفاده کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل  از هرمز؛گستردگی جغرافیایی و اقلیم متنوع آب و هوایی کشورمان موجب شده تا ایران در صنعت کشاورزی رتبه های برتر جهان را از آن خود کند از این رو کشور ما به لحاظ تولید و تأمین میوه یکی از کشورهای برتر دنیا به شمار می رود؛ استان هرمزگان نیز به واسطه شرایط مساعد جوی مرکز تولید محصولات خارج از فصل، مرکبات، محصولات باغی و زراعی به شمار می رود که در تولید صیفی جات، خرما و مرکبات مرغوب حائض جایگاه برتر کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بحران های اقتصادی و افزایش یکباره قیمت ها در ماههای اخیر آثار سوء خود را در بخش کشاورزی نمایان ساخته و موجب افزایش قیمت تمام شده برای کشاورز و مصرف کننده دارد که نهایتا با کاهش قدرت خرید خانوارها همراه شده است.

,

جزیره قشم به عنوان کانون فعالیت های اقتصادی و بزرگترین منطقه آزاد کشور به واسطه تمرکز سیاست ها بر فعالیت های اقتصادی و تجار از سهم حداقلی در زمینه تولید محصولات کشاورزی برخودار است که موجب شده بخش عمده ای محصولات زراعی و باغی جزیره از سرزمین اصلی تهیه شود.

,

 

,

, ,

هزینه های سنگین حمل محصولات کشاورزی و عدم نظارت دستگاههای متولی در نحوه عرضه میوه و سبزیجات در این جزیره موجب افزایش چشم گیر قیمت ها در جزیره قشم شده که مردم را به ستوه آورده و موجب گلایه مندی های مکرر شده است.

,

نبود مرکز عرضه میوه و تره‌بار در بزرگترین جزیره خلیج فارس موجب ایجاد مافیای میوه در قشم شده و نظارت های مقطعی مسئولان  با اوج گرفتن گلایه های شهروندان را بی نتیجه کرده است.

,

کلنگ احداث نخستین میدان میوه و تره بار با حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال 94 به زمین خورده شد تا بدین وسیله از رشد قیمت میوه و تره بار پیش گیری شود اما این طرح به واسطه اختلاف سازمان منطقه آزاد و شهرداری به سرانجام نرسید و نیمه تمام به حال خود رها شده است.

,

عملیات احداث میدان میوه و تره بار قشم با زیربنای بیش از ۱۰ هزار متر مربع شامل دو هزار و ۶۰۰ تن سردخانه، ۲۸ غرفه عمده فروشی در سه هزار و ۳۰۰ متر مربع و ۳۶ غرفه خرده فروشی در ۴ هزار متر مربع در ایام دهه مبارک فجر سال 94 با حضور مسئولان قشم به زمین خورد و قرار بود فاز اول نخست میدان میوه و تره بار در منطقه آزاد قشم اوایل شهریور ماه سال 1396 به بهره برداری برسد اما این پروژه مهم در سایه بی توجهی مسئولان پس از گذشت سه سال به حال خود رها شده است.

,

همدسی دلالان و بی برنامگی در عرضه میوه و تربار موجب شده تا قیمت های سرسام آور به سکنان جزیره تحمیل شود و برای تهیه یک کیلو گوجه فرنگی مبلغی حدود هشت هزار تومان پرداخت شود این در حالی است که برداشت این محصول از اراضی هرمزگان صورت می گیرد و اهالی قشم با فاصله چندمایلی از مرکز استان مجبور به پرداخت هزینه سه برابر هستند.

,

 

,

, ,

 

,

چندی پیش مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم با اوج گرفتن اعتراضات مردمی به موضوع ورود کرد و گفت: عرضه کننده عمده و با پشتوانه قوی میوه در قشم وجود ندارد که با هدایت و نظارت بر آن ها قیمت میوه را در بازار تنظیم کرد.

,

وی اظهار کرد: از آنجا که میدان میوه و تره بار در قشم وجود ندارد تنظیم بازار و قیمت میوه در این شهر همواره با مشکل رو برو است لذا امکان برخورد با میوه فروشی ها را نیز کاهش می دهد چرا که پلمب واحدهای صنفی باعث کاهش بیشتر کالا و در نتیجه افزایش قیمت می شود.

,

اختلافات و عدم هماهنگی میان شهرداری و سازمان منطقه آزاد قشم بر نحوه نظارت ها و خدمات دهی به شهروندان موجب شده تا دلالان وکاسبان نوکیسه از این بلبشوی مدیریتی سوء استفاده کنند و دود آن بر چشم مردم برود.

,

اوج گرفتن مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم موجب نارضایتی اهالی جزیره شده که با وجود گلایه و انتقادات چندین ساله مقامات جزیره شانه از بار مسئولیت خالی می کنند و نهایتا تمام مشکلات را گردن پروژه ناتمام مرکز عرضه میوه و ترباز می اندازند.

,

جزیره قشم با جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر کانون گردشگری جنوب کشور به شمار می رود که سالانه پذیرای بیش از پنج میلیون مسافر ایرانی و خارجی است لذا ایجاد زیرساخت های مناسب و تدوین برنامه بر نحوه تهیه و عرضه میوه و تربار در جهت ارائه خدمات مناسب به شهروندان را ضروری می کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه