اخبار داغ

نیم نگاهی به چهل سال گشته ایران و مصر؛

تفاوت میان استقلال و بردگی غربی ها

تفاوت میان استقلال و بردگی غربی ها
نگاه به ایران و مصر حکایت گر مسیر متفاوتی است که این دو کشور در 40 سال گذشته طی کردند، ایران کشوری در مسیر استقلال و خودباوری و پیشرفت در حوزه های مختلف، اما مصر همپیمان آمریکا و غرب هنوز در تامین زیر ساخت های خود از قبیل؛ آب آشامیدنی، برق و گاز و خطوط جاده ای و ریلی و بسیاری از حوزه های مختلف ناتوان مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت؛ در شرایطی که ملت ایران در یک انقلاب بزرگ علیه آمریکا و طاغوت دست نشانده آماده می کرد رییس جمهور مصر در ییلاق رییس جمهور آمریکا در کمپ دیوید قرارداد صلح با اسرائیل را امضا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت؛,

هنگامی که مردم ایران تاوان کوتاه کردن دست آمریکا از کشور را پس می دادند، مصر میزبان شاه مخلوع ایران بود و با راه دادن محمدرضا پهلوی به خاک خود عملا نشان داد می خواهد در نقطه مقابل انقلاب مردم ایران قرار بگیرد.

,

با ترور عنبر سادات، آمریکائی ها که نفوذ خود را در ایران از دست رفته دیدند حسنی مبارک را در مصر به قدرت رساندند، حالا چهل سال از انقلاب اسلامی ایران و قرار داد کمپ دیوید می گذرد، سالهای که مصر با همراهی آمریکا همان سیاست های زمان پهلوی در ایران را به تبعیت از آمریکا ادامه می داد و ملت ایران راه استقلال و حاکم شدن بر سرنوشت خود را بدون آمریکائی ها پیش گرفتند.

,

شاید شنیده باشیم رسانه های خارجی و برخی افراد در داخل کشور بارها گفته اند که چرا روی خدمات نظام اسلامی در 40 سال گذشته تاکید داریم، چرا که اگر حکومت پهلوی ادامه می یافت همین خدمات کم و بیش نیز ارائه می شد.

,

در پاسخ به این سئوال مقایسه ای بین ایران و مصر در 40 سال گذشته به لحاظ آمارهای بین المللی و پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی مصر انجام دادیم، چرا که مصر شبیه ترین حکومت به پهلوی در منطقه است که در این چهل سال حاکمان این کشور همپیمانان آمریکا و غرب بودند

,

قبل از مقایسه خوب است بدانیم جمعیت فعلی مصر 100 میلیون نفر و در ایران 80 میلیون نفراست و این در حالی است که وسعت خاک ایران یک میلیون 640 هزار کیلومتر متر مربع و مصر نیز یک میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد.

,

از منظر قدمت تاریخی و موقعیت ژئوپولوتیکی و جغرافیایی و دسترسی به آب های بین المللی هر دو کشور تقریبا در یک موقعیت یکسان قرار دارند.

,

زیر ساخت ها و حامل های انرژی

, زیر ساخت ها و حامل های انرژی,

, ,

بر اساس آمار واحد های اقتصادی اروپا، بیش از 60 درصد مردم مصر از فقدان زیر ساخت ها نظیر شبکه آب آشامیدنی، برق مداوم و شبکه های تامین انرژی رنج می برند و این در شرایطی است که مصر از نظر منابع سوخت های فسیلی نظیر میدان قول پیکر ظهر از هر کشوری قوی تر است اما همچنان در تامین انرژی مشکل دارد.

,

این درشرایطی است که از بعد انقلاب اسلامی، ایران تا به امروز خطوط لوله کشی گاز در ایران با ضریب نفوذ بالای 90 درصد، دومین شبکه گازی جهان را به خود اختصاص داده و از نظر تامین برق و صنعت سد سازی  بعنوان سومین کشور جهان معرفی شده که 100 درصد شهرها و روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه برق متصل شدند.

,

نظام آموزشی

, نظام آموزشی,

, ,

از لحاظ نظام آموزشی شرایط دو کشور قابل مقایسه نیست و ایران از بعد انقلاب اسلامی جزء برترین کشورهای علمی دنیا و منطقه مطرح است اما مردم مصر با مشکلات عدیده ای در نظام آموزشی مواجه هستند و جوانان مصری برای ادامه تحصیل نیز مشکل دارند و مراکز دانشگاهی در آنجا نیز کم است.

,

 

,

طبق آمارهای بین المللی دانشگاه قاهره مصر که بهترین دانشگاه این کشور است رتبه 450 در دنیا دارد و این در حالی است که بیش از 4 میلیون و 800 هزار نفر در دانشگاههای ایران مشغول به تحصیل اند و دو دانشگاه ایران در رتبه 100 دنیا قرار دارند.

,

همچنین ایران در پیشرفته ترین علوم جهان نظیر؛ هسته ای، پزشکی، نانو، لیزر و علوم فضایی جز 10 کشور برتر جهان است اما مصر در هیچکدام از این علوم حرفی برای گفتن ندارد، لذا فقدان نظام آموزشی عالی برای اماده سازی جوانان در مسیر ورود به بازار کار از ضعف های 40 ساله مصر بشمار می رود.

,

زیر ساخت های جاده ای، ریلی و هوایی

, زیر ساخت های جاده ای، ریلی و هوایی,

, ,

مصر کمبود های زیادی در زمینه راههای ارتباطی جاده ای و ریلی دارد و کشوری با این وسعت تنها 47 هزار کیلومترجاده و 9 هزار کیلومتر راه آهن و تنها 30 فرودگاه دارد.

,

این در شرایطی است که در ایران 200 هزار کیلومتر راه ارتباطی جاده ای وجود دارد که 150 هزار کیلومتر آن بعد انقلاب احداث شده است و در صنعت خطوط ریلی نیز 13 هزار کیلومتر راه آهن دارد که بعد از انقلاب 3 برابر شده است.

,

ایران هم اکنون 95 فرودگاه دارد که از ابتدای انقلاب تا کنون 5 برابر شده است و این در حالی است که صنعت هوایی ایران در تمامی این چهار دهه تحریم بوده است.

,

 

,

صنعت فولاد

, صنعت فولاد,

, ,

مصر در حال حاضر سالانه 5 میلیون تن فولاد تولید می کند و در رتبه 27 جهان قرار دارد اما ایران با ظرفیت تولید سالانه 33 میلیون تن فولاد در رتبه 13 تولید کننده فولاد جهان قرار گرفته است.

,

امروزه بر اساس گزارش مرکز آمار مصر که در ژوئن 2016 منتشر شد نزدیک به 25 میلیون مصری زیر خط فقر زندگی می کنند، آمارهای سازمانهای غذا و فاو نشان می دهد 17 درصد مردم مصر سوء تغذیه دارند

,

کشاورزی

, کشاورزی,

, ,

از منظر کشاورزی می توان تولید گندم را بعنوان شاخصی برای مقایسه دو کشور در نظر گرفت، در مصر از هر یک میلیون هکتار زمین زیر کشت حدود 900 هزار تن گندم برداشت می شود که نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پائین است و با واردات سالانه 11 میلیارد دلار گندم بزرگترین وارد کننده گندم در آفریقاست.

,

این در حالی است که به دلیل پیشرفت های فن آورانه، ایران توشانسته با تولید 2.2 میلیون تن گندم در هر یک میلیون هکتار کشور را از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز کند و به خودکفایی برسد.

,

از نظر ضریب اینترنت که نفوذ اینترنت در مصر حدود 44 درصد است و از جمعیت 100 میلیونی آن فقط 32 میلیون نفر به اینترنت تلفن همراه دسترسی دارند اما ضریب نفوذ اینترنت در ایران به 89 درصد رسیده و 53 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران به خدمات اینترنت بر روی تلفن همراه دسترسی دارند.

,

در نگاه کلی مصر بدهکارترین کشور جهان است و آخرین آمار بانک جهانی در سال 2018 مصر 88.2 میلیارد دلار بدهی دارد که نسبت این بدهی به تولید ناخالصی این کشور بیش از 123 درصد است که این در حالی است که ایران حدود 10 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و نسبت آن با تولید ناخالص داخلی تنها 2.5 درصد است.

,

آنچه که تاالان بررسی شد مقایشه دو کشور ایران و مصر بر اساس آمارهای رسمی و بین المللی است، نگاه به ایران و مصر حکایت گر مسیر متفاوتی است که این دو کشور در 40 سال گذشته طی کردند، ایران کشوری در مسیر استقلال و خودباوری و پیشرفت در حوزه های مختلف، اما مصر همپیمان آمریکا و غرب هنوز در تامین زیر ساخت های خود از قبیل؛ آب آشامیدنی، برق و گاز و خطوط جاده ای و ریلی ناتوان مانده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه