اخبار داغ

عربستانی ها در آرزوی پناهندگی دیگر کشورها/ گریز زنان و فعالان حقوق بشری از حکومت آل سعود

عربستانی ها در آرزوی پناهندگی دیگر کشورها/ گریز زنان و فعالان حقوق بشری از حکومت آل سعود
طی سالهای اخیر شمار پناهندگان سعودی در سراسر جهان در حال افزایش است. تحلیلگران و فعالان این افزایش فزاینده را با تغییرات سریع جو سیاسی پادشاهی و سرکوب های شاهزاده سعودی مرتبط می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ هنگام سپیده دم در سیدنی بود که تلفن نورا زنگ خورد. پناهجوی 20 ساله سعودی به یاد می آورد که تماس گیرنده می گفت: "به کمکت نیاز دارم. نیاز دارم با افرادی در مورد من صحبت کنی."

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
این زن (نوجوان سعودی که خود را رهف القنون معرفی کرد) برای نورا توضیح داد که گذرنامه اش در فرودگاه بانکوک توقیف شده و مقامات تایلند وی را تهدید به اخراج کرده اند. تقاضای پناهندگی القنون در صفحه توئیتری اش توجه بین المللی را به خود جلب کرد.
,
 
,
وقتی القنون برای جلوگیری از اخراج خود را در اتاق فرودگاه حبس کرده بود، نورا (که به دلایل امنیتی از افشای نامش امتناع ورزید) در پارک عمومی در سیدنی با خبرگزاری های غربی تماس می گرفت.
,
 
,
نورا هرگز القنون را ملاقات نکرده بود، اما او نیز به تازگی از عربستان سعودی فرار کرده بود. نورا گفت که برای درک موقعیت اضطراری القنون نیازی نداشت که بداند او چه کسی است. چند روز بعد، پناهندگی کانادا به القنون اعطا شد.
,
 
,
72 ساعت بعد، نورا به همراه دو زن سعودی دیگر مطالبی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و بدون معرفی خود با رسانه ها مصاحبه کردند. آنها در مورد قوانین محدودکننده قیومیت مردان در عربستان سعودی توئیت زدند و نوشتند که دستورالعمل های قانونی بخشودگی را به مردان اعطا می کند و منجر به سوء رفتارهای داخلی با زنان می شود. القنون نیز گفت به این علت فرار کرده بود.
,
 
,
سرکوب محمد بن سلمان افزایش شمار پناهندگان سعودی را تحریک می کند/////////
, سرکوب محمد بن سلمان افزایش شمار پناهندگان سعودی را تحریک می کند/////////,
 
,
طبق گفته نورا، این امر باعث می شود تا پناهندگی در عربستان سعودی ایده ای بسیار متداول شود. فعالان و تحلیلگران بر این باورند که سرکوب کردن اختلاف نظر در پادشاهی توسط محمد بن سلمان منجر به جذابیت جستجوی پناهندگی شده است. طی سالهای اخیر، او دستور بازداشت تعدادی از روحانیون برجسته، تحلیلگران، تاجران، شاهزاده ها و همچنین حامیان حقوق زنان که تحت شکنجه قرار گرفته و مقاماتی که متهم به تماس مشکوک با اشخاص بیگانه بودند را داد.
,
 
,
دولت عربستان سعودی اتهامات شکنجه را رد کرده و گفته که از شکنجه چشم پوشی نمی کند یا اجازه استفاده و ترویج آن را نمی دهد.
,
 
,
شاهزاده سعودی پس از قتل وحشیانه جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی، در ماه اکتبر سال 2018 در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تحت بررسی شدید بین المللی بوده است. عربستان سعودی این اقدام را به عنوان تلاشی در جهت بازگرداندن منتقد به عربستان سعودی توصیف کرده و گفته که قاتلان را بر سر میز عدالت خواهد آورد.
,
 
,
یحیی اسیری، فعال و مخالف سعودی مستقر در لندن، اندکی پس از اخبار ناپدید شدن خاشقچی با بیان اینکه سعودی های خارج از کشور نیز از اتهام مبرا نیستند، گفت: "قطعا رفتن من به سفارت سعودی غیرممکن است. من پیش از این نیز از رفتن امتناع ورزیدم. وضعیت خاشقچی مرا در تصمیمم مصمم تر ساخت."
,
 
,
اسیری که عضو سابق نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی بود در سال 2013 برای تحصیل حقوق بشر به انگلستان رفت. وی یک سال بعد درخواست پناهندگی داد و اکنون یک پناهنده ی سعودی است.
,
 
,
سرکوب محمد بن سلمان افزایش شمار پناهندگان سعودی را تحریک می کند/////////
, سرکوب محمد بن سلمان افزایش شمار پناهندگان سعودی را تحریک می کند/////////,
 
,
- افزایش پناهندگان سعودی
, - افزایش پناهندگان سعودی,
 
,
طی سالهای اخیر شمار پناهندگان سعودی در سراسر جهان در حال افزایش است. بنابر گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در سال 1993 (اولین سالی که پناهجویان عربستانی ثبت شدند) 7 پناهنده سعودی وجود داشت. آنها در اردن، یونان و سوئد سکنی گزیدند.
,
 
,
بر اساس آخرین آمار عمومی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، پناهندگان و پناهجویان عربستان سعودی در سال 2018 در مجموع 2392 نفر بودند. پنج کشوری که میزبان این سعودی ها بودند عبارتند از، آمریکا (1143 نفر)، کانادا (453 نفر)، استرالیا (191 نفر)، انگلیس (184) و آلمان (147 نفر).
,
 
,
این آمار از سال 2006 افزایش و در سالهای بعد کاهش یافت، اما در سال 2011 به موجب نا آرامی های حاصل از بهار عربی در استان شرقی عربستان سعودی مجددا اوج گرفت.
,
 
,
اما بیشترین تعداد پناهندگان و پناهجویان سعودی در سال 2015 بود. سالی که محمد بن سلمان، شاهزاده 29 ساله سعودی، صحنه های سیاسی را در پادشاهی پدید آورد.
,
 
,
آدم کوگِل، پژوهشگر دیده بان حقوق بشر در خاورمیانه، گفت: "شما مردمی را دارید که از سرکوب سیاسی می گریزند و این به راحتی به محمد بن سلمان و آنچه که انجام می دهد مرتبط است. من فکر می کنم تعداد پناهندگان و پناهجویانی که می بینید دلالت بر آن دارد."
,
 
,
مقامات سعودی از پاسخ به رسانه ها در این مورد امتناع ورزیدند.
,
 
,
مجموع این تعداد در مقایسه با کشورهای جنگ زده در منطقه مانند سوریه غیر قابل توجه است. اما تحلیلگران و فعالان این افزایش فزاینده را با تغییرات سریع جو سیاسی پادشاهی مرتبط می دانند.
,
 
,
علی شهابی، حامی محمد بن سلمان و بنیانگذار بنیاد عرب گفت: "مطمئنا فضای سیاسی و آزادی ها بسیار دشوار بود و طی دو سال گذشته سخت تر شده است. بنابراین این جو سعودی های بیشتری را تحریک به رفتن می کند."
,
 
,
شهابی سخت کردن آزادی سیاسی به عنوان قطبی شدن فزاینده جامعه در عربستان سعودی به خاطر معرفی کردن تغییرات بسیار چشمگیر را به محمد بن سلمان نسبت داد.
,
 
,
صعود محمد بن سلمان در قدرت با به تخت پادشاهی نشستن پدر وی در ژانویه سال 2015 آغاز شد.
,
 
,
شاه سلمان در ژانویه سال 2015 شاهزاده را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. تحکیم سریع قدرت محمد بن سلمان در دادگاه و دولت سلطنتی عربستان سعودی با ترفیع وی به شاهزادگی در ژوئن سال 2017 به اوج خود رسید. وی به طور گسترده ای تحت توجه پادشاهی بود.
,
 
,
طی این دوره، شاهزاده به هدف دور کردن اقتصاد از وابستگی به نفت، برنامه اقتصادی جاه طلبانه و اصلاحات اجتماعی تحت عنوان چشم انداز 2030 را رهبری کرد. با اقداماتی در راستای خصوصی سازی، قوانین اجتماعی محافظه کارانه پادشاهی را آرام کرد. منع رانندگی زنان را لغو کرد. قوانین سرپرستی مردان را تضعیف کرد. پادشاهی میزبان اولین کنسرت و اولین فیلم سینمایی شد. این سلسله اصلاحات، ستایش متخصصان بین المللی و رهبران غربی را برانگیخت و عناوین جهانی را از آن خود کرد.
,
 
,
چند ماه پس از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان شاهزاده، خاشقچی، منتقد داخلی سعودی، مقاله خود را در واشنگتن پست درباره تبعید خودخواسته اش به واشنگتن نوشت.
,
 
,
خاشقچی سپتامبر سال 2017 در ستونی نوشت: "محمد بن سلمان از ایجاد کشوری آزاد و آزاده حرف زده و وعده داده که از چیزهایی که مانع پیشرفت ما می شود مانند ممنوعیت رانندگی زنان جلوگیری کند. اما تمام چیزی که اکنون می بینم موج جدیدی از دستگیری ها است."
,
 
,
وی افزود: "حرف زدن با دیگر دوستان سعودی در استانبول و لندن که در تبعید خودخواسته هستند مرا غمگین می کند. حداقل هفت نفر از ما می خواهیم در عربستان سعودی باشیم."
,
 
,
بین سالهای 2015 و 2016 تعداد پناهندگان و پناهجویان سعودی به 52 درصد افزایش یافته و به 1936 نفر رسید. در سال 2017 این تعداد با افزایش 23.55 درصدی به 2392 نفر رسید.
,
 
,
علیرغم پیشگیری مقامات سعودی، روند جستجوی پناهندگی سعودی ها افزایش داشته است. تحلیلگران، منتقدان تبعیدی خودخواسته و زنانی که از عربستان سعودی گریخته اند می گویند که بسیاری از مردم، پادشاهی را با ترس از اینکه دولت های کشورهای دیگر ممکن است آنها را به زور به عربستان بازگردانند، فرار می کنند.
,
 
,
مقامات کویت گفتند که آنها به درخواست پادشاهی سعودی، نواف الرشید (Nawaf al-Rasheed)، دو ملیتی قطری – سعودی، را اخراج کردند. وی ساکن قطر بوده و به قصد یک دیدار به کویت آمده بود.
,
 
,
به گزارش سازمان عفو بین الملل، محمد اوطیبی، فعال حقوق بشر و پناهجوی سعودی، که با همسرش قصد سفر به نروژ را داشت در فرودگاه دوحه ی قطر در ماه مه سال 2017 با زور به عربستان بازگردانده و به اتهام تحریک افکار عمومی به 14 سال زندان محکوم شد.
,
 
,
فرار از عربستان و جستجوی پناهندگی برای زنان سعودی پیچیده تر است، زیرا آنان برای سفر نیاز به اجازه سرپرست مرد دارند. چندین نفر از آنها که با پدر و سرپرست خود در تعطیلات خارج از کشور بودند مبادرت به این کار کردند. آنها حتی پس از انجام این کار نیز تحت فشار دولت عربستان قرار گرفته و به زور به کشور بازگردانده می شوند.
,
 
,
علاوه بر محدودیت های سفر زنان، آنها بدون اجازه سرپرست مرد معمولا پدر یا همسر و گاهی پسر، قادر به ازدواج، طلاق، اشتغال و انجام عمل جراحی نیستند.
,
 
,
مردان سعودی نیز بخشی از تعداد رو به رشد پناهندگان و پناهجویان در این کشور هستند.
,
 
,
سرکوب محمد بن سلمان افزایش شمار پناهندگان سعودی را تحریک می کند/////////
, سرکوب محمد بن سلمان افزایش شمار پناهندگان سعودی را تحریک می کند/////////,
 
,
- خروج زنان
, - خروج زنان,
 
,
خروج زنان از عربستان سعودی به دلیل شرایط سیاسی کنونی غیر قابل باور است. اصلاحات اجتماعی معرفی شده توسط محمد بن سلمان ظاهرا شرایط را برای زنان بهبود بخشیده است، اما در واقع اینطور نیست.
,
 
,
پس از قتل وحشیانه خاشقچی، کشورهای اروپایی تمایل بیشتری به اعطای پناهندگی به پناهجویان سعودی دارند.
,
 
,
بسیاری از فعالان و گروه های فمنیستی سعودی معتقدند که اصلاحات انجام شده توسط محمد بن سلمان منجر به تسریع این فرارهای فوریتی شده است.
,
 
,
احمدی، افسر حقوق بشر سعودی که اکنون در سیاتل مستقر است، گفت: " از زمان محمد بن سلمان و زندانی کردن فعالان سعودی، افزایش شگرفی در تعداد زنانی که کشور را ترک می کنند به وجود آمده است."
,
 
,
بسیاری از زنان احساس ناامنی می کنند. آنها به امید اینکه با این کار شانس زندگی بهتر را داشته باشند از کشور خود فرار می کنند. این مبارزه است یا پرواز؟ مبارزه دیگر وجود ندارد، این به معنای واقعی پرواز است.
,
 
,
 
,
منبع: cnn
, cnn,
 
,
معصومه میرحسینی
, معصومه میرحسینی,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه