اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:

حمام شیخ بهایی ازنظر استحکام در وضعیت تثبیت‌شده‌ای قرار دارد/ آخرین مرمت‌ها پس از تصمیم گیری پیرامون تعیین کاربری این بنای تاریخی

حمام شیخ بهایی ازنظر استحکام در وضعیت تثبیت‌شده‌ای قرار دارد/ آخرین مرمت‌ها پس از تصمیم گیری پیرامون تعیین کاربری این بنای تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان بابیان اینکه آخرین مرمت‌های پس از تعیین کاربری این بنای تاریخی انجام می‌شود، گفت: پس از تکمیل مراحل مرمتی، این حمام در قالب یک مجموعه‌ای که قابل‌نمایش و بازدید برای گردشگران خواهد بود، بازگشایی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه تخریب حمام شیخ بهایی صحت ندارد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته اقداماتی همچون ثبت ملی و تغییر تملک از شخصی به دولتی این حمام را انجام داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: حدود ۱۰ ها نفر حق مالکیت بر حمام شیخ بهایی داشتند که از سال‌های ۸۵ و ۸۶ میراث فرهنگی شروع به تغییر تملک آن و از افرادی که حق مالکیت داشتند خریداری کرد.

,

وی افزود: حتی اخیراً هزینه چندین نفر را پرداخت کردیم و اکنون حمام شیخ بهایی در تملک دولت است، چندین مرحله اقدامات مرمتی بر روی حمام داشتیم و بام و دیواره‌ها، بنیان بنا را مرمت کردیم.

,

اللهیاری بابیان اینکه این بنا ازنظر استحکام در وضعیت کاملاً تثبیت‌شده‌ای قرار دارد و هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: مسئله مهم برای استفاده از این حمام تعریف کاربری است که پس از تعریف کاربری آن سایر اقدامات مرمتی مانند نازک‌کاری، تزئینات و ... باید انجام شود.

,

وی ادامه داد: پس از تکمیل مراحل مرمتی حمام شیخ بهایی در قالب یک مجموعه‌ای که قابل‌نمایش و بازدید برای گردشگران خواهد بود، تبدیل می شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با توضیح اینکه این اقدامات در دستور کار ما قرارگرفته است و در سال‌های اخیر چندین طرح مطالعاتی مشابه داشتیم، بیان کرد: طرح مرمت این حمام آماده‌شده و برخی از کاربری‌ها بر آن پیش‌بینی‌شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: همین امسال یک طرح داشتیم و مشاوری برای حمام شیخ بهایی گرفتیم و مطالعاتی را پیرامون حمام و بافت آن انجام داده است و برنامه‌ریزی‌شده که چه اقداماتی بر روی آن انجام گیرد که پس تعریف کاربری نهایی انجام می‌شود.

,

اللهیاری بابیان اینکه این بنا از طرفی معماری زیبا دارد و مانند خیلی دیگر از بناهای تاریخی است که باید قدر آن را بدانیم، تأکید کرد: علت دیگر مهم بودن این بنا شخصیت شیخ بهایی و جایگاهی که ایشان دارند، باید یک کاربری که در شان این فرد تعریف شود.

,

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پیشنهاد‌هایی برای این حمام داشته‌اند اما برای کاربری این بنای تاریخی باید در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بابیان اینکه این حمام در اولویت‌های میراث استان قرارگرفته است که پس از برنامه نهایی مشاوره برای تعیین کاربری اقدام می‌کنیم، اظهار کرد: پیشنهادهایی برای موزه‌های شیخ بهایی، هنر و صنایع‌دستی، مردم‌شناسی و ... وجود دارند.

,

وی با تأکید بر اینکه حمام ازنظر ساختمان هیچ مشکلی ندارد و وضعیت کاملاً تثبیت‌شده‌ای دارد، گفت: ممکن است حمام شیخ بهایی در حال حاضر ازنظر ظاهری برای بازدید امکان‌پذیر نباشد اما این ساختمان ازنظر فنی مشکلی ندارد؛ این حمام از یک ملکی که مالک داشته و متروک بوده به ملکی که در تملک دولت است تبدیل شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه