اخبار داغ

اعتراف سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا بر نفوذ آل سعود بر ترامپ/ امید آمریکا به عربستان و صهیونیستها برای مقابله با ایران

اعتراف سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا بر نفوذ آل سعود بر ترامپ/ امید آمریکا به عربستان و صهیونیستها برای مقابله با ایران
قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات نگرانی عمیقی از قتل وحشیانه خاشقچی ابراز داشتند، اما دولت ترامپ در مهلت نهایی خود در پایان هفته گذشته از گزارش دهی به مجلس سنا مبنی بر اینکه باور دارد محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی، در این قتل دست داشته امتناع ورزید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ جان کِربی، ژنرال بازنشسته آمریکایی، گفت که رهبران سعودی بر دونالد ترامپ نفوذ دارند و بر این باورند که مجاز به انجام هر اقدامی همچون قتل وحشتناک روزنامه نگار جمال خاشقچی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
 
,
کربی که سابقا به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه خدمت می کرد، با CNN درباره بی علاقه‌گی آشکار دولت ترامپ به حفظ مسئولیت رهبران سعودی در قبال قتل خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن‌پست و ساکن آمریکا، گفتگو کرد.
,
 
,
قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات نگرانی عمیقی از قتل وحشیانه خاشقچی ابراز داشتند، اما دولت ترامپ در مهلت نهایی خود در پایان هفته گذشته از گزارش دهی به مجلس سنا مبنی بر اینکه باور دارد محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی، در این قتل دست داشته امتناع ورزید.
,
 
,
کربی گفت: "مقامات دولت ترامپ این روند را کُند می کنند. تمام این داستان، منزلتی را که این دولت به عربستان سعودی داده و درجه سیاست خاورمیانه علیه ایران و اینکه آنها عربستان را بزرگترین وزنه علیه ایران می دانند را به شما نشان می دهد." 
,
 
,
این ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا افزود: "رهبران سعودی نفوذ بیش از حدی بر ترامپ دارند. به عقیده من آنها قطعا نشانه هایی از سوی دولت ترامپ دریافت می کنند که اینچنین به مسیر خود ادامه می دهند."
,
 
,
کربی ادعا کرد که سعودی ها و دولت ترامپ فقط با زمان بازی می کنند.
,
 
,
خاشقچی، مخالف دولت سعودی که در میان سرکوب به رهبری شاهزاده از پادشاهی گریخت، اندکی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در اوایل اکتبر سال 2018 به قتل رسید.  بدن وی با استفاده از اره قطعه قطعه شد، روندی که احتمال می رود وقتی هنوز زنده بود آغاز شد و این عملیات از سوی عوامل تیم سعودی انجام شده بود.
,
 
,
عربستان سعودی در ابتدا هرگونه اطلاع از مکان خاشقچی را تکذیب کرد. اما نهایتا در پی خشم بین المللی، ارتکاب به قتل را پذیرفت. پادشاهی در دفاع از خود گفت که این عملیات به طور رسمی تصویب نشده بود و هرگونه آگاهی رهبران ارشد سعودی مانند؛ محمد و پدرش شاه سلمان از اقدامات عوامل سعودی را تکذیب کرد.
,
 
,
اما گزارش های اطلاعاتی و سازمان های بین المللی از جمله تحقیق انجام شده توسط سیا نشان داده با فرض اینکه شاهزاده پشت این قتل نبوده، اما به طور قطع از این عملیات آگاهی داشته است.
,
 
,
ترامپ در ماه نوامبر با خواندن عربستان سعودی به عنوان "متحد بزرگ" به این اتهامات واکنش نشان داد و استدلال کرد که آمریکا به دلیل منافع مالی قادر به اقدام علیه پادشاهی عربستان نیست. قانونگذاران جمهوری خواه، حتی آنهایی که معمولا به ترامپ وفادار بودند، به شدت واکنش ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار پاسخگویی شدند.
,
 
,
رهبران عربستان سعودی بواسطه نفوذ بر ترامپ می توانند هر کاری انجام دهند
, رهبران عربستان سعودی بواسطه نفوذ بر ترامپ می توانند هر کاری انجام دهند,
 
,
newsweek گفت؛ بسیاری از تحلیل گران مانند کِربی به روابط توسعه یافته ی نزدیک دولت آمریکا با عربستان سعودی اشاره کرده اند. جِرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، بارها رابطه نزدیکی با محمد بن سلمان برقرار کرده و سیاست دولت خاورمیانه ی آمریکا را منوط به حمایت از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در برابر ایران می داند.
, newsweek,
 
,
در ضمن، تحقیقی که از سوی سازمان ملل متحد انجام شد، هفته گذشته نتیجه گرفت که مقامات بلندپایه سعودی قتل خاشقچی را برنامه ریزی کرده و مرتکب آن شده اند.
,
 
,
اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در اقدامات غیر رسمی و اعدام های مستبدانه، طی بیانیه ای گفت: "شواهد جمع آوری شده در طول مأموریت من به ترکیه نشان می دهد نکته برجسته این پرونده این است که آقای خاشقچی قربانی قتلی بی رحمانه، عمدی و از پیش طراحی شده که از سوی مقامات دولت عربستان سعودی صورت گرفت، شده است.
,
 
,
بنا بر گزارش نیویورک تایمز؛ گزارش های اطلاعاتی فاش کرده اند که محمد بن سلمان در سال 2017 طی گفتگویی با مشاور ارشد خود برای ساکت کردن خاشقچی تهدید به استفاده از گلوله کرده بود. اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به رغم گزارش های اطلاعاتی و نتایج سازمان ملل متحد گفت که به تحقیق در مورد قتل ادامه می دهد و تأکید کرد که دولت ترامپ بر این قتل سرپوش نمی گذارد.
,
 
,
 
,
معصومه میرحسینی
, معصومه میرحسینی,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه