اخبار داغ

تشریح اینستکس در گفت و گوی کارشناس اقتصاد بین الملل با دانا:

مشروط کردن اینستکس به اجرای FATF به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد/ قطعاً اینستکس ابزاری برای باجگیری جدید از ایران است

مشروط کردن اینستکس به اجرای FATF به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد/ قطعاً اینستکس ابزاری برای باجگیری جدید از ایران است
کارشناس مسائل اقتصاد بین الملل با اشاره به سازوکار اینستکس گفت: دستورات FATF هدفش این است که پول شویی نشود در حالی که سازوکار اینستکس هیچ پولی به ایران منتقل نمی کند و به عبارتی پولی جابجا نمی شود که ایران بخواهد برای مصارف دیگر استفاده کند.
[

میرهادی رهگشای، کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به سازوکار ایجاد شده توسط اروپایی ها تحت عنوان اینستکس به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: به نظر می رسد که این سازوکار بر خلاف وعده هایی است که اروپایی ها در طی این 9 ماه داده اند، البته وعده ها هم رفته رفته کم شد و نباید خیلی غافل گیر شده باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی اظهار داشت: چیزی که از ابتدا قرار بود اروپایی ها وضع کنند، این بود که تحریم های آمریکا بی اثر شود.

,

 

,

رهگشای به موضوعات و اهدافی که ایران در موضوع اینستکس به دنبال آن است اشاره کرد و گفت: اولین مبحثی که دولت در سازوکار اینستکس دنیال می کند بحث فروش نفت به اروپا است که قبل از آن صادرات نفت به اروپا به صفر رسیده بود.

,

 

,

کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: این می تواند اولین خواسته ایران باشد به نحوی که پالایشگاه های اروپایی به روند خرید نفت از ایران ادامه دهند، قابل ذکر است که در حال حاضر این کار را نمی کنند و انتظار نمی رود که بعد از این هم ادامه دهند.

,

 

,

رهگشای خاطر نشان کرد: دومین خواسته و هدف دولت ایران سرمایه گذاری های مشترک با شرکت های اروپایی است، یعنی شرکت های موفق و بزرگ اروپایی که می توانند چیزی به ایران اضافه کنند به ایران بیایند و با همکاری شرکت های ایرانی سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، انتقال فناوری انجام دهند و به تولید ایران بیافزایند.

,

 

,

وی افزود: تا قبل از اینکه ترامپ بر سر کار بیاید، صحبت هایی می شد و قراردادهایی هم امضا شد، اما اخیراً هیچ خبری نیست و هیچگونه همکاری و سرمایه گذاری گسترده ای توسط اروپایی ها وجود ندارد.

,

 

,

این کارشناس سومین هدف ایران را اینگونه بیان کرد که:  ایران بتواند برخی از کالاها و مواد اولیه ای که مثلاً در فرآیندهای صنعتی و در زنجیره های تولید صنایع پتروشیمی و فولاد و... نیاز دارد را به راحتی و بدون هیچ محدودیتی از اروپا تامین کند.

,

 

,

میرهادی رهگشای در پاسخ به این سوال که "آیا اینستکس این سه مسئله را تامین خواهه کرد یا نه؟" گفت: خیر، به هیچ عنوان این امکان وجود ندارد و هیچ تضمینی هم نیست که اروپایی ها بتوانند این نیازها و اهداف ایران را تامین کنند.

,

 

,

وی تصریح کرد: به طور رسمی کشورهای اروپایی گفتند که اینستکس فعلاً یک کانالی است که فروش نفت ایران به هر کشوری که البته قطعاً به اروپایی ها نخواهد بود و فقط امکان فروش به کشورهای آسیایی فراهم می شود.

,

 

,

کارشناس اقتصاد بین الملل اشاره کرد: بناست طبق این سازوکار منابع حاصل از فروش نفت ایران به این کانال مالی بیاید و اروپایی ها از این کانال منابع را آن طور که تشخیص می دهند محصولات غیر تحریمی مورد نیاز ایران مثل دارو و غذا را برای ایران تامین کنند.

,

 

,

رهگشای این سازوکار را برای ایران بدون امتیاز دانست و گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تامین دارو و غذا مشکلی ندارد، اینستکس برای ایران هیچ امتیاز و دستاوردی ندارد.

,

 

,

وی تاکید کرد: در حال حاضر سازوکار انتقال پول نفت توسط ایران تدارک دیده است و با چین یکی سری قراردادهای داخلی دارد و هم چنین با هر کشوری که ایران به آن نفت می فروشد، یک سری توافقات ضمنی ایجاد کرده است تا به نحوی پول نفت را منتقل کند و در تامین غذا و دارو هم تا کنون مشکلی نداشت.

,

 

,

این کارشناس بیان داشت: این قرارداد سه خواسته اصلی ایران را بر آورده نمی کند و فایده جدیدی هم برای ایران ندارد.

,

رهگشای تاکید کرد: اینستکس فقط یک نکته مهم منفی دارد، یعنی اختیار حاکمیتی ایران که خودش تشخیص دهد از کجا پول نفتش را منتقل کند، غذا و کالا و هر چیز دیگری را تامین کند را به اروپایی ها می سپارد و به اروپایی ها اجازه می دهد تا به تعاملات تجاری جمهوری اسلامی ایران نظارت داشته باشد.

,

 

,

مشروط کردن اینستکس به اجرای FATF به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد

, مشروط کردن اینستکس به اجرای FATF به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا اینستکس مشروط به اجرای کامل FATF است؟" گفت: بله، اروپایی ها رسماً در بیانیه خود آورده اند که این سازوکار مشروط به اجرای FATF توسط ایران است و این موضوع به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد.

,

 

,

این کارشناس اشاره کرد: دستورات FATF هدفش این است که پول شویی نشود در حالی که سازوکار اینستکس هیچ پولی به ایران منتقل نمی کند و به عبارتی پولی جابجا نمی شود که ایران بخواهد برای مصارف دیگر استفاده کند.

,

 

,

میرهادی رهگشای اظهار داشت: فرآیند این سازوکار کاملاً مشخص است و قرار است غذا و دارو تامین کند و پولی منتقل نمی شود و قرار است نفت در برابر غذا باشد و در حقیقت این سازوکار به هیچ عنوان نمی تواند ارتباط منطقی با اجرای FATF برای اجرای پولشویی داشته باشد.

,

 

,

قطعاً اینستکس ابزاری برای باجگیری جدید از ایران است

, قطعاً اینستکس ابزاری برای باجگیری جدید از ایران است,

وی در پاسخ به این سوال که "آیا اینستکس خودش ابزاری برای باجگیری جدید از ایران است؟" گفت: بله، قطعا همینطور است.

,

 

,

این کارشناس با اشاره به اینکه آیا اروپایی ها می توانند مستقل از آمریکا عمل کنند، تصریح کرد: اروپایی ها نشان دادند که نمی توانند مستقل از آمریکا عمل کنند؛ چیزی که آن ها 9 ماه قبل گفتند این است که مخواهند مستقل عمل کنند اما دولت آمریکا آنقدر اروپایی ها را تهدید می کند که این اتفاق رخ ندهد.

,

رهگشای خاطر نشان کرد: آمریکا در رابطه با اینستکس مدعی شده است که کاملاً بر اینستکس نظارت دارد و نباید کوچکترین تخفیفی جهت کاسته شدن فشارهای گسترده اقتصادی آمریکا داده شود.

,

 

,

وی افزود: در بیانیه اروپایی ها هم قید شده است و فقط برای کارهایی است که شامل تحریم های آمریکا نباشد مثل دارو و غذا و فروش نفت به کشورهای آسیایی که آن هم تحت معافیت های آمریکا است و باید آمریکا معافیت دهد.

,

 

,

با اینستکس تجارت ایران تحت نظر اروپایی ها قرار می گیرد

, با اینستکس تجارت ایران تحت نظر اروپایی ها قرار می گیرد,

این کارشناس در پاسخ به این سوال که "آیا اینستکس مکمل تحریم های آمریکا است؟" گفت: بله، قطعاً همینطور است؛ فرض کنید کشور آمریکا، ایران را تحریم کند در اینصورت ایران برای خودش کانال مالی ایجاد می کند مثل توافقات چین و هند و ... .

,

 

,

وی در پایان گفت: این کانال مالی اروپا می گوید که نیاز به توافق ایران با سایر کشورها نیست و هر کاری که می خواهد بکند و یا هر تجارت و مبادله ای باید تحت نظارت اروپایی ها باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه