اخبار داغ

عضو شورای ملی زعفران:

انسجام لازم در زنجیره مدیریت زعفران وجود ندارد/ صادرات ۱۰ برابری زعفران

انسجام لازم در زنجیره مدیریت زعفران وجود ندارد/ صادرات ۱۰ برابری زعفران
عضو شورای ملی زعفران گفت: قیمت های تضمینی در محصولات کشاورزی صادراتی به خصوص زعفران باید متصل به نرخ ارز باشد و این بدان معناست که برای بهترین نوع زعفران باید یک قیمت مناسب(حدود ۱۲۰۰ یورو) که در بازار جهانی قابل رقابت است انتخاب شود تا منافع تولید کننده حفظ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت؛ علی شریعتی مقدم صبح امروز در حاشیه همایش زعفران در تربت‌حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: قیمت‌های تضمینی در محصولات کشاورزی صادراتی به‌خصوص زعفران باید متصل به نرخ ارز باشد و این بدان معناست که برای بهترین نوع زعفران باید یک قیمت مناسب(حدود ۱۲۰۰ یورو) که در بازار جهانی قابل‌رقابت است انتخاب شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت, .,

 

,

وی تصریح کرد: این بدان جهت است که اگر نرخ ارز که احتمال افزایش آن وجود دارد بالا برود تولیدکننده به خاطر صادراتی بودن زعفران از ارزش‌افزوده‌ای که از صادرات می‌تواند داشته باشد عقب نماند.

, .,

 

,

مدیرعامل شرکت نوین زعفران ایران بیان داشت: در پیوند با این موضوع سایر محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی که در مناطق مختلف تولید می‌شوند و در بازارهای منطقه‌ای و جهانی قابل‌رقابت هستند از این مزیت بهره‌مند می‌شوند.

, .,

 

,

شریعتی مقدم در خصوص انسجام و صدای واحد در حوزه زعفران خاطرنشان کرد: صدای واحد درخواسته ها و گفتار در بخش‌های مختلف وجود دارد اما انسجام موردنیاز در حوزه مدیریت زعفران شامل بخش دولتی و خصوصی(تولیدکننده، تجار، صادرکننده، کسبه) وجود ندارد.

, .,

 

,

عضو شورای ملی زعفران بیان داشت: در حوزه مدیریت زعفران اگر همه بخش ها تمام توانمندی خود را در یک جهت برای ارتقای زعفران بکار ببرند، شاهد جهش مناسبی در منابع و منافع زعفران هستیم.

,

 

,

وی پروژه توسعه ارزش های روستایی را یک طرح عملیاتی دانست و افزود: در ابن پروژه ۲۰ هزار کشاورز آموزش می بینند تا حوزه تولید را با تولید محصولات بهداشتی، کیفی و راندمان بالا متحول کنند.

,

 

,

وی گفت: بر همین اساس حدود چهار هزار کشاورز در حوزه زعفران را تحت پوشش قرار دادیم که حداقل ۵۰ درصد آنها در منطقه تربت حیدریه هستند و این بدان معناست که این منطفه بعنوان متمرکزترین نقطه برای توسعه و تحول زعفران برای ارتقای راندمان اقتصادی زعفران این امکان را فراهم کرده که با شیوه های نوین از مزرعه تا فراوری بصورت محصول ارگانیک حداقل ۵۰ درصد ارزش افزوده بالا ایجاد کند.

,

 

,

عضو شورای ملی زعفران گفت: در همین راستا تسهیلات به شرکت نوین زعفران اختصاص یافته که بیشترین سهم توزیع آن در منطقه تربت حیدریه است که با پیگیری بخش های حاکمیتی و تقاضای فراوانی که در حوزه تغییر و تحول زعفران وجود دارد امیدواریم روند جذب تخصیص ها شتاب بیشتری پیدا کند.

,

 

,

وی هدف برگزاری این همایش ها را در تربت حیدریه مرتبط با پایتختی بودن این محصول در ایران و جهان دانست و افزود: با توجه به مزیت مطلق در تولید زعفران با روش های گذشته که در تولید، تجارت، فناوری و صنایع جانبی زعفران وجود دارد نمی توانیم با رقابت های که در سطح جهانی برای این محصول وجود دارد موقعیت خودمان را حفظ کنیم.

,

 

,

شریعتی مقدم گفت: این همایش ها بیشر برای ارتباط مستقیم با کشاورزان و تولید کنندگان و شناسایی نقاط قوت و ضعف در حوزه تولید تا صادرات و ملی و بین المللی کردن این طرح برگزار می شود.

,

 

,

عضو شورای ملی زعفران گفت: از بین سال های ۷۳ تا ۸۲ کشت زعفران از خراسان جنوبی به سمت منطقه تربت حیدریه هدایت شد و این بدان معناست که زعفران محصولی است می تواند پیشقراول توسعه منطقه وحتی کشور باشد.

,

 

,

وی افزود: صادرات واقتصاد زعفران با تغییر نرخ ارز ۱۰برابر شده است، که این بدان معناست که نرخ محصولات کشاورزی همچون زعفران باید متصل به نرخ ارز باشد.

,

 

,

وی یاداورشد: طرح مطالعاتی باهمکاری دانشگاه فردوسی مشهد که رقم زعفران رااز ۳۰۰میلیون دلارکنونی به ۱/۲ میلیارد دلار در یک دوره ۴ ساله افزایش دهیم که دراین راستا در بازارهای نو ظهوری مانند هندوچین بایستی کار شود.

,

 

,

شریعتی گفت: متوسط برداشت درسطح ۱۱۵ هزار هکتار در کشور ۳/۴ کیلوگرم در هکتار است که بایستی به ۱۵ کیلوگرم در هکتار برسد و از سوی دیگر تقاضا برای خرید ارگانیک داریم ولی به علت تولید محدود پاسخگوی تقاضای خریداران جهانی نیستیم

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه