اخبار داغ

بحران باران در هرمزگان؛

از غرق شدن نوجوان ۱۲ساله رودانی تا آبگرفتگی شدید معابر و منازل در میناب

از غرق شدن نوجوان ۱۲ساله رودانی تا آبگرفتگی شدید معابر و منازل در میناب
شدت بارش های روز گذشته در میناب موجب بروز خسارات فراوان به زیرساخت های شهری و روستایی شدو یک نوجوان رودانی جان خود را از دست داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛فعالیت سامانه بارشی از نخستین روزهای هفته جاری در هرمزگان موجب شد تا این استان جنوبی بعد از سال ها خشکسالی و کم بارشی رنگ و لعابی دیگر به خود بگیرد و به برکت نزول باران حال و هوای هرمزگان خشکیده متحول شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

چندسالی است که میزان بارش باران و نزولات جوی در هرمزگان به کمترین مقدار رسیده و تشنه کامی را برای مردمان و نخلهای این دیار به ارمغان آورده تا جایی که ذخیره سدهای استان صفر شده و چاههای عمیق نیز نایی برای برای تامین آب شهروندان ندارند.

,

صنعت کشاورزی در هرمزگان چندسالی است تحت الشعاع خشکسالی قرار گرفته و در سال زراعی جاری سطح زیر کشت استان به میزان چشمگیری کاهش یافته از این رو در هفته های گذشته شاهد برپایی نماز باران در اقصی نقاط هرمزگان بودیم که لطف پروردگار در دو هفته اخیر شامل حال مردم هرمزگان شد و بالاترین سطح بارش ها رقم خورد.

,

 

,

, ,

بافعالیت سامانه بارشی از روز یکشنبه باران مهمان سراسر استان بود که پس از دو روز بارش متناوب از ساعات پایانی دوشنبه شب با تقویت سامانه بارندگی نیز در استان شدت گرفت تا جایی که کلیه مدارس و بنادر استان را به تعطیلی کشاند.

,

شهرستان های شرقی هرمزگان منجمله میناب و رودان شاهد بیشترین میزان بارش ها بودند که بنا به اظهار فرماندار میناب حجم بارندگی ها سبب آبگیری 11میلیون متر مکعبی سد استقلال شد و با توجه به ورود سیلاب ها و رودخانه امکان افزایش آبگیری وجود دارد.

,

به رسم سالهای اخیر به واسطه جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه یک نوجوان در بخش بیکاه رودان جان خود را از دست داد و چندین نفر از اهالی این شهرستان در حاشیه رودخانه دچار حادثه شدند که با ورود بموقع نیروهای امداد رسان جان سالم به در بردند.

,

, ,

شدت بارش های روز گذشته در میناب موجب بروز خسارات فراوان به زیرساخت های شهری و روستایی شد؛ آبگرفتگی شدید معابر، سرازیر شدن آب خیابان ها به منازل، طغیان رودخانه و از بین رفتن اراضی کشاورزی تنها گوشه از آسیب های سیلاب در میناب است.

,

ضعف زیرساخت های شهر میناب موجب شده تا بارش رحمت الهی زندگی مردم را فلج کند و مسئولان شهرستانی تنها نظاره گر مشکلات مردم باشند؛اشک های بانوی مینابی به خاطر ورود سیلاب به خانه، فریاد فغان کشاورزی که دست رنج یکساله اش را آب برد و مادر داغدار رودانی که به دلیل ضعف زیرساخت های عمرانی فرزندش را از دست داد.

,

بارندگی ها در غرب هرمزگان مانند شرق خالی از لطف نبوده که به دنبال طغیان رودخانه، محور بندرلنگه به چارک مسدود شد همچنین بارش شدید باران و طوفان در جریره لارک موجب گرفتار شدن چندین گردشگر شد که توسط دهیاری و شورای اسلامی امداد رسانی شدند.

,

 

,

 

,

, ,

بارش ها در هرمزگان پایان یافت اما مشکلات ناشی از جاری شدن سیل در شهرها و روستاها به قوت خود پابرجاست چرا که به دلیل آبگرفتگی معابر، منازل و تخریب مدارس برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی کلیه مقاطع تحصیلی در این شهرستان تعطیل شدند.

,

تراژدی خسارات مالی و تلفات جانی در زمان بارش باران معضل ثابتی برای اهالی هرمزگان است که با وجود بروز خسارات فراوان و هشدارهای سازمان هواشناسی بر قوت خود باقی است و تدبیری به خود ندیده است.

,

سیلاب در حالی اراضی کشاورزی و شهرهای هرمزگان را با خود می برد که بحران آب دغدغه دیرینه مردم استان است و مقامات به جای ایجاد زیرساخت های لازم برای ذخیره سازی آب باران و جلوگیری از بروز مشکلات تکراری نسبت به احداث آبشیرین کن ها اقدام می کنند این در حالی است که طبعات زیست محیطی جبران ناپذیر آن بار گریبانگیر مردم هرمزگان است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه