اخبار داغ

حماسه ۴۰ساله/۹

ایجاد ۳۰۰۰ واحد صنعتی در استان مرکزی طی ۴ دهه/۱۲۷ هزار نفر در بخش صنعت اشتغال دارند

ایجاد ۳۰۰۰ واحد صنعتی در استان مرکزی طی ۴ دهه/۱۲۷ هزار نفر در بخش صنعت اشتغال دارند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: تا سال ۱۳۵۷ تنها ۱۴ واحد صنعتی فعال در استان مرکزی فعال بودند. اما امروز و در چهل‌سالگی انقلاب استان مرکزی بیش از ۳۰۰۰ واحد صنعتی فعال دارد و ۱۲۷ هزار نفر در این واحدها مشغول به کارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به اینکه استان مرکزی یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، واحدهای شاخص صنعتی در استان مرکزی نه‌تنها توان رقابت با تولیدات خارجی را نداشتند بلکه کاملاً وابسته بودند و به مونتاژ و عرضه محصولات خارجی اکتفا می‌کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

حاجی پور اظهار کرد: تا سال ۱۳۵۷ تنها ۱۴ واحد صنعتی فعال در استان مرکزی فعال بودند. اما امروز و در چهل‌سالگی انقلاب استان مرکزی بیش از ۳۰۰۰ واحد صنعتی فعال دارد و ۱۲۷ هزار نفر در این واحدها مشغول به کارند.

,

وی ادامه داد: تنها در سال ۱۳۹۷ بیش از ۹۰۰۰ مورد مجوز سرمایه‌گذاری در استان به ارزش ۲۹۱ هزار میلیارد ریال، اخذشده که در صورت تحقق این میزان سرمایه‌گذاری برای ۱۷۷ هزار نفر موقعیت شغلی ایجاد می‌شود.

,

۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی استان ظرفیت‌های صادراتی دارند

, ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی استان ظرفیت‌های صادراتی دارند, ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی استان ظرفیت‌های صادراتی دارند,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه ۲۴ سرمایه‌گذار خارجی با تابعیت ۱۳ کشور درزمینهٔ صنایع و معادن در استان فعال‌اند، اضافه کرد: ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی استان ظرفیت‌های صادراتی دارند و درمجموع صادرات صنعتی استان در سال ۱۳۹۶، یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

,

حاجی پور افزود: استان مرکزی امروز به چهارمین قطب صنعتی در کشور تبدیل‌شده و متنوع‌ترین محصولات صنعتی را تولید می‌کند.

,

وی گفت: همچنین استان مرکزی از مزیت‌های بالقوه اقتصادی در بخش صنعت ، ظرفیت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و از همه مهم‌تر حمل‌ونقل ترکیبی برخوردار است.

,

حاجی پور بابیان اینکه کانون اصلی صنعت استان مرکزی به ترتیب شهرهای اراک ، ساوه ، شازند ، دلیجان و محلات است ادامه داد: محصولات آلومینیومی ، ریخته‌گری فلزات سنگین ، مخازن تحت‌فشار ، بویلرهای نیروگاهی و صنعتی ، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی ، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی ، رنگ‌های صنعتی ، منسوجات ، شیشه و بلور ، انواع لاستیک خودرو ، سیم و کابل ، شوینده‌ها ، الیاف مصنوعی ، انواع سنگ‌های ساختمانی ، لوازم‌خانگی و کاشی ، لوله و پروفیل فولادی و پی‌وی‌سی از مهم‌ترین محصولات تولیدی این واحدهای صنعتی محسوب می‌شوند.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: صاحب‌نظران و مسئولان حوزه اقتصادی استان بر این باورند که شتاب توسعه کمی صنعت استان ، روندی به نسبت مطلوب داشته و با برنامه‌ریزی بیشتر به توسعه صادرات و رقابتی شدن صنایع دست می‌یابد.

,

رتبه چهارم استان در سرانه سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن در کشور

, رتبه چهارم استان در سرانه سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن در کشور, رتبه چهارم استان در سرانه سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن در کشور,

وی با تأکید بر اینکه سرانه سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن استان مرکزی نسبت به شاخص کشور حدود ۸ درصد است که رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: افزایش سرمایه‌گذاری‌های صنعتی گامی مهم در دستیابی به اشتغال پایدار است.

,

حاجی پور اضافه کرد: از برکات انقلاب اسلامی در استان مرکزی رسیدن توان واحدهای صنعتی به خودکفایی و صادرات است، مجموع صادرات صنعتی استان که به همت ۱۵۹ واحد صنعتی در سال گذشته انجام‌شده یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده که ۵۱۵ میلیون دلار آن در بخش پتروشیمی و ۶۳۵ میلیون دلار آن در بخش صنعت بوده است .

,

استخراج سالانه ۲۱ میلیارد تن ماده معدنی در استان

, استخراج سالانه ۲۱ میلیارد تن ماده معدنی در استان, استخراج سالانه ۲۱ میلیارد تن ماده معدنی در استان,

وی ادامه داد: از دیگر توانمندی‌های استان مرکزی می‌توان به ۴۲۱ معدن با ۱۳۷ میلیارد و ۶ میلیون تن ذخیره قطعی و ظرفیت استخراج ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن در سال اشاره کرد.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: هم‌اینک ۴۶ شهرک صنعتی دولتی ، خصوصی ۱۰ قطب و ۱۶ ناحیه صنعتی در استان فعالیت دارد که تکمیل‌کننده توسعه صنعتی استان بوده و یک‌پنجم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

,

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۲۰ هزار دانشجو در استان مرکزی دانش‌آموخته می‌شوند که در صورت ارتباط آنان با حوزه صنعت و افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص کشور روند توسعه صنعتی استان شتاب بیشتری خواهد یافت.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه