اخبار داغ

ورق زدن برگی از تاریخ استان در گفتگو با یک شاهد عینی:

همه خاطرات دوران قبل از انقلاب غم انگیز است/خاطره جالب از حضور رهبر انقلاب در میان عشایر یاسوج

همه خاطرات دوران قبل از انقلاب غم انگیز است/خاطره جالب از حضور رهبر انقلاب در میان عشایر یاسوج
کاووسی عنوان کرد: حاکمان آن زمان اینگونه عمل می کردند که زمینی که مال من بود اگر دیگری می آمد و پول بیشتری به آن حاکم می داد زمین را از من می گرفت و به آن فرد می داد هرکس پول بیشتری به حاکم می داد زمین را از آن خود می کرد حاکمان خودشان را مالک همه چیز مردم می دانستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، یکی از عشایر کهگیلویه و بویراحمد که در اوایل انقلاب  دوران جوانی خود را می گذراند در گفتگو با صبح زاگرس ستم ها و ظلم های رژیم پهلوی بر مردم استان را اینگونه بیان کرد: همه خاطرات آن دوران غم انگیز است منطقه ای به نام ماشن سوخته داشتیم که  چیزی به اسم جاده در آن وجود نداشت و اگر بار عشایری یا وسیله ای می خواستیم به مکانی دیگر انتقال دهیم باید آن  را 3 روز یا چهار روز در آن منطقه می گذاشتیم ببینیم آیا ماشینی عبور می کند یا خیر؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو،, صبح زاگرس,

 

,

اصغر کاووسی گفت: در منطقه ای که ما زندگی می کردیم آب لوله کشی و حتی یک قطره  آب  شیرین وجود نداشت فقط یک چشمه در پوزه آب  گندی بود مردم صبح زود برای  بردن آب به این منطقه می آمدند و ساعت 12 یا یک شب به محل زندگی شان می رسیدند.

,

 

,

وی ادامه داد: در گذشته اختیار به دست حاکمان بود اگر مراتعی  به دست فردی بود و فردی دیگر علیه آن شکایت می کرد که فلانی این کار را انجام داده است فردا آن زمین را می گرفتند و به دیگری می دادند هدف آنها پول گرفتن از مردم بود.

,

 

,

این فرد ادامه داد: پدر من سختی می کشید و زمین کشاورزی را ایجاد می کرد حاکم آن زمان زمین پدر من را گرفت و به دیگری داد ما نیز چند سال زمینی برای کاشتن نداشتیم تا اینکه دوباره به مکانی رفتیم و زمین دیگری را ایجاد کردم.

,

 

,

کاووسی  عنوان کرد:  حاکمان آن زمان اینگونه عمل می کردند که زمینی که مال من بود اگر دیگری می آمد و پول بیشتری به آن حاکم می داد زمین را از من می گرفت و به آن فرد می داد هرکس پول بیشتری به حاکم می داد  زمین را از آن خود می کرد حاکمان خودشان را مالک همه چیز مردم می دانستند.

,

 

,

وی گفت: زمان غلامحسین جلیل بود که تنگ تامرادی و جنگ گجستان رخ داد و مردم را بمباران کردند در  آن  زمان مردم علیه خان ها قیام کردند ماموران شاه برای سرکوب کردن مردم  ماموران خود را به این منطقه فرستادند و مردم بویراحمد  تصمیم گرفتند برای اینکه جلوی ماموران شاه را بگیرند به تنگ تامرادی بروند و از آنجا جلوی آنها بایستند اما ماموران شاه از کودک و بزرگ و جوان همه را کشتند و منطقه جلیل را بمباران کردند و در آنجا مردم توانستند ماموران را شکست دهند.

,

 

,

وی به وضعیت استان بعد از انقلاب در استان اشاره کرد و گفت: گاهی در این دوران   ناشکری هایی می شود این دوران اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست در گذشته اصلا اسایش نداشتیم در برخی از مکان ها خانم ها از ترس تا صبح نمی خوابیدند و باید چند نفر دور هم جمع شوند تا بخوابند.

,

 

,

کاووسی تصریح کرد: اکنون در شرایط بسیار خوبی قرار داریم به یاد دارم که در زمان اول انقلاب  که آیت الله خامنه ای رئیس جمهور بود و به استان ما آمد  به میان عشایر رفت وقتی مردم ظلم هایی که بر آنها شده بود را بازگو می کردند ایت الله خامنه ای گریه کرد.

,

 

,

وی گفت: اکنون غرق در نعمت هستیم آمریکا مار ا تحریم کرده اما  اثری ندارد همین آسایشی که داریم بزرگ ترین نعمت است اکنون می توانیم خانه هایمان را چند شب رها کنیم چون خیالمان راحت است امنیت وجود دارد اما در آن زمان اصلا نمی توانستیم حتی یک ساعت خانه را رها کنیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه