اخبار داغ

یادداشت؛

اثرات مطلوب ساماندهی عشایر در فرایند توسعه ملی

اثرات مطلوب ساماندهی عشایر در فرایند توسعه ملی
عشایر و کوچ نشینان ایران با توجه به شرایط زندگی و احتیاجاتشان نقش موثری در اوضاع اقتصادی و اجتماعی ، سیاسی و نیز حفظ تمامیت ارضی کشور ایفا می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، جمعیت عشایر کشور کمتر از 2 درصد از کل جمعیت کشور است با توجه به اینکه اقتصاد کوچ نشینان بر اساس پرورش و نگهداری دام استوار است و عمدتا فعالیت عشایر کوچ نشین کشور در زمینه تولیدات صنایع دستی «از جمله بافت قالی و قالیچه، گلیم ، جاجیم» وابسته به مواد اولیه مانند پشم است که از دام ها بدست می آید، صنایع دستی به عنوان فراورده های دست ساز عشایر به عنوان فعالیتی مکمل در کنار دامداری و کشاورزی که عمدتا توسط زنان و دختران انجام می شود از آداب ، سنن، باورها، و نیز اقتصاد و فرهنگ کوچ نشینان نشات گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

برنامه ریزی برای تغییر الگوی تولید و تبدیل صنایع دستی عشایر و ایلات و مصنوعات قابل قبول و مورد مصرف در شهرها، نیاز به بررسی ها و مطالعات گسترده و کارشناسانه دارد. ارزیابی توان تولید و آشنایی با نوع و شیوه های تولید صنایع دستی کشور در کنار بررسی صنایع دستی روستایی ، زمینه های پیشرفت ، توسعه و تحول در صنایع دستی روستایی و عشایری را فراهم می کند.

 

, برنامه ریزی برای تغییر الگوی تولید و تبدیل صنایع دستی عشایر و ایلات و مصنوعات قابل قبول و مورد مصرف در شهرها، نیاز به بررسی ها و مطالعات گسترده و کارشناسانه دارد. ارزیابی توان تولید و آشنایی با نوع و شیوه های تولید صنایع دستی کشور در کنار بررسی صنایع دستی روستایی ، زمینه های پیشرفت ، توسعه و تحول در صنایع دستی روستایی و عشایری را فراهم می کند. ,
,
,
نقش تغییر در الگوهای کوچ نشینی/ اثرات مطلوب ساماندهی عشایر در فرایند توسعه ملی
, نقش تغییر در الگوهای کوچ نشینی/ اثرات مطلوب ساماندهی عشایر در فرایند توسعه ملی,

 

,

در صورت تغییر الگوی زندگی عشایر و ایلات و با توجه به استعداد آنها در تولید صنایع دستی ، می توان در جهت تغییر ساختار تولید صنایع دستی عشایر از خود مصرفی به کالاهای قابل عرضه و درآمدزا در بازارهای شهری و روستایی اقدام کرد. توجه به امر ساماندهی عشایر در زمینه صنایع دستی اثرات مطلوبی در فرایند توسعه ملی از نظر عدالت اجتماعی دارد، همچنین شناختن و شناساندن اهمیت و جایگاه دستی در بین عشایر و محصولات تولیدی آنها، نحوه تهیه و تامین مواد اولیه صنایع دستی ، ویژگی های این صنایع، کوچ نشینان، میزان تولید و چگونگی مصرف، ابزار کار، نقش صنایع دستی در اقتصاد عشایر ایران ، بیان مشکلات و تنگناها و نیز ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود و توسعه صنایع دستی در بین عشایر اهمیت و ضرورت دارد.

, در صورت تغییر الگوی زندگی عشایر و ایلات و با توجه به استعداد آنها در تولید صنایع دستی ، می توان در جهت تغییر ساختار تولید صنایع دستی عشایر از خود مصرفی به کالاهای قابل عرضه و درآمدزا در بازارهای شهری و روستایی اقدام کرد. توجه به امر ساماندهی عشایر در زمینه صنایع دستی اثرات مطلوبی در فرایند توسعه ملی از نظر عدالت اجتماعی دارد، همچنین شناختن و شناساندن اهمیت و جایگاه دستی در بین عشایر و محصولات تولیدی آنها، نحوه تهیه و تامین مواد اولیه صنایع دستی ، ویژگی های این صنایع، کوچ نشینان، میزان تولید و چگونگی مصرف، ابزار کار، نقش صنایع دستی در اقتصاد عشایر ایران ، بیان مشکلات و تنگناها و نیز ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود و توسعه صنایع دستی در بین عشایر اهمیت و ضرورت دارد. ,

همچنین اصلاح روش و توسعه صنایع دستی، تشکیل تعاونی های صنایع دستی عشایر، خرید تضمینی تولیدات آنها و بازاریابی محصولات آنها و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی برای رشد و تقویت دانش روز آنها در زمینه تولیدات و ... از برنامه هایی است که نقش بالایی در ارتقای همه جانبه کوچ نشینی دارد.

, همچنین اصلاح روش و توسعه صنایع دستی، تشکیل تعاونی های صنایع دستی عشایر، خرید تضمینی تولیدات آنها و بازاریابی محصولات آنها و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی برای رشد و تقویت دانش روز آنها در زمینه تولیدات و ... از برنامه هایی است که نقش بالایی در ارتقای همه جانبه کوچ نشینی دارد.,

یادداشت از زهرا سرلک

, یادداشت از زهرا سرلک,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه