اخبار داغ

گزارش دانا از بازی رسانه های حامی روحانی در زمین بی تدبیری دولت؛

قیمه‌هایی که از گوشت تهی می‌شوند/ بی اخلاقی رسانه‌های حامی دولت در ماجرای گرانی گوشت/ گوشت سرطان‌زا؛ برای فقرا یا ثروتمندان!؟

قیمه‌هایی که از گوشت تهی می‌شوند/ بی اخلاقی رسانه‌های حامی دولت در ماجرای گرانی گوشت/ گوشت سرطان‌زا؛ برای فقرا یا ثروتمندان!؟
اینکه این روزها مدام ابهامات بازار خرید و فروش گوشت قرمز از برخی شرایط موجود در ضعف مدیریت بازار و توزیع نامناسب گوشت‌های دولتی تا ابهامات آمار و افزایش مشکوک تقاضا برای گوشت قرمز شنیده می شود، خبرگزاری های دولتی نسبت به آن سکوت در پیش گرفته اند و سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را دنبال می کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بنابر آمار ارائه شده سرانه مصرف گوشت در ایران حدود 42 کیلوگرم و سهم گوشت قرمز تنها 12 کیلوگرم در سال است که با افزایش ناگهانی قیمت گوشت این رقم کاهش چشمگیری نیز پیدا کرده است. به نظر می رسد با وضعیت گرانی که در جامعه وجود دارد خوردن گوشت قرمز به زودی برای خیلی ها به آرزو تبدیل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گفته کارشناسان غذایی، کاهش مصرف گوشت در سبدغذایی مردم به دلیل گرانی های اخیر قطعا سلامت آنان مخصوصا کودکان طبقات محروم جامعه را تهدید می کند.

,

البته قطعاً افرادی هستند که ممکن است با شنیدن اخبار و خواندن مطالب علمی در مورد عوارض مصرف گوشت رژیم خود را تغییر داده و به گیاهخواری روی آورده اند ولی این موضوع با محرومیت از مصرف گوشت در سبدغذایی خانوار به دلیل گرانی و فقر تفاوت دارد.

,

 

,

بازی رسانه های دولتی در زمین بی تدبیری دولت

, بازی رسانه های دولتی در زمین بی تدبیری دولت, بازی رسانه های دولتی در زمین بی تدبیری دولت,

همگان اذعان دارند که دولت نتوانسته است از عهده تنظیم بازار این ماده غذایی مهم برآید اما اینکه برخی از رسانه های دولتی با خبرسازی های جهت‌دار سعی در وارونه جلوه دادن این واقعیت دارند، جای تامل و تعجب دارد. اتفاقی که روز گذشته با انتشار یک خبر توسط خبرگزاری ایسنا رخ داد که واکنش کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد.

,

ایسنا در خبری با عنوان " آیا گوشت قرمز سرطان‌زاست؟" در گفت و گو با یک متخصص درمان بیماری سرطان اعلام می کند که بر اساس شواهد محدود از مطالعات نشان ارتباط مثبتی بین خوردن گوشت قرمز و ایجاد سرطان روده بزرگ با شواهد استنباطی قوی وجود دارد.

, .,

, ,

این سوال از رسانه هایی مانند ایسنا پیش آمده است که چرا در این مدت بارها سعی در انصراف دادن مردم از خرید و یا خوردن گوش کرده است و چرا نقد خود را به سمت دولت برای کنترل بازار گوشت نمی برد.

,

چندی پیش ایسنا با انتشار خبر کذب فروش گوشت سگ به مردم سعی در انصراف مردم از خرید گوشت داشت که البته مدتی بعد آن را تکذیب کرد اما این خبر کذب مبنای اظهار نظرهای یک بازیگر در حاشیه جشنواره فجر شد و مشکلاتی را نیز برای وی به وجود آورد.

,

از طرف دیگر اخیراً تبلیغی در مترو مشاهده می شود که دستور پخت خورش قیمه بدون گوشت و قیمه بدون قارچ را به نمایش می گذارد؛ این تبلیغ به بانوان پیشنهاد می کند به جای گوشت از قارچ استفاده کنند و زمان پخت خورش قیمه خود را کاهش دهند.

,

, ,

 

,

برخی کاربران توییتر در واکنش به این خبر نوشتند:

,

, , , , , , ,

البته خبرگزاری ایلنا هم خبری با عنوان"اگر گوشت قرمز نمی خورید، 8 توصیه غذایی را جدی بگیرید" را چندی پیش بر روی تلکس خود قرار داد که به معرفی جایگزین ها گوشت قرمز پرداخت:

,

, ,

خبرگزاری ایرنا هم چند روز قبل در مطلب "حبوبات قابلیت جایگزینی گوشت قرمز در سبد خانواده ها را دارند" به این موضوع پرداخت:

,

, ,

دولت تدبیر و امید در چند ماه اخیر بارها راه حل های مختلفی را برای تنظیم بازار پیشنهاد داده که هربار بیشتر باعث تشویش و کمبود در بازار تامین این ماده غذایی توسط مردم شده است. دولتی‌ها نتوانستند نقش درستی در رفع مشکلات موجود ایفا کنند و بار روانی کمبود گوشت را در جامعه کاهش دهند.

,

اینکه این روزها مدام ابهامات بازار خرید و فروش گوشت قرمز از برخی شرایط موجود در ضعف مدیریت بازار و توزیع نامناسب گوشت‌های دولتی تا ابهامات آمار و افزایش مشکوک تقاضا برای گوشت قرمز شنیده می شود، خبرگزاری های دولتی مانند ایسنا نسبت به آن سکوت در پیش گرفته اند و سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را دنبال می کنند.

,

به گفته رئیس مرکز آمار ایران قیمت گوشت قرمز از ابتدای سال تاکنون 80 درصد افزایش یافته و قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به بیش از 100 هزار تومان رسیده و توان خرید مردم برای این کالای اساسی کاهش یافته است.

,

 

,

دلایل دولتی برای افزایش قیمت گوشت

, دلایل دولتی برای افزایش قیمت گوشت, دلایل دولتی برای افزایش قیمت گوشت,

اولین دلیل برای افزایش قیمت گوشت کاهش واردات و ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی است که به نرخ بالاتری دست مصرف‌کننده می‌رسد که ریشه آن هم در بالا رفتن قیمت ارز و کاهش تولید این نهاده‌ها در داخل کشور است.

,

بخش عمده ای از نهاده های مورد نیاز دام و طیور از طریق واردات تامین می شود و در شرایطی که ارز دولتی به واردات این اقلام اختصاص می یابد، نباید شاهد این افزایش قیمت ها باشیم. با بالا رفتن قیمت نهاده ها  تقاضا برای آن نیز کاهش یافته و همین مسئله باعث کاهش تولید گوشت در کشور شده است.

, .,

دلیل دوم گرانی های اخیر به گفته کارشناسان بازار قاچاق دام است. بنابر آمار غیررسمی سالانه یک میلیون رأس دام به کشور‌های عربی قاچاق می‌شود که بطور میانگین یعنی ۲۰۰ هزار تن گوشت از کشور خارج می شود. علاوه براین این شرایط باعث شده گروهی که مشغول صادرات دام بودند از زمانی که صادرات با محدودیت روبرو شده دست به قاچاق بزنند، زیرا اختلاف قیمت ارز آن ها را به سود کلانی می رساند. هرچند برخی آمار قاچاق را غیر‌واقعی می‌دانند و معتقدند که انتشار آمار غلط، بهانه‌ای برای افزایش واردات و تخصیص ارز دولتی است.

,

دلیل سوم به مسئله عدم نظارت و دقت در موضوع واردات مربوط است. طبق آمارهای وزارت جهاد کشاوزی با وجود تولید سالیانه ۸۷۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور در حدود ۱۲۰ هزار تن هم نیاز به واردات است که در سال‌جاری با توجه به قاچاق دام و کاهش تولید، میزان نیاز به واردات بیشتر شده است.

,

برخی کارشناسان و آگاهان بازار اهلیت شرکت‌های واردکننده گوشت را زیر سؤال برده و معیارهای اهلیتی را وزراتخانه معین کرده را ناکافی می دانند. مبنای اهلیت برای شرکتهای واردکننده، داشتن کشتارگاه و سابقه واردات است و از نظر برخی این معیار‌ها کافی نیست؛ چراکه این‌ها برای زمان اضطرار است و در شرایط فعلی که کشور نیاز به واردات و تنظیم بازار دارد، باید معیار‌های جدیدی اعمال شود، مثلاً شرکت‌هایی را برای واردات گوشت انتخاب کنند که می‌توانند انتقال پول و حمل کشتی به کشتی محموله را انجام دهند.

,

به گفته آن‌ها شرکت پشتیبانی امور دام که واردات گوشت را انجام می‌دهد، با شرکت‌های محدودی کار می‌کند؛ بنابراین آن‌ها توان واردات کافی را ندارند.

,

در این میان وجود  دلال هایی که به شرکت‌های وارد‌کننده پیشنهاد همکاری در قبال دریافت پول می دهند هم جالب توجه است. منتقدان سیاست های تنظیمی دولت معتقد هستند، اینکه کدام شرکت‌ها باید واردات گوشت انجام دهند باید در کمیته‌ای تصمیم‌گیری شود و پشتیبانی امور دام با شفافیت کامل شرکت‌های همکار را اطلاع‌رسانی کند.

,


توقف فرمول فروش اینترنتی گوشت!

,
, توقف فرمول فروش اینترنتی گوشت!, توقف فرمول فروش اینترنتی گوشت!,

یکی از اقدامات ستاد تنظیم بازار که طی چند روز گذشته تبلیغات فراوانی برای آن شد، فروش اینترنتی گوشت قرمز توسط چند سایت اینترنتی بود اما بر اساس یک جستجوی ساده در اینترنت هیچ سایت دیگری به جز سایت به‌روزرسان برای فروش گوشت قرمز با نرخ دولتی ستاد تنظیم بازار وجود ندارد.

, .,

نکته قابل‌تأمل در این اقدام این است که ستاد تنظیم بازار گوشت وارداتی را که با نرخ دولتی وارد کرده است در اختیار یک شرکت خصوصی گذاشته است تا آن را توزیع کند این در حالی است که مناقصه عمومی برای چنین کاری وجود نداشته است.

, .,

حال باید از این رسانه های دولتی پرسید که در این شرایط اقتصادی قرار است بازهم به وارونه نمایی ضعف دولت بپردازند یا طرف مردم را بگیرند و مطالبات آن ها را از تیم اقتصادی دولت پیگیری کنند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه