اخبار داغ

نقش فضاهای فرهنگی شهر در رفتارهای اجتماعی شهروندان

نقش فضاهای فرهنگی شهر در رفتارهای اجتماعی شهروندان
رئیس اداره ارشاد دلوارگفت: فرهنگ ایرانـی ـ اسـلامی همـان فرهنـگ متعـالی اسلامی است که در روح و کالبد فرهنگ ایران زمـین دمیـده شـده و متناسب با تاریخ، جغرافیا، مذهب، زبان و... در طی 14 قـرن گذشـته توسعه و تکامل یافته است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سکینه خلیلی رئیس اداره ارشاد دلوار در گفت وگو با خبرنگار سپاس با بیان اینکه فرهنگ به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه توسعه در عصر کنونی تلقی می‌شود، افزود: برای اینکه توسعه مذکور را در حوزه شهری بیش از پیش درک کنیم، باید مقوله فرهنگ در این عرصه نفوذ پیدا کرده و نسبت به گذشته پررنگ‌تر دیده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

وی گقت:هر فضای جغرافیایی به غیر از ظاهر فیزیکی خود, گواه و معرف ارزش ها, هنجارها و یا به عبارتی مجموعه فرهنگی است. به زبان دیگر, هیچ مکان و محدوده جغرافیایی (کلاس درس, رستوران, مسجد و غیره), بدون فرهنگ نمی باشد. در نتیجه, می توان گفت که هر فضای فیزیکی و جغرافیایی دارای هویت فرهنگی است. یا به تعبیر بوردیو, هر فضایی دارای میدان فرهنگی است.

,

خلیلی با تاکید بر اینکه برای برخورداری از شهری زیبا باید نگاهی هنرمندانه به مقوله‌های شهری داشته باشیم، تصریح کرد: بی‌شک هنرمندان در این عرصه نقش پررنگی ایفا می‌کنند، به همین خاطر باید از جامعه هنرمندان حمایت‌های لازم به عمل آید تا این قشر از جامعه بتوانند کمک‌حال این مجموعه در حوزه شهری باشند.

,

این مسئول تصریح کرد: در جهان بینی اسلامی، فرهنگ به معنای اخص آن مشتمل بر نظام اعتقادات، ارزش ها، اخلاقیات و رفتارها بوده و منعبث از وحی و جهت دهنده و محتوا بخش نظام ها و بخش های جامعهاست. باورهـا، اعتقادات و ارزش هـای اسـلامی، شـاکله نهادهـا و سـازمان جامعـه اسلامی را ایجاد کرده و در تار و پود اندیشه و رفتار فردی و اجتماعی فرد مسلمان تنیده شده اند.

,

رئیس ارشاد دلوار با بیان اینکه برخورداری از شهری پویا و زنده به این معنی است که در این راستا بتوانیم گام‌های موثری در عرصه‌های فرهنگی برداریم، ادامه داد: در برهه کنونی، هیچ توسعه‌ای بدون اهتمام به حیات فرهنگی شهر پایدار نبوده و سرانجام آن فقط شکست خواهد بود.

,

وی با یادآوری اینکه تجربه نشان داده است که پروژه‌های ماندگار، پروژه‌هایی هستند که در طراحی و اجرای همه آن‌ها پیوست فرهنگی لحاظ شده و به تعبیری هویت فرهنگی در آن نهفته باشد، افزود: توسعه هر منطقه ارتباط تنگاتنگی با ارزش‌گذاری به هویت آن منطقه دارد، به همین خاطر نباید هویت‌مان را به فراموشی بسپاریم؛ چرا که این فراموشی باعث خواهد شد تا هیچ‌گاه به توسعه‌ای که مدنظر داریم، دست پیدا نکنیم.

,

خلیلی با بیان اینکه امروز حمایت از هنرمندان در اولویت برنامه‌های فرهنگی شهرداری زنجان قرار دارد، گفت: امروز هنرمندان وزنه سنگینی در توسعه شهری به‌شمار می‌روند، به همین خاطر یکی از رویکردهای شهرداری زنجان در حوزه فرهنگی، حمایت از این قشر است.

,

وی در پایان گفت: فرهنگ ایرانـی ـ اسـلامی همـان فرهنـگ متعـالی اسلامی است که در روح و کالبد فرهنگ ایران زمـین دمیـده شـده و متناسب با تاریخ، جغرافیا، مذهب، زبان و... در طی 14 قـرن گذشـته  توسعه و تکامل یافته است. با ظهور انقـلاب اسـلامی در ایـران کـه  صفت اسلامی ویژگی فرهنگی آن را برجسته می سـاخت، ایـن امیـد  افزایش یافت که بتوان مجتمعی را بر مبنای اصول، ارزش ها و تفکـر اسلامی بنیان نهاد.

,

انتهای پیام/

,

, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه