اخبار داغ

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین:

قزوین رتبه ششم کشور درتولید نهال مجوزدار را داراست

قزوین رتبه ششم کشور درتولید نهال مجوزدار را داراست
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: استان قزوین در تولید نهال مجوزدار در کشور رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبری در گفت‌وگو با  صبح قزوین اظهار کرد: سالیانه4 میلیون و 400 هزار اصله نهال مجوزدار در استان قزوین تولید می‌شود که  این میزان نهال در 19نهالستان مجوزدار استان پرورش داده خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,

 
به گفته‌ی وی؛ حدود ششصد هزار اصله از این میزان نهال تولید شده؛ دارای شناسه نهال (لیبل) است.

این مسئول ادامه داد: این تعداد نهال پس از طی مراحل درخواست و چاپ لیبل به عددی بالغ بر یک میلیون و 500 اصله افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: از تعداد 19نهالستان مجوزدار 2نهالستان به صورت شرکت‌های دانش بنیان هستند که انواع پایه‌های کشت بافتی ( هسته دار و دانه دار) تولید می‌کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین تولید نهال در فضای باز (گروه محصولات دانه خشک، دانه ریز، هسته دار و دانه دار) با اخذ مجوز از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی در منطقه هلال آباد، احداث گلخانه انطباق و انتظار جهت تولید نهال‌های کشت بافتی در منطقه هلال آباد و انتقال آزمایشگاه کشت بافت از استان فارس به این استان در منطقه بوئین زهرا و تکمیل ساختمان آزمایشگاه مربوطه را از مهمترین فعالیت‌های شرکت زیست فن آوری ایتا صدرا برشمرد. 

اکبری با بیان اینکه استان قزوین در تولید نهال مجوزدار در کشور رتبه ششم را به خود اختصاص داده است، گفت: به طور متوسط سالانه 4000میلیون ریال یارانه نهال در توسعه باغات استان بخصوص زیتون، گیاهان دارویی، باغات دیم و اراضی شیبدار ( بادام – انگور- فندق) پرداخت می‌شود. 

وی به باغداران استان توصیه کرد: نهال دارای شناسه نهال یا لیبل که اصالت آن محرز شده خریداری کنند که دارای گواهی بهداشت یا سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری‌ها باشد. 

این مسئول اضافه کرد: قبل از عرضه یا فروش نهال؛ ریشه‌ها بایستی توسط تولیدکننده ضدعفونی و نهال باید دارای ریشه‌های سالم و کافی باشد.

اکبری بیان کرد: نهال در زمان فروش باید تک تنه بوده و استانداردهای لازم از نظر ارتفاع، رشد قطری و هرس فرم را داشته و نباید هیچگونه آثار زخم، آفات و بیماری در آن وجود داشته باشد. 

وی یادآور شد: نهال‌های کج، بدفرم، دارای ریشه پیچیده یا برگشته و کلافه شده قابل فروش و عرضه نیستند. 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین ابراز کرد: حمل نهال باید با خودروی مناسب دارای پوشش جهت کنترل باد و سرما انجام شود و ریشه نهال‌ها بایستی جهت افزایش گیرایی پس از کاشت با پوشش مناسب محفوظ شوند.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه