اخبار داغ

گزارش دانا از دستاوردهای امنیتی انقلاب اسلامی-4

امنیت؛ هدیه جمهوری اسلامی به منطقه غرب آسیا/ از شکست هیمنه اسرائیل تا سیلی مقاومت بر صورت داعش/ انقلاب اسلامی چطور معادلات منطقه و جهان را بر هم زد؟

امنیت؛ هدیه جمهوری اسلامی به منطقه غرب آسیا/ از شکست هیمنه اسرائیل تا سیلی مقاومت بر صورت داعش/ انقلاب اسلامی چطور معادلات منطقه و جهان را بر هم زد؟
تقویت محور مقاومت سبب ایجاد بازیگری قوی در برابر رژیم‎‌های استکباری جهانی در منطقه خاورمیانه شده است، به طوری که امنیت و ثبات بیشتری را به این منطقه تزریق کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال توانسته است در ثبات منطقه خاورمیانه بسیار اثرگذار باشد. نه تنها ایران خود به عنوان جزیره ثبات در دریای طوفان زده خاورمیانه شناخته می شود اما در ایمن سازی منطقه نیز بسیار تاثیر گذار بوده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
ظرفیت‌‌های ژئوپولیتیکی ایران، امنیت ملی آن را به شدت تحت تاثیر محیط منطقه‌ای خاورمیانه قرارداده است. پس از انقلاب اسلامی، شکل گیری ائتلافی از رژیم‌های عربی و عبری با هدایت غرب ناچار ایران را وادار به تقابل جویی در چارچوب محور مقاومت نمود. محوری که با روی کار آمدن دولت شیعی عراق، اقتداری مضاعف یافت. 
,
 
,
نکته پررنگی که در این میان توجه کارشناسان بین الملل جهان از جمله آمریکا را به خود جلب کرده، پیروزی‌های متعدد محور مقاومت و نقش محوری ایران در این پیروزی‌ها و هم‌چنین تعمیق نفوذ ایران در منطقه و جهان در پی تحولات اخیر در خاورمیانه و به خصوص سوریه است. عمق استراتژیک بالای جمهوری اسلامی در منطقه نه تنها برای ایران ثبات و امنیت به ارمغان آورده است بلکه برای خاورمیانه نیز نظم و ثبات قابل تاملی بوجود آورده است. 
,
 
,
شکست هیمنه رژیم صهیونیستی توسط حزب الله 
, شکست هیمنه رژیم صهیونیستی توسط حزب الله , شکست هیمنه رژیم صهیونیستی توسط حزب الله , ,
 
,
پیشتر از تشکیل محور مقاومت در منطقه شاهد جنگ‌های خانمانسوزی یکطرفه‌ای بودیم که همواره تعدی و تجاوز را بدون هیچ ملاحظه‌ای مشاهده می شد و  این جنگ ها سبب قدرتمند شدن یک طرف و از سوی دیگر تخریب و تضعیف طرف دیگر می شد اما پس از انقلاب اسلامی ایران ورق برگشت و کم کم بازیگران منطقه‌ای نقش خود را تغییر دادند و رژیم های مهاجم قدرتمند خود را در برابر قدرت دیگری یافتند. رژیم صهیونیستی که به غده سرطانی منطقه پس از جنگ شش روزه در مقابل چند کشور عربی که توانست آنها را مغلوب کند به رقیب بلامنازع تبدیل شده بود.
,
 
,
جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ نبردی بود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داد و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید. این نبرد نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ ۱۵ مه تا ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ به درازا انجامید و در آن اسرائیل با شکست ارتش چند کشور عربی قسمتی از خاک آن‌ها را تصرف کرد.
, جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ نبردی بود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داد و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید. این نبرد نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ ۱۵ مه تا ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ به درازا انجامید و در آن اسرائیل با شکست ارتش چند کشور عربی قسمتی از خاک آن‌ها را تصرف کرد., جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ نبردی بود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داد و با پیروزی مطلق اسرائیل به پایان رسید. این نبرد نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ ۱۵ مه تا ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ به درازا انجامید و در آن اسرائیل با شکست ارتش چند کشور عربی قسمتی از خاک آن‌ها را تصرف کرد.,
 
,
 اما کم کم با ورود انقلابیون به حوزه جنوب لبنان و ارتباط با شیعیان و الگوگیری آنان از انقلاب اسلامی ایران جنبش‌های قدرتمندی شکل گرفت که از درون آن حزب الله لبنان متولد شد. بعد از مدتی در جنگ 33 روزه هیمنه و قدرت رژیم صهیونیستی توسط حزب الله لبنان شکسته شد تا جایی که این رژیم دیگر جرات تعدی و حمله به لبنان را از سر باز کرد. نه تنها در این منطقه امنیت پایدار حادث شد بلکه شاهد آن هستیم که حزب الله کمربند امنیتی دور اسرائیل کشیده است که ثبات را به منطقه هدیه کرده و به نوعی رژیم صهیونیستی را تحت کنترل خود در آورده است. موفقیت جنگ 33 روزه را می توان شکل گیری قدرت محور مقاومت و تولد این محور عنوان کرد. 
,
 
,
ذلیل شدن اسرائیل با جنگ 22 روزه 
, ذلیل شدن اسرائیل با جنگ 22 روزه , ذلیل شدن اسرائیل با جنگ 22 روزه , ,
 
,
فلسطینیان که طی سالهای متمادی تحت سیطره صهیونیست‌ها بودند در جنگ 22 روزه غزه توانستند ضربه شصتی به این رژیم نشان دهند که در تاریخ ماندگار شد. پس از شکست اعراب از اسرائیل ظلم و تعدی این رژیم به فلسطینیان بیشتر شده بود و هیچ کسی یارای مقابله با صهیونیست‌ها را نداشت. 
,
 
,
در جنگ 22 روزه صهیونیست ها به خیال خود در عملیاتی که نام آنرا «سرب گداخته» گذاشتند می خواستند به پیروزی سریع علیه فلسطینیان دست یابند که علاوه بر اینکه افتضاح و خفت جنگ 33 را جبران کنند پیروزی دیگری را علیه کشورهای مسلمان رقم بزنند.
,
 
,
اما مردم غزه و در صدر آن حماس با الگوگیری از حزب الله و شیوه جنگی مردم غزه در آن توانستند ضرب شصت کاری به رژیم صهیونیستی نشان دهند که در نوع خود قابل توجه بود. شیوه‌ای که به مقاومت معروف بود.
, اما مردم غزه و در صدر آن حماس با الگوگیری از حزب الله و شیوه جنگی مردم غزه در آن توانستند ضرب شصت کاری به رژیم صهیونیستی نشان دهند که در نوع خود قابل توجه بود. شیوه‌ای که به مقاومت معروف بود. , اما مردم غزه و در صدر آن حماس با الگوگیری از حزب الله و شیوه جنگی مردم غزه در آن توانستند ضرب شصت کاری به رژیم صهیونیستی نشان دهند که در نوع خود قابل توجه بود. شیوه‌ای که به مقاومت معروف بود. ,
 
,
از نتایج این جنگ می توان به تنگ تر شدن حلقه محاصره اسرائیل و کمربند امنیتی که دور این رژیم کشیده شده بود اشاره کرد. این جنگ سبب شد تا اسرائیل کمتر فکر مواجه با مسلمانان را در سر بپرواند. همین موضوع سبب شد تا چتر امنیت گسترده‌تری در منطقه خاورمیانه شکل بگیرد. 
,
 
,
تروریست‌ها در عراق و سوریه
, تروریست‌ها در عراق و سوریه, تروریست‌ها در عراق و سوریه, ,
 
,
داعش که بنابر اسناد بین المللی و کتاب خاطرات مقامات آمریکایی از جمله «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه دولت اول اوباما توسط غربی‌ها و بخصوص آمریکا برای بی ثبات سازی منطقه خاورمیانه و همچنین منحرف ساختن بیدرای اسلامی تدارک دیده شده بود، توانست دو کشور و متعاقب آن امنیت بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه حتی ایران را نیز به خطر بیندازد. 
,
 
,
در این رابطه پیشروی داعش که خود را یک دولت اسلامی خواند و با تکرار این عبارت توسط رسانه‌های غربی از جمله بی بی سی مورد حمایت قرار گرفت و به عنوان یک دولت اسلامی سعی کرد بر نقاط مختلف کشورهای اسلامی سیطره داشته باشد، سبب شد تا کشورهای مختلف درگیر جنگ با تروریسم منطقه ای شوند.
,
 
,
جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا بازهم با توجه به تجربه‌های بین المللی که کسب کرده بود برای ثبات در منطقه دست به کار شود. حضور مستشاری نظامیان ایرانی که در صدر آن فرمانده ایرانی « سردار قاسم سلیمانی» جلوه گر بود سبب شد تا بعد از جنگ های متعدد پارتیزانی با تروریست‌های تکفیری ثبات و امنیت به منطقه هدیه کنند. بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان بین المللی پیروزی در جنگ با داعش را مرهون مجاهدت‌های فرماندهان و مستشاران نظامی ایران می دانند.
, جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا بازهم با توجه به تجربه‌های بین المللی که کسب کرده بود برای ثبات در منطقه دست به کار شود. حضور مستشاری نظامیان ایرانی که در صدر آن فرمانده ایرانی « سردار قاسم سلیمانی» جلوه گر بود سبب شد تا بعد از جنگ های متعدد پارتیزانی با تروریست‌های تکفیری ثبات و امنیت به منطقه هدیه کنند. بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان بین المللی پیروزی در جنگ با داعش را مرهون مجاهدت‌های فرماندهان و مستشاران نظامی ایران می دانند., جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا بازهم با توجه به تجربه‌های بین المللی که کسب کرده بود برای ثبات در منطقه دست به کار شود. حضور مستشاری نظامیان ایرانی که در صدر آن فرمانده ایرانی « سردار قاسم سلیمانی» جلوه گر بود سبب شد تا بعد از جنگ های متعدد پارتیزانی با تروریست‌های تکفیری ثبات و امنیت به منطقه هدیه کنند. بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان بین المللی پیروزی در جنگ با داعش را مرهون مجاهدت‌های فرماندهان و مستشاران نظامی ایران می دانند.,
 
,
این درحالی بود که حضور کشورهای غربی در مناطق بحرانی از جمله سوریه و عراق نشان می داد که این حضور اگرچه به ظاهر برای مقابله با تروریسم داعش طراحی شده بود اما بیشتر در جهت تقویت آن گام بر می داشت. ائتلاف ضدداعش که ائتلافی کاریکاتوری علیه تروریسم بود بیش از پیش رسوا شد. چه اینکه تروریسم تکفیری داعش از لحاظ ایدئولوژیک موجودیت معنوی خود را از کشورهای مرتجع و فرقه‌های تفرقه افکن وام می گرفت و همچنین از لحاظ لجستیکی توسط غرب تامین می شد. فروش نفت ثروت عظیمی را نصیب داعش کرد که در برهه ای این گروه تروریستی را به قدرتمندترین و ثروتمندترین گروه تروریستی جهان تبدیل کرد. اما مقابله با داعش سبب شد کم کم محور مقاومت بیشتر تقویت شود و علاوه بر حزب الله و غزه، سوریه و عراق نیز در این حوزه قرار بگیرند.
,
 
,
جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن 
, جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن , جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن , ,
 
,
عربستان که در ائتلاف ضدداعش همدست غرب بود تروریست‌ها را رها کرد و با تشکیل ائتلاف سعودی به یمن که در حوزه انقلاب مردمی در حال تحول بود و انصارالله توانسته بود تغییرات را به نفع مردم این کشور سمت و سو دهد، به یکباره با حمله سعودی ها و برخی از کشورهای همپیمان با این رژیم روبرو شد. درواقع عربستان به شدت نسبت به سرازیر شدن دومینوی بیداری اسلامی به این کشور واهمه داشت و از این رو جنگی خانمانسوز را علیه یمن طراحی کرد.
, , ,
 
,
در این میان عربستان با سرکوب شیعیان عربی و در داخل نیز قتل علمای شیعه نیز به طور همجانبه با خرج کردن پول نفت سعی کرده است به طور متزلزل امنیت خود را حفظ کند اما این حلقه بر گردن حکومت سعودی هر روز تنگ تر می شود و رسوایی های بیشتری دامن گیر این کشور می شود.
, در این میان عربستان با سرکوب شیعیان عربی و در داخل نیز قتل علمای شیعه نیز به طور همجانبه با خرج کردن پول نفت سعی کرده است به طور متزلزل امنیت خود را حفظ کند اما این حلقه بر گردن حکومت سعودی هر روز تنگ تر می شود و رسوایی های بیشتری دامن گیر این کشور می شود., در این میان عربستان با سرکوب شیعیان عربی و در داخل نیز قتل علمای شیعه نیز به طور همجانبه با خرج کردن پول نفت سعی کرده است به طور متزلزل امنیت خود را حفظ کند اما این حلقه بر گردن حکومت سعودی هر روز تنگ تر می شود و رسوایی های بیشتری دامن گیر این کشور می شود.,
 
,
در این میان مردم یمن و انصارالله بازهم با الگوگیری از محور مقاومت در مقابل تجاوزات هر روز عربستان مقاومت کرده اند و رژیم سعودی را در یک باطلاق عمیق گرفتار کرده است. رسوایی رژیم سعودی در این خصوص محسوس است هر چند که این رژیم سعی کرده با پولپاشی در سازمان ملل و تبدیل شدن به گاو شیرده معادله را به سمت خود تغییر دهد اما در میان افکارعمومی این رژیم ورشکسته است. 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه