اخبار داغ

هشداری به سرمایه‌گذار جدید پالایشگاه «آناهیتا»/دولت می‌خواهد از زیر بار «آناهیتا» شانه خالی کند

هشداری به سرمایه‌گذار جدید پالایشگاه «آناهیتا»/دولت می‌خواهد از زیر بار «آناهیتا» شانه خالی کند
در حالی که مسئولان استان کرمانشاه از ورود سرمایه‌گذار جدید به پروژه آناهیتا خبر می‌دهند، ظواهر امر نشان می‌دهد که دولت به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار این پروژه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  مرصاد ، پروژه پالایشگاه نفت آناهیتا با هدف تامین نیاز فراورده های نفتی غرب کشور، ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و صادرات در سال ۸۵ و در سفر هیئت دولت وقت به استان کرمانشاه تصویب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

بعد از مدتی و طی دی ماه سال ۸۵ مصوبه هیئت دولت نیز برای احداث این پالایشگاه با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه در روز صادر شد و پس از تصویب آن مطالعات و کارهای مقدماتی چون خرید زمین و انعقاد قرارداد شرکت های مهندسی به عنوان پیمانکار صورت گرفت و این پروژه با یک طراحی پایه و بنیادی کلید خورد.

,

پس از انجام مقدمات اولیه کار در آبان ۸۷ اقداماتی چون تسطیح خاکریزی و حصارکشی برای عملیات اجرائی پروژه به شکل جدی آغاز شد اما در سال ۸۸ به علت عدم تامین منابع مالی از طرف سهامداران پروژه تعطیل و بر اساس تصمیم هیئت مدیره به قراردادهای منعقد شده پایان دادند.

,

البته پس از سال ۸۸ نیز اقداماتی چون تغییر سهامدار صورت گرفت اما روند اجرای پروژه تغییری نکرد و بدون پیشرفت باقی ماند.

,

پروژه پالایشگاه آناهیتا یک پروژه اشتغالزا با ظرفیت حدود ۵۰۰۰ نفر است و احداث و تکمیل آن می تواند یکی از راه های برون رفت بیکاری در استان کرمانشاه باشد، اما این پروژه نیز چون  سایر پروژه‌های کلیدی و اثرگذار استان کرمانشاه دچار رکود شده است.

,

تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای پروژه آناهیتا در سفر به کرمانشاه

, تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای پروژه آناهیتا در سفر به کرمانشاه,

اهمیت این پروژه به حدی بود که در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه طی مهر ماه سال ۹۰ نیز مورد تاکید ایشان قرار گرفت، اما تا پایان دولت دهم همچنان متوقف بود و تلاش های صورت گرفته برای حل مشکل مالی آن ناکام ماند.

,

با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر مدیرعامل و سهامداران این پروژه و از طرف دیگر به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام شده برای تامین مالی بخش اعظم این پروژه از طریق صندوق توسعه ملی و امتیازاتی نظیر تغییر سهم صندوق توسعه ملی در تامین مالی این طرح از ۷۰ و ۸۵ درصد و همچنین افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از ۶ سال به ۸ سال کورسوی امیدی درد دل مردم استان کرمانشاه برای اجرایی و عملیاتی شدن این پروژه بزرگ شکل گرفت.

,

ا

, ا,

وعده وزیر کار در آستانه انتخابات دولت دوازدهم برای اجرایی شدن آناهیتا

, وعده وزیر کار در آستانه انتخابات دولت دوازدهم برای اجرایی شدن آناهیتا,

این رکود در حالی است که مهرماه سال ۹۴ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به استان کرمانشاه و در آستانه انتخابات  برای کلنگ‌زنی دوباره پالایشگاه آناهیتا به نشان شروع دوباره بر سر این زمین بایر و بیابان حاضر شد، اما او این بار به جای کلنگ با بلدوزر برای شروع دوباره عکس پالایشگاه آناهیتا رفت و گفت ما با بلدوزر آمده ایم تا ثابت کنیم مثل همین بلدوزر کار را پیش خواهیم برد.

,

پس از این اقدام قرارداد مطالعات طراحی پایه پروژه بار دیگر فعال شد و طی اردیبهشت ماه ۹۴ تکمیل و بعد از آن با تلاش های صورت گرفته در شهریورماه سال ۹۴ عملیات اجرایی پروژه  مجدد از سر گرفته شد اما هم اکنون سه سال است وعده ربیعی، وزیر وقت کار روی زمین مانده و خبری از اجرا و افتتاح این پروژه نیست.

,

مردم استان کرمانشاه که سالها است در انتظار بهره برداری و راه اندازی از این پروژه به سر می برند برای اتمام آن امیدوار به سفره دولت تدبیر به استان بودند، اما متاسفانه پس از این سفر نیز پالایشگاه آناهیتا چندان رونقی به خود ندید و اکنون چون دیگر پروژه های راکد استان تبدیل به یک آثار باستانی شده است و ظاهراً وزیر کرمانشاهی نفت نیز چندان عرقی به استان کرمانشاه نداشته و چندان تلاشی برای اتمام این پروژه نکرده است.

,

آناهیتا پس از ۱۲ سال هنوز هم یک بیابان است

, آناهیتا پس از ۱۲ سال هنوز هم یک بیابان است,

علیرغم اینکه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سفرش به استان کرمانشاه و دیدار با مجمع نمایندگان استان هتل ۱۸ آذر ۹۵ برگزار شد بر لزوم بررسی دلایل تاخیر اجرای این پروژه تاکید کرد و از معاون نظارت و هماهنگی خود درخواست کرد این موضوع را با وزارت نفت مورد بررسی قرار دهند اما چند نتیجه قابل قبولی حاصل نشد و تا کنون دولت آنگونه که باید زیر بار اجرای پروژه پالایشگاه آناهیتا رفته است.

,

روند توقف پروژه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه به حدی بود که سفر ولی الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی کشور در ایام الله دهه فجر ۱۹ بهمن ۹۵ استان کرمانشاه این پروژه پس گذشت سالها از کلنگ‌زنی هنوز هم یک بیابان بود و هیچ پیشرفتی نداشت.

,

ولی الله سیف در این بازی در خصوص پالایشگاه آناهیتا و گفت: وضعیت پالایشگاه نشان دهنده جهت‌گیری‌های مثبتی است که انجام شده، اما کندی‌هایی در اجرا بروز کرده که بخشی از آن نیز به قراردادهای فاینانسی که به اسم تامین ارز برای آن بوده برمی‌گردد.

,

وی افزود: با توجه به اقداماتی که انجام شده و اخیرا به نتیجه رسیده، به نظر می رسد که این موانع برداشته می‌شود و به سرعت و با زمانبندی مناسب کار می تواند به نتیجه برسد.

,

روند توقف پالایشگاه آناهیتا همچنان ادامه داشت جای رسید که آبان ماه سال  ۹۶ آن را به شرکت نفت و گاز پارسیان برای اجرا واگذار کنند اما به دلیل اینکه مدیران پارسیان تنها به مجوز خوراک نیاز داشتند از قبول سایر هزینه ها و ۱۳۰ میلیارد تومان تعیین شده برای فروش سرباز زدند لذا مجموعه سهامداران با فروش مجوز به پارسیان مخالفت کردند.

,

این توقف و تاخیر در اجرای پالایشگاه آناهیتا طی ۱۲ سال گذشته و تلاش برای انداختن توپ به زمین دیگری نشان می‌دهد که دولت و وزارت نفت چندان تمایل به همتی برای اتمام این پروژه  ندارند.

,

ا

, ا,

اراده ای در دولت برای انجام عملیات آناهیتا وجود ندارد

, اراده ای در دولت برای انجام عملیات آناهیتا وجود ندارد,

عبدالرضا مصری، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: اولاً که من در چند سال گذشته اراده ای در این دولت برای انجام عملیات پروژه آناهیتا نمی‌بینم.

,

وی افزود: ما بعد از برجام بهترین شرایط را برای تامین فاینانس این پروژه داشتیم، اما دولت هیچ عزمی برای این کار ندارد و اصولا برای انجام کارهای بزرگ هیچ عزمی وجود ندارد.

,

مصری با بیان اینکه مشکل پروژه پالایشگاه آناهیتا مربوط به سرمایه گذاران نیست، تصریح کرد: طرح این موضوع در واقع پاک کردن صورت مسئله است.

,

وی در خصوص سرمایه گذار مورد بحث برای پالایشگاه آناهیتا گفت: اولاً آن کسی که بحث آن وجود دارد سرمایه گذار نیست و سرمایه‌ای ندارد که بخواهد بیاورد.

,

سرمایه‌گذار جدید آناهیتا کیست؟

, سرمایه‌گذار جدید آناهیتا کیست؟,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تاکید کرد: هدف از این کار فقط این است که این پروژه را از دولت جدا کنند و انتخاب قرارگاه خاتم به عنوان سرمایه‌گذار جدید به خاطر این است که دولت دیگر هیچ مسئولیتی نداشته باشد و بگوید در اختیار قرارگاه خاتم است.

,

مصری افزود: طبیعتاً چنین سرمایه گذاری برای سپاه مقدور نیست و چنین ارزی در اختیار ندارد که بخواهد چنین کاری انجام دهد.

,

وی تاکید و خاطرنشان کرد: این اقدام تنها مرحله‌ای است که عدم اجرای این پروژه دیگر جز ناکارآمدی دولت محسوب نشود و بگویند دیگر به ما ربطی ندارد و قرارگاه خاتم نتوانست کار را انجام دهد.

,

مصری گفت: اگر عزمی در دولت باشد ما سهامدار توانمندتر و ثروتمندتر از شستا و صندوق بازنشستگی کشوری یا صندوق نفت نداریم و این سه سهامدار سه تا از پولدارترین تشکل‌های اقتصادی کشور هستند.

,

سهامداران فعلی از توانمندترین و ثروتمندترین سرمایه‌گذاران هستند

, سهامداران فعلی از توانمندترین و ثروتمندترین سرمایه‌گذاران هستند,

وی تصریح کرد: "شستا" یا همان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که بزرگترین هلدینگ سرمایه‌گذاری ایران است و پس از آن صندوق بازنشستگی نفت که یکی از توانمندترین ها از نظر مالی بوده و پشتوانه آن نیز کل نفت است و در نهایت صندوق بازنشستگی کشوری که شرکت سرمایه گذاری آن کمتر از شستا لیست بهترین سرمایه گذار ها برای این موضوع هستند.

,

عضومجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: ما از این سه سهامدار ثروتمندتر و توانمندتر هم از نظر هلدینگ های مختلف نفتی که چندین پالایشگاه و پتروشیمی را در کشور دارند نداریم و یکی از عمده‌ترین سرمایه‌گذاران بزرگترین پالایشگاه خلیج فارس همین شرکت شستا است.

,

قرارگاه خاتم نباید زیر بار این معامله برود

,

وی با بیان اینکه این سرمایه گذاران چطور ناتوان محسوب می شوند، تاکید کرد: اعتقاد من بر این است که می خواهند صورت مسئله را پاک کنند و به نظر من قرارگاه خاتم نیز نباید زیر بار این معامله برود.

,

مصری افزود: اگر قرارگاه زیر بار این معامله برود حیثیت قرارگاه نیز در گرو این پروژه قرار خواهد گرفت.

,

وی تصریح کرد: قرارگاه چطور می‌تواند ۲.۵ میلیارد یورو سرمایه را با شرایط موجود برای آن را تأمین کند و قطعاً نمی‌تواند این مبلغ را تامین کند و در واقع این مطالبه باری بر قرارگاه می‌شود.

,

ا

, ا,

وی گفت: اگر زمانی قرار است واگذاری صورت گیرد باید زمان دار باشد که اگر ظرف مدت تعیین شده انجام نشد اصل آن برگردد و جریمه سنگینی دیده شده و خسارت هم داده شود.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تأکید کرد: ما فقط به دنبال تغییر سهامدار نیستیم، بلکه به دنبال اجرای کار هستیم.

,

فرصت های طلایی برای اجرای آناهیتا از دست رفت

, فرصت های طلایی برای اجرای آناهیتا از دست رفت,

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فرصت طلایی ما از دست رفت چرا که اولاً با انجام برجام تحریم ها برداشته شد و دوم اینکه یک کرمانشاهی وزیر نفت بود که متاسفانه هیچ یک از این فرصت ها نصیب کرمانشاه نشد.

,

مصری افزود: علی رغم اینکه چندین جلسه خدمت آقای زنگنه رسیدیم و با توجه به اینکه صندوق بازنشستگی نفت هم متعلق به وزارت نفت است، آقای وی برای پالایشگاه خودش یعنی پالایشگاه آبادان فاینانسور پیدا کرد اما در هیچ یک از برنامه هایش پالایشگاه آناهیتا نبود.

,

وی خاطرنشان کرد: همانطور که عرض کردم هدف از این اقدام پاک کردن صورت مسئله است.

,

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: ما به دنبال احداث پالایشگاه و نه رفع صورت مسئله و جابه‌جا کردن هستیم.

,

وی تاکید کرد: کسانی که علاقه مندند سرمایه گذار این پروژه تغییر کند و این اقدام صورت گیرد باید بیایند و تعهد کنند که ظرف چه مدت پس از واگذاری کار این پروژه انجام می شود نه اینکه فقط صورت مسئله را پاک کنند.

,

واگذاری آناهیتا به سرمایه‌گذار دیگر پاک کردن صورت مسئله است

, واگذاری آناهیتا به سرمایه‌گذار دیگر پاک کردن صورت مسئله است,

مصری افزود: اعتقاد من این است که این اقدام ۱۰۰ درصد پاک کردن صورت مسئله است و به هیچ عنوان با این جا به جایی موافق نیستم.

,

وی یادآور شد: معتقدم که دولت به مردم کرمانشاه بدهکار است و این پروژه نیز مصوبه دولت است و اگر دولت و شخص آقای زنگنه بخواهند این شرکت‌های سرمایه‌گذاری را مجبور کنند که این تعهد را انجام دهند قابل انجام است.

,

تخفیف ۱۰ درصدی قیمت و ۱۰ سال معافیت مالیاتی از ویژگی های خاص پالایشگاه آناهیتا است که امتیاز خوبی برای سرمایه گذاران محسوب می شود. همچنین نرخ بازگشت سرمایه این پروژه بین ۱۵ تا ۱۷ درصد پیش بینی شده است و چنین مجوزی می‌تواند برای هر سرمایه‌گذاری جذاب باشد، اما با این وجود مسئولین به جای پیگیری مجدانه برای احداث این پالایشگاه و بسیج کردن تمام ظرفیت ها به دنبال واگذاری مجوز آن به سرمایه‌گذاران دیگری هستند تا به نوعی توپ را به زمین دیگری انداخته و از این موضوع سرباز زنند و نتیجه این باشد که با گذشت ۱۲ سال از زمان تصویب این پروژه و ۷ سال از مهلت مقرر برای راه اندازی این پالایشگاه همچنان در مراحل ابتدایی ساخت بوده و تقریبا متوقف شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه