اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

باج خواهی اروپایی ها از ایران با راه‌اندازی یک کانال مالی ناقص/ وقتی چشم آبی‌ها برای اجرای تعهدات خود در برجام شرط گذاری می‌کنند!

باج خواهی اروپایی ها از ایران با راه‌اندازی یک کانال مالی ناقص/ وقتی چشم آبی‌ها برای اجرای تعهدات خود در برجام شرط گذاری می‌کنند!
اروپایی‌ها بعد از مدت ها تعلل در اجرای تعهدات خود در برجام به طور کاملا گستاخانه‌ای سعی دارند با راه اندازی یک کانال مالی ناقص از ایران باج خواهی کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اروپایی‌ها پس از هفت ماه تعلل در راه اندازی کانال مالی و تجاری با ایران که در آن قرار بود به تعهدات برجامی خود بدون هیچ شرط و شروطی عمل کنند، یک کانال ناقص و به باور بسیاری از کارشناسان ماکت SPV به نام اینستکس را راه اندازی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, SPV,

این کانال تجاری که وزیر خارجه آن را ساحات (ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری) نامیده توسط سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طراحی و راه اندازی شده است و هنوز مشخص نیست کشورهای دیگر اروپایی چطور در این سازوکار قرار است عمل کنند. البته گفته می شود هنوز شرکت‌های اروپایی با توجه به مجازات‌های سنگین وزارت خزانه داری آمریکا نسبت به ارتباط مالی با ایران مشکل دارند. این موضوعی بود که بانک های بزرگ اروپایی نیز با کشورمان در زمان اجرای برجام و با حضور آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما در این معاهده نیز دچارش بودند.

,

جالب اینجاست که اروپایی‌ها یک کانال ناقص را راه اندازی کردند و پس از آن دو موضع مهم از علیه ایران از سوی این اتحادیه مشاهده کردیم. موضعی که در ابتدا در زمان راه اندازی ساحات عنوان کردند و موضعی دیگری که در بیانیه 12 بندی توهین آمیز علی ایران اتخاذ شد. 

,

, ,

اروپایی ها در موضع اول خود با راه اندازی یک کانال ناقص و با گروگانگیری این کانال در همان ابتدا عنوان کردند : « اینس‌تکس با رعایت دقیق‌ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) و نیز با رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد کرد. در این راستا، ای۳ انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند.»

, اروپایی ها در موضع اول خود با راه اندازی یک کانال ناقص و با گروگانگیری این کانال در همان ابتدا عنوان کردند : « اینس‌تکس با رعایت دقیق‌ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) و نیز با رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد کرد. در این راستا، ای۳ انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند.», اروپایی ها در موضع اول خود با راه اندازی یک کانال ناقص و با گروگانگیری این کانال در همان ابتدا عنوان کردند : « اینس‌تکس با رعایت دقیق‌ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) و نیز با رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد کرد. در این راستا، ای۳ انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند.», (AML/CFT) , .,

این خبری است که شبکه یورونیوز فارسی رسانه اتحادیه اروپا از متن بیانیه راه اندازی ساحات منتشر کرده است و ایران را ملزم به پذیرش FATF برای عملیاتی شدن این کانال تجاری کرده است.

, FATF,

این درحالی است که ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه احساس نکردیم که اروپایی‌ها شرطی برای کانال مالی گذاشته‌اند، گفت: « اروپایی‌ها FATF به عنوان شرط مطرح نکردند، در واقع توصیه از طرف‌های تجاری ما این است که اگر FATF و شرایط آن انجام شده باشد امکان تبادلات خارجی و بانکی ما نیز فراهم تر است.»

, این درحالی است که ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه احساس نکردیم که اروپایی‌ها شرطی برای کانال مالی گذاشته‌اند، گفت: « اروپایی‌ها FATF به عنوان شرط مطرح نکردند، در واقع توصیه از طرف‌های تجاری ما این است که اگر FATF و شرایط آن انجام شده باشد امکان تبادلات خارجی و بانکی ما نیز فراهم تر است.», FATF, FATF,

, ,

پس از این اروپائیان در یک بیانیه توهین آمیز 12 بندی به پشتوانه راه اندازی کانال ناقص اینستکس سعی کردند جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند. در این بیانیه دخالت آمیز موضوعات مختلفی از جمله حضور ایران در منطقه خاورمیانه، پیشرفت صنعت موشکی ایران، حقوق بشر و اتهام خرابکاری دیپلماتیک به ایران در اروپا ذکر شده بود که وزارت خارجه در یک بیانیه 4 بندی به ادعاهای واهی این بیانیه پاسخ گفت.

,

جالب اینجاست که این بیانیه 12 بندی شباهت بسیار زیادی به بیانیه 12 بندی آمریکا که توسط «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ به عنوان دوازده شرط کاخ سفید برای مذاکره با ایران اعلام شده بود، داشت.

,

, ,

پس از این بیانیه بود که «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیانیه اتحادیه اروپا را بعد از مدت‌ها معطلی یک باج خواهی گسترده خواند و در توئیتر خود نوشت: « اروپایی‌ها به تعهدات خود در مقابل برجام عمل کنند و برای ما شروط جدید نگذارند.»

, پس از این بیانیه بود که «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیانیه اتحادیه اروپا را بعد از مدت‌ها معطلی یک باج خواهی گسترده خواند و در توئیتر خود نوشت: « اروپایی‌ها به تعهدات خود در مقابل برجام عمل کنند و برای ما شروط جدید نگذارند.», پس از این بیانیه بود که «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیانیه اتحادیه اروپا را بعد از مدت‌ها معطلی یک باج خواهی گسترده خواند و در توئیتر خود نوشت: « اروپایی‌ها به تعهدات خود در مقابل برجام عمل کنند و برای ما شروط جدید نگذارند.»,

, ,

در همین رابطه، «علی نجفی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون اینستکس را گام مثبت و اولیه از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع ایران در برجام دانست و تاکید کرد که ارتباط اینستکس با FATF را نمی‌پذیریم.

, FATF,

در همین راستا چند نکته اساسی درباره بیانیه اتحادیه اروپا  که در آن در اقدامی مداخله‌جویانه بر لزوم تصویب FATF توسط ایران تاکید کرده و نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه و آن‌چه که نقش ایران در این مسائل خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

, FATF , .,
  1. کانال ساحات یک ماکت و شکل ناقصی از spv است که قرار بود اتحادیه اروپا بعد از مدت‌ها وقت تلف کردن راه اندازی کند و امروز دیده می شود که این اتحادیه تنها به راه اندازی یک کانال تهاتری اقدام کرده که متاسفانه در آن تنها موارد دست پایین مانند غذا و دارو لحاظ شده و موضوعات مهمی چون نفت از قلم افتاده است.
  2. اروپا بر اساس وظیفه ای که در اجرای تعهدات خود در برجام دارد و حتی قول داده که نقیصه خروج آمریکا از این معاهده بین المللی را جبران کند بدون هیچ شرط و شروطی باید برجام را اجرا کند و در این مدت نیز توپ در زمین اروپا است و این قاره سبزی‌ها هستند که باید آزمایش خود را در اجرای تعهداتشان در برجام پس بدهند نه اینکه برای ایران شرط و شروط تعیین کند.
  3. اگر اروپایی‌ها تا پیش از این ورود ایران به FATF را به عنوان یک انتظار می دیدند با این دو بیانیه نشان داند که این مسئله به یک شرط تبدیل شده است و دستگاه دیپلماسی ایران باید جلوی این موضوع را بگیرد. متاسفانه تا پیش از این برخی از افراد و جریان‌های سیاسی در داخل کشور آنچنان این مسئله را مطرح می کردند که گویی شرط لازم برای راه اندازی کانال مالی تصویب و اجرای لوایح پولشویی است اما حالا به نظر می رسد با همین موضوع امر بر اروپایی ها مشتبه شده که برخی اختلافات داخلی و حمایت برخی گروه های سیاسی از FATF نشان دهنده وظیفه ایران است و با این شرط گستاخانه در بیانیه‌های خود ایران را ملزم به ورود به این سازمان می کنند.
  4. جالب اینجاست که اروپایی‌ها سعی دارند با راه اندازی یک کانال مالی ناقص از ایران باج خواهی کنند. اروپایی ها نشان داده اند که در اجرای برجام تا به اینجا بسیار فشل عمل کرده اند و شرکت های اروپایی نیز از ترس مجازات های آمریکا مراودات مالی با ایران را انجام نمی دهند. شاهد بر این مسئله نیز صحبت های دیروز «بیژن نامدار زنگنه» است که بیان داشت اروپایی ها حتی تلفن ما را هم جواب نمی دهند. سئوال اساسی اینجاست که ایران چرا با یک کانال مالی ناقص و تعلل اروپایی ها برای اجرای تعهداتشان در برجام باید این مسئله را بپذیرند و حتی به صورت داوطلبانه وارد این سازمان شوند؟
,
  • کانال ساحات یک ماکت و شکل ناقصی از spv است که قرار بود اتحادیه اروپا بعد از مدت‌ها وقت تلف کردن راه اندازی کند و امروز دیده می شود که این اتحادیه تنها به راه اندازی یک کانال تهاتری اقدام کرده که متاسفانه در آن تنها موارد دست پایین مانند غذا و دارو لحاظ شده و موضوعات مهمی چون نفت از قلم افتاده است.
  • , spv,
  • اروپا بر اساس وظیفه ای که در اجرای تعهدات خود در برجام دارد و حتی قول داده که نقیصه خروج آمریکا از این معاهده بین المللی را جبران کند بدون هیچ شرط و شروطی باید برجام را اجرا کند و در این مدت نیز توپ در زمین اروپا است و این قاره سبزی‌ها هستند که باید آزمایش خود را در اجرای تعهداتشان در برجام پس بدهند نه اینکه برای ایران شرط و شروط تعیین کند.
  • ,
  • اگر اروپایی‌ها تا پیش از این ورود ایران به FATF را به عنوان یک انتظار می دیدند با این دو بیانیه نشان داند که این مسئله به یک شرط تبدیل شده است و دستگاه دیپلماسی ایران باید جلوی این موضوع را بگیرد. متاسفانه تا پیش از این برخی از افراد و جریان‌های سیاسی در داخل کشور آنچنان این مسئله را مطرح می کردند که گویی شرط لازم برای راه اندازی کانال مالی تصویب و اجرای لوایح پولشویی است اما حالا به نظر می رسد با همین موضوع امر بر اروپایی ها مشتبه شده که برخی اختلافات داخلی و حمایت برخی گروه های سیاسی از FATF نشان دهنده وظیفه ایران است و با این شرط گستاخانه در بیانیه‌های خود ایران را ملزم به ورود به این سازمان می کنند.
  • , FATF, FATF,
  • جالب اینجاست که اروپایی‌ها سعی دارند با راه اندازی یک کانال مالی ناقص از ایران باج خواهی کنند. اروپایی ها نشان داده اند که در اجرای برجام تا به اینجا بسیار فشل عمل کرده اند و شرکت های اروپایی نیز از ترس مجازات های آمریکا مراودات مالی با ایران را انجام نمی دهند. شاهد بر این مسئله نیز صحبت های دیروز «بیژن نامدار زنگنه» است که بیان داشت اروپایی ها حتی تلفن ما را هم جواب نمی دهند. سئوال اساسی اینجاست که ایران چرا با یک کانال مالی ناقص و تعلل اروپایی ها برای اجرای تعهداتشان در برجام باید این مسئله را بپذیرند و حتی به صورت داوطلبانه وارد این سازمان شوند؟
  • ,

    انتهای پیام/ 

    ]

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه