اخبار داغ

در میزگرد چالش‌های انقلاب اسلامی مطرح شد؛

نباید حکومت نوپای 40 ساله را با نظام‌های 200 ساله مقایسه کرد/ مسبب مشکلات امروز، لیبرال‌های موجهِ یقهِ بسته‌اند

نباید حکومت نوپای 40 ساله را با نظام‌های 200 ساله مقایسه کرد/ مسبب مشکلات امروز، لیبرال‌های موجهِ یقهِ بسته‌اند
میزگردی با محوریت چالش‌های انقلاب اسلامی در گذشته و پیش‌رو با حضور آقایان متفکر آزاد و جعفری آذر در تحریریه آناج برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی میزگردی با موضوعات چالش‌های انقلاب اسلامی در گذشته و آینده با حضور آقایان روح الله متفکرآزاد و علی جعفری‌آذر در تحریریه پایگاه اطلاع رسانی آناج برگزار شد، در ادامه مشروح دیدگاه‌های این عزیزان را می‌خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
آناج: به نظرتان چالش‌های چهل سال اخیر انقلاب اسلامی چیست؟
,
 
,
جعفری آذر: انقلاب اسلامی در عمر چهل ساله خود از اولین روز تا به امروز با چالش‌های مختلف مواجه بوده که برخی از آن‌ها اثرگذار بوده‌اند اما اکثریت‌شان به دلیل وجود رهبری، حمایت مردم و تفکر انقلابی با شکست مواجه شده‌اند در صورتی که هر یک از این چالش‌ها اگر برای کشور دیگری رخ می‌داد، مطمئنا نظام آن‌ها را به هم می‌ریخت.
,
 
,
ترکیب و ایدئولوژی نظام اولین چالش پس از انقلاب
,
 
,
بعد از انقلاب، ساختار نظام بعد از پهلوی و کیفیت، ترکیب و ایدئولوژی آن از اولین چالش‌هایی بود که در آستانه همه پرسی جمهوری اسلامی خود را نشان داد زیرا جبهه ملی، مارکسیست‌ها، توده‌ای‌ها و خط امام و مردم هریک، خط متفاوتی را دنبال می‌کردند، پس اولین چالش اصل نظام سیاسی بود که با حمایت مردم از این چالش رد شدیم.
,
 
,
 
,
 
,
چالش دوم در اوایل انقلاب؛ تدوین قانون اساسی و ترکیب و محتوای آن بود مخصوصا موضوعاتی مانند ماهیت انقلاب که بتواند خود را در قانون اساسی نشان دهد، حتی در خودِ قانون اساسی برخی به مجلس خبرگان اعتقاد نداشتند در حالی که امام تاکید بر آن داشتند، پس خودِ تشکیل مجلس خبرگان و رای برای انتخاب نمایندگان خبرگان و روند شکل‌گیری این مجلس نیز چالش دیگری بود.
,
 
,
می‌گفتند ولایت فقیه موجب دیکتاتوری می‌شود
,
 
,
اما شاهکار چالش‌ها، موضوع ولایت فقیه بود که مذهبی‌های سنتی عدم دخالت دین در سیاست را پیگیر بودند و یا اعتقاد داشتند که ورود دین به سیاست، دین را ضایع می‌کند از سوی دیگر سکولارها، جبهه ملی و نهضت آزادی که برخی از اعضای آن‌ها در مجلس خبرگان نیز حضور داشتند ولایت فقیه را موجب دیکتاتوری می‌دانستند اما امام در همان زمان گفتند که خودِ ولایت فقیه ضد دیکتاتوری است.
,
 
,
ریزش آرای مردم چالش بعدی در تصویب قاون اساسی
,
 
,
چالش دیگر ریزش‌های آرای مردم بین همه پرسی جمهوری اسلامی در فروردین ماه و همه پرسی قانون اساسی در آذرماه بود که از نظر عددی در فروردین، ۱۹ میلیون شرکت کننده وجود داشت اما در آذرماه ۱۵میلیون مشارکت ثبت شد که این مساله نیز به دلیل فضای سنگینی بود که مخالفین نظام و حتی کسانی که در داخل نظام نگاهشان با امام فرق داشت ایجاد شده بود.
,
 
,
به دنبال این موضوعات چالش‌های قومی و مذهبی مانند چالش خلق مسلمان، خلق عرب و خلق کُرد وجود داشت که هزینه‌های انسانی و اجتماعی ایجاد کرد. البته از تشریح برخی اسناد که نشان می‌دهد بخشی از افراد گروهک کومله‌ها سلاحشان را از دولت موقت گرفته بودند نیز می‌گذریم.
,
 
,
یکی دیگر از چالش‌ها این بود که در نقطه نقطه کشور تکثر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای اداره کشور در مقابل جمهوری اسلامی حرکت می‌کردند و نظارت از موضع ولایت فقیه را نمی‌خواستند و تنها برای امام و رهبری نقش ارشادی در نظر داشتند.
,
 
,
تسخیر سفارت آمریکا و چالش استتفای دولت موقت
,
 
,
تسخیر لانه جاسوسی که انقلاب دوم نامیده شد نیز چالش دیگری بود که با استعفای دولت موقت به دلیل همسویی با جبهه آمریکا همراه شد اما با موضع‌گیری امام در خصوص حمایت از این حرکت ضداستکباری نقشه‌های این چالش را نیز نقش برآب کرد.
,
 
,
حمله نظامی آمریکا به طبس و دوره دفاع مقدس و تحمیل جنگ به ایران نیز از چالش‌های دیگری بود که سقوط جمهوری اسلامی و تجزیه ایران را دنبال می‌کرد؛ اما بازهم با محوریت امام(ره) و هوشمندی مردم از این چالش ها نیز عبور کردیم.
,
 
,
نام جمهوری اسلامی خودش چالش بود!
,
 
,
تا سال شصت حتی یکی از چالش‌های انقلاب نام جمهوری اسلامی بود! برخی‌ها جمهوری مسلمانان ایران و یا جمهوری خلق ایران را پیشنهاد می‌دادند اما امام(ره) پای جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر ایستادند زیرا اگر انحراف از اسم رخ می‌داد انحراف از محتوا نیز ممکن بود رخ دهد.
,
 
,
 
,
 
,
گفته می‌شود پایان جنگ نیز یکی دیگر از چالش‌های ما بود زیرا این پایان اتفاقی بود، غالب رزمندگان از مساله مطلع نبودند و این موضوع به یکباره اعلام شد. چالش نیز این بود که برخی مطرح می‌کردند که دستاورد جنگ چیست اما وقتی امام مطرح کردند که بیداری افغانستان و فلسطین و... محصول جنگ ماست و از تصمیمات و عملکردمان علی‌رغم اینکه جنگ را به ما تحمیل کردند پشیمان نیستیم، هم مردم احساس پیروزی کردند و هم این چالش برطرف شد؛ امام یک تنه کار رسانه را انجام داد و روح جهاد علیه نظام سلطه را با سخنانی که بعد از قطع نامه جنگ مطرح کرد زنده نگه داشت.
,
 
,
برنامه ریزی دشمنان برای سقوط نظام پس از رحلت امام
,
 
,
یکی دیگر از چالش‌های مهم جمهوری اسلامی موضوع قائم مقام رهبری بود که در سال 68 با قاطعیت امام(ره) و حمایت مردم از بین رفت زیرا اگر مساله قائم مقام رهبری باقی می‌ماند بعد از رحلت امام هزینه‌ی زیادی به وجود می‌آمد چراکه اگر نظام از ابتدای انقلاب با کودتاهای مختلف سقوط نکرده بود اما دشمن این موضوع را یکی از راه‌های سقوط تصور می‌کرد.
,
 
,
 
,
 
,
پروژه نفوذ در ارکان امنیتی و مدیریتی چالش مهم دهه شصت
,
 
,
متفکر آزاد: من به چالش های دهه 60 دو چالش دیگر اضافه می‌کنم و آن بحث کودتاها و بحث نفوذ در ارکان امنیتی این دهه است. در بحث کودتا همانطور که در تاریخ ثبت شده است، انقلاب اسلامی دو کودتای بسیار سخت را با موفقیت پشت سر گذاشته است که اولی کودتای مربوط به اولین روزهای انقلاب و با نقشه سناتور آمریکایی بود و دیگری کودتای پادگان نوژه که در هر دو با لطف خدا و بیداری مردم و هوشیاری امام (ره) این کودتاها از سر ملت دفع شد.
,
 
,
موضوع بعدی، پروژه نفوذ در ارکان انقلاب اسلامی است که در دهه شصت نمود زیادی داشت. این نفوذ که بعدها شکل آن تغییر کرد در نهادهای امنیتی انجام شد و نتیجه‌اش شهادت شهید بهشتی‌ها، رجایی‌ها و باهنرها بود.
,
 
,
در کنار نفوذ امنیتی در آن سالها، نفوذ سیاسی_فکری را نیز شاهد هستیم به طوری که افرادی همچون قطب زاده یا بنی صدر که از پاریس همراه امام به کشور آمده بودند تبدیل به عناصر نفوذی شدند که سرانجامشان نیز معلوم است.
,
 
,
نفوذ فرهنگی دهه شصت و آثار آن در دهه‌ها بعد!
,
 
,
نفوذ بعدی در اواسط دهه شصت و آن زمانی که انقلابیون مشغول دفاع سخت از کشور بودند، نفوذ فرهنگی بود که با ترجمه و  ورود برخی آثار مسموم غربی در کشور انجام شد و ما بعدها اثراتش را در سال‌های هفتاد و هشتاد بخوبی لمس کردیم.
,
 
,
اما اگر از دهه شصت عبور کنیم به نفوذ در عرصه اقتصادی دهه هفتاد خواهیم رسید که نسخه غربی و لیبرالی اقتصاد برای کشور ما تهییه شد و متاسفانه همچنان در حال اجراست.
,
 
,
عدم توجه به تغییر نسل در دهه هفتاد چالش مهمِ نظام
,
 
,
چالش دیگر با اهمیت دهه هفتاد، عدم توجه به مسئله تغییر نسل و جوانان بود به گونه‌ای که ما این تغییر نسل را هیچگاه در سیستم آموزش و پرورش خود تدارک ندیده و ملاحظه نکردیم و موجب برخی مشکلات برای انقلاب و کشور شد.
,
 
,
از دیگر موضوعات قابل بحث در خصوص چالشهای انقلاب که بسیار هزنیه بر نیز بود، بحث فتنه های تدارک دیده شده در سالهای 78 و 88 بود که موجب ریزش‌هایی در سطح نخبگانی جامعه شد و البته از طرفی رویش‌هایی نیز به همراه داشت.
,
 
,
موضوع و دلیل مهم در ریزش های انقلاب دور شدن از فضای انقلابی، تئوریزه کردن اشرافگرایی و منفعت طلبی در بین برخی از مسئولان کشور است که بعضا از رفاه گرایی، کمبود بصیرت یا آشنایی با مبانی کهنه و متروک غربی است به طوری که چون این عزیران جدیدا با مبانی غرب آشنا می‌شوند فکر می‌کنند که مبانی انقلابی کهنه و مشکل دار است و راه برون رفت از مشکلات رجوع به مبانی غربی است.
,
 
,
 
,
 
,
اصلی‌ترین چالش انقلاب، تغییر برخی گفتمان‌ها و محتواهاست
,
 
,
اما در بین چالش‌های انقلاب آنچه مهمتر از بقیه به نظر می‌رسد و ریشه در تغییر سیرت انقلاب دارد، تغییر برخی گفتمان‌ها، واژه‌ها و محتواها یا کمرنگ کردن آنهاست، مثلا شما می‌بینید، واژه مستضعف را که انقلاب بر پایه آن شکل گرفت امروز با چه الفاظی به کار میبریم یا در خصوص واژه استکبار ستیزی وضعیت چگونه است. گفتمان ساده زیستی بین مردم و مسئولان امروز در چه جایگاهی قرار دارد و مسابقه و مانور تجمل گرایی و اشرافیت گرایی شکل گرفته امروز در بین برخی از مسئولین دیدگاه‌ها را چگونه تغییر داده است.
,
 
,
مردم اشتباه مسئولین را به پای انقلاب می‌نویسند
,
 
,
این اعمال و رفتار در برخی از چهره‌های شاخص موجب شده است که مردم تفاوتی بین نظام اسلامی و مسئولین آن نبینند و اشتباهات مسئول نظام اسلامی را به پای انقلاب و جمهوری اسلامی بگذارند در حالی که اینطورذ نیست.
,
 
,
یا در ادامه بحث تغییر واژگان و گفتمان ها، موضوعی بنام حاکمیت و مردم را چند سالی است بر زبان ها انداخته‌اند که مردم و حاکمیت از یکدیگر جدا هستند درحالی که چنین چیزی مطلقا وجود ندارد و انقلاب اسلامی تماماََ بر پایه و حضور مردم شکل گرفته و مردم جزو لاینفک نظام اسلامی هستند.
,
 
,
سهم خواهی از انقلاب، آفت بزرگ این روزهای نظام!
,
 
,
اخیرا نگاهی در بین برخی از انقلابیون قدیمی شکل گرفته و آن نگاه طمع آمیز به انقلاب، منتفع شدن از سفره انقلاب و سهم خواهی از انقلاب است که باید این سوال را مطرح کرد که سهم مادر شهیدی که 4 فرزندش را در راه اسلام و انقلاب داده، چیست و اساسا چه معیاری برای این سهم خواهی وجود دارد.
,
 
,
  نکته قابل توجه در بررسی چالش‌‌های انقلاب اسلامی، تبدیل شدن هر چالش به فرصتی ایده آل برای مردم و جمهوری اسلامی است، در جنگ تحمیلی با اینکه چالش بزرگی کشور را فراگرفت اما موجب تربیت نسلی شد که توانست در برابر مشکلات بایستد و امروز اگر ثباتی در کشور وجود دارد به برکت خون های ریخته شده در آن زمان است.
,
 
,
یا مثلا وقتی صدام از موشک علیه مردم ایران استفاده کرد، دانشمندان ایرانی به فکر تهییه موشک افتادند و امروز میبینم که چالش دیروز کشور تبدیل به فرصتی مغتنم برای کشور شده و اکنون ایران اسلامی به عنوان یکی از معدود کشورهای دارای قدرت موشکی در دنیا محسوب می شود.
,
 
,
آناج: امروزه برخی معتقدند که جمهوری اسلامی در میان نظام‌های سیاسی دنیا از الگو و قائده مشخصی پیروی نمی‌کند و دارای اشکالات سیاسی_حاکمیتی است، تا چه اندازه این موضوع را تایید می‌کنید؟
,
 
,
متفکر آزاد: مسلمانان بعد از سپری شدن 1400 سال از خلافت امام حسن مجتبی(ع) تجربه راه اندازی حکومتی مبتنی بر دیدگاه اهل بیت را نداشتند، هرچند در زمان صفویه یا آل‌بویه این اتفاق افتاده بود اما آن حکومت های برپایه پادشاهی و سلطنت بود و تنها نامی از امامان به عاریت گرفته شده بود.
,
 
,
نباید حکومت نوپای 40 ساله را با نظام‌های 200 ساله مقایسه کرد
,
 
,
جمهوری اسلامی با داعیه الهی بودند آنهم در غیاب حضور امام معصوم اقدام به تشکیل حکومتی کرده است که در نوع خود جدید و بی‌بدیل است و با هیچ یک از شواهد تاریخی مطابقت ندارد و تنها برپایه فقه پویای شیعی طرح ریزی شده است به همین خاطر نباید حکومت 40 ساله‌ را با حکومت های 200 یا 300 ساله آزمون و خطا دیده مقایسه کرد.
,
 
,
از طرفی نباید از مکر و حیله دشمنان در سنگ اندازی مقابل نظام اسلامی و فشارهای نفوذی‌ها و دشمنان برای متوقف کردن جمهوری اسلامی غافل شد. در واقع جمهوری اسلامی توانسته است در برابر چهل سال فشار، تهدید و... به راه خود ادامه دهد در حالی که در کشورهای غربی این موضوع اصلا مطرح نبوده است.
,
 
,
 
,
 
,
هرزمان بر مبانی اعتقادی تکیه کرده‌ایم پیشرفت حاصل شده است
,
 
,
ما در این مدت تجربه کرده‌ایم مبانی که ریشه در باورهای اسلامی دارد چه اندازه موفق عمل کرده است مثلا در بحث دفاعی مشاهده می‌کنیم که با دست خالی پیشرفت کرده‌ایم اما در بحث اقتصاد به این خاطر که با منطق غربی جلو رفته‌ایم با مشکل مواجه هستیم. حتی بسیاری از مبانی غربی امروز با چالش و فروپاشی مواجه است، نظام سرمایه داری در غرب و تفکر مارکسیسیتی و سوسیالیستی در شرق هر دو به صورت جدی با مشکل مواجه‌اند.
,
 
,
به همین خاطر باید زیربنای مبانی فکری خود را از گزاره های اعتقادی اسلامی تامین کنیم و زمانی که این اتفاق افاد و زیر بنا اسلامی شد آن زمان ایرادی ندارد که از معدود تجربه های موفق غربی نیز استفاده کنیم.
,
 
,
نکته بسیار مهم در جواب به این سوال نیز اینجاست که با وجود همه مشکلات اگر تنها با تئوری ها و مبانی گفتمانی امام(ره) و رهبر انقلاب در این مدت توجه می‌کردیم، میزان پیشرفت و شکوفایی جمهوری اسلامی ده ها برابر بیشتر از پیشرفت‌های امروز می‌شُد.
,
 
,
عدم شباهت به هیچ نظام سیاسی، دلیل انقلاب مردم بود
,
 
,
جعفری آذر: اینکه نظام جمهوری اسلامی شبیه هیچ کشوری نباشد یکی از ریشه‌های اصلی انقلاب اسلامی است و در اصل یکی از علل قیام مردم و اعتراضات نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این بود که مردم می‌خواستند نه شبیه غرب باشند و نه شبیه شرق؛ دوم اینکه نظام‌های غربی و شرقی که بوده یا هستند و چه امتیازی دارند که بخواهیم شبیه‌شان باشیم؟
,
 
,
وجه مشترک نظام شرقی و غربی نفی دین، وحی و یا عدم مداخله دین در سیاست دارد در حالی‌که در مدل جمهوری اسلامی هم تجربه‌های بشری استفاده می‌شود و هم ارکان اصلی بر تعالیم دینی و وحی الهی است در حالیکه در نظام غربی و شرقی خدا را به عنوان خالق اصلی حذف کرده‌اند.
,
 
,
 
,
 
,
جمهوری اسلامی نه تنها بی هویت نیست بلکه هویتش براساس عدل قرآنی و ایمان به لااله الاالله است. مدل جمهوری اسلامی قابل عرضه به دیگر کشورها و قابل دفاع است که 40 سال مردم سالاری دینی را نشان داده است. اینکه گفته شود این نظام بدون مبناست اشتباه است زیرا در قانون اساسی تعیین شده که از همه علم بشری روز استفاده شود مگر آنکه تعارض صریح با اسلام داشته باشد.
,
 
,
آناج: برخی معتقدند که جمهوری اسلامی امروز با ایرادات جدی در ساختارها مواجه است، نظرتان در این خصوص چیست؟
,
 
,
متفکر آزاد: به نظرم این حرف غیر منطقی و نادرست است چراکه اولا ما در بسیاری از موضوعات پیشرفت کرده‌ایم و این نشان از درست بودن ساختارها دارد، دوما جمهوری اسلامی از جمله کشورهایی است که به هیچ وجه دچار بن‌بست نمی‌شود، اتفاقا یکی از مُحسناتِ قانون اساسی ایران نداشتن بن‌بست در اداره کشور است چرا که وجود رهبری در قانون اساسی جلوی به بن بست رسیدن حکومت را می‌گیرد.
,
 
,
تجربه تغییر قانون اساسی نشان از بی بن بست بودن نظام است
,
 
,
واژه مردم سالاری دینی در نظام اسلامی جزو اصلی‌ترین و غیرقابل انکار و خدشه پذیرترین اصول و مبانی نظام است و این را در انتخابات مختلف خصوصا در سالهای 88 و 92 دیده‌ایم. شاید در مبارزه با فساد، با برخی مشکلات مواجه باشیم اما همه مشکلات کشور دارای راه حل است، ما تجربه تغییر قانون اساسی در سال 68 داریم و در هرجایی که کشور با مشکل روبه رو شود و ساختاری ایراد پیدا کند میتواند آن را اصلاح کرد.
,
 
,
آناج: در بخش پایانی به نظرتان تهدیدات پیش روی انقلاب اسلامی چه موضوعاتی میتواند باشد؟
,
 
,
جعفری آذر: از چالش‌های امروز که می‌تواند مردم سالاری و جمهوریت را تهدید کند، یکی مسائل بعد از انتخابات ۸۸ بود که تحت عنوان تقلب سعی داشتند تا نتیجه را بدون مبنا تغییر دهند و به همین دلیل نیز کشور هشت ماه تحت فشار بود و باعث مداخلات خارجی گشت اما رهبری در این مقطع از موضع ولایت فقیه و بر اساس اختیارات قانون اساسی بر روی جمهوریت و مردم سالاری پافشاری کرد و تنها فردی بود که در مقابل چالش ضدیت با مردم سالاری و جمهوریت ایستاد و بر حاکمیت قانون فشار آورد و بر صیانت از رای مردم و حقوق مردم اصرار کردند. همین چالش نیز تبدیل به فرصت شد و  زمانیکه در سال 92 فاصله رای به کمتر از یک درصد رسید این فرصت خود را نشان داد زیرا اگر ایشان در آن زمان مصلحت اندیشی کرده و زیر بار فشارها کوتاه می آمدند در آن انتخابات و انتخابات بعدی به نتیجه نمی‌رسیدیم.
,
 
,
تهدید اقتصادی، چالش امروز و پیش روی کشور
,
 
,
یکی دیگر از چالش‌های امروز، چالش اقتصادی است به طوریکه رهبران انقلاب از ابتدا آن را پیش‌بینی کردند؛  امام (ره) در منشور روحانیت سی سال قبل لازم دانسته بودند که کشور را از هر نوع وابستگی خارج کنیم و 24 سال قبل نیز مقام معظم رهبری این چالش را درک کرده و به دولت سازندگی اعلام کرده بودند که ایرانی بسازید تا دیگران معجزه اسلام را در ساختن کشور ببینند و زندگی در این کشور مایه رشد شود اما در دهه چهارم انقلاب مدل اقتصادی که تعبیه شده این دو هدف را تعقیب نکرده است.
,
 
,
 
,
 
,
لیبرالیست‌های موجهِ یقهِ بسته مسبب وضعیت کنونی هستند
,
 
,
در مدل دفاعی و نظامی ما نقش بازدارنده داریم و کسی جرات نگاه به خاک کشور را ندارد اما در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی به دلایل متعدد نفوذ لیبرالیست‌های یقه بسته که به ظاهر نخبه و کارشناس هستند اما در مقابل سازگاری با امام و رهبری ندارند، باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده است. ما از ابتدای انقلاب جریان نفوذ نظامی را جدی گرفتیم و به همین دلیل امروز در امنیت هستیم اما نفوذ اقتصادی و فرهنگی را جدی نگرفتیم یا از آن سَر در نیاوردیم و همین موضوع باعث شد تا افراد نفوذی با خوش قیافگی تصمیمِ تصمیم سازان را تغییر دهند و نتیجه‌اش این شد که بخش خصوصی رانتی و خصولتی رانتی که از تصمیم سازان نفوذی تسهیلات ارزان‌قیمت، زمین مفت و بخشودگی مالیاتی خواسته‌ بودند حالا هزاران میلیارد بدهی غیرقابل وصول و کارخانه‌هایی ورشکسته که حقوق کارگران را نمی‌توانند پرداخت کنند به وجود آید.
,
 
,
تهدید اصلی آینده کشور، آرمان‌زُدایی و عادی سازی نگاه مردم است
,
 
,
متفکر آزاد: یکی از تهدیدات پیش روی انقلاب اسلامی، موضوع آرمان زدایی از انقلاب و مردم است به گونه ای که مردم ایران به سمت روزمرگی سوق داده شوند و صرفا نگاه مادی به تمامی موضوعات داشته باشند و این موضوع با شدت زیادی در حال پیگیری است به طوری که عادی شدن پدیدهایی همچون رانت، ساده زیستی، فساد، اشرافیت از جمله این موضاعت است که باعث می‌شود جای ارزش و ضد ارزش عوض شود و نگاه ها به این مسائل بی تفاوت و عادی گردد.
,
 
,
موضوع دیگر، تغییر نگاه به دشمن و دشمنی او ست، موضوعی که در این چند سال پیگیری شده است و یا تغییر نگرش مردم به ناتوانی و عجز در انجام کارهاست و بزرگترین تهدید این است که موضوعات گفته شده ابتدا در مسئولین تحقق یابد چرا که طبق روایتی، مردم بر دین حاکمان خودشان هستند و اگر خدای نکرده باور دینی_انقلابی مردم به تمسخر گرفته شود، مشکلات بسیاری برای کشور پدیدار خواهد شد.
,
 
,
 
,
 
,
بازتولید آرمان‌ها و اتکا به روحیه خود باوری علاج حل مشکلات جاری
,
 
,
علاج این تهدیدات هم کاملا ساده و روشن است، اولا باید به بازتولید برخی آرمان‌ها روی آورد که هیچگاه کهنه نمی‌شوند و از گفتمان‌های بنیادی انقلاب اسلامی‌اند، راهکار بعدی، بیشتر کردن کارآمدی و کارآیی دستاوردهای انقلاب اسلامی و بروز و ظهور ملموس این دستاوردهاست و سوم، تقویت روحیه خودباوری و اتکا به خود است.
,
 
,
ملتی که دانشمندانش می‌تواند در عرصه نانو، دفاع، موشک، هسته‌ای با وجود همه تحریم‌ها به بالاترین مدارج علمی برسند نباید در برخی موضوعات ساده مانند اقتصاد متوقف گردد و به نظرم با رعایت این موضوعات آیندۀ بسیار پر امید و روشنی در انتظار مردم ایران و جوانان کشور قرار دارد.
,
 
,
تنظیم: فرناز پورعباس - نوید اسماعیلی
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه