اخبار داغ

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان سمنان:

انقلاب، مشارکت اجتماعی جوانان را افزایش داد/ امیدواریم قطار کشور به ریل جوان‌گرایی بازگردد

انقلاب، مشارکت اجتماعی جوانان را افزایش داد/ امیدواریم قطار کشور به ریل جوان‌گرایی بازگردد
معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: انقلاب بهای بسیاری به جوانان داد اما در ادامه مسیر انقلاب موانعی بر سر راه جوان‌گرایی ایجاد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در اوان پیروزی انقلاب اسلامی، جوانان به عنوان مهم‌ترین نیروی محرکه برای پیشبرد امور، مسئولیت‌های دشواری را در کشور عهده‌دار شدند و در آن سال‌های پرتنش، به خوبی آزمون مدیریت را پشت سر گذاشتند؛ اما رفته‌رفته سهم جوانان از مناصب و مسئولیت‌ها کاهش یافت تا آن‌جا که قانون‌گذاران مجبور شدند برای جدا کردن برخی مسئولان از صندلی‌هایشان به ابزار قانون متوسل شوند. در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، طی گفتگویی کوتاه با مصطفی مرادی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان سمنان به این موضوع و پاره‌ای از دیگر موضوعات مرتبط با جوانان پرداخته‌ایم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- جناب مرادی! شما در خردادماه سال 1395 اعلام کردید که سامانه راهنمای اشتغال جوانان سمنانی در مردادماه آن سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. آیا این سامانه هنوز هم فعال است؟

, مرآت- جناب مرادی! شما در خردادماه سال 1395 اعلام کردید که سامانه راهنمای اشتغال جوانان سمنانی در مردادماه آن سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. آیا این سامانه هنوز هم فعال است؟,

اطلاعات اولیه در این سامانه موجود است اما شاید در بروزرسانی آن قدری عقب باشیم. به دنبال آن هستیم که این سامانه را به سامانه مهارت‌آموزی ارتقاء دهیم و در راستای شعار «هر جوان یک مهارت» با کمک دوستان ادار‌ه‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای در حال پیاده‌سازی برنامه‌هایی در این حوزه هستیم که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

,

مرآت- این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد؟

, مرآت- این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد؟,

این کار در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارد و بخشی از اعتبارات آن نیز از وزارتخانه اخذ شده است. امیدواریم که این برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال انجام شود و بتوانیم این اقدام را از سال آینده کلید بزنیم.

,

مرآت- آیا سازوکاری برای اخذ پیشنهادات جوانان و نفوذ آن به سیستم تصمیم‌گیری در حوزه جوانان پیش‌بینی کرده‌اید؟

, مرآت- آیا سازوکاری برای اخذ پیشنهادات جوانان و نفوذ آن به سیستم تصمیم‌گیری در حوزه جوانان پیش‌بینی کرده‌اید؟,

اخذ پیشنهادات جوانان اتفاقا به صورت ساختارمند اتفاق می‌افتد. این امر در ان‌جی‌اوهای جوانان نهادینه شده است. جوانی که می‌خواهد مشارکت و فعالیت اجتماعی هویت‌مند داشته باشد، تبیین پیشنهادات خود را از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد دنبال می‌کند و ما نیز از این پیشنهادات کاملا استقبال می‌کنیم. ما هم سیستم ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد را در اختیار داریم و هم وظیفه توانمندسازی این سازمان‌ها را بر عهده داریم.

,

از کارگاه‌های توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت می‌کنیم

,

ما از این که سازمان‌های مردم‌نهاد پیشنهادات خود را برای رفع آسیب‌های اجتماعی به ما ارائه دهند استقبال می‌کنیم و فرایندهای گوناگونی را نیز برای حمایت از این سازمان‌ها تعریف کرده‌ایم. ما از کارگاه‌های توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد که توسط خود این سازمان‌ها برگزار می‌شود حمایت می‌کنیم. برای ایام‌الله دهه فجر نیز به تشکل‌های جوانان فراخوان داده‌ایم که هر ایده و برنامه‌ای در ذهن دارید با فرمت‌های مشخص پیاده‌سازی کنید.

,

شورای داوری ما، طرح‌های سازمان‌های مردم‌نهاد را داوری می‌کند و در نهایت طی فرایند شفافی، حمایت از طرح‌های واجد صلاحیت صورت می‌گیرد.

,

امیدواریم زندانیان جوان مهریه و دیه آزاد شوند

, امیدواریم زندانیان جوان مهریه و دیه آزاد شوند, امیدواریم زندانیان جوان مهریه و دیه آزاد شوند,

مرآت- متأسفانه شمار جوانانی که به دلایل مختلف در زندان‌ها هستند، اندک نیست. شما در مقاطعی برنامه‌هایی برای آزادی جوانان از زندان‌ها اجرا کرده‌اید. آیا در آستانه جشن چهل‌سالگی انقلاب برنامه‌ای در این حوزه دارید؟

, مرآت- متأسفانه شمار جوانانی که به دلایل مختلف در زندان‌ها هستند، اندک نیست. شما در مقاطعی برنامه‌هایی برای آزادی جوانان از زندان‌ها اجرا کرده‌اید. آیا در آستانه جشن چهل‌سالگی انقلاب برنامه‌ای در این حوزه دارید؟,

برنامه‌هایی نظیر گلریزان معمولا در هفته جوان انجام می‌شود اما در دهه فجر برنامه خاصی در این حوزه نداریم اما خوشبختانه اعلام شده است که عفو گسترده‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد و امیدواریم که به این واسطه بسیاری از جوانانی که به دلایلی همچون مهریه و دیه در زندان‌ها هستند، به آغوش خانواده خود بازگردند.

,

مرآت- مهم‌ترین برنامه‌های شما در روزهای باقی‌مانده از دهه فجر چیست؟

, مرآت- مهم‌ترین برنامه‌های شما در روزهای باقی‌مانده از دهه فجر چیست؟,

ما تلاش کرده‌ایم که برنامه‌های دهه فجر، جوان‌محور باشد؛ هم به این معنا که موضوعات آن با مسائل جوانان ارتباط داشته باشد و هم به این معنا که خود جوانان برای اجرای این برنامه‌ها به میدان بیایند. به همین خاطر چنان‌که اشاره کردم فراخوانی به سازمان‌های مردم‌نهاد ارائه کردیم تا طرح‌ها و برنامه‌های خود را به ما اعلام کنند. خوشبختانه برنامه‌های مطلوبی برای این دهه طرح‌ریزی شده است.

,

اضافه شدن بخش جوانان عاشورایی به سوگواره مهر محرم

, اضافه شدن بخش جوانان عاشورایی به سوگواره مهر محرم, اضافه شدن بخش جوانان عاشورایی به سوگواره مهر محرم,

اگر بتوانیم یکی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان را دعوت کنیم، آیین رونمایی از دومین یادمان شهدای تیم فوتبال آزادی را در پیش خواهیم داشت. خانه جوانان نیز برنامه‌های مختلفی را برای این دهه پیش‌بینی کرده است که غربالگری سلامت، کارگاه‌های آموزشی و مسابقات مفرح ورزشی از آن جمله است. به تازگی شاهد افتتاحیه نمایشگاه سوگواره مهر محرم بودیم. اتفاق ویژه این سوگواره، اضافه شدن بخش‌های جوانان و ورزشکاران عاشورایی است که برابر هماهنگی‌ها امیدوارم که افتتاحیه نمایشگاه مربوطه را نیز در این هفته شاهد باشیم.

,

تشکل‌های ما در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز حضور پررنگی دارند. امسال برای اولین‌بار اعلام فراخوان جشنواره نگاره‌های انقلاب، ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان در دست انجام است که نمایشگاه آن با حمایت ما و همت یکی از تشکل‌ها چند روز پس از دهه فجر برپا خواهد شد.

,

مرآت- پیشتر نیز شاهد رونمایی از یادمان شهدای تیم فوتبال آزادی در سمنان بودیم. این برنامه بار دیگر در سمنان اجرا می‌شود؟

, مرآت- پیشتر نیز شاهد رونمایی از یادمان شهدای تیم فوتبال آزادی در سمنان بودیم. این برنامه بار دیگر در سمنان اجرا می‌شود؟,

خیر. چنان‌که اشاره کردم این «دومین» یادمان شهداست. یادمان نخست در اواسط آذرماه همزمان با اجلاسیه نماز و با حضور آقای بیراوند و معاون وزیر ورزش در استادیوم تختی رونمایی شد و دومین یادمان شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان در مجموعه ورزشی چمران رونمایی خواهد شد. این یادمان هم‌اکنون آماده پرده‌برداری است و امیدواریم بتوانیم یکی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان را برای آیین رونمایی دعوت کنیم.

,

پیش از انقلاب سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با جوانان وجود نداشتند

, پیش از انقلاب سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با جوانان وجود نداشتند, پیش از انقلاب سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با جوانان وجود نداشتند,

مرآت- از نگاه شما مهم‌ترین دستاورد چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه جوانان چیست؟

, مرآت- از نگاه شما مهم‌ترین دستاورد چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه جوانان چیست؟,

اگر به شاخص‌هایی که در حوزه جوانان مطرح است بپردازیم، دستاوردهای انقلاب در حوزه جوانان را در این شاخص‌ها خواهیم دید. پس از انقلاب بسترها برای بسط سوادآموزی، تحصیلات عالی و تحصیلات تکمیلی فراهم شد. افزایش مشارکت اجتماعی جوانان نیز از دیگر شاخصه‌های مهم در این حوزه است. پیش از انقلاب نهادهایی مشابه ان‌جی‌اوهای مرتبط با جوانان وجود نداشت اما امروز جوانان می‌توانند مشارکت اجتماعی را در قالب فعالیت‌های ساختارمند در ان‌جی‌اوها دنبال کنند.

,

البته باید اعتراف کنیم: با وجود آن که در بدو پیروزی، انقلاب بهای زیادی به جوانان داد –و این یک اتفاق ویژه بود که جوانان سکان امور را به دست بگیرند- اما در ادامه کار موانعی بر سر راه این گونه از جوان‌گرایی ایجاد شد و امیدواریم که کشور بار دیگر به ریل جوان‌گرایی بازگردد و این از جمله آرمان‌های نخستین انقلاب اسلامی است. ما باید مجموعه مدیریتی کشور را نوسازی کنیم و در ساختارهای قدرت، اداری و دولتی بهای بیشتری به جوانان بدهیم. خوشبختانه با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان این اتفاق در حال رخ دادن است.

,

متولیان امر پیگیر موانع اجرای قانع منع بکارگیری بازنشستگان هستند

, متولیان امر پیگیر موانع اجرای قانع منع بکارگیری بازنشستگان هستند, متولیان امر پیگیر موانع اجرای قانع منع بکارگیری بازنشستگان هستند,

مرآت- البته تصویب این قانون نشان می‌دهد که اراده داوطلبانه‌ای برای میدان دادن به جوانان وجود ندارد و برخی از مسئولان را باید با قوای قهریه از صندلی‌‌هایشان جدا کرد!

, مرآت- البته تصویب این قانون نشان می‌دهد که اراده داوطلبانه‌ای برای میدان دادن به جوانان وجود ندارد و برخی از مسئولان را باید با قوای قهریه از صندلی‌‌هایشان جدا کرد!,

قانون فصل‌الخطاب است. مجریان قانون باید این مسأله را پیگیری کنند. با همه کاستی‌ها من معتقدم تصویب این قانون در سال منتهی به چهل‌سالگی انقلاب،‌ اتفاق ویژه‌ و نویدی برای جوانان بود. هر قانونی در مسیر اجرا موانعی را پیش رو دارد و متولیان امر نیز با جدیت پیگیر رفع این موانع هستند. با این وجود تا کنون نشانه‌های مطلوبی از اجرای این قانون را شاهد بوده‌ایم.

,

مرآت- اگر بخواهید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب یک قانون در حوزه جوانان را پیشنهاد بدهید، پیشنهاد شما در چه حوزه‌ای خواهد بود؟

,

احیاء سازمان جوانان به عنوان نهادی برای دنبال کردن مسائل مهم مرتبط با حوزه جوانان، مطالبه جدی تشکل‌های جوان ماست. خود دولت هم بر این امر تأکید دارد. این که یک نهاد مستقل و قدرتمند بتواند مجموعه مسائل حوزه جوانان را پیگیری کند، اتفاق مهمی است.

,

مرآت- بابت وقتی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

, مرآت- بابت وقتی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه