اخبار داغ

ناقوس خطرناک ترین آفت کشاورزی به صدا در آمد؛

مجهزترین آمادگاه مبارزه با ملخ جنوب کشور در کرمان/جازموریان مستعدترین منطقه برای تکثیر ملخ صحرایی

مجهزترین آمادگاه مبارزه با ملخ جنوب کشور در کرمان/جازموریان مستعدترین منطقه برای تکثیر ملخ صحرایی
ملخ صحرایی یکی از خطرناک ترین آفت های کشاورزی محسوب می شود که خسارت های جبران ناپذیری از لحاظ اقتصادی بر جای می گذارد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ملخ صحرایی از مضرترین انواع ملخ هاست که از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می‌رساند و در ایران به آن ملخ دریایی می‌گویند و ملخ صحرایی هرچند سال یکبار از کانون‌های دائمی خود که کشورهای آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است در قالب دسته های بزرگ به استان های جنوبی کشور هجوم می آورد و هرچه سرسبزی در سر راه خود ببیند اعم از علوفه، غلات، صیفی جات و انواع درختان را از بین می برد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این ملخ یکی از خطرناک ترین آفت های کشاورزی محسوب می شود و خسارت های جبران ناپذیری از لحاظ اقتصادی بر جای خواهد گذاشت .

,

مجید فرخی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در این رابطه اظهار داشت : بر اساس گزارش دفتر ملخ سازمان خوار بار جهانی (فائو) در غرب آسیا ، جنوب کشور ایران در معرض خطرناک ترین نوع ملخ دنیا یعنی ملخ صحرایی (دریایی) قرار دارد .

, راه آرمان,

وی گفت : این تهدیدها به حدی جدی است که دبیر دفتر ملخ فائو در غرب آسیا هر چند سال یک بار از زیستگاه ها و کانون های ملخ در جنوب ایران بازدید می کند.

,

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود : طی دو هفته گذشته هشدارهایی از سوی دفتر سازمان خوار و بار جهانی اعلام شد که دستجاتی از ملخ های پروازی در مرز بین کشورهای عمان ، یمن و عربستان مشاهده شده است.

,

فرخی با بیان این که مبارزه با ملخ بالدار بسیار سخت می باشد ، خاطر نشان کرد : کشور عربستان موفق به کنترل این ملخ بالدار نشده است و دستجاتی از این ملخ ها موفق شدند به سمت کشور امارات و نهایتا بر اثر وزش باد به سمت جنوب کشور ایران بیایند .

,

وی ادامه داد : بنابراین تعدادی از این دستجات ملخ موفق شدند از تنگه هرمز عبور کنند و مناطق جنوبی و نوار ساحلی استان هرمزگان ، بوشهر ،خوزستان و جنوب استان کرمان را آلوده کنند .

,

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تشریح کرد : خوشبختانه بر اساس هشدار سازمان های نباتات آمادگی لازم را جهت کنترل این آفات داشته ایم و مجهزترین آمادگاه ملخ را در جنوب کشور داریم و با تجهیزاتی که در این آمادگاه مستقر شده به محض اطلاع سازمان حفظ نباتات ما می توانیم با آمادگی لازم ملخ را در هر نقطه از کشور کنترل کنیم .

,

فرخی بیان کرد : آمادگاه جنوب کشور استان های سیستان بلوچستان ، بوشهر و هرمزگان را پوشش می دهد و هر زمان اعلام کنند این  ملخ را در این استان ها کنترل می کنیم همانطور که به درخواست استان هرمزگان سم پاش و اعزام نیرو به این استان صورت گرفت و خوشبختانه ملخ کنترل شد ولی دستجات پروازی هنوز وجود دارند و هر چند شب یکبار این دستجات پروازی به سمت ما حرکت می کنند .

,

وی با اشاره به این که این ملخ تحت نظارت قرار دارد ؛ یادآور شد : همکاران ما پایش های لازم را انجام می دهند ولی از کشاورزان استدعا داریم با توجه به این که احتمال وجود دستجات پروازی به منطقه ما وجود دارد آمادگی لازم را داشته باشند و به محض رویت ملخ صحرایی اطلاع رسانی لازم را انجام داده و به مرکز خدمات و مدیریت های جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا تمهیدات لازم جهت سم پاشی و رصد رفتار ملخ توسط همکاران انجام شود تا به محض نیاز به مبارزه با آن بپردازند .

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد : جازموریان مناسب ترین و مستعد ترین منطقه برای تکثیر ملخ صحرایی است و ما باید بیشترین مبارزاتمان را در این دشت انجام دهیم .

,

فرخی توضیح داد : تا کنون ۳۱۰ هکتار مبارزه با این ملخ در جازموریان صورت گرفته است ولی با توجه به بارندگی ها و باطلاقی بودن مسیرها احتمال دارد بعد از بارندگی مبارزه با ملخ صحرایی در دشت جازموریان را داشته باشیم .

,

وی ملخ صحرایی را بسیار خسارت زا دانست و گفت : البته تراکم و جمعیت این ملخ در حدی نبوده است که به باغات و مزارع ما آسیب وارد کند .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه