اخبار داغ

گزارش اختصاصی از صید غیر قانونی ترال؛

مافیای قدرت "صید ترال" در جنوب غرب کشور/ درخواست مردم از سپاه برای مبارزه با متخلفین صید

مافیای قدرت "صید ترال" در جنوب غرب کشور/ درخواست مردم از سپاه برای مبارزه با متخلفین صید
انجام صید ترال در برخی از سواحل خلیج فارس و در محدوده استان بوشهر هستیم که تا کنون گزارش هایی به مقامات استانی و کشوری ارسال شده است، اما به نظر می رسد مافیای قدرت پشت ماجرا است و هیچ کس قصد ورود برای حل موضوع ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ ترال یکی از روش های صید دریایی است که به دلیل اینکه زیست گاه های دریایی را از بین میبرد و باعث کاهش تولید ماهی دریایی می شود بسیاری از مقامات از سطح مدیران کل و وزارت خانه به صورت رسمی این صید غیر قانونی اعلام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

اما همچنان شاهد انجام صید ترال در برخی از سواحل خلیج فارس و در محدوده استان بوشهر هستیم که تا کنون گزارش هایی به مقامات استانی و کشوری ارسال شده است، اما به نظر می رسد مافیای قدرت پشت ماجرا است و هیچ کس قصد ورود برای حل موضوع ندارد.

,

, ,

با توجه به اینکه جمعی از ملوانان و ائمه جمعه تا کنون واکنش های بسیار زیادی در خصوص صید ترال داشته اند پایگاه خبری تحلیلی سپاس در یک بازدید میدانی از بخش برخون گزارشی تهیه کرده است که در ادامه پاسخ های ملوانان و امام جمعه و پیگیری های بی نتیجه برخی مسئولین دولت خواهیم شنید.

, سپاس,

مافیای قدرت پشت صید ترال است

, مافیای قدرت پشت صید ترال است,

سید حسین حسینی رکنی امام جمعه بخش برخون با تبریک به مناسبت فرار رسیدن چهلمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: به عنوان خدمت گذار مردم لازم می دارم مطالبات و مشکلات مردم در بخش برخون را پیگیری و برای رفع آن تلاش کنم.

,

امام جمعه بخش برخون اظهار کرد: در بخش برخون 50 درصد مردم از طریق کشاورزی و 50 درصد دیگر از راه دریا امرار و معاش خود را می گذرانند که توانسته اند در سالهای گذشته گام های ماثری در حوزه اشتغال جوان بدون اتکا به دولت بردارند.

,

, ,

حسینی با بیان اینکه مشکلاتی برای روند فعالیت در دریا برای ملوانان وجود دارد، افزود: نبود اسکله صیادی در بخش بردخون و ایجاد پدیده صید ترال دو موضوع مهم است که موجب کاهش ورود ملوانان به شغل صیادی شده است و در جای خود معظلاتی را ایجاد کرده است.

,

وی عنوان کرد: از شمالی ترین نقطه استان بوشهر تا جنوبی ترین نقطه استان اسکله های صیادی مناسب ایجاد شده است اما با توجه به اینکه صیدگاه مطاف در بخش برخون واقع شده است هیچ اقدامی برای ایجاد اسکله توسط مسئولین انجام نشده است.

,

امام جمعه برخون در خصوص صید گاه مطاف، بیان کرد: صید گاه مطاف یکی از مهمترین صدگاه های خلیج فارس است که بیشترین و بهترین گونه های دریایی در آن تولید می شود به گونه ای که بسیاری از ملوانان در سطح کشور برای صید برخی از ماهی ها به این منطقه سفر می کنند.

,

حسینی با بیان اینکه صید ترال یکی از اصلی ترین مشکلات ملوانان است، گفت: صد ترال یکی از بزرگترین آفت دریا است که با این کار حق بسیاری از ملوانان ضایع می شودو حق الناس است، دریا متعلق به همه مردم است و هیچ کس حق ندارد آن را از بین ببرد.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه ملوانان در سخت ترین شرایط وارد دریا می شود، افزود: حدود 9 سال است که صید ترال آغاز شده است که بیش از 4 سال استفعالیت آنها بسیار شدید شده است که با این کار تقریبا بسیاری از آبزیان از بین رفته است و صیادانی که قایق دارند دست خالی به خانه برمی گردند.

,

امام جمعه برخون اظهار کرد: اگر صید ترال ادامه داشته باشد تا سال آینده هیچ ماهی در دریا وجود نخواهد داشت و بسیاری از جوانان بخش بردخون یا خانه نشین خواهند شد یا نا چارا باید به شغل های کاذب روی بیاورند.

,

وی در پاسخ به اینکه چه پیگیری هایی انجام شده است، عنوان کرد: پیگیری و جلساتی با نمایندگان مجلس، استاندار، فرماندار و سایر متولیان امر انجام شده است اما هیچ نتیجه ای نداشته است بلکه امسال نیز صید ترال بیشتر شده است.

,

امام جمعه برخون با بیان اینکه بیش از 9 سال است که فریاد میزنم، تاکید کرد: کارشکنی هایی انجام می شود، به گونه ای که نیروهای مرزبانی اقدام به توقیف یک کشتی در حال صید ترال می کنند اما روز بعد دستور آزادی متخلفین صادر می شود، این کار باعث می شود انگیزه ای برای پیگیری وجود نداشته باشد.

,

همه مسئولین از صید غیرقانونی ترال اطلاع دارند

, همه مسئولین از صید غیرقانونی ترال اطلاع دارند,

اخلاقی بخشدار برخون در گفت و گو با سپاس با اشاره به صید ترال و پیگیری های انجام شده، گفت: صید ترال موضوعی است که به صورت ملی در حال بررسی است و استانداری بوشهر، فرمانداری دیر و شورای تامین استان بوشهر  از نگرانی های ملوانان بخش برخون اطلاع کامل دارند و پیگیری ها ارائه گزارش انجام شده است.

,

بخشدار بردخون اظهار کرد: صید ترال در یک زمان مشخص در این منطقه بسیار زیاد شده است که در برخی اوقات درگیری و برخورد های فیزیکی انجام و مجموعه حراست دریا وارد موضوع شده اند که درخواست داریم برخورد شدید با افراد متخلف صورت بگیرد.

,

, ,

اخلاقی با بیان اینکه گزارشات به دریابانی و شیلات ارائه شده است، افزود: به عنوان یک شهروند برخی از مشکلات که مشاهده می کنم به شدت نگران می شوم که انتظار داریم دستگاه های امنیتی استان برای رفع مشکل صید ترال ورود کنند.

,

وی با اشاره به پروژه اسکله صیادی، عنوان کرد: پروژه اسکله صیادی برخون چهار سال پیش کلنگ زنی شده که رد حال حاضر شمع کوبی انجام شده است و تلاش داریم با همکاری پیمانکار و تامین منابع مالی تا پایان سال آن را به بهره برداری برسانیم.

,

اخلاقی در پاسخ به سوال خبرنگار سپاس در خصوص نتیجه پیگیری در خصوص صید ترال، خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم هیچ نتیجه ای نداشته است صحیح نیست، با پیگیری هایی که انجام شده است صدترال کاهش داشته است به گونه ای که مراجعات به بخشداری توسط ملوانان کمتر شده است.

, سپاس,

, ,

سپاه برای رفع مشکلات صیادان بردخود اقدام کند

, سپاه برای رفع مشکلات صیادان بردخود اقدام کند,

مجید دریایی نائب رئیس شورای شهر برخون در ادامه این گفت و گو عنوان کرد: در ابتدای ورود به شورای شهر موضوع کشاورزی و دریایی را الویت کارها قرار دادیم و پیگیری هایی جهت تعطیلی صید ترال در دستور کار قرار گرفت.

,

نائب رئیس شورای شهر بوشهر تصریح کرد: صید ترال بیش از 9 سال است که آغاز شده است و در حالی که در بردخون 150 قایق صید دریایی با اشتغال مستقیم بیش از 600 نفر و حدود 2هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است ، اما صید ترال مانع از ادامه فعالیت آنها شده است.

,

, ,

دریایی با بیان اینکه اگر با صید ترال برخورد نشود آینده متضرر خواهیم شد، بیان کرد: صید ترال بیشتر در زمان طوفانی انجام می شود و اگر مسئولین می خواهند برخورد کنند در هوای طوفانی آمار ورود و خروج لنج های صیادی را بگیرند تا به راحتی افراد متخلف شناسایی شود.

,

وی ادامه داد: افرادی که در فعالیت های دریایی و صیادی هستند کاملا افراد متخلف رامی شناسند و مسئولین و متولیان امر از وضعیت ایجاد شده اطلاع کامل دارند، اگر بخواهند قطعا می توانند با متخلفین برخورد کنند.

,

نائب رئیس شورای بردخون تاکید کرد: در سالهای دفاع مقدس دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم و امروز نیز از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخواست داریم تا برای رفع مشکلات مردم وارد میدان شود.

,

دریایی خاطرنشان کرد: صید ترال علاوه بر اینکه زیستگاه های دریایی را از بین می برد در هر سفر بیش از 20 میلیون تومان به قایق های صیادی ضرر مالی وارد می کند که قانون باید بازنگری و با متخلفین برخورد قاطع شود.

,

دستگاه قضایی باید جریمه ها را افزایش دهد

, دستگاه قضایی باید جریمه ها را افزایش دهد,

حسین طاهریان پور رئیس تعاونی صیادی بخش برخون با تایید انجام صید ترال، گفت: برای مقابله با این پدیده باید دستگاه قضایی بازنگری در قانون داشته باشد وجریمه های سنگین برای متخلفین در نظر بگیرد.

,

, ,

طاهریان پور اظهار کرد: جریمه برای افراد متخلف در صید ترال بین 100 هزار تومان تا یک میلیون تومان است، که این مبلغ برای افرادی که صید ترال انجام می دهند به اندازه یک سبد میگو است و به راحتی می توانند از دام قانون عبور و به فعالیت های غیر قانونی خود ادامه دهند.

,

رئیس تعاونی صیادی بخش بردخون افزود: صید ترال علاوه بر اینکه تولید ماهی های دریایی را به خطر می اندازد باعث از بین رفتن آکواریوم دریایی خواهد شد و محیط زیست نیز به خطر می اندازد.

,

صید ترال نسل آینده را از نعمت ماهی محروم می کند

, صید ترال نسل آینده را از نعمت ماهی محروم می کند,

واعظ یکی از ملوانان دریایی بخش برخون در گفت و گو با سپاس اظهار کرد: جاشویی که در لنج صیدترال حضور دارد همکار ما است و هر نانی که به خانه خود ببرد راضی هستیم، اما اگر دوست دارند نسل های آینده ماهی بخورند بگذارند تا ماهی در دریا تولید شود.

,

, ,

این ملوان با 18 سال سابقه کار دریا گفت: در روزهای گذشته مطلبی توسط مسئولین استانی منتشر شد که از خروج ماهی از استان بوشهر به دلیل گرانی جلوگیری شده است، مسئولین باید دلیل گرانی ماهی بدانند، دلیل اصلی کم بود ماهی است و نه صادرات به استان های همجوار.

,

وی افزود: اگر همه ملوانان صید انتظاری داشته باشند هیچ مشکلی پیش نمی آید، اما اگر صید ترال همچنان ادامه داشته باشد قطعا در آینده صید انتظاری هم از بین میرود و باید با قلاب ماهی گیری کنیم.

,

, ,

حرف های بخشدار را قبول ندارم

, حرف های بخشدار را قبول ندارم,

محمد جمادی فرد یکی دیگر از ملوانان بخش بردخون گفت: بیش از 18 سال است که به شغل صیادی مشغول هستم و از نزدیک شاهد هستیم صید ترال در محدوده مطاف بخش بردخون در حال انجام است.

,

این ملوان با اشاره به صحبت های بخشدار تاکید کرد: حرف هایی که بخشدار بیان کردند را اصلا قبول ندارم، اگر اقدامی صورت گرفته بود قطعا ملوانان ضرر نمی کردند.

,

, ,

جمادی فرد خاطرنشان کرد: در هفته گذشته به مبلغ 16 میلیون تومان تور جها صید خریداری کردم که در محدوده مطاف یکی از لنج هایی که مشغول به صید ترال بود همه تورها را از بین برد، چه کسی پاسخ گو این زیان ها است.

,

مطاف سرچشمه خلیج فارس که سودی برای مردم ندارد

, مطاف سرچشمه خلیج فارس که سودی برای مردم ندارد,

همزه ریشهری یکی از ملوانان شهرستان دیر با 25 سال سابقه کار، گفت: صید ترال مشکلاتی دارد که همه نسبت به آن اطلاع کامل دارند که یکی از آنها از بین بردن تورهای قایق های صیادی است که از 4 میلیون تومان تا بیش از 20 میلیون تومان در هر سفر دریای ضرر می رساند.

,

, ,

این ملوان عنوان کرد: مطاف منطقه ای در خلیج فارس است که به عنوان سرچشمه صید معروف است اما هیچ سودی برای مردم بخش برخون و دیر ندارد که از همین جا از مسئولین درخواست داریم تا اقدام جدی انجام دهند.

,

وی خاطرنشان کرد: نمی خواهیم جلو چینی ها گرفته شود اما انتظار داریم با متخلفین بومی برخورد شود و اگر قصد برخورد ندارند فضا برای همه صیادان باز بگذارند.

,

 

,

لازم به ذکر است که فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به صید ترال واکنش نشان داده اند  تحرکاتی انجام شده است.

,

گزارش: مبین شجاعی مقدم

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه